Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Projekt Moravskoslezské cestovné přináší slevy na jízdné v kraji
  • Na východním obchvatu Bruntálu už se staví mosty
  • Letiště Ostrava má nového generálního ředitele, host: Martin Šturala

Projekt Moravskoslezské cestovné přináší slevy na jízdné v kraji

Moravskoslezský kraj zavedl 50procentní slevu na jízdné, která platí platí pro vybrané věkové skupiny obyvatel. Projekt má název Moravskoslezské cestovné.

Děti, studenti a senioři mohou od 1. července letošního roku jezdit meziměstskou dopravou, ať už autobusovou nebo vlakovou, za polovinu stávajícího jízdného.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Poskytujeme slevu 50 procent na stávající slevu, kdy už 50 procent mají, takže sleva je v součtu 75 procent. Týká se to žáků 6 až 15 let, studentů 15 až 27 leta seniorů. Ta sleva je poskytovaná pouze držitelům ODISek a ZET karet.“

Slevu lze uplatnit pouze elektronickou cestou.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Tyto slevy tady vždy byly, my to chceme jen vrátit, takže to dáváme do původního stavu.“

Na východním obchvatu Bruntálu už se staví mosty

V Bruntále pokračuje stavba východního obchvatu města. Ten má odvést tranzitní dopravu z centra a zlepšit tak dopravní situaci, včetně snížení hluku a emisí. Stavba by měla být dokončena do konce roku 2027.

Stavba východního obchvatu Bruntálu byla zahájena přesně před rokem. Dnes už jsou založeny veškeré inženýrské sítě, tedy plyn, voda, elektřina i datové kabely a začaly se stavět mosty.

Ondřej Ehrenberger, stavbyvedoucí realizační firmy: “Máme rozestavěných třeba 70 procent mostních objektů už, na kterých pracujeme, ale tento je největší. Teď tady aktuálně pracuje 20 až 30 lidí, zatím jsme ale na základech na té spodní stavbě, jakmile začneme budovat nosní konstrukci, tak tam to kapacitně bude muset být alespoň dvojnásobné.”

Právě stojíme na místě, kde bude postaven nejdelší most. Bude mít celkem 220 m a protkne jak komunikace, tak řeku a železnici.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Jsme v pokročilém stádiu zakládání té nejobtížnější a nejklíčovější stavby, respektive stavebního objektu na celé trase 4 a půl km budoucího obchvatu tohoto města. Budeme stavět i dvě protihlukové stěny a v tuto chvíli, jak jsem říkal, už jde vidět trasa.”

Za mnou vidíme celou plochu stavby, která bude obsahovat celkem 9 mostů.

Silničáři počítají s tím, že první auta na obchvat vyjedou v první polovině roku 2027.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Budeme zprovozňovat v okamžiku, ne kdy stavba bude hotova, ale kdy stavba bezpečně po konzultaci s dopravní policií a dopravními inženýry unese bezpečně provoz.”

Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: “Ty prognózy ze sčítání silnic a dálnic, tak ty hovoří o nějakých 10, 12 tisících vozidel za den, které dneska jsou na silnici I/11 a I/45, takže kdyby se podařila i polovina z tohoto vymístit na tranzit, tak to bude skvělé.”

Dodělávací práce na obchvatu budou probíhat za plného provozu zhruba 4 měsíce.

