Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Most na Ratibořské ulici v Opavě už je na svém místě
  • Podzimní dny přináší specifická rizika na silnicích, host: Pavel Blahut
  • U Příbora opravují frekventovanou silnici nad D48

Další porce témat z dopravy v Moravskoslezském kraji, to je jako vždy na Polaru pořad Dopravní revue. Vítám vás u něj a přeji dobrý den.

Most na Ratibořské ulici v Opavě už je na svém místě

V Opavě-Kateřinkách pokračuje stavba mostu na Ratibořské ulici. Stavbaři teď zvládli další zásadní krok – přesunuli na své místo ocelovou konstrukci o váze osmnácti set tun. Ta nahradí původní most, který loni zničily ničivé povodně.

Práce na konstrukci nového mostu probíhaly vedle mostního provizoria, které po celou dobu zajišťovalo dopravu místo původního.

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: ”Když se podíváme na most, tak vidíme, že most byl v neděli posunut na místo. Myslím si, že zhotovitelská firma dodržuje veškeré termíny.”

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “V listopadu po dokončovacích pracech budeme uvádět do provozu, ještě ne na hotový most, nicméně už se bude jezdit a dodělávací práce budou potom následovat.”

Most je o půl metru výš oproti původnímu, aby odolal případným dalším povodním.

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Samozřejmě ty nábřeží se musí upravit do té výšky, aby to bylo k tomu mostu odpovídající. Hlavně tam to Kolofíkovo nábřeží, které je proti tomu mostu trošku utopené.”

Po mostu denně projede bezmála 20 tisíc vozidel, všechna teď jezdí objížďkami

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Překvapivě fungují, nevznikají jako žádné velké zácpy, kromě těch špiček kolem té 3. a 4. hodiny, tady opravdu není nějaký velký problém.”

Pokud půjde vše podle plánu, řidiči se po novém mostě na Ratibořské ulici projedou už na konci listopadu.

Podzimní dny přináší specifická rizika na silnicích, host: Pavel Blahut

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Podzimní dny jsou tady a s nimi se jako každý rok komplikují podmínky na silnicích. Právě proto vítám ve studiu krajského koordinátora BESIP v Moravskoslezském kraji. Mým hostem je Pavel Blahut, dobrý den.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přeji pěkný den.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co se obecně na silnicích mění a jak by se tomu měli řidiči přizpůsobit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Mění se spousta věcí – začíná to už tím, že se mění povrch vozovky, po které jezdíme. Mění se viditelnostní i teplotní podmínky. Těch aspektů je opravdu mnoho a řidič často nestíhá všechny vnímat tak, aby přizpůsobil své řízení bezpečně aktuální situaci. Nejčastějším problémem je právě nevhodné používání osvětlení. Mnoho řidičů používá světla pro denní svícení nesprávně, nebo si ani neuvědomí, že by už měli zapnout obrysová a potkávací světla. To je častý problém zejména v zimním období. Naopak někteří řidiči používají jiná světla nevhodně – například zadní mlhová světla zapínají i tehdy, kdy to není potřeba, nebo někdy nesprávně používají dálková světla.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dala by se nějak shrnout ta pravidla pro svícení, abychom to tedy řidičům mohli ozřejmit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Ano, v podstatě při nesnížené viditelnosti. To je situace, kdy dobře rozeznáme všechny ostatní účastníky a dobře sledujeme situaci kolem vozidla, a tak při nesnížené viditelnosti smíme na vozidle použít světla pro denní svícení. V okamžiku, kdy už se dostáváme do šera – například vlivem klimatických podmínek nebo když začíná pršet a opravdu už si nejsme jistí, jestli jsme dobře viditelní –, musíme ta naše světla pro denní svícení přepnout na obrysová a potkávací světla. Tím pádem je osvětleno celé vozidlo vpředu i vzadu a pro mnohé účastníky silničního provozu se stáváme daleko viditelnější. Mnohdy se stává, že i při začínající mlze řidiči nepoužijí zadní mlhové světlo. Záleží právě na uvážení každého řidiče, jestli opravdu už je ta intenzita mlhy taková, aby použil nebo nepoužil zadní mlhové světlo. Přimlouval bych se spíš za to, aby o tom řidiči vždy přemýšleli tak, aby zbytečně neoslňovali ostatní řidiče za sebou.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dá se říct, že za například nesprávné použití osvětlení hrozí pokuta řidičům?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přesně tak, protože je to opravdu jeden z důvodů nějakých problémů na těch cestách a řidič má jasné dané své povinnosti a to nepoužití právě těch obrysová a potkávací světel je přestupek.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste zmiňoval mokré listí. Dá se říct, jak by řidiči v této souvislosti měli upravit jízdu? Jak se na to připravit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě jsme zvyklí z letního období, kdy bývaly cesty maximálně mokré, ale i tak dostatečně prohřáté. Pokud se na silnici objevilo listí, jízdou vozidel se většinou odfouklo. Teď se však dostáváme do situace, kdy se v některých úsecích, zejména v zatáčkách, listí začíná hromadit. V okamžiku, kdy zaprší, se z něj stane kluzká vrstva a jízda po takovém povrchu se dá přirovnat k jízdě po ledu. Vozidlo ztrácí kontakt s vozovkou a při rychlejším průjezdu může velmi snadno dostat smyk – což je situace, kterou v provozu opravdu nechceme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: S tím souvisí i blížící se přechod na zimní pneumatiky. Jak by se na to měli řidiči připravit a co by si měli na svých pneumatikách zkontrolovat?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: S příchodem zimního období je potřeba provést důkladnější údržbu vozidla a zkontrolovat nejen pneumatiky. Obecně se doporučuje při teplotách pod 7 °C přezout na zimní pneumatiky. Je to samozřejmě na zvážení každého řidiče – záleží, zda jezdí převážně v ranních hodinách, nebo spíše odpoledne. Každopádně platí, že zimní období přichází často dřív, než čekáme, zhruba o čtrnáct dní. Lepší je být připraven. To znamená mít kvalitní zimní pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu. Zákon stanovuje, že v zimním období musí být hloubka dezénu alespoň 4 mm, aby pneumatika dokázala plnit svou funkci a zajistit dostatečnou přilnavost.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Součástí silničního provozu, abychom na ně nezapomněli, jsou také chodci a cyklisté. Co teď na podzim? Jaký by byl vzkaz z úst koordinátora BESIPu?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Bohužel s přicházející zimou se chodci stávají méně viditelnými – často i proto, že nosí oblečení, které není tak pestrobarevné. Vřele doporučujeme používat reflexní doplňky na oděvu i v obci. Například při jízdě za deště v odpoledních hodinách, kdy je ulice osvětlena pouličním osvětlením a vozovka se leskne od odrazů světel, může řidič snadno přehlédnout chodce, který se blíží. Pokud má však chodec na sobě něco reflexního a pohybuje se, je pro řidiče mnohem snazší ho v provozu zaregistrovat.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zároveň můžeme i připomenout povinnost nosit reflexní prvky. Kdy a kde?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Povinnost platí pro chodce, který se nachází mimo obec na pozemní komunikaci, takže ne na chodníku. Za snížené viditelnosti v okamžiku, když tam není pouliční osvětlení. Těch podmínek je spousta, ale vřele bych doporučil, když to shrnu, v podstatě, když se vyskytují na silnici na komunikaci, mít na sobě něco reflexního.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme to vzít ještě z opačné strany z pohledu řidiče. Jak on se má připravit v tomto období na ty často neviditelné chodce?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Opravdu, řidič by měl při jízdě vždy předvídat, že se může objevit špatně viditelný nebo neoznačený chodec. Zvlášť u přechodů musí počítat s tím, že se takový chodec může náhle objevit a vstoupit do vozovky. Řidič by proto měl mít vždy takovou rychlost, aby dokázal bezpečně zastavit.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co BESIP na podzimní a zimní, případně další měsíce chystá? Kde na vás řidiči mohou narazit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: V rámci Moravskoslezského kraje probíhá kampaň, která se věnuje chování cyklistů, chodců a řidičů. Musí mezi nimi panovat vzájemný soulad. Kampaň se jmenuje „Chybělo málo“ a opravdu apelujeme jak na řidiče, aby se plně věnovali řízení, tak i na chodce, aby byli pozorní při přecházení. Mnoho chodců používá sluchátka, sleduje mobilní telefon nebo se nedostatečně rozhlédne kolem sebe. Pro chodce je navíc obtížné, zejména za snížené viditelnosti, kdy se světla odrážejí od vozovky, správně odhadnout rychlost blížícího se vozidla. Proto apelujeme na všechny, aby byli maximálně opatrní. Na vybraných místech budeme stát spolu s městskou i státní policií a budeme řidiče – i chodce – upozorňovat na nebezpečí, která mohou vzniknout v důsledku nepozorného pohybu chodců v silničním provozu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Takže zbývá vlastně jen připomenout tu webovou stránku, kterou máte na tričku - chybelomalo.cz. Moc vám děkuji, že jste přišel k nám do studia a díky za rozhovor.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přeji pěkný den.

U Příbora opravují frekventovanou silnici nad D48

Přibližně jeden měsíc bude trvat dopravní omezení na silnici I/58 v lokalitě u dálnice D48 na úrovni Příbora. Důvodem je oprava povrchu silnice, přičemž část opravy se týká mostu nad dálnicí. Silničáři si jednotlivé fáze opravy naplánovali tak, aby na sebe plynule navazovaly.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Od pátku 3. října začínáme s opravou obchvatu Příbora. Více než 3,5 km silnice I/58 vyžaduje nový povrch, proto vyměníme asfaltové vrstvy formou recyklace materiálu za horka přímo na místě. Cena prací přesahuje 24 milionů korun a hotovo budeme mít nejdéle do poloviny listopadu.”

Po dobu oprav je v místě snížena rychlost. Dopravní situace se mění průběžně podle jednotlivých fází opravy vozovky a může docházet i k dočasnému uzavření provozu. Některé sjezdy a nájezdy v místě mimoúrovňového dálničního křížení jsou uzavřené. Doprava je vedena po vyznačených objízdných trasách. Motoristé by při projíždění celého úseku měli věnovat pozornost dopravnímu značení, které se může průběžně měnit.

To byla naše témata z dopravy. Díky, že jste byli s námi a hezké podzimní dny.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
15. října 2025, 18:20

Další porce témat z dopravy v Moravskoslezském kraji, to je jako vždy na Polaru pořad Dopravní revue. Vítám vás u něj a přeji dobrý den.

Most na Ratibořské ulici v Opavě už je na svém místě

V Opavě-Kateřinkách pokračuje stavba mostu na Ratibořské ulici. Stavbaři teď zvládli další zásadní krok – přesunuli na své místo ocelovou konstrukci o váze osmnácti set tun. Ta nahradí původní most, který loni zničily ničivé povodně.

Práce na konstrukci nového mostu probíhaly vedle mostního provizoria, které po celou dobu zajišťovalo dopravu místo původního.

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: ”Když se podíváme na most, tak vidíme, že most byl v neděli posunut na místo. Myslím si, že zhotovitelská firma dodržuje veškeré termíny.”

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “V listopadu po dokončovacích pracech budeme uvádět do provozu, ještě ne na hotový most, nicméně už se bude jezdit a dodělávací práce budou potom následovat.”

Most je o půl metru výš oproti původnímu, aby odolal případným dalším povodním.

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Samozřejmě ty nábřeží se musí upravit do té výšky, aby to bylo k tomu mostu odpovídající. Hlavně tam to Kolofíkovo nábřeží, které je proti tomu mostu trošku utopené.”

Po mostu denně projede bezmála 20 tisíc vozidel, všechna teď jezdí objížďkami

Petr Popadinec (ANO), radní Opavy: “Překvapivě fungují, nevznikají jako žádné velké zácpy, kromě těch špiček kolem té 3. a 4. hodiny, tady opravdu není nějaký velký problém.”

Pokud půjde vše podle plánu, řidiči se po novém mostě na Ratibořské ulici projedou už na konci listopadu.

Podzimní dny přináší specifická rizika na silnicích, host: Pavel Blahut

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Podzimní dny jsou tady a s nimi se jako každý rok komplikují podmínky na silnicích. Právě proto vítám ve studiu krajského koordinátora BESIP v Moravskoslezském kraji. Mým hostem je Pavel Blahut, dobrý den.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přeji pěkný den.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co se obecně na silnicích mění a jak by se tomu měli řidiči přizpůsobit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Mění se spousta věcí – začíná to už tím, že se mění povrch vozovky, po které jezdíme. Mění se viditelnostní i teplotní podmínky. Těch aspektů je opravdu mnoho a řidič často nestíhá všechny vnímat tak, aby přizpůsobil své řízení bezpečně aktuální situaci. Nejčastějším problémem je právě nevhodné používání osvětlení. Mnoho řidičů používá světla pro denní svícení nesprávně, nebo si ani neuvědomí, že by už měli zapnout obrysová a potkávací světla. To je častý problém zejména v zimním období. Naopak někteří řidiči používají jiná světla nevhodně – například zadní mlhová světla zapínají i tehdy, kdy to není potřeba, nebo někdy nesprávně používají dálková světla.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dala by se nějak shrnout ta pravidla pro svícení, abychom to tedy řidičům mohli ozřejmit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Ano, v podstatě při nesnížené viditelnosti. To je situace, kdy dobře rozeznáme všechny ostatní účastníky a dobře sledujeme situaci kolem vozidla, a tak při nesnížené viditelnosti smíme na vozidle použít světla pro denní svícení. V okamžiku, kdy už se dostáváme do šera – například vlivem klimatických podmínek nebo když začíná pršet a opravdu už si nejsme jistí, jestli jsme dobře viditelní –, musíme ta naše světla pro denní svícení přepnout na obrysová a potkávací světla. Tím pádem je osvětleno celé vozidlo vpředu i vzadu a pro mnohé účastníky silničního provozu se stáváme daleko viditelnější. Mnohdy se stává, že i při začínající mlze řidiči nepoužijí zadní mlhové světlo. Záleží právě na uvážení každého řidiče, jestli opravdu už je ta intenzita mlhy taková, aby použil nebo nepoužil zadní mlhové světlo. Přimlouval bych se spíš za to, aby o tom řidiči vždy přemýšleli tak, aby zbytečně neoslňovali ostatní řidiče za sebou.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Dá se říct, že za například nesprávné použití osvětlení hrozí pokuta řidičům?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přesně tak, protože je to opravdu jeden z důvodů nějakých problémů na těch cestách a řidič má jasné dané své povinnosti a to nepoužití právě těch obrysová a potkávací světel je přestupek.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste zmiňoval mokré listí. Dá se říct, jak by řidiči v této souvislosti měli upravit jízdu? Jak se na to připravit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Samozřejmě jsme zvyklí z letního období, kdy bývaly cesty maximálně mokré, ale i tak dostatečně prohřáté. Pokud se na silnici objevilo listí, jízdou vozidel se většinou odfouklo. Teď se však dostáváme do situace, kdy se v některých úsecích, zejména v zatáčkách, listí začíná hromadit. V okamžiku, kdy zaprší, se z něj stane kluzká vrstva a jízda po takovém povrchu se dá přirovnat k jízdě po ledu. Vozidlo ztrácí kontakt s vozovkou a při rychlejším průjezdu může velmi snadno dostat smyk – což je situace, kterou v provozu opravdu nechceme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: S tím souvisí i blížící se přechod na zimní pneumatiky. Jak by se na to měli řidiči připravit a co by si měli na svých pneumatikách zkontrolovat?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: S příchodem zimního období je potřeba provést důkladnější údržbu vozidla a zkontrolovat nejen pneumatiky. Obecně se doporučuje při teplotách pod 7 °C přezout na zimní pneumatiky. Je to samozřejmě na zvážení každého řidiče – záleží, zda jezdí převážně v ranních hodinách, nebo spíše odpoledne. Každopádně platí, že zimní období přichází často dřív, než čekáme, zhruba o čtrnáct dní. Lepší je být připraven. To znamená mít kvalitní zimní pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu. Zákon stanovuje, že v zimním období musí být hloubka dezénu alespoň 4 mm, aby pneumatika dokázala plnit svou funkci a zajistit dostatečnou přilnavost.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Součástí silničního provozu, abychom na ně nezapomněli, jsou také chodci a cyklisté. Co teď na podzim? Jaký by byl vzkaz z úst koordinátora BESIPu?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Bohužel s přicházející zimou se chodci stávají méně viditelnými – často i proto, že nosí oblečení, které není tak pestrobarevné. Vřele doporučujeme používat reflexní doplňky na oděvu i v obci. Například při jízdě za deště v odpoledních hodinách, kdy je ulice osvětlena pouličním osvětlením a vozovka se leskne od odrazů světel, může řidič snadno přehlédnout chodce, který se blíží. Pokud má však chodec na sobě něco reflexního a pohybuje se, je pro řidiče mnohem snazší ho v provozu zaregistrovat.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zároveň můžeme i připomenout povinnost nosit reflexní prvky. Kdy a kde?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Povinnost platí pro chodce, který se nachází mimo obec na pozemní komunikaci, takže ne na chodníku. Za snížené viditelnosti v okamžiku, když tam není pouliční osvětlení. Těch podmínek je spousta, ale vřele bych doporučil, když to shrnu, v podstatě, když se vyskytují na silnici na komunikaci, mít na sobě něco reflexního.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme to vzít ještě z opačné strany z pohledu řidiče. Jak on se má připravit v tomto období na ty často neviditelné chodce?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Opravdu, řidič by měl při jízdě vždy předvídat, že se může objevit špatně viditelný nebo neoznačený chodec. Zvlášť u přechodů musí počítat s tím, že se takový chodec může náhle objevit a vstoupit do vozovky. Řidič by proto měl mít vždy takovou rychlost, aby dokázal bezpečně zastavit.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co BESIP na podzimní a zimní, případně další měsíce chystá? Kde na vás řidiči mohou narazit?

