Dopravní revue
- Nepozornost za volantem způsobuje stále více nehod
- Test ovládání dopravních předpisů
- Zimní sezona: Na co dát pozor na cestách? host: P. Blahut, Besip
Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue, dobrý den. Dnes se zaměříme na bezpečnost a prevenci v dopravě. Používání mobilních telefonů a dalších zařízení za jízdy. Jeden z novějších fenoménů, které si nárokují pozornost řidiče za volantem. Způsobuje stále více dopravních nehod.
Nepozornost za volantem způsobuje stále více nehod
Lukáš Zavadil, TV Polar: Červenec roku 2017, video které obletělo svět. Dvě mladé dívky vyrazily na výlet a spolujezdkyně s mobilem v ruce vysílá divokou jízdu živě na Facebook. Dlouhé minuty sledují komentáře a reagují na ně. Nesoustředěná řidička tam ve vysoké rychlosti nezvládá situaci. Za svůj hazard zaplatila životem.
Anketa: Nejsem dobrý řidič, takže se musím věnovat řízení.
Anketa: Když mi někdo volá, tak to vypnu a když tak napíšu esemesku rychle, že teď řídím, že nemůžu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Telefonování za jízdy nebo manipulování s mobilem v ruce. To je jeden z nejčastějších přestupků vůbec. A také častá příčina nehod.
Tomáš Neřold, BESIP: Přibývá opravdu výrazně těch situacích provozu, kdy řidiči používají mobilní telefon nebo i jiná zařízení. A právě nevěnují pozornost. Je to příčinou celé řady nehod a ten samotný přestupek se také posunuje nahoru v žebříčku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pevná sedla do auta nebo jednoduché handsfree sady jsou sice částečnou a docela dostupnou možností. Situaci ale úplně neřeší. Nesoustředěný řidič ve vysoké rychlosti během několika vteřin ujede desítky metrů.
Tomáš Neřold, BESIP: I ten krátký pohled do telefonu nebo jiného zařízení může být naprosto zásadní a je to velké riziko. A pokud vozidlo přede mnou udělá nečekaný manévr, já vůbec nezareaguji nebo zareaguje velmi pozdě. To jsou typické příklady některých smrtelných nehod právě na dálnicích, kdy je zcela evidentní, že ten řidič vůbec nebrzdil.
Test ovládání dopravních předpisů
Lukáš Zavadil, TV Polar: Teď si zkusíme, jak ovládáte dopravní předpisy.
Zimní sezona: Na co dát pozor na cestách? host: P. Blahut, Besip
Lukáš Zavadil, TV Polar: Ve studiu dopravní revue vítám na dálku Pavla Blahuta z organizace BESIP, který se hlásí z Ostravy, slyšíme se? Dobrý den.
Pavel Blahuta, BESIP: Ano, slyšíme se. Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: My dnes budeme mluvit o zimním období a především o bezpečnosti. Začala kalendářní zima. Tak co z vašeho pohledu toto období znamená pro řidiče?
Pavel Blahuta, BESIP: V první řadě řidiči by měli si uvědomit, že opravdu skončily ty dny, kdy je teplo a nastává zima. To znamená určitě přehodnotit své chování. Vzhledem k situaci, které vznikají. Počítat s tím, že prostě je zima a musíme jezdit opatrněji, a dbát zvýšené opatrnosti vůči ostatním účastníkům provozu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdybychom mohli řidičům obecně poradit, jak v zimě řídit s jednotlivými typy, tak aby to neskončilo nehodou. Co byste jim poradil?
Pavel Blahuta, BESIP: V první řadě je potřeba připravit si vůz na zimu. To znamená zvolit vhodné obutí vzhledem k podmínkám, dobrý dostatek nemrznoucí kapaliny, očistit osvětlení, zkontrolovat účinnost osvětlení a teda uvědomit si, že v zimním období se nám brzdná dráha prodlužuje. Udržovat dostatečné odstupy, počítat i s tím, že je zhoršená viditelnost, auto se v chladném počasí rychleji zamlží. To znamená nachystat si i nějaký hadr, kdyby bylo potřeba při jízdě si očistit okna zevnitř. To znamená komplexně se připravit na tu zimu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste zmiňoval viditelnost. Chodci předpokládejme, že by měli chodit označeni, tak samo i cyklisté v zimním období by měli být označení i přesto jakým způsobem řídit tak, aby si případného chodce, který vstoupí do dráhy všiml včas?
Pavel Blahuta, BESIP: Přesně tak. Začíná se stmívat vcelku brzo. Pohyb chodců je ještě intenzivní. Spousta chodců chodí navíc v tmavém oblečení proto všem chodcům důrazně doporučujeme používat reflexní doplňky, abyste zvýšili svoji šanci být viděni. Pro řidiče zase je to předpoklad chovat se, předvídat, nenajíždět do těch situací tam, kde není dobře vidět příliš vysokou rychlostí, při jízdě v obci držet se dál od okraje vozovky. Mimo obec každopádně jezdit blíže ke středové čáře, tam případně chodci se vyskytovali a mají dostatek prostoru, ať nedojde ke střetu s chodcem.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste zmínil i zimní výbavu. Co vlastně řidič v zimě potřebuje. Začněme třeba u pneumatik.
Pavel Blahuta, BESIP: Úplně ideálně teda zvolit vhodný typ pneumatik. To znamená v zimním období zimní pneumatiky. Samozřejmě s tím souvisí i další příprava toho vozu dolití provozních kapalin nemrznoucích, nachystat si jak už jsme říkali nějakou hadru na otření okem, škrabku na očištění námrazy. Když jedu někam do horských oblastí určitě lopatku na odstranění větší sněhové vrstvy, případně nějaký posypový materiál. A kdyby došlo k zapadnutí auta možná i tažné lano, abych se dokázal s pomocí někoho vyprostit z takové situace. To znamená vzít si třeba s sebou i nějakou deku navíc do auta, kdyby došlo k tomu že bych v tom vozidle musel zůstat delší dobu než se dovolám pomoci. Možná si tam vzít i nějakou láhev s pitím, abych zase kdybych se dostal do nějaké kolizní situace, abych se nemusel stresovat, že mám pocit žízně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak se organizace BESIP konkrétně dívá na celoroční gumy. Doporučujete?
Pavel Blahuta, BESIP: Celoroční pneumatika je jistým kompromisem. Je skupina řidičů, kterým tyto pneumatiky vyhovují. Například pokud máte v rodině druhé auto a když nastanou podmínky, že nejsou úplně ideální, sjízdné a mám druhé auto, které mám na kvalitních zimních pneumatikách a potřebuju cestovat. Vezmu si toto auto. V ten okamžik mají celoroční pneumatiky nějaké využití opodstatnění pro druhé auto, které zůstává doma. Je i skupina řidičů, kteří toho moc nenacestují. Nejčastěji jezdí v úseku krátkých vzdáleností od bydliště a můžou si vybrat jestli chtějí ten den vyjet, když jsou zhoršené klimatické podmínky zůstanou doma. Je to pro ně volba. Takže určitě celoroční pneumatiky je jistý kompromis, ale někteří řidiči je stále využívají.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Častým jevem na který poukazují policisté jsou neoškrábaná auta, když během noci namrznou. Jaká je povinnost řidičů v tomto ohledu?
Pavel Blahuta, BESIP: V tomto ohledu zákon je přísný v paragrafu 5 říká zákon, že řidič nesmí užít takové vozidlo, které není očištěno. Je potřeba opravdu před každou jízdou provést důkladné očištění všech skel, předních, bočních, zadních. Ale když už jsem venku a obíhám skla, zkontrolovat i světlomety většinou plochu těch světlometů opravdu vyzkoušet, jestli ty světla svítí, abych byl dobře viděn a já abych z toho vozidla viděl. Za neuposlechnutí nebo když mě policie zastaví a zjistí, že nemám dostatečný výhled mi hrozí blokové řízení na místě, pokuta až do dvou tisíc korun.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tolik z pořadu dopravní revue, mějte klidné dny a brzy na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Začíná pořad Dopravní revue, dobrý den. Dnes se zaměříme na bezpečnost a prevenci v dopravě. Používání mobilních telefonů a dalších zařízení za jízdy. Jeden z novějších fenoménů, které si nárokují pozornost řidiče za volantem. Způsobuje stále více dopravních nehod.
Nepozornost za volantem způsobuje stále více nehod
Lukáš Zavadil, TV Polar: Červenec roku 2017, video které obletělo svět. Dvě mladé dívky vyrazily na výlet a spolujezdkyně s mobilem v ruce vysílá divokou jízdu živě na Facebook. Dlouhé minuty sledují komentáře a reagují na ně. Nesoustředěná řidička tam ve vysoké rychlosti nezvládá situaci. Za svůj hazard zaplatila životem.
Anketa: Nejsem dobrý řidič, takže se musím věnovat řízení.
Anketa: Když mi někdo volá, tak to vypnu a když tak napíšu esemesku rychle, že teď řídím, že nemůžu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Telefonování za jízdy nebo manipulování s mobilem v ruce. To je jeden z nejčastějších přestupků vůbec. A také častá příčina nehod.
Tomáš Neřold, BESIP: Přibývá opravdu výrazně těch situacích provozu, kdy řidiči používají mobilní telefon nebo i jiná zařízení. A právě nevěnují pozornost. Je to příčinou celé řady nehod a ten samotný přestupek se také posunuje nahoru v žebříčku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pevná sedla do auta nebo jednoduché handsfree sady jsou sice částečnou a docela dostupnou možností. Situaci ale úplně neřeší. Nesoustředěný řidič ve vysoké rychlosti během několika vteřin ujede desítky metrů.
Tomáš Neřold, BESIP: I ten krátký pohled do telefonu nebo jiného zařízení může být naprosto zásadní a je to velké riziko. A pokud vozidlo přede mnou udělá nečekaný manévr, já vůbec nezareaguji nebo zareaguje velmi pozdě. To jsou typické příklady některých smrtelných nehod právě na dálnicích, kdy je zcela evidentní, že ten řidič vůbec nebrzdil.
Test ovládání dopravních předpisů
Lukáš Zavadil, TV Polar: Teď si zkusíme, jak ovládáte dopravní předpisy.
Zimní sezona: Na co dát pozor na cestách? host: P. Blahut, Besip
Lukáš Zavadil, TV Polar: Ve studiu dopravní revue vítám na dálku Pavla Blahuta z organizace BESIP, který se hlásí z Ostravy, slyšíme se? Dobrý den.
Pavel Blahuta, BESIP: Ano, slyšíme se. Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: My dnes budeme mluvit o zimním období a především o bezpečnosti. Začala kalendářní zima. Tak co z vašeho pohledu toto období znamená pro řidiče?
Pavel Blahuta, BESIP: V první řadě řidiči by měli si uvědomit, že opravdu skončily ty dny, kdy je teplo a nastává zima. To znamená určitě přehodnotit své chování. Vzhledem k situaci, které vznikají. Počítat s tím, že prostě je zima a musíme jezdit opatrněji, a dbát zvýšené opatrnosti vůči ostatním účastníkům provozu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kdybychom mohli řidičům obecně poradit, jak v zimě řídit s jednotlivými typy, tak aby to neskončilo nehodou. Co byste jim poradil?
Pavel Blahuta, BESIP: V první řadě je potřeba připravit si vůz na zimu. To znamená zvolit vhodné obutí vzhledem k podmínkám, dobrý dostatek nemrznoucí kapaliny, očistit osvětlení, zkontrolovat účinnost osvětlení a teda uvědomit si, že v zimním období se nám brzdná dráha prodlužuje. Udržovat dostatečné odstupy, počítat i s tím, že je zhoršená viditelnost, auto se v chladném počasí rychleji zamlží. To znamená nachystat si i nějaký hadr, kdyby bylo potřeba při jízdě si očistit okna zevnitř. To znamená komplexně se připravit na tu zimu.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste zmiňoval viditelnost. Chodci předpokládejme, že by měli chodit označeni, tak samo i cyklisté v zimním období by měli být označení i přesto jakým způsobem řídit tak, aby si případného chodce, který vstoupí do dráhy všiml včas?
