Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji, host: Radek Podstawka

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue. Dobrý den přeji nejen Vám u obrazovek, ale také mému dnešnímu hostu, který je Radek Podstawka. Dobrý den.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Máme dnes spoustu témat a pojďme na ně. Nejprve to velké. Největší téma letních měsíců, a to je rekonstrukce a dopravní omezení na silnicích v kraji. Jaké opravy jsou letos pro kraj ty nejzásadnější?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak ony nejzásadnější jsou všechny. Protože opravujeme silnici, děláme přes 70 souvislých oprav silnic, přes 12 mostů se rekonstruuje, takže je toho opravdu hodně. Některé ty opravy si vyžadují úplné uzavírky, některé potřebují jenom částečné omezení. Pár jich je bez omezení, ale těch je tak málo, že vlastně to ani nepoznáte. My tady tyto uzavírky a ty omezení musíme koordinovat hlavně nějak s KODISEM kvůli autobusových spojů, aby se lidi dostali do práce, ze školy. Samozřejmě to koordinujeme i s městy, protože většinou se to dělá blízko měst nebo ve městech a samozřejmě s Ředitelstvím silnic a dálnic a s policií, takže je to takový celkem dost živý organismus, tohle celé zkoordinovat a ne jenom naše opravy, ale i opravy právě zase ŘSD a tak, abychom si nepozavírali ty silnice a nebyly potom objízdné trasy. To by vznikl v Moravskoslezském kraji kolaps.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme zmínit i financování. Podařilo se kraji získat nějaké dotační prostředky nebo vše financuje ze svého rozpočtu?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Nedáváme všechno z našeho rozpočtu. Máme peníze jak z IROP tak i ze SFD. Takže je to každoročně tak jako na třetiny rozděleno. Takže zatím se nám daří i dotační peníze shánět.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Řidiči se vlastně s těmi opravami setkají každý den. Vy jste to už zmínil. Máte zprávy, kde je třeba situace nejhorší? Nebo možná nějaký vzkaz pro řidiče? Nedalo se to zkoordinovat ještě lépe?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Je to různé. Ta stavba probíhá určitým procesem a má různé technologie, takže někdy je to třeba zavřít na dva dny, na tři dny, nebo se nemůže parkovat na té stavbě, na té ulici třeba. To se během stavby mění. Na začátku se to třeba na tři dny zavře, pak se to otevře. Já prosím řidiče, aby měli trpělivost, protože opravit se to musí. A když si vezmeme, že za poslední 4 roky jsme opravili skoro 300 kilometrů silnic, tak je to pěkné a doufám, že i do budoucna se nám bude dařit opravovat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme zmínit i jeden nebo dva konkrétní projekty, poměrně zásadní, a to silnice Borovského a most přes vlečku Kovona v Karviné. Jaká je tam aktuální situace?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak aktuální situace je taková, že silnice Borovského už je průjezdná, už máme namalované čáry, jak se říká a za chviličku se bude kolaudovat, nebo respektive předávat, protože to byla rekonstrukce a to byla IROP akce. Takže tam už jsme skoro hotoví a most přes Kovonskou vlečku tak ten nám běží podle harmonogramu a předpokládáme, že někdy v listopadu by měl být hotový. Tam došlo k totální rekonstrukci, takže zbourání až na zem a znovu výstavba mostu, takže tam to jde z gruntu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jenom doplním, že natáčíme 12. srpna. To jenom pro aktuálnost toho, co říkáte. A pojďme rovnou na Ovčárnu do Jeseníků. Tam probíhá taky rekonstrukce silnice, ne první. Jaký je tam aktuální stav?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak to je naše účelová komunikace nahoru na Praděd. Je to hlavně kvůli vysílače, ale samozřejmě tam jezdí i turisté, jak auty, tak autobusy. Protože nám část té silnice ujíždí, tak před dvěma lety jsme sanovali jednu část svahu. Letos se sanujeme druhou stranu, aby nám voda, která tohle způsobila, tohle už nedělala. A pak děláme ještě další menší část zase svahu, takže postupujeme postupně. Letos se nám podařilo tu stavbu přes den zkrátit o hodinu, takže o hodinu déle můžou jezdit autobusy a turisti nahoru. Takže si myslím, že je to lepší. No a budeme zase dál pokračovat, ale až zase budou finanční prostředky.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Čili to, co se dokončí letos, ještě není úplně ten finální stav té silnice. Bude se pokračovat třeba příští rok?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Určitě ne, tam se bude ještě pokračovat. Nemyslím si, že příští rok, protože finanční prostředky nejsou neomezené. Ale zatím děláme ty havarijní, které to nejvíc potřebují. A samozřejmě je to o tom vyprojektovat, vysoutěžit. Musíme se vždycky domluvit s chráněnou krajinnou oblastí, s obcí Karlova Studánka. Takže ono to není takové jednoduché, jak obyčejná silnice někde mezi obcemi.

Lukáš Zavadil, TV Polar: S těmi rekonstrukcemi můžeme zmínit také aplikaci Mapa staveb. K čemu slouží a co na ní řidiči najdou?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ta aplikace Mapa staveb je nová a najdete tam vlastně veškeré stavby, které financuje a provádí Moravskoslezský kraj. Takže to jsou naše silnice a mosty a uvidíte tam i opravy propustků, vlastně všechny stavby. Takže když se někde chystáte na cestu, tak podívejte se na tuto aplikaci a zjistíte, kde se jaká oprava na našich silnicích provádí. Popřípadě můžete se i podívat na mapy ŘSD, které kde se provádějí na státních silnicích a tím pádem se vám pak bude lépe cestovat po našem kraji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kraj jako správce komunikací řeší také bezpečnost na silnicích nebo podél komunikací. Možná pro řidiče budou zajímavá i svodidla nebo pachové ohradníky, kde jste museli investovat další peníze.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Já vás trošku poopravím. Svodidla máme všude, kde musí být. Ale montujeme tzv. moto svodidla. To znamená, že pod svodidlem je ještě další takové menší svodidlo, aby motocyklisti, když jedou, je to většinou v zatáčkách a v hornatém terénu náhodou spadnou, tak aby pod tím svodidlem neproletěli a zastavilo je to. Většinou to zachrání život. Takže tyto moto svodidla montujeme hlavně tam, kde říkám jsou takové nebezpečné úseky a myslím si, že je to velmi dobré na bezpečnost.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pachové ohradníky?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: To je jedna z takových novinek. Jsou elektronické, mají na sobě QR kód a tyto ohradníky tam hlídají, jak dlouho ta látka účinná tam ještě je. A ten, co doplňuje ty pachové ohradníky, tak musí prostě zadat do systému a tím pádem víme, že ty nejnebezpečnější úseky silnic, kde přebíhá zvěř, tak máme zajištěnou těmito ohradníky.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co se týká bezpečnosti, Moravskoslezský kraj má také jednu novinku a to je stromový tomograf, který jste začali používat. O co jde?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: No my ten stromový graf nevlastníme, pronajímáme si tuto službu, ale je to o tom, že stromy kolem silnice většinou teď, mění se nám počasí, jsou silné poryvy větru, tak se lámou a přitom vypadají zdravě. Ty stromy, které vidíme, jako že jsou poškozené, tak s těmi pracujeme. Ty se prostě buďto ořezávají, popřípadě kácejí, ale stromy, které vizuálně vypadají zdravě, tak používáme stromový tomograf. Kdy zjistíme vnitřní poškození toho stromu a tím pádem umíme dopředu předejít tomu, aby se ten strom nezlomil. Děláme to teď na Bruntálsku, 15 stromů máme vytipovaných a postupně je kontrolujeme.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme na železnici. Na Rail Business Days byla představena bateriové jednotka, která bude jezdit v Moravskoslezském kraji. Myslím, že od prosince, jestli si to dobře pamatuju. Stále to platí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, stále to platí. 15. prosince vyjede bateriové jednotka z Ostravy do Štramberka a bude jezdit na trase až do Veřovic. Budou tam jezdit 4 tyto jednotky a v roce 2026 tam přibude dalších 15 jednotek. Takže budeme eliminovat dieselové vlaky a budeme jezdit na elektriku a na baterky. Už se těším, až to u nás bude jezdit.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme zmínit možná tu trať, na kterou se chystáte pilotně?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Jak už jsem zmiňoval, Ostrava - Veřovice. Tam teď jednáme ještě se správou železnic, zdali by nebylo možné udělat průjezd Veřovicemi až do Valašského Meziříčí. Čímž bychom se potom z Ostravy dostali až do Valašského Meziříčí. Ale to je ještě předmětem jednání. Takže teď od nového jízdního řádu budeme jezdit do Veřovic.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na závěr ještě krátce k letišti Mošnov. My jsme informovali a informujeme o nových linkách. Velmi se daří také cargu. Co dalšího kromě té rychle a stále rostoucí průmyslové zóny se ještě chystá v této oblasti?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak napřed trošičku řeknu o tom letišti. Mám obrovskou radost, že nám stoupá počet cestujících a oproti loňsku už máme o 55 % větší počet cestujících, které jsme odbavili. Je to hlavně samozřejmě do dovolenkových destinací. Jsou to charterové lety. Tyto lety teď jsou do 27 destinací. V zimě budeme ještě létat do Thajska a na Mauricius. Kdy z s Čedokem se dá takhle letět. No a samozřejmě nám i stoupá pěkně cargo. Postavili jsme loni novou cargo halu, takže tam taky je pěkný nárůst.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě se zeptám na linku do Malagy, nedávno spuštěnou, jak se jí daří?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Linka do Malagy je plně obsazena, toto je pravidelná linka. Ještě jsme začali lítat i do Podgorice v Černé Hoře a pravidelně ještě létáme Varšavu a Londýn, takže i pravidelné linky už máme na letišti a doufám, že jich bude více.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Děkuju Vám za návštěvu a za rozhovor. Budu se těšit někdy na viděnou.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji, host: Radek Podstawka
14. srpna 2024, 18:20

Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue. Dobrý den přeji nejen Vám u obrazovek, ale také mému dnešnímu hostu, který je Radek Podstawka. Dobrý den.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Dobrý den.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Máme dnes spoustu témat a pojďme na ně. Nejprve to velké. Největší téma letních měsíců, a to je rekonstrukce a dopravní omezení na silnicích v kraji. Jaké opravy jsou letos pro kraj ty nejzásadnější?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak ony nejzásadnější jsou všechny. Protože opravujeme silnici, děláme přes 70 souvislých oprav silnic, přes 12 mostů se rekonstruuje, takže je toho opravdu hodně. Některé ty opravy si vyžadují úplné uzavírky, některé potřebují jenom částečné omezení. Pár jich je bez omezení, ale těch je tak málo, že vlastně to ani nepoznáte. My tady tyto uzavírky a ty omezení musíme koordinovat hlavně nějak s KODISEM kvůli autobusových spojů, aby se lidi dostali do práce, ze školy. Samozřejmě to koordinujeme i s městy, protože většinou se to dělá blízko měst nebo ve městech a samozřejmě s Ředitelstvím silnic a dálnic a s policií, takže je to takový celkem dost živý organismus, tohle celé zkoordinovat a ne jenom naše opravy, ale i opravy právě zase ŘSD a tak, abychom si nepozavírali ty silnice a nebyly potom objízdné trasy. To by vznikl v Moravskoslezském kraji kolaps.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme zmínit i financování. Podařilo se kraji získat nějaké dotační prostředky nebo vše financuje ze svého rozpočtu?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Nedáváme všechno z našeho rozpočtu. Máme peníze jak z IROP tak i ze SFD. Takže je to každoročně tak jako na třetiny rozděleno. Takže zatím se nám daří i dotační peníze shánět.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Řidiči se vlastně s těmi opravami setkají každý den. Vy jste to už zmínil. Máte zprávy, kde je třeba situace nejhorší? Nebo možná nějaký vzkaz pro řidiče? Nedalo se to zkoordinovat ještě lépe?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Je to různé. Ta stavba probíhá určitým procesem a má různé technologie, takže někdy je to třeba zavřít na dva dny, na tři dny, nebo se nemůže parkovat na té stavbě, na té ulici třeba. To se během stavby mění. Na začátku se to třeba na tři dny zavře, pak se to otevře. Já prosím řidiče, aby měli trpělivost, protože opravit se to musí. A když si vezmeme, že za poslední 4 roky jsme opravili skoro 300 kilometrů silnic, tak je to pěkné a doufám, že i do budoucna se nám bude dařit opravovat.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme zmínit i jeden nebo dva konkrétní projekty, poměrně zásadní, a to silnice Borovského a most přes vlečku Kovona v Karviné. Jaká je tam aktuální situace?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak aktuální situace je taková, že silnice Borovského už je průjezdná, už máme namalované čáry, jak se říká a za chviličku se bude kolaudovat, nebo respektive předávat, protože to byla rekonstrukce a to byla IROP akce. Takže tam už jsme skoro hotoví a most přes Kovonskou vlečku tak ten nám běží podle harmonogramu a předpokládáme, že někdy v listopadu by měl být hotový. Tam došlo k totální rekonstrukci, takže zbourání až na zem a znovu výstavba mostu, takže tam to jde z gruntu.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Já jenom doplním, že natáčíme 12. srpna. To jenom pro aktuálnost toho, co říkáte. A pojďme rovnou na Ovčárnu do Jeseníků. Tam probíhá taky rekonstrukce silnice, ne první. Jaký je tam aktuální stav?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak to je naše účelová komunikace nahoru na Praděd. Je to hlavně kvůli vysílače, ale samozřejmě tam jezdí i turisté, jak auty, tak autobusy. Protože nám část té silnice ujíždí, tak před dvěma lety jsme sanovali jednu část svahu. Letos se sanujeme druhou stranu, aby nám voda, která tohle způsobila, tohle už nedělala. A pak děláme ještě další menší část zase svahu, takže postupujeme postupně. Letos se nám podařilo tu stavbu přes den zkrátit o hodinu, takže o hodinu déle můžou jezdit autobusy a turisti nahoru. Takže si myslím, že je to lepší. No a budeme zase dál pokračovat, ale až zase budou finanční prostředky.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Čili to, co se dokončí letos, ještě není úplně ten finální stav té silnice. Bude se pokračovat třeba příští rok?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Určitě ne, tam se bude ještě pokračovat. Nemyslím si, že příští rok, protože finanční prostředky nejsou neomezené. Ale zatím děláme ty havarijní, které to nejvíc potřebují. A samozřejmě je to o tom vyprojektovat, vysoutěžit. Musíme se vždycky domluvit s chráněnou krajinnou oblastí, s obcí Karlova Studánka. Takže ono to není takové jednoduché, jak obyčejná silnice někde mezi obcemi.