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: V rámci Moravskoslezského kraje probíhá kampaň, která se věnuje chování cyklistů, chodců a řidičů. Musí mezi nimi panovat vzájemný soulad. Kampaň se jmenuje „Chybělo málo“ a opravdu apelujeme jak na řidiče, aby se plně věnovali řízení, tak i na chodce, aby byli pozorní při přecházení. Mnoho chodců používá sluchátka, sleduje mobilní telefon nebo se nedostatečně rozhlédne kolem sebe. Pro chodce je navíc obtížné, zejména za snížené viditelnosti, kdy se světla odrážejí od vozovky, správně odhadnout rychlost blížícího se vozidla. Proto apelujeme na všechny, aby byli maximálně opatrní. Na vybraných místech budeme stát spolu s městskou i státní policií a budeme řidiče – i chodce – upozorňovat na nebezpečí, která mohou vzniknout v důsledku nepozorného pohybu chodců v silničním provozu.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Takže zbývá vlastně jen připomenout tu webovou stránku, kterou máte na tričku - chybelomalo.cz. Moc vám děkuji, že jste přišel k nám do studia a díky za rozhovor.

Pavel Blahut, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj: Přeji pěkný den.

U Příbora opravují frekventovanou silnici nad D48

Přibližně jeden měsíc bude trvat dopravní omezení na silnici I/58 v lokalitě u dálnice D48 na úrovni Příbora. Důvodem je oprava povrchu silnice, přičemž část opravy se týká mostu nad dálnicí. Silničáři si jednotlivé fáze opravy naplánovali tak, aby na sebe plynule navazovaly.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Od pátku 3. října začínáme s opravou obchvatu Příbora. Více než 3,5 km silnice I/58 vyžaduje nový povrch, proto vyměníme asfaltové vrstvy formou recyklace materiálu za horka přímo na místě. Cena prací přesahuje 24 milionů korun a hotovo budeme mít nejdéle do poloviny listopadu.”

Po dobu oprav je v místě snížena rychlost. Dopravní situace se mění průběžně podle jednotlivých fází opravy vozovky a může docházet i k dočasnému uzavření provozu. Některé sjezdy a nájezdy v místě mimoúrovňového dálničního křížení jsou uzavřené. Doprava je vedena po vyznačených objízdných trasách. Motoristé by při projíždění celého úseku měli věnovat pozornost dopravnímu značení, které se může průběžně měnit.

To byla naše témata z dopravy. Díky, že jste byli s námi a hezké podzimní dny.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-15-10-2025-18-24