Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

MSK řeší následky po povodni na infrastruktuře i v oblasti Jeseníků a okolí

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vítám vás u dalšího dílu Dopravní revue. Povodně, které v září zasáhly Moravskoslezský kraj, napáchaly obrovské škody na infrastruktuře v regionu. V dnešním vydání vám přinášíme reportáž z oblasti Jeseníků, která patří k nejhůře postiženým oblastem.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zářijová povodeň v obcích na Jesenicku. I v těchto dnech jsou její následky stále přítomné. Silnice z Vrbna pod Pradědem směrem na místní část Vidly, jeden z úseků, které voda masivně poškodila.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tady názorně vidíme, jak nám prostě řeka tu cestu odnesla. Povodí už tady upravuje to řečiště, abychom my potom mohli tu silnici postavit. Takže počkáme, až se upraví to řečiště a pak začneme tu cestu stavět. Bohužel ta se asi do zimy s největší pravděpodobností nestihne. Samozřejmě takových nátrží a defektů máme 70 na silnicích tady na Krnovsku, Bruntálsku a Opavsku. Postupně něco dělá Povodí Odry, tady toto dělají Lesy České republiky, protože jim tady tento tok patří, tak se upravují ty řeky, potoky tak, aby byly v původním korytě, abychom my potom mohli ty silnice postavit.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vrbno pod Pradědem úterý 22. října dopoledne. Jedno ze setkání zástupců kraje, samospráv okolních obcí, správy silnic a dalších složek. Podhorské město utrpělo spoustu škod, a to nejen na infrastruktuře.

Petr Kopínec (ANO), starosta Vrbna pod Pradědem: Město Vrbno pod Pradědem bylo pomyslně rozděleno na dvě části. Ta jedna část, polovina Vrbna téměř neutrpěla žádné škody a ta druhá část masivní škody. Jednalo se hlavně o místní část Mnichov a Železnou. Je to na soutoku Černé a Střední Opavy a tam byly ty škody největší. Nebýt kraje, tak bychom zdaleka nebyli tak daleko. Opravdu ta pomoc kraje byla neskutečná, kdy nám pomáhali od samého začátku jak v rámci opravy komunikací, tak v rámci technické pomoci i různé potřeby v rámci legislativy.

Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: Je to opravdu kalamitní stav a hlavně tady v tom okrese Bruntál. Hned jakmile skončily tyto klimatické podmínky, tak se naši zaměstnanci začali pomaličku rozjíždět v rámci silničních sítí po daném okresu a zjišťovali daný stav. Samozřejmě ne vždy se hned mohli dostat do daných oblastí, protože ještě někde byla voda, silnice byly podemleté, takže z bezpečnostních důvodů. Takže se i chvilku čekalo, takže se to opravdu mapovalo postupně, zaměstnanci správy silnic nejenom tady Bruntálského okresu, ale samozřejmě pomáhali i další zaměstnanci, protože opravdu ta škoda tady byla největší.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ta povodeň, která tady byla naposledy v roce 97, ta, co nejvíc škodila, tak ta letošní byla ještě větší. Místní říkají, že ještě tady bylo o třičtvrtě metru až o metr vody více.

Petr Kopínec (ANO), starosta Vrbna pod Pradědem: Máme zprovozněny všechny části, ale byť některé provizorně, to znamená, že úplně nejsme připraveni na turistický ruch.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Další výrazně poškozené místo ve Vrbně v části Železná. Most nad Střední Opavou čeká demolice.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Řeka si našla to svoje řečiště jinudy, podemlela celý most, takže most se musí teď zdemolovat a budeme stavět nový. Jelikož je ale na tu druhou stranu cesta, tak nebudeme tady dělat náhradní přemostění. Akorát jsme uvažovali s obcí, že bychom jim pomohli vymyslet, kde by se třeba dala udělat nějaká lávka pro pěší, aby pěší se mohli dostat tak, že najdeme někde užší místo, protože tady v tomto místě je velká vzdálenost mezi břehy a ta lávka by se zbytečně prodražila. Budeme hledat jenom tento prostor, ale jeden z těch mostů, který prostě musí jít k zemi.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Přímo na tomto místě 18. září spadlo osobní vozidlo s řidičem, který nerespektoval zákaz vjezdu.

Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: Určitě bych apeloval na řidiče, protože nejenom tady na Bruntálsku už jsou ti občané zvyklí, ale pokud ještě někdo takhle jako budou, protože budou prázdniny podzimní a takhle, aby opravdu ti občané sledovali, protože vesměs už ty uzávěry jsou na portále JSDI, které to automaticky předává do navigačních systémů. Takže aby opravdu toto akceptovali tady ty objízdné trasy, protože může se stát, že třeba i když si řeknou, že tam projedou, je tam nátrž, nebo takhle je tam zákaz vjezdu, budou tam chtít najet, abychom potom nemuseli řešit s integrovaným záchranným systémem nějaké jejich vytahování a zbytečně jakoby síly, když by hasiči třeba byli potřeba někde jinde.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Monitorujeme veškeré opravy, které je třeba udělat. Samozřejmě tam jsou priority. Takže když máme některé mosty, které vyžadují demolici, protože nám ještě postupně teď statici odstavují mosty. Takže pokud jsou mosty, které vyžadují demolici a je někde takzvaně cesta na oko, že se to dá objet, no tak tento most se postupně teď můžeme v mimořádném stavu ten most demolovat, takže nám to legislativa umožňuje. Tam, kde to nelze, tak spolupracujeme s armádou, kde armáda nám staví náhradní mosty. Takže most například v Holčovicích je teď postaven. Opravíme tam ještě nátřž jednu a už v Holčovicích budeme uvolňovat. Těch mostů je ale více, tady v kraji. Hodně mostů a lávek stavějí i pro obce, takže armáda nám celkem dost tady v tom pomáhá. No a postupně budeme potom místo těch náhradních mostů stavět i mosty nové.

Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: Samozřejmě, snažíme se co nejrychleji tady zprovoznit to nejnutnější, aby ty nátrže byly průjezdné, ale bohužel ta povodeň přišla v září a za chvilku tu máme zimu. Doufejme, že zima a ty klimatické podmínky budou příznivější, abychom opravdu ty opravy těch silnic udělali aspoň do toho nejnutnějšího zprůjezdnění. A samozřejmě počítáme, že příští rok by se mohla na základě projektových dokumentací začít obnovovat ta silniční síť.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: A právě přicházející zima je jedno z naléhavých témat, které s poškozenými silnicemi souvisí, a to nejen v této oblasti.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Doufám, že zimní údržba se nám už zcela podařila dojednat, takže na tu zimu jsme tady připraveni. A nejenom tady, ale samozřejmě jsme připraveni tady v celém Moravskoslezském kraji i tady v tom regionu, kde je všechno teď bohužel postiženo povodněmi.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Výrazné škody jsou také na železnici. Cestující by se ale i v této části regionu měli do vlaků vrátit brzy.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Dnes už už je jenom třeba v uvozovkách opravit trať z Opavy do Krnova a z Krnova do Jeseníků. Opravuje se ještě trať Vrbno pod Pradědem - Milotice. A bude se ještě opravovat Krnov, Bruntál a podle informací ze Správy železnic, tak by určitě Krnov - Bruntál měl být opravený. A a i Opava - Krnov, takže snad už budeme nějak na tu zimu průjezdní, uvidíme. Je toho opravdu hodně. Ze Svinova do Opavy se už jezdí. Trať Opava - Hlučín ta zatím je od ze strany Správy železnic v řešení, jakým způsobem se opraví, zda-li se už zareaguje i na ty povodně, které tam byly, nebo jestli se bude opravovat standardním způsobem a ty protipovodňová opatření se budou řešit jinak. Takže tam ještě informaci od Správy železnic nemáme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: S poškozenými silnicemi souvisí i částečné problémy s hromadnou dopravou.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tam, kde máme nějaký průjezd a bohužel tam třeba nevjede velký autobus, tak nahrazujeme tyto autobusy menšími autobusy, aby se dostali aspoň žáci do škol, lidé do zaměstnání. Takže je to nekomfortní, ale zajištěné to je. Ale vzniká už při tom hodně nápadů, které bychom mohli v budoucnu využít. A to je to, že ta spolupráce se starosty teď je taková, že třeba některé školní autobusy, tak zajišťují třeba starostové, nebo mají zájem. Takže můžeme i trochu na budoucnost začít vymýšlet něco, co dřív, jak se říkalo, nešlo, tak teď se ukázalo, že by to mohlo jít. Nejvíc, co mě trápí, je to, které silnice my neumíme zprovoznit do zimy. Bohužel jsou to tak poškozené silnice a některé mosty, které nejdou. Takže já se omlouvám, že opravdu ne všechno do zimy se nám povede. Já říkám do zimy, ale ono už může nasněžit i za týden, takže to už tady ta zima bude. A to nás trápí, protože ten sníh a mráz je taky nepřítel při těch stavbách. Ale stavební firmy, které budou opravovat tady tyto věci, tak prostě ten zimní klid nebudou mít a budou pracovat. Je to hlavně o navážce kamení a jsou to celkem dost velké objemy. Tak bude se pracovat, ale bohužel některé věci se nepodaří udělat a to mě hodně trápí. Ale zprovoznit to zprovozníme rychle a pak se omlouvám, protože další období budeme to ještě dávat do toho stavu, v jakém ta silnice by měla být a to i z důvodu času, ale i z důvodu finančních prostředků a objemu musíme trošičku natáhnout.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Sledovali jste pořad Dopravní revue. Budu se těšit na viděnou u dalšího dílu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
MSK řeší následky po povodni na infrastruktuře i v oblasti Jeseníků a okolí
23. října 2024, 18:20

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vítám vás u dalšího dílu Dopravní revue. Povodně, které v září zasáhly Moravskoslezský kraj, napáchaly obrovské škody na infrastruktuře v regionu. V dnešním vydání vám přinášíme reportáž z oblasti Jeseníků, která patří k nejhůře postiženým oblastem.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Zářijová povodeň v obcích na Jesenicku. I v těchto dnech jsou její následky stále přítomné. Silnice z Vrbna pod Pradědem směrem na místní část Vidly, jeden z úseků, které voda masivně poškodila.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tady názorně vidíme, jak nám prostě řeka tu cestu odnesla. Povodí už tady upravuje to řečiště, abychom my potom mohli tu silnici postavit. Takže počkáme, až se upraví to řečiště a pak začneme tu cestu stavět. Bohužel ta se asi do zimy s největší pravděpodobností nestihne. Samozřejmě takových nátrží a defektů máme 70 na silnicích tady na Krnovsku, Bruntálsku a Opavsku. Postupně něco dělá Povodí Odry, tady toto dělají Lesy České republiky, protože jim tady tento tok patří, tak se upravují ty řeky, potoky tak, aby byly v původním korytě, abychom my potom mohli ty silnice postavit.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vrbno pod Pradědem úterý 22. října dopoledne. Jedno ze setkání zástupců kraje, samospráv okolních obcí, správy silnic a dalších složek. Podhorské město utrpělo spoustu škod, a to nejen na infrastruktuře.

Petr Kopínec (ANO), starosta Vrbna pod Pradědem: Město Vrbno pod Pradědem bylo pomyslně rozděleno na dvě části. Ta jedna část, polovina Vrbna téměř neutrpěla žádné škody a ta druhá část masivní škody. Jednalo se hlavně o místní část Mnichov a Železnou. Je to na soutoku Černé a Střední Opavy a tam byly ty škody největší. Nebýt kraje, tak bychom zdaleka nebyli tak daleko. Opravdu ta pomoc kraje byla neskutečná, kdy nám pomáhali od samého začátku jak v rámci opravy komunikací, tak v rámci technické pomoci i různé potřeby v rámci legislativy.

Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: Je to opravdu kalamitní stav a hlavně tady v tom okrese Bruntál. Hned jakmile skončily tyto klimatické podmínky, tak se naši zaměstnanci začali pomaličku rozjíždět v rámci silničních sítí po daném okresu a zjišťovali daný stav. Samozřejmě ne vždy se hned mohli dostat do daných oblastí, protože ještě někde byla voda, silnice byly podemleté, takže z bezpečnostních důvodů. Takže se i chvilku čekalo, takže se to opravdu mapovalo postupně, zaměstnanci správy silnic nejenom tady Bruntálského okresu, ale samozřejmě pomáhali i další zaměstnanci, protože opravdu ta škoda tady byla největší.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Ta povodeň, která tady byla naposledy v roce 97, ta, co nejvíc škodila, tak ta letošní byla ještě větší. Místní říkají, že ještě tady bylo o třičtvrtě metru až o metr vody více.

Petr Kopínec (ANO), starosta Vrbna pod Pradědem: Máme zprovozněny všechny části, ale byť některé provizorně, to znamená, že úplně nejsme připraveni na turistický ruch.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Další výrazně poškozené místo ve Vrbně v části Železná. Most nad Střední Opavou čeká demolice.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Řeka si našla to svoje řečiště jinudy, podemlela celý most, takže most se musí teď zdemolovat a budeme stavět nový. Jelikož je ale na tu druhou stranu cesta, tak nebudeme tady dělat náhradní přemostění. Akorát jsme uvažovali s obcí, že bychom jim pomohli vymyslet, kde by se třeba dala udělat nějaká lávka pro pěší, aby pěší se mohli dostat tak, že najdeme někde užší místo, protože tady v tomto místě je velká vzdálenost mezi břehy a ta lávka by se zbytečně prodražila. Budeme hledat jenom tento prostor, ale jeden z těch mostů, který prostě musí jít k zemi.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Přímo na tomto místě 18. září spadlo osobní vozidlo s řidičem, který nerespektoval zákaz vjezdu.

Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: Určitě bych apeloval na řidiče, protože nejenom tady na Bruntálsku už jsou ti občané zvyklí, ale pokud ještě někdo takhle jako budou, protože budou prázdniny podzimní a takhle, aby opravdu ti občané sledovali, protože vesměs už ty uzávěry jsou na portále JSDI, které to automaticky předává do navigačních systémů. Takže aby opravdu toto akceptovali tady ty objízdné trasy, protože může se stát, že třeba i když si řeknou, že tam projedou, je tam nátrž, nebo takhle je tam zákaz vjezdu, budou tam chtít najet, abychom potom nemuseli řešit s integrovaným záchranným systémem nějaké jejich vytahování a zbytečně jakoby síly, když by hasiči třeba byli potřeba někde jinde.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Monitorujeme veškeré opravy, které je třeba udělat. Samozřejmě tam jsou priority. Takže když máme některé mosty, které vyžadují demolici, protože nám ještě postupně teď statici odstavují mosty. Takže pokud jsou mosty, které vyžadují demolici a je někde takzvaně cesta na oko, že se to dá objet, no tak tento most se postupně teď můžeme v mimořádném stavu ten most demolovat, takže nám to legislativa umožňuje. Tam, kde to nelze, tak spolupracujeme s armádou, kde armáda nám staví náhradní mosty. Takže most například v Holčovicích je teď postaven. Opravíme tam ještě nátřž jednu a už v Holčovicích budeme uvolňovat. Těch mostů je ale více, tady v kraji. Hodně mostů a lávek stavějí i pro obce, takže armáda nám celkem dost tady v tom pomáhá. No a postupně budeme potom místo těch náhradních mostů stavět i mosty nové.

