Dopravní revue
- ŘSD opravuje silnici I/58 v Kopřivnici
- Studénka se dočká klíčové stavby, začne na jaře
- Letiště Ostrava zažilo rekordní sezonu, host: Ondřej Musil
Dobrý den u pořadu Dopravní revue. I tentokrát pro vás mám témata z dopravy v našem regionu. Dnes se mimo jiné zaměříme na uplynulou sezonu na mošnovském letišti - už brzy s mým hostem.
ŘSD opravuje silnici I/58 v Kopřivnici
V pondělí 28. začala oprava silnice I/58 v Kopřivnici. Na místě je kyvadlový provoz a rekonstrukce by měla trvat 43 kalendářních dnů. Může ji ale ovlivnit vývoj počasí.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Přibližně kilometrový úsek Vlčovice–Lubina obsadí speciální stroje a školení dělníci, kteří mají za úkol zajistit správné provedení nevšední technologie Remixu. Celková plocha opravy vozovky dosahuje 6 940 metrů čtverečných. Mimo recyklaci materiálu počítáme se sanacemi krajnic, čištěním odvodnění, doplněním svodidel a instalací směrových sloupků. Řidiči projedou kyvadlově a cena za rekonstrukci vychází na 5,4 milionu Kč.
Studénka se dočká klíčové stavby, začne na jaře
Na jaře příštího roku začne stavba podjezdu pod železniční tratí v Nádražní ulici ve Studénce. Stane se tak zhruba 10 let po té, co zde došlo k tragické srážce kamionu a Pendolina.
Letiště Ostrava zažilo rekordní sezonu, host: Ondřej Musil
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde už vítám obchodního ředitele společnosti Letiště Ostrava Ondřeje Musila. Dobrý den.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Začneme tou pozitivní zprávou a tou zásadní, protože letošní sezona, která skončila nebo končí, byla pro Letiště Leoše Janáčka Ostrava historicky nejúspěšnější. V čem a proč?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Ano, je to tak. V podstatě ten letošní nárůst počtu cestujících byl v podstatě o 45 % meziročně ve srovnání s rokem 2023. Došlo k rozšíření nabídky destinací a v podstatě ten růst cestujících s tím spojený dosáhl těch rekordních čísel.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké jsou ty klíčové faktory? Když jste si to takhle zhodnotili, tak jak jste dosáhli tohoto výsledku?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Mezi ty klíčové faktory, samozřejmě těch faktorů je více, ale ty klíčové jsou v podstatě rozšíření spolupráce s cestovními kancelářemi, navýšení kapacity na již operovaných destinacích a přidání řady nových destinací do portfolia linek dostupných z letiště Ostrava. Samozřejmě s tím se pojí i navýšení a rozšíření spolupráce s leteckými dopravci. Měli jsme druhé bázované letadlo společnosti Smartwings a došlo k příchodu nových dopravců na letiště. Tím bylo dosaženo otevření nových trhů. Nově je dostupná například Itálie, Albánie nebo došlo k rozšíření destinací ve Španělsku.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: 45% to je poměrně vysoké číslo. Co ten nárůst prakticky přinesl vašemu letišti? Ať už třeba i v rámci provozu a kapacit?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Na jedné straně ten nárůst měl pozitivní vliv samozřejmě na ekonomiku letiště a na finanční stránku, na druhé straně přinesl poměrně velké výzvy z hlediska těch toků cestujících, odbavení cestujících atd.. S tím byl ještě spojený ten celoevropský problém zpožděných letů, který byl zapříčiněn nedostatkem kapacity vzdušného prostoru nad Tureckem. My jsme následně se museli potýkat se zpožděnými lety. Snažili jsme se to zpoždění zmírnit formou rychlejšího odbavení na letišti. A jsem velmi rád, že i přes ten nárůst provozu jsme nezaznamenali žádné zpoždění odbavení cestujících nebo vykládky zavazadel a podobně.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme k novým destinacím a linkám, které jste zmínil. Letos jste přidali 13 nových destinací, z nichž některé, jako například Malaga, se ukázaly jako velmi oblíbené. Které z nich překonaly vaše očekávání nebo které naopak vůbec nesplnily?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Ten nárůst byl opravdu enormní. Z 18 destinací, které byly dostupné v roce 2023, bylo v roce 2024 dostupných 31 destinací. Ten skok byl opravdu velký a jsem rád, že i část těch nových linek se ukázala, jako že vyskočila do horních příček z hlediska oblíbenosti. Už jste zmínil Malagu. Mezi další patří například Marsa Matruh, nebo destinace Tirana v Albánii, Kalábrie v Itálii a velký zájem byl také o Kanárské ostrovy.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: To jsou všechno dobré zprávy pro cestující. Možná bychom mohli i naznačit, jaké nové, případně destinace a lety plánujete v příští sezoně?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: My jsme velmi rádi za to rozšíření, které se nám podařilo dojednat v rámci exotických destinací, protože to je opravdu také novinka, velká věc, kdy budou dostupné linky i během zimní sezony. Bude začínat linka na Mauricius a na Phuket již v prosinci a následně budou v provozu v zimních měsících v roce 2025. A vedle toho se snažíme rozšiřovat i nabídku destinací v rámci Evropy. To znamená, že aktuálně jsou finální jednání o rozšíření o další destinace primárně v rámci Středomoří.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Mluvili jsme o cestujících, o osobní přepravě, ale pro ostravské letiště je nesmírně důležité také cargo a jednou z výzev do budoucna. Jaké hlavní výzvy vás teď čekají v této oblasti?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: V oblasti carga nás čeká mnoho výzev, protože zde vidíme velký potenciál. Samozřejmě mimo to zaměření na pasažérskou přepravu a rozšiřování linek a dostupnosti destinací, tak se zaměřujeme na rozvoj cargo přepravy. Za posledních 5 let se množství odbavovaného nákladu ročně na letišti zvedlo o 400 % s tím, že loni byl dokončen nový cargo terminál, který nám opět navýšil kapacity, protože opravdu už jsme dosahovali hranice toho, co jsme schopni na letišti zvládnout odbavit. A i díky tomu letos zase jsme mohli narůst. Ten nárůst meziroční je téměř 40 %. Takže zde vidíme ten potenciál rozvoje i dále a věříme, že ta důležitost letiště nebude pouze regionální, ale středoevropská.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čeká vás také rekonstrukce přistávací a startovací dráhy. Jak toto téma dále postoupila celá tahle věc?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: My se na rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy intenzivně připravujeme, protože je to jeden z největších projektů, který nás teď v blízké budoucnosti čeká. Ta vzletové a přistávací dráha se blíží hranici své životnosti. My provádíme různé lokální opravy, nicméně ten stav, ve kterém je, tak si žádá kompletní rekonstrukci. Z hlediska samotného projektu se snažíme připravit ho tak, aby byl co nejmenší dopad na samotný provoz. To znamená opravovat tu dráhu po etapách tak, aby ta část, která se bude opravovat a kde dojde k tomu omezení provozu, byla co nejkratší.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ondřej Musil, obchodní ředitel společnosti Letiště Ostrava, byl s námi v pořadu Dopravní revue. Děkuji vám za to a budu se těšit na viděnou příště.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Děkuji. Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den u pořadu Dopravní revue. I tentokrát pro vás mám témata z dopravy v našem regionu. Dnes se mimo jiné zaměříme na uplynulou sezonu na mošnovském letišti - už brzy s mým hostem.
ŘSD opravuje silnici I/58 v Kopřivnici
V pondělí 28. začala oprava silnice I/58 v Kopřivnici. Na místě je kyvadlový provoz a rekonstrukce by měla trvat 43 kalendářních dnů. Může ji ale ovlivnit vývoj počasí.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Přibližně kilometrový úsek Vlčovice–Lubina obsadí speciální stroje a školení dělníci, kteří mají za úkol zajistit správné provedení nevšední technologie Remixu. Celková plocha opravy vozovky dosahuje 6 940 metrů čtverečných. Mimo recyklaci materiálu počítáme se sanacemi krajnic, čištěním odvodnění, doplněním svodidel a instalací směrových sloupků. Řidiči projedou kyvadlově a cena za rekonstrukci vychází na 5,4 milionu Kč.
Studénka se dočká klíčové stavby, začne na jaře
Na jaře příštího roku začne stavba podjezdu pod železniční tratí v Nádražní ulici ve Studénce. Stane se tak zhruba 10 let po té, co zde došlo k tragické srážce kamionu a Pendolina.
Letiště Ostrava zažilo rekordní sezonu, host: Ondřej Musil
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pořad Dopravní revue pokračuje ve studiu, kde už vítám obchodního ředitele společnosti Letiště Ostrava Ondřeje Musila. Dobrý den.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Začneme tou pozitivní zprávou a tou zásadní, protože letošní sezona, která skončila nebo končí, byla pro Letiště Leoše Janáčka Ostrava historicky nejúspěšnější. V čem a proč?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Ano, je to tak. V podstatě ten letošní nárůst počtu cestujících byl v podstatě o 45 % meziročně ve srovnání s rokem 2023. Došlo k rozšíření nabídky destinací a v podstatě ten růst cestujících s tím spojený dosáhl těch rekordních čísel.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké jsou ty klíčové faktory? Když jste si to takhle zhodnotili, tak jak jste dosáhli tohoto výsledku?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Mezi ty klíčové faktory, samozřejmě těch faktorů je více, ale ty klíčové jsou v podstatě rozšíření spolupráce s cestovními kancelářemi, navýšení kapacity na již operovaných destinacích a přidání řady nových destinací do portfolia linek dostupných z letiště Ostrava. Samozřejmě s tím se pojí i navýšení a rozšíření spolupráce s leteckými dopravci. Měli jsme druhé bázované letadlo společnosti Smartwings a došlo k příchodu nových dopravců na letiště. Tím bylo dosaženo otevření nových trhů. Nově je dostupná například Itálie, Albánie nebo došlo k rozšíření destinací ve Španělsku.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: 45% to je poměrně vysoké číslo. Co ten nárůst prakticky přinesl vašemu letišti? Ať už třeba i v rámci provozu a kapacit?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Na jedné straně ten nárůst měl pozitivní vliv samozřejmě na ekonomiku letiště a na finanční stránku, na druhé straně přinesl poměrně velké výzvy z hlediska těch toků cestujících, odbavení cestujících atd.. S tím byl ještě spojený ten celoevropský problém zpožděných letů, který byl zapříčiněn nedostatkem kapacity vzdušného prostoru nad Tureckem. My jsme následně se museli potýkat se zpožděnými lety. Snažili jsme se to zpoždění zmírnit formou rychlejšího odbavení na letišti. A jsem velmi rád, že i přes ten nárůst provozu jsme nezaznamenali žádné zpoždění odbavení cestujících nebo vykