Dopravní revue

  • Začala stavba západní části severního obchvatu Opavy
  • Projekt Jedu s dobou piluje řidičské dovednosti seniorů
  • Nebezpečný přejezd ve Frýdku-Místku dostane závory
  • Správa silnic MSK pokračuje s montáží reflexních pásek

Lukáš Zavadil, TV Polar: Znělka odstartovala další vydání pořadu Dopravní revue, přeji dobrý den. I dnes pro vás máme několik témat.

Začala stavba západní části severního obchvatu Opavy

Lukáš Zavadil, TV Polar: V Opavě začala stavba západní, tedy druhé části severního obchvatu města. Nový pětikilometrový úsek bude pro stavaře mnohem náročnější než předchozí.

Lukáš Zavadil, TV Polar: I když se fyzicky začne nejpozději do měsíce, teď už zahájeno. Začala stavba západní části severního obchvatu Opavy. Důležitý infrastrukturní projekt, který městu uleví od tranzitní dopravy ve směru na Krnov a Bruntál. Zhruba před rokem byla dokončena východní část severního obchvatu - tedy 1600 metrů dlouhá trasa. Teď na stavaře čeká 5 kilometrů náročné stavby, dvanáctimetrové násypy a osm mostů.

Zdeněk Ludvík, výrobní náměstek Metrostav Infrastructure: “Jsou zde ocelové mosty přes řeku Opavu, v cukrovaru a v areálu cukrovaru. Jsou technicky náročné. je tady složité podloží a velký nedostatek materiálu. Takže stavba je opravdu velmi náročná.”

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Přecházíme řeku, procházíme průmyslovým areálem. Je tady defacto kilometr mostů, takže ta stavba bude velmi náročná i z hlediska těch jednotlivých technologií a postupů výstavby. Takže stavíme obchvat a věřím, že za tři roky ho zprovozníme tak, aby se ulevilo městu Opava.”

Lukáš Zavadil, TV Polar:Archeologové ještě dříve než byl původní slibovaný termín ukončili záchranný průzkum ve Vávrovicích, kudy západní část severního obchvatu Opavy povede. Našla se zde rozsáhlá sídliště i zajímavé nálezy – třeba šperky ze zlata a z bronzu. Další komplikace by stavbu už ohrozit neměly.

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Ty komplikace už by neměly nastat žádné zásadní. Samozřejmě budou tady problémy s poměrně vysokými násypy, takže mohou nastat problémy s konsolidací těchto násypů. Stavíme mostní estakády, které jsou poměrně dlouhé a náročné. Ale to jsou věci technické, které věřím, že zhotovitel zvládne. Máme tady zkušenost se zhotovitelem i na ostatních stavbách, takže z tady toho hlediska věřím, že nebude nějaký zásadní problém a ta stavba v tom harmonogramu tak, jak je nastavena dopadne, to znamená nejpozději za ty tři roky tady budeme zprovozňovat stavbu.”

Lukáš Zavadil, TV Polar: Druhý úsek severního obchvatu Opavy přinese napojení na silnice I/57 a I/11 a zlepší plynulost a bezpečnost dopravy. Uleví také obyvatelům severozápadní části Opavy, kudy stále projíždí vysoký počet nákladních i osobních aut.

-----------------------------------------------------------------------------

Projekt Jedu s dobrou piluje řidičské dovednosti seniorů

Lukáš Zavadil, TV Polar: V ostravském centru Libros opět proběhl unikátní projekt Jedu s dobou, který se zaměřuje na řidiče starší pětašedesáti let. V tamním areálu se mohli pod dohledem odborníků zdokonalit v jízdě nebo otestovat své limity.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Senior za volantem - pro mnohé řidiče fatální zaklínadlo. Realita je ale jiná. Senioři jezdí sice pomaleji, ale mnohem opatrněji a často bezpečněji než například řidiči bez zkušeností. Projekt Jedu s dobou má jejich dovednosti výrazně podpořit.

Dalimil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy Libros: “Je hrozně vděčný a vlídný. Chci, aby byl i společenský pro tyto lidi. Třeba tady u nás do Ostravy na centrum Libros jezdí lidi z celé Moravy, z Čech. Já ty seniory strašně obdivuju. Oni mají chuť a vitalitu. Vezmou svůj vůz a jsou tady, často i časně ráno a chtějí. Je to na nich hrozně vidět a je to moc fajn.”

anketa s účastníky kurzu: “Je to super, aspoň se naučíme pořádně jezdit. I když já jezdím hodně roků, ale do takové situace s člověk nedostane. Možná, že jo, ale neměl jsem možnost se do takové situace vůbec dostat.”

Dalimil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy Libros: “Jde o to, aby vyzkoušeli své vozidlo a vyzkoušeli taky sebe sama. Nemyslím si, že je to o věku, opravdu si to nemyslím. My díky našemu polygonu jim připravujeme podle projektu, podle programu nejrůznější dovednosti, náročnějšího nebo krizového ovládání vozidla, takže mají možnost si vyzkoušet bezpečně, jak to auto zastavit. Zní to tak samozřejmě, ale ne každý umí zastavit. Já musím říct, že u těch seniorů je to to příjemné, že oni jsou velmi vnímaví. To, co jim náš pan instruktor řekne, tak oni se to snaží splnit. To je na tom to hezké.”

účastníci kurzu: “To by nemuselo být jen pro seniory, ale i pro každého. Každý by si to asi rád zkusil.”

“Jistě, to jsou zkušenosti k nezaplacení. Aspoň člověk trochu zjistí, co to s autem dělá. Je to pomoc.”

Lukáš Zavadil, TV Polar: Projekt Jedu s dobou běží už třetím rokem, senioři ho mají zdarma. Kurz se zabývá i teorií, neméně podstatnou.

Dalimil Frič, ředitel Centra bezpečné jízdy Libros: “Jde o kinetiku vozidla, hmotnost, jak to vozidlo ovládat, jak správně sedět v tom vozidle. To jsou úplně elementární věci. Jak se umět dívat z toho vozidla, číst tu komunikaci. Možná terminologie, která je nová, ale pro řadu z nás řidičů jsou elementární věci a my chceme, aby si vyzkoušeli to své auto. Je to 90 procent té teorie.”

Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejstaršímu účastníkovi kurzu bylo neuvěřitelných 92 let. V Moravskoslezském kraji letos proběhl i další podobný projekt, ale zaměřený na mladé začínající řidiče Start driving. Účastníkům se v něm intenzivně věnovali i policisté a další dopravní odborníci.

------------------------------------------------------------------------------

Nebezpečný přejezd ve Frýdku-Místku dostane závory

Lukáš Zavadil, TV Polar: Železniční přejezd na ulici Nádražní poblíž haly Polárka dostane závory. Správa železnic na doporučení města i policie vyhodnotila, že tento přejezd je potřeba lépe zabezpečit. V minulosti se na něm stalo několik dramatických srážek vlaků s kamiony i osobními auty. Naštěstí bez vážných zranění.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Podobná situace z konce února 2018. Na červenou projel těsně před přijíždějícím vlakem linkový autobus. Podle místních je přejezd opravdu nebezpečný, Správa železnic proto konečně rozhodla, že na něj nainstaluje závory.

Anketa: 1.) "Určitě, protože je to tady nebezpečné, hodně nebezpečné." 2.) "Že to bude v pořádku, konečně tady nebudou nehody." 3.) "Bude to určitě super, protože i s kočárkem se mi tady blbě chodí, když tady není ten přejezd a bude to určitě bezpečnější i pro ty auta." 4.) "Ty přejezdy si myslím, kde nejsou závory, tak jsou všechny problematické."

Nela Friebová, mluvčí Správy železnic: "Správa železnic se snaží kontinuálně zvyšovat způsob zabezpečení přejezdů po celé republice. Jenom letos dojde k modernizaci 142 přejezdů. Jedním z nich je i přejezd ve Frýdku-Místku, kde dojde k instalaci závor včetně doplnění svislého a vodorovného dopravního značení. Tento postup z důvodu nepříznivého vývoje dopravní nehodovosti doporučila i Policie ČR."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Celkem do zabezpečení tohoto přejezdu investuje Správa železnic 17 milionů korun.

Nela Friebová, mluvčí Správy železnic: "Do 22. října budou probíhat montážní práce bez vlivu na veřejnou dopravu. Od 22. do 29. října se bude přejezd přepínat do nového stavu a nebude v činnosti. Přejezd proto bude osazen značkami STOP a ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ MIMO PROVOZ."

Lukáš Zavadil, TV Polar: Součástí výstavby bude i dobudování chodníku po obou stranách přejezdu, hotovo by mělo být do konce října.

------------------------------------------------------------------------------------

Správa silnic MSK pokračuje s montáží reflexních pásek

Lukáš Zavadil, TV Polar: Správa silnic Moravskoslezského kraje pokračuje s montáží reflexních pásek na svodidla, stromy a na další pevné překážky na cestách v našem regionu. Na silnicích dokážou zachránit život.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Reflexní pásky, které silničáři montují na nejrůznější kritická místa na silnicích upozorňují řidiče na hrozící nebezpečí.

Milan Novák, náměstek ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Ať už to jsou stromy v alejích, kde osazujeme přednostně. Nebo je také osazujeme do zatáček, pokud jsou tam svodidla, tak tam vytvářejí takový vodící prvek pro řidiče. Jsou z dálky vidět a myslím si, že z bezpečnostního hlediska usnadňují ten průjezd tím obloukem. My tady ty reflexní pásky osazujeme zejména v zimním období. I tu jejich výrobu provádíme svépomocí na nočních směnách hlavně, kdy naši řidiči nevyjíždějí, ale jsou na pracovištích. Místo toho, aby koukali z okna, tak provádějí tuto výrobu. Následně je osazujeme na vytipované úseky.”

Lukáš Zavadil, TV Polar: Montáž reflexních pásek probíhá už třetím rokem. Bohužel se stává, že některé reflexní pásky za svých míst mizí.

Milan Novák, náměstek ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Lidem se to velice líbí a nacházím je i na plotech kolem rodinných domků. Pokud zjistíme, že se nám nějaký ztratí, tak my samozřejmě se v nějaké dohledné době snažíme ho zase znovu osadit. I od policie na to máme pozitivní reakce, že to opravdu i ve dne je to z dálky vidět a ten řidič je upozorněn, že je tam pevná překážka. Takže to chování řidičů by mělo být tady asi trochu obezřetnější než u neoznačeného stromořadí, kde si ten řidič ani neuvědomí, že by měl přizpůsobit rychlost, že tam je úzko, že se nemusí třeba minout s autobusem a podobně.”



Lukáš Zavadil, TV Polar: Během zimní sezóny, kdy si silničáři pásky vyrábějí, přibudou nové převážně na Bruntálsku a Novojičínsku. Například na Karvinsku a Frýdeckomístecku silničáři doplní ty, které z původních míst zmizely.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Další vydání pořadu Dopravní revue máme za sebou, na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat