Dopravní revue
- Nové stanoviště PČR v Beskydech kvůli kamionům
- Poškozený most na Ratibořské v Opavě šel k zemi
Dopravní témata z Moravskoslezského kraje - právě teď pro ně nastal čas, protože začíná pořad Dopravní revue. Vítám vás u něj.
Nové stanoviště PČR v Beskydech kvůli kamionům
Zimní problémy s kamiony v horském úseku silnice I/56 mezi Ostravicí a slovenskou hranicí už nebudou tak časté. Moravskoslezský kraj, státní policie a okolní obce totiž spojili síly a na této frekventované trase vzniklo nové policejní stanoviště.
Silnice I/56, vedoucí přes Beskydy z Ostravice na Slovensko, patří v zimním období k nejrizikovějším trasám v regionu. Kvůli ochraně přehrady Šance tady není povolen chemický posyp, což při sněhových přeháňkách a náledí často znamená komplikace pro dopravu. Zejména pro řidiče kamionů, kteří se snaží zdolat prudké stoupání i serpentiny.
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Vesměs je tady náledí, sníh a je tady zákaz vjezdu kamion nad 12 tun. Pokud ty kamiony tady vjedou, tak téměř vždycky uvíznou.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “My jsme ty kamiony potřebovali kontrolovat, protože ve chvíli, když tady policie nestojí, tak ty kamiony to nerespektují a projíždějí.”
Hlídky jsou v posledních letech na místě podle krajského policejního ředitele nepřetržitě. Teď ale budou mít své pevné zázemí.
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Není to jen hlídka PČR, ale je to i hlídka Městské policie z Frýdlantu. V rámci PČR se střídáme krajské družstvo, dopravní inspektorát, cizinecká policie, speciální pořádková jednotka tak, ať je tady nepřetržitě výkon služby. Je to výkon policejní služby. Samozřejmě po 12 hodinách ti policisté toho mají plné zuby a navíc tady vždy je chladno a vždy tady fučí.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Aby se mohli ohřát, aby tam mohli administrovat, mají tam počítač. Vidí tam na kamery, které jsou v Ostravici a ve Frýdlantě, takže dopředu už vidí, že sem jede kamion. Mají tam toaletu a kulturní zázemí, protože pokud chceme, aby se dodržovaly tyto věci, tak musí mít i nějaký komfort. Proto Moravskoslezský kraj přispěl částkou 900 tisíc korun na toto zázemí a doufám, že bude sloužit policii dobře.”
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Všichni chtěli, až jsme dosáhli tohoto výsledku. A to nemluvím jen o té buňce, ale i o tom stavu, který dnes je, že provádíme výkon služby. Kamiony, které tady vjedou, tak dobře vědí, a návěstidla jsou zcela jasná, že tady nesmí jet. Těch zákazů na komunikaci, než přijedou do tohoto bodu, tak musí minout mnoho.”
Podle screeningu policie jen za minulou zimní sezonu, tedy zhruba od prvního listopadu do půlky dubna, porušilo zákaz na tomto místě 800 kamionů.
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Z toho bylo v předchozích letech, kdy jsme ještě nevykonávali tu službu, 50 nehod. A to vůbec nehovořím o uvízlých kamionech, které potom zapříčiňují, a to je to nejmenší, nemožnost vjezdu do této oblasti, kde jsou lyžařské areály a další sportovní záležitosti. Ale hlavně vjezd a výjezd IZS, který už zachraňuje životy a to už skutečně hraničí s velkým poteciálním nebezpečím a i faktickým, protože ty kamiony tam uvízly, skutečně tvořily překážku a skutečně, když je špatné počasí, tak se do těchto oblastí nedostane ani vrtulník. Pokud někdo dostal infarkt nebo měl nějaké těžké zranění někde v nějakém skiareálu, tak nemohl dostat dostatečnou pomoc.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Pokuty máme tak nízké, že řidiči kamionů si z toho nic nedělají, že tady je zákaz vjezdu. Proto tady musí být to zázemí, protože musí ty kamiony chytat, aby nám u přehrady v zimním období neudělaly paseku a neštorcli se tam někde, protože to je velmi nebezepčné.”
Helena Pešatová (Pro Frýdlant), starostka Frýdlantu nad Ostravicí, senátorka: “Výše pokut by měla být srovnatelná na české, slovenské i polské straně. Tady na české straně máme 1500 korun za tento dopravní předstupek, za který se na slovenské hranici účtuje částka 800 až 1000 euro. V Polsku v přepočtu 15000 korun. Je to neadekvátní, demotivující a proto tady máme tyto problémy.”