Letiště Ostrava má nového generálního ředitele, host: Martin Šturala

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde už vítám generálního ředitele Letiště Ostrava Martina Šturalu. Vítejte u nás! Vy jste vedení letiště Ostrava převzal od 1. srpna. Tak jaké byly vaše první dojmy po nástupu do této funkce?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Ano, je to tak. Nastoupil jsem 1. srpna. První dojmy byly skvělé. Pro mě nebo pro nás byl ten start jednodušší v tom, že my jsme se potkávali s představenstvem už před nástupem pár týdnů. Potkal jsem i pár zaměstnanců, takže byl jsem vtažen do problematiky, takže ten start byl o mnoho jednodušší.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Je veřejně známo, že přicházíte ze společnosti VOP CZ, kde jste působil v řídících pozicích. Jaké zkušenosti z této oblasti si myslíte, že podle vás nejvíce využijete v řízení letiště?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Je to tak. Já jsem ve VOP CZ působil 13 let, posledních pět let to bylo na pozici v top managementu. Bevedu tady nějaké moderní metody řízení podniků a společností. Já osobně jsem bral to, že komunikace s lidmi, komunikace napříč podnikem, respektování těch zaměstnanců a hlavně důvěra. Důvěra, která teda musí být mezi tím zaměstnavatelem a těmi zaměstnanci, protože každý podnik, každou společnost tvoří zaměstnanci.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké jsou teď čerstvě po nástupu vaše krátkodobé priority? Co považujete teď za klíčové?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Klíčové je opravdu těch prvních 14 dnů nebo 3 týdny. Jsou to, že se potkávám, jak jsem se zmínil, teda se zaměstnanci, potkávám se s partnery, potkávám se se všemi složkami, které na tom letišti působí. A to je důležité jakoby pochopit, že každá složka, kam působí a pro ten dlouhodobý rozvoj, abychom věděli, co nastavit, jak nastavit pro to správné fungování letiště.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Letiště se profiluje jako v charterové, pravidelné i v nákladní dopravě. Který z těchto segmentů teď považujete za nejperspektivnější?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Ono to asi nejde úplně jednoznačně říct, která doprava je priorita, protože každá má své místo. Co se týká osobní dopravy nebo pravidelných linek, nyní létáme do Londýna, do španělské Girony a Malagy. Samozřejmě je také možnost přestupu přes Varšavu, odkud se dá dostat až do 90 destinací po celém světě. Pokud jde o charterové lety, jedná se především o dovolené. Ty využívají lidé běžně – osobně jsem je využil i já, stejně jako moje rodina a přátelé. Snažíme se, aby byl provoz zajištěn po celý rok. V současnosti je hlavní sezóna od května do října, ale dnes už je možné létat v podstatě i od února například do Hurghady nebo obecně do Egypta.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zbývá nám tedy to cargo, které v poslední době zažilo v podstatě nebývalý rozmach.

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Tak pro letiště i pro Moravskoslezský kraj je opravdu cargo velkou prioritou. Nyní posilujeme odbavovací prostory, tyto prostory zvětšujeme, modernizujeme vybavení a investujeme do něj. Opravdu tedy cargo rozvíjíme společně s Moravskoslezským krajem.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak teď v nové funkci chcete přilákat více cestujících k využívání ostravského letiště? I když počty stoupají a rostou, jak už několikrát zaznělo, jaký prostor vidíte pro další rozvoj?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Letiště se profiluje jako moderní a dynamické regionální letiště. Je potřeba si uvědomit, že jde skutečně o regionální letiště – nikdy nebudeme konkurencí velkým letištím, ale naopak to může být výhoda pro cestující, kteří se chtějí vyhnout stresu spojenému s velkými letišti. Nabízíme dostupné parkování přímo u terminálu a jednáme o rozšíření nabídky gastro podniků a služeb v odletové i příletové hale. Právě tato synergie je to, co chceme cestujícím nabídnout.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste sám zmínil, že jste využil služeb letiště Ostrava. Jak na vás tehdy působilo, když jste byl v podstatě obyčejným klientem?.

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Obyčejný občan, obyčejný klient. Ano, já jsem tady z regionu, pocházím z Nového Jičína, takže já jsem to letiště využíval už od malička, kdy mě teda buďto prarodiče nebo rodiče brali na dovolenou, následně potom se svojí rodinou. A právě ty výhody toho letiště, té dostupnosti, rychlosti, toho odbavení je to, co jsme preferovali v podstatě pro tu rodinnou dovolenou.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Nicméně ta konkurence mezi okolními letišti, především polské Katovice, je značná. Je něco, čím se chcete do budoucna odlišit?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Je to tak, je značná. Nicméně pro Moravskoslezský kraj je to opravdu vstupní brána, pro naše partnery nejenom pro turisty, ale samozřejmě i pro firmy, které zde působí. Ostrava je opravdu významným partnerem, co se týká industriálu, tedy podnikání. Máme tu jak firmy, které zde mají zázemí, tak i směr ven v podstatě pro cestující.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Modernizace, investice do infrastruktury, to je zásadní téma pro letiště. Tak můžete nastínit, jaké projekty teď zvažujete? Nebo už připravujete, co letiště vlastně čeká v budoucnu?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Není to zásadní jenom pro letiště. Modernizace a investice jsou v podstatě zásadní pro každý podnik, pro každou společnost, takže letiště není výjimkou. Musíme rekonstruovat, modernizovat a držet krok s konkurencí. Moravskoslezský kraj opravdu podporuje letiště v rámci investic a modernizace. V minulosti už bylo několikrát probíráno otevření cargo terminálu, cargo stojanu a letos, tento měsíc, jsme otevřeli zázemí pro garáže zimní techniky. Dnes má letiště Ostrava víc než 100 kusů kolové techniky, o kterou se stará i servisní zázemí – moderní servisní zázemí 21. století. No a v neposlední řadě je to určitě i několik let diskutovaná runway. Připravujeme se na ni a chystáme se na tuto rekonstrukci.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Taková klasická otázka. Když se podíváte dejme tomu těch 5 let dopředu, kde byste chtěl, aby letiště Ostrava v té době, jak by mělo být vnímáno veřejností?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Jak jsem to zmínil - opravdu moderní, bezpečné, dynamické a pro naše obyvatele, pro to blízké okolí, blízký region tak, ať je to rychle odbaveno. Mají nějaké standardy, mají nějaké zázemí a hlavně ty služby, ať jsou na úrovni dnešní doby.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
20. srpna 2025, 18:20

Projekt Moravskoslezské cestovné přináší slevy na jízdné v kraji

Moravskoslezský kraj zavedl 50procentní slevu na jízdné, která platí platí pro vybrané věkové skupiny obyvatel. Projekt má název Moravskoslezské cestovné.

Děti, studenti a senioři mohou od 1. července letošního roku jezdit meziměstskou dopravou, ať už autobusovou nebo vlakovou, za polovinu stávajícího jízdného.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Poskytujeme slevu 50 procent na stávající slevu, kdy už 50 procent mají, takže sleva je v součtu 75 procent. Týká se to žáků 6 až 15 let, studentů 15 až 27 leta seniorů. Ta sleva je poskytovaná pouze držitelům ODISek a ZET karet.“

Slevu lze uplatnit pouze elektronickou cestou.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Tyto slevy tady vždy byly, my to chceme jen vrátit, takže to dáváme do původního stavu.“

Na východním obchvatu Bruntálu už se staví mosty

V Bruntále pokračuje stavba východního obchvatu města. Ten má odvést tranzitní dopravu z centra a zlepšit tak dopravní situaci, včetně snížení hluku a emisí. Stavba by měla být dokončena do konce roku 2027.

Stavba východního obchvatu Bruntálu byla zahájena přesně před rokem. Dnes už jsou založeny veškeré inženýrské sítě, tedy plyn, voda, elektřina i datové kabely a začaly se stavět mosty.

Ondřej Ehrenberger, stavbyvedoucí realizační firmy: “Máme rozestavěných třeba 70 procent mostních objektů už, na kterých pracujeme, ale tento je největší. Teď tady aktuálně pracuje 20 až 30 lidí, zatím jsme ale na základech na té spodní stavbě, jakmile začneme budovat nosní konstrukci, tak tam to kapacitně bude muset být alespoň dvojnásobné.”

Právě stojíme na místě, kde bude postaven nejdelší most. Bude mít celkem 220 m a protkne jak komunikace, tak řeku a železnici.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Jsme v pokročilém stádiu zakládání té nejobtížnější a nejklíčovější stavby, respektive stavebního objektu na celé trase 4 a půl km budoucího obchvatu tohoto města. Budeme stavět i dvě protihlukové stěny a v tuto chvíli, jak jsem říkal, už jde vidět trasa.”

Za mnou vidíme celou plochu stavby, která bude obsahovat celkem 9 mostů.

Silničáři počítají s tím, že první auta na obchvat vyjedou v první polovině roku 2027.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Budeme zprovozňovat v okamžiku, ne kdy stavba bude hotova, ale kdy stavba bezpečně po konzultaci s dopravní policií a dopravními inženýry unese bezpečně provoz.”

Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: “Ty prognózy ze sčítání silnic a dálnic, tak ty hovoří o nějakých 10, 12 tisících vozidel za den, které dneska jsou na silnici I/11 a I/45, takže kdyby se podařila i polovina z tohoto vymístit na tranzit, tak to bude skvělé.”

Dodělávací práce na obchvatu budou probíhat za plného provozu zhruba 4 měsíce.

Letiště Ostrava má nového generálního ředitele, host: Martin Šturala

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde už vítám generálního ředitele Letiště Ostrava Martina Šturalu. Vítejte u nás! Vy jste vedení letiště Ostrava převzal od 1. srpna. Tak jaké byly vaše první dojmy po nástupu do této funkce?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Ano, je to tak. Nastoupil jsem 1. srpna. První dojmy byly skvělé. Pro mě nebo pro nás byl ten start jednodušší v tom, že my jsme se potkávali s představenstvem už před nástupem pár týdnů. Potkal jsem i pár zaměstnanců, takže byl jsem vtažen do problematiky, takže ten start byl o mnoho jednodušší.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Je veřejně známo, že přicházíte ze společnosti VOP CZ, kde jste působil v řídících pozicích. Jaké zkušenosti z této oblasti si myslíte, že podle vás nejvíce využijete v řízení letiště?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Je to tak. Já jsem ve VOP CZ působil 13 let, posledních pět let to bylo na pozici v top managementu. Bevedu tady nějaké moderní metody řízení podniků a společností. Já osobně jsem bral to, že komunikace s lidmi, komunikace napříč podnikem, respektování těch zaměstnanců a hlavně důvěra. Důvěra, která teda musí být mezi tím zaměstnavatelem a těmi zaměstnanci, protože každý podnik, každou společnost tvoří zaměstnanci.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké jsou teď čerstvě po nástupu vaše krátkodobé priority? Co považujete teď za klíčové?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Klíčové je opravdu těch prvních 14 dnů nebo 3 týdny. Jsou to, že se potkávám, jak jsem se zmínil, teda se zaměstnanci, potkávám se s partnery, potkávám se se všemi složkami, které na tom letišti působí. A to je důležité jakoby pochopit, že každá složka, kam působí a pro ten dlouhodobý rozvoj, abychom věděli, co nastavit, jak nastavit pro to správné fungování letiště.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Letiště se profiluje jako v charterové, pravidelné i v nákladní dopravě. Který z těchto segmentů teď považujete za nejperspektivnější?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Ono to asi nejde úplně jednoznačně říct, která doprava je priorita, protože každá má své místo. Co se týká osobní dopravy nebo pravidelných linek, nyní létáme do Londýna, do španělské Girony a Malagy. Samozřejmě je také možnost přestupu přes Varšavu, odkud se dá dostat až do 90 destinací po celém světě. Pokud jde o charterové lety, jedná se především o dovolené. Ty využívají lidé běžně – osobně jsem je využil i já, stejně jako moje rodina a přátelé. Snažíme se, aby byl provoz zajištěn po celý rok. V současnosti je hlavní sezóna od května do října, ale dnes už je možné létat v podstatě i od února například do Hurghady nebo obecně do Egypta.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zbývá nám tedy to cargo, které v poslední době zažilo v podstatě nebývalý rozmach.

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Tak pro letiště i pro Moravskoslezský kraj je opravdu cargo velkou prioritou. Nyní posilujeme odbavovací prostory, tyto prostory zvětšujeme, modernizujeme vybavení a investujeme do něj. Opravdu tedy cargo rozvíjíme společně s Moravskoslezským krajem.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jak teď v nové funkci chcete přilákat více cestujících k využívání ostravského letiště? I když počty stoupají a rostou, jak už několikrát zaznělo, jaký prostor vidíte pro další rozvoj?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Letiště se profiluje jako moderní a dynamické regionální letiště. Je potřeba si uvědomit, že jde skutečně o regionální letiště – nikdy nebudeme konkurencí velkým letištím, ale naopak to může být výhoda pro cestující, kteří se chtějí vyhnout stresu spojenému s velkými letišti. Nabízíme dostupné parkování přímo u terminálu a jednáme o rozšíření nabídky gastro podniků a služeb v odletové i příletové hale. Právě tato synergie je to, co chceme cestujícím nabídnout.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste sám zmínil, že jste využil služeb letiště Ostrava. Jak na vás tehdy působilo, když jste byl v podstatě obyčejným klientem?.

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Obyčejný občan, obyčejný klient. Ano, já jsem tady z regionu, pocházím z Nového Jičína, takže já jsem to letiště využíval už od malička, kdy mě teda buďto prarodiče nebo rodiče brali na dovolenou, následně potom se svojí rodinou. A právě ty výhody toho letiště, té dostupnosti, rychlosti, toho odbavení je to, co jsme preferovali v podstatě pro tu rodinnou dovolenou.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Nicméně ta konkurence mezi okolními letišti, především polské Katovice, je značná. Je něco, čím se chcete do budoucna odlišit?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Je to tak, je značná. Nicméně pro Moravskoslezský kraj je to opravdu vstupní brána, pro naše partnery nejenom pro turisty, ale samozřejmě i pro firmy, které zde působí. Ostrava je opravdu významným partnerem, co se týká industriálu, tedy podnikání. Máme tu jak firmy, které zde mají zázemí, tak i směr ven v podstatě pro cestující.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Modernizace, investice do infrastruktury, to je zásadní téma pro letiště. Tak můžete nastínit, jaké projekty teď zvažujete? Nebo už připravujete, co letiště vlastně čeká v budoucnu?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Není to zásadní jenom pro letiště. Modernizace a investice jsou v podstatě zásadní pro každý podnik, pro každou společnost, takže letiště není výjimkou. Musíme rekonstruovat, modernizovat a držet krok s konkurencí. Moravskoslezský kraj opravdu podporuje letiště v rámci investic a modernizace. V minulosti už bylo několikrát probíráno otevření cargo terminálu, cargo stojanu a letos, tento měsíc, jsme otevřeli zázemí pro garáže zimní techniky. Dnes má letiště Ostrava víc než 100 kusů kolové techniky, o kterou se stará i servisní zázemí – moderní servisní zázemí 21. století. No a v neposlední řadě je to určitě i několik let diskutovaná runway. Připravujeme se na ni a chystáme se na tuto rekonstrukci.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Taková klasická otázka. Když se podíváte dejme tomu těch 5 let dopředu, kde byste chtěl, aby letiště Ostrava v té době, jak by mělo být vnímáno veřejností?

Martin Šturala, nový generální ředitel Letiště Ostrava, a. s.: Jak jsem to zmínil - opravdu moderní, bezpečné, dynamické a pro naše obyvatele, pro to blízké okolí, blízký region tak, ať je to rychle odbaveno. Mají nějaké standardy, mají nějaké zázemí a hlavně ty služby, ať jsou na úrovni dnešní doby.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-20-08-2025-18-24