Lukáš Zavadil, TV Polar: S těmi rekonstrukcemi můžeme zmínit také aplikaci Mapa staveb. K čemu slouží a co na ní řidiči najdou?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ta aplikace Mapa staveb je nová a najdete tam vlastně veškeré stavby, které financuje a provádí Moravskoslezský kraj. Takže to jsou naše silnice a mosty a uvidíte tam i opravy propustků, vlastně všechny stavby. Takže když se někde chystáte na cestu, tak podívejte se na tuto aplikaci a zjistíte, kde se jaká oprava na našich silnicích provádí. Popřípadě můžete se i podívat na mapy ŘSD, které kde se provádějí na státních silnicích a tím pádem se vám pak bude lépe cestovat po našem kraji.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Kraj jako správce komunikací řeší také bezpečnost na silnicích nebo podél komunikací. Možná pro řidiče budou zajímavá i svodidla nebo pachové ohradníky, kde jste museli investovat další peníze.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Já vás trošku poopravím. Svodidla máme všude, kde musí být. Ale montujeme tzv. moto svodidla. To znamená, že pod svodidlem je ještě další takové menší svodidlo, aby motocyklisti, když jedou, je to většinou v zatáčkách a v hornatém terénu náhodou spadnou, tak aby pod tím svodidlem neproletěli a zastavilo je to. Většinou to zachrání život. Takže tyto moto svodidla montujeme hlavně tam, kde říkám jsou takové nebezpečné úseky a myslím si, že je to velmi dobré na bezpečnost.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pachové ohradníky?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: To je jedna z takových novinek. Jsou elektronické, mají na sobě QR kód a tyto ohradníky tam hlídají, jak dlouho ta látka účinná tam ještě je. A ten, co doplňuje ty pachové ohradníky, tak musí prostě zadat do systému a tím pádem víme, že ty nejnebezpečnější úseky silnic, kde přebíhá zvěř, tak máme zajištěnou těmito ohradníky.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Co se týká bezpečnosti, Moravskoslezský kraj má také jednu novinku a to je stromový tomograf, který jste začali používat. O co jde?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: No my ten stromový graf nevlastníme, pronajímáme si tuto službu, ale je to o tom, že stromy kolem silnice většinou teď, mění se nám počasí, jsou silné poryvy větru, tak se lámou a přitom vypadají zdravě. Ty stromy, které vidíme, jako že jsou poškozené, tak s těmi pracujeme. Ty se prostě buďto ořezávají, popřípadě kácejí, ale stromy, které vizuálně vypadají zdravě, tak používáme stromový tomograf. Kdy zjistíme vnitřní poškození toho stromu a tím pádem umíme dopředu předejít tomu, aby se ten strom nezlomil. Děláme to teď na Bruntálsku, 15 stromů máme vytipovaných a postupně je kontrolujeme.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme na železnici. Na Rail Business Days byla představena bateriové jednotka, která bude jezdit v Moravskoslezském kraji. Myslím, že od prosince, jestli si to dobře pamatuju. Stále to platí?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ano, stále to platí. 15. prosince vyjede bateriové jednotka z Ostravy do Štramberka a bude jezdit na trase až do Veřovic. Budou tam jezdit 4 tyto jednotky a v roce 2026 tam přibude dalších 15 jednotek. Takže budeme eliminovat dieselové vlaky a budeme jezdit na elektriku a na baterky. Už se těším, až to u nás bude jezdit.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Můžeme zmínit možná tu trať, na kterou se chystáte pilotně?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Jak už jsem zmiňoval, Ostrava - Veřovice. Tam teď jednáme ještě se správou železnic, zdali by nebylo možné udělat průjezd Veřovicemi až do Valašského Meziříčí. Čímž bychom se potom z Ostravy dostali až do Valašského Meziříčí. Ale to je ještě předmětem jednání. Takže teď od nového jízdního řádu budeme jezdit do Veřovic.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Na závěr ještě krátce k letišti Mošnov. My jsme informovali a informujeme o nových linkách. Velmi se daří také cargu. Co dalšího kromě té rychle a stále rostoucí průmyslové zóny se ještě chystá v této oblasti?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tak napřed trošičku řeknu o tom letišti. Mám obrovskou radost, že nám stoupá počet cestujících a oproti loňsku už máme o 55 % větší počet cestujících, které jsme odbavili. Je to hlavně samozřejmě do dovolenkových destinací. Jsou to charterové lety. Tyto lety teď jsou do 27 destinací. V zimě budeme ještě létat do Thajska a na Mauricius. Kdy z s Čedokem se dá takhle letět. No a samozřejmě nám i stoupá pěkně cargo. Postavili jsme loni novou cargo halu, takže tam taky je pěkný nárůst.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ještě se zeptám na linku do Malagy, nedávno spuštěnou, jak se jí daří?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Linka do Malagy je plně obsazena, toto je pravidelná linka. Ještě jsme začali lítat i do Podgorice v Černé Hoře a pravidelně ještě létáme Varšavu a Londýn, takže i pravidelné linky už máme na letišti a doufám, že jich bude více.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Děkuju Vám za návštěvu a za rozhovor. Budu se těšit někdy na viděnou.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-14-08-2024-18-24