Pavel Blahuta, BESIP: Přesně tak. Začíná se stmívat vcelku brzo. Pohyb chodců je ještě intenzivní. Spousta chodců chodí navíc v tmavém oblečení proto všem chodcům důrazně doporučujeme používat reflexní doplňky, abyste zvýšili svoji šanci být viděni. Pro řidiče zase je to předpoklad chovat se, předvídat, nenajíždět do těch situací tam, kde není dobře vidět příliš vysokou rychlostí, při jízdě v obci držet se dál od okraje vozovky. Mimo obec každopádně jezdit blíže ke středové čáře, tam případně chodci se vyskytovali a mají dostatek prostoru, ať nedojde ke střetu s chodcem.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste zmínil i zimní výbavu. Co vlastně řidič v zimě potřebuje. Začněme třeba u pneumatik.
Pavel Blahuta, BESIP: Úplně ideálně teda zvolit vhodný typ pneumatik. To znamená v zimním období zimní pneumatiky. Samozřejmě s tím souvisí i další příprava toho vozu dolití provozních kapalin nemrznoucích, nachystat si jak už jsme říkali nějakou hadru na otření okem, škrabku na očištění námrazy. Když jedu někam do horských oblastí určitě lopatku na odstranění větší sněhové vrstvy, případně nějaký posypový materiál. A kdyby došlo k zapadnutí auta možná i tažné lano, abych se dokázal s pomocí někoho vyprostit z takové situace. To znamená vzít si třeba s sebou i nějakou deku navíc do auta, kdyby došlo k tomu že bych v tom vozidle musel zůstat delší dobu než se dovolám pomoci. Možná si tam vzít i nějakou láhev s pitím, abych zase kdybych se dostal do nějaké kolizní situace, abych se nemusel stresovat, že mám pocit žízně.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak se organizace BESIP konkrétně dívá na celoroční gumy. Doporučujete?
Pavel Blahuta, BESIP: Celoroční pneumatika je jistým kompromisem. Je skupina řidičů, kterým tyto pneumatiky vyhovují. Například pokud máte v rodině druhé auto a když nastanou podmínky, že nejsou úplně ideální, sjízdné a mám druhé auto, které mám na kvalitních zimních pneumatikách a potřebuju cestovat. Vezmu si toto auto. V ten okamžik mají celoroční pneumatiky nějaké využití opodstatnění pro druhé auto, které zůstává doma. Je i skupina řidičů, kteří toho moc nenacestují. Nejčastěji jezdí v úseku krátkých vzdáleností od bydliště a můžou si vybrat jestli chtějí ten den vyjet, když jsou zhoršené klimatické podmínky zůstanou doma. Je to pro ně volba. Takže určitě celoroční pneumatiky je jistý kompromis, ale někteří řidiči je stále využívají.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Častým jevem na který poukazují policisté jsou neoškrábaná auta, když během noci namrznou. Jaká je povinnost řidičů v tomto ohledu?
Pavel Blahuta, BESIP: V tomto ohledu zákon je přísný v paragrafu 5 říká zákon, že řidič nesmí užít takové vozidlo, které není očištěno. Je potřeba opravdu před každou jízdou provést důkladné očištění všech skel, předních, bočních, zadních. Ale když už jsem venku a obíhám skla, zkontrolovat i světlomety většinou plochu těch světlometů opravdu vyzkoušet, jestli ty světla svítí, abych byl dobře viděn a já abych z toho vozidla viděl. Za neuposlechnutí nebo když mě policie zastaví a zjistí, že nemám dostatečný výhled mi hrozí blokové řízení na místě, pokuta až do dvou tisíc korun.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Tolik z pořadu dopravní revue, mějte klidné dny a brzy na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.