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Pokuta 1500 korun, dříve 2000 korun, je pro ty kamionisty naprosto směšná. Oni nám to i říkají, že pro ně je to jako koupit si kafe na pumpě a oni to rádi zaplatí kdyby tam byli chyceni. Říkali, že jim to ušetří mýto, čas a porušovali ten zákaz naprosto vědomě. Ta pokuta je oproti okolním státům naprosto směšná.”
POŠKOZENÝ MOST NA RATIBOŘSKÉ V OPAVĚ ŠEL K ZEMI
Most na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách, který zde stál od roku 1965, byl po 60 letech odstraněn. Denně ho využívalo téměř 19 tisíc aut a patřil k významným opavským stavbám. Poškození způsobené povodněmi ale bylo nevratné. Na místě vznikl proviziorní most.
Původně měla proběhnout jeho rekonstrukce, ale zářijové povodně z loňského roku způsobily tak vážné poškození, že statici rozhodli o demolici.
Jan Havrlant, stavbyvedoucí demoliční firmy: “Bourání mostu se provádí za pomocí dvou demoličních bagrů, které jsou vybaveny hydraulickými nůžkami schopnými stříhat železobeton. Co se týká ztížených podmínek, tak je to určitě tento provizorní most, který od původní mostovky vzdálen pouhý jeden metr. Strojníci musí dávat velký pozor na to, aby ten provizorní most neponičili. V té přípravné fázi jsme zhotovili komunikaci pro příjezd těžké techniky a zároveň se instalovala provizorní norná stěna k případnému zachycení znečištění z demolice.”
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “ŘSD právě v těchto dnech bude vyhlašovat výběrové řízení na stavbu nového mostu. My jsme byli s demolicí tohoto původního mostu připraveni už v polovině prosince, ale po dohodě s městem jsme ji oddálili na půlku ledna, a to proto, abychom nechali v klidu v Opavu po povodních a jednak, abychom nechali v klidu proběhnout adventní čas a svátky, abychom nerušili, protože ve městě probíhaly sváteční akce. Nový most, předpokládáme, že pořídíme někde v nákladu 75 milionů korun, ale to není ten nejdůležitější moment. Ten nejdůležitější prvek celého výběrového řízení je čas, to znamená budeme soutěžit především na čas, abychom stavěli co nejkratší dobu.”
Na jaře začne výstavba zcela nové konstrukce, která se oproti původnímu plánu bude realizovat za plného provozu díky zachování provizorního přemostění. Řidiči se tak nemusejí obávat zásadních omezení dopravy.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "To jsme velice rádi, protože nový most se postaví vedle a po zdemolování a přípravě jenom se most vlastně posune. Takže za to máme velkou radost, protože by to způsobilo na několik měsíců velké dopravní problémy v Opavě. Je to pro nás jen dobře. Samozřejmě ve spolupráci s městskou policií, s PČR, s odborem dopravy a dopravním podnikem připravujeme obslužné trasy. Zejména pro MHD a také pro příměstskou dopravu, aby se pohodlně dostali do všech částí Opavy, zejména tady v této části jezdí trolejbusy, a to nebude možné a budeme muset nastavit dopravu menšími autobusy tak, abychom obsloužili celou Opavu.”
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Zhotovitel postaví nový most v tomto prostoru vedle mostního provizoria. Až v závěru roku, předpokládáme ve čtvrtém čtvrtletí předpokládáme nějakou dobu, kterou upřesníme a která bude vycházet z projektu, uzavřeme, sneseme mostní provizorium a posuneme ten nový most na finální místo. Ale po drtivou většinu doby výstavby bude v provozu mostní provizorium.”
Povodně mimo jiné připomněly, jak zranitelná může být i dopravní infrastruktura, která slouží desítky let bez větších problémů.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten původní most, který právě končí svůj život, ten je z roku 1965 a i na té odkryté mostovce vidíme, že to hlavní má za sebou. V tuto chvíli je ta správná doba, krom toho, že byl samozřejmě porušen staticky během povodní, ho zbořit a nahradit novým. Ten nový most bude výrazněji založený, protože ta povodeň z původní hloubky řeky 80 centimetrů to podemlela až do 2,5 metru, to znamená oslabila a podebrala to založení mostu. Nový most na to musí být připraven, což Opavě už nikdy nepřejeme, ale budeme připraveni, to je nejlepší. Zároveň ta mostovka bude výš tak, aby opět odolala případné další povodni, kterou Opava a tento region už nikdy nezažijí. V každém případě ten most bude širší a bude postavený současnými technologiemi, to znamená, že jeho technická životnost bude minimálně sto let.”
Sledovali jste pořad Dopravní revue, na viděnou příště s dalšími dopravními tématy z Moravskoslezského kraje.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dopravní témata z Moravskoslezského kraje - právě teď pro ně nastal čas, protože začíná pořad Dopravní revue. Vítám vás u něj.
Nové stanoviště PČR v Beskydech kvůli kamionům
Zimní problémy s kamiony v horském úseku silnice I/56 mezi Ostravicí a slovenskou hranicí už nebudou tak časté. Moravskoslezský kraj, státní policie a okolní obce totiž spojili síly a na této frekventované trase vzniklo nové policejní stanoviště.
Silnice I/56, vedoucí přes Beskydy z Ostravice na Slovensko, patří v zimním období k nejrizikovějším trasám v regionu. Kvůli ochraně přehrady Šance tady není povolen chemický posyp, což při sněhových přeháňkách a náledí často znamená komplikace pro dopravu. Zejména pro řidiče kamionů, kteří se snaží zdolat prudké stoupání i serpentiny.
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Vesměs je tady náledí, sníh a je tady zákaz vjezdu kamion nad 12 tun. Pokud ty kamiony tady vjedou, tak téměř vždycky uvíznou.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “My jsme ty kamiony potřebovali kontrolovat, protože ve chvíli, když tady policie nestojí, tak ty kamiony to nerespektují a projíždějí.”
Hlídky jsou v posledních letech na místě podle krajského policejního ředitele nepřetržitě. Teď ale budou mít své pevné zázemí.
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Není to jen hlídka PČR, ale je to i hlídka Městské policie z Frýdlantu. V rámci PČR se střídáme krajské družstvo, dopravní inspektorát, cizinecká policie, speciální pořádková jednotka tak, ať je tady nepřetržitě výkon služby. Je to výkon policejní služby. Samozřejmě po 12 hodinách ti policisté toho mají plné zuby a navíc tady vždy je chladno a vždy tady fučí.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Aby se mohli ohřát, aby tam mohli administrovat, mají tam počítač. Vidí tam na kamery, které jsou v Ostravici a ve Frýdlantě, takže dopředu už vidí, že sem jede kamion. Mají tam toaletu a kulturní zázemí, protože pokud chceme, aby se dodržovaly tyto věci, tak musí mít i nějaký komfort. Proto Moravskoslezský kraj přispěl částkou 900 tisíc korun na toto zázemí a doufám, že bude sloužit policii dobře.”
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Všichni chtěli, až jsme dosáhli tohoto výsledku. A to nemluvím jen o té buňce, ale i o tom stavu, který dnes je, že provádíme výkon služby. Kamiony, které tady vjedou, tak dobře vědí, a návěstidla jsou zcela jasná, že tady nesmí jet. Těch zákazů na komunikaci, než přijedou do tohoto bodu, tak musí minout mnoho.”
Podle screeningu policie jen za minulou zimní sezonu, tedy zhruba od prvního listopadu do půlky dubna, porušilo zákaz na tomto místě 800 kamionů.
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Z toho bylo v předchozích letech, kdy jsme ještě nevykonávali tu službu, 50 nehod. A to vůbec nehovořím o uvízlých kamionech, které potom zapříčiňují, a to je to nejmenší, nemožnost vjezdu do této oblasti, kde jsou lyžařské areály a další sportovní záležitosti. Ale hlavně vjezd a výjezd IZS, který už zachraňuje životy a to už skutečně hraničí s velkým poteciálním nebezpečím a i faktickým, protože ty kamiony tam uvízly, skutečně tvořily překážku a skutečně, když je špatné počasí, tak se do těchto oblastí nedostane ani vrtulník. Pokud někdo dostal infarkt nebo měl nějaké těžké zranění někde v nějakém skiareálu, tak nemohl dostat dostatečnou pomoc.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK pro dopravu: “Pokuty máme tak nízké, že řidiči kamionů si z toho nic nedělají, že tady je zákaz vjezdu. Proto tady musí být to zázemí, protože musí ty kamiony chytat, aby nám u přehrady v zimním období neudělaly paseku a neštorcli se tam někde, protože to je velmi nebezepčné.”
Helena Pešatová (Pro Frýdlant), starostka Frýdlantu nad Ostravicí, senátorka: “Výše pokut by měla být srovnatelná na české, slovenské i polské straně. Tady na české straně máme 1500 korun za tento dopravní předstupek, za který se na slovenské hranici účtuje částka 800 až 1000 euro. V Polsku v přepočtu 15000 korun. Je to neadekvátní, demotivující a proto tady máme tyto problémy.”
Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Pokuta 1500 korun, dříve 2000 korun, je pro ty kamionisty naprosto směšná. Oni nám to i říkají, že pro ně je to jako koupit si kafe na pumpě a oni to rádi zaplatí kdyby tam byli chyceni. Říkali, že jim to ušetří mýto, čas a porušovali ten zákaz naprosto vědomě. Ta pokuta je oproti okolním státům naprosto směšná.”
POŠKOZENÝ MOST NA RATIBOŘSKÉ V OPAVĚ ŠEL K ZEMI
Most na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách, který zde stál od roku 1965, byl po 60 letech odstraněn. Denně ho využívalo téměř 19 tisíc aut a patřil k významným opavským stavbám. Poškození způsobené povodněmi ale bylo nevratné. Na místě vznikl proviziorní most.
Původně měla proběhnout jeho rekonstrukce, ale zářijové povodně z loňského roku způsobily tak vážné poškození, že statici rozhodli o demolici.
Jan Havrlant, stavbyvedoucí demoliční firmy: “Bourání mostu se provádí za pomocí dvou demoličních bagrů, které jsou vybaveny hydraulickými nůžkami schopnými stříhat železobeton. Co se týká ztížených podmínek, tak je to určitě tento provizorní most, který od původní mostovky vzdálen pouhý jeden metr. Strojníci musí dávat velký pozor na to, aby ten provizorní most neponičili. V té přípravné fázi jsme zhotovili komunikaci pro příjezd těžké techniky a zároveň se instalovala provizorní norná stěna k případnému zachycení znečištění z demolice.”
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “ŘSD právě v těchto dnech bude vyhlašovat výběrové řízení na stavbu nového mostu. My jsme byli s demolicí tohoto původního mostu připraveni už v polovině prosince, ale po dohodě s městem jsme ji oddálili na půlku ledna, a to proto, abychom nechali v klidu v Opavu po povodních a jednak, abychom nechali v klidu proběhnout adventní čas a svátky, abychom nerušili, protože ve městě probíhaly sváteční akce. Nový most, předpokládáme, že pořídíme někde v nákladu 75 milionů korun, ale to není ten nejdůležitější moment. Ten nejdůležitější prvek celého výběrového řízení je čas, to znamená budeme soutěžit především na čas, abychom stavěli co nejkratší dobu.”
Na jaře začne výstavba zcela nové konstrukce, která se oproti původnímu plánu bude realizovat za plného provozu díky zachování provizorního přemostění. Řidiči se tak nemusejí obávat zásadních omezení dopravy.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "To jsme velice rádi, protože nový most se postaví vedle a po zdemolování a přípravě jenom se most vlastně posune. Takže za to máme velkou radost, protože by to způsobilo na několik měsíců velké dopravní problémy v Opavě. Je to pro nás jen dobře. Samozřejmě ve spolupráci s městskou policií, s PČR, s odborem dopravy a dopravním podnikem připravujeme obslužné trasy. Zejména pro MHD a také pro příměstskou dopravu, aby se pohodlně dostali do všech částí Opavy, zejména tady v této části jezdí trolejbusy, a to nebude možné a budeme muset nastavit dopravu menšími autobusy tak, abychom obsloužili celou Opavu.”
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Zhotovitel postaví nový most v tomto prostoru vedle mostního provizoria. Až v závěru roku, předpokládáme ve čtvrtém čtvrtletí předpokládáme nějakou dobu, kterou upřesníme a která bude vycházet z projektu, uzavřeme, sneseme mostní provizorium a posuneme ten nový most na finální místo. Ale po drtivou většinu doby výstavby bude v provozu mostní provizorium.”
Povodně mimo jiné připomněly, jak zranitelná může být i dopravní infrastruktura, která slouží desítky let bez větších problémů.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten původní most, který právě končí svůj život, ten je z roku 1965 a i na té odkryté mostovce vidíme, že to hlavní má za sebou. V tuto chvíli je ta správná doba, krom toho, že byl samozřejmě porušen staticky během povodní, ho zbořit a nahradit novým. Ten nový most bude výrazněji založený, protože ta povodeň z původní hloubky řeky 80 centimetrů to podemlela až do 2,5 metru, to znamená oslabila a podebrala to založení mostu. Nový most na to musí být připraven, což Opavě už nikdy nepřejeme, ale budeme připraveni, to je nejlepší. Zároveň ta mostovka bude výš tak, aby opět odolala případné další povodni, kterou Opava a tento region už nikdy nezažijí. V každém případě ten most bude širší a bude postavený současnými technologiemi, to znamená, že jeho technická životnost bude minimálně sto let.”
Sledovali jste pořad Dopravní revue, na viděnou příště s dalšími dopravními tématy z Moravskoslezského kraje.
Redakčně upraveno / zkráceno.