Marek Melichárek, náměstek ředitele Správy silnic MSK: Samozřejmě, snažíme se co nejrychleji tady zprovoznit to nejnutnější, aby ty nátrže byly průjezdné, ale bohužel ta povodeň přišla v září a za chvilku tu máme zimu. Doufejme, že zima a ty klimatické podmínky budou příznivější, abychom opravdu ty opravy těch silnic udělali aspoň do toho nejnutnějšího zprůjezdnění. A samozřejmě počítáme, že příští rok by se mohla na základě projektových dokumentací začít obnovovat ta silniční síť.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: A právě přicházející zima je jedno z naléhavých témat, které s poškozenými silnicemi souvisí, a to nejen v této oblasti.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Doufám, že zimní údržba se nám už zcela podařila dojednat, takže na tu zimu jsme tady připraveni. A nejenom tady, ale samozřejmě jsme připraveni tady v celém Moravskoslezském kraji i tady v tom regionu, kde je všechno teď bohužel postiženo povodněmi.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Výrazné škody jsou také na železnici. Cestující by se ale i v této části regionu měli do vlaků vrátit brzy.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Dnes už už je jenom třeba v uvozovkách opravit trať z Opavy do Krnova a z Krnova do Jeseníků. Opravuje se ještě trať Vrbno pod Pradědem - Milotice. A bude se ještě opravovat Krnov, Bruntál a podle informací ze Správy železnic, tak by určitě Krnov - Bruntál měl být opravený. A a i Opava - Krnov, takže snad už budeme nějak na tu zimu průjezdní, uvidíme. Je toho opravdu hodně. Ze Svinova do Opavy se už jezdí. Trať Opava - Hlučín ta zatím je od ze strany Správy železnic v řešení, jakým způsobem se opraví, zda-li se už zareaguje i na ty povodně, které tam byly, nebo jestli se bude opravovat standardním způsobem a ty protipovodňová opatření se budou řešit jinak. Takže tam ještě informaci od Správy železnic nemáme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: S poškozenými silnicemi souvisí i částečné problémy s hromadnou dopravou.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: Tam, kde máme nějaký průjezd a bohužel tam třeba nevjede velký autobus, tak nahrazujeme tyto autobusy menšími autobusy, aby se dostali aspoň žáci do škol, lidé do zaměstnání. Takže je to nekomfortní, ale zajištěné to je. Ale vzniká už při tom hodně nápadů, které bychom mohli v budoucnu využít. A to je to, že ta spolupráce se starosty teď je taková, že třeba některé školní autobusy, tak zajišťují třeba starostové, nebo mají zájem. Takže můžeme i trochu na budoucnost začít vymýšlet něco, co dřív, jak se říkalo, nešlo, tak teď se ukázalo, že by to mohlo jít. Nejvíc, co mě trápí, je to, které silnice my neumíme zprovoznit do zimy. Bohužel jsou to tak poškozené silnice a některé mosty, které nejdou. Takže já se omlouvám, že opravdu ne všechno do zimy se nám povede. Já říkám do zimy, ale ono už může nasněžit i za týden, takže to už tady ta zima bude. A to nás trápí, protože ten sníh a mráz je taky nepřítel při těch stavbách. Ale stavební firmy, které budou opravovat tady tyto věci, tak prostě ten zimní klid nebudou mít a budou pracovat. Je to hlavně o navážce kamení a jsou to celkem dost velké objemy. Tak bude se pracovat, ale bohužel některé věci se nepodaří udělat a to mě hodně trápí. Ale zprovoznit to zprovozníme rychle a pak se omlouvám, protože další období budeme to ještě dávat do toho stavu, v jakém ta silnice by měla být a to i z důvodu času, ale i z důvodu finančních prostředků a objemu musíme trošičku natáhnout.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Sledovali jste pořad Dopravní revue. Budu se těšit na viděnou u dalšího dílu.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-23-10-2024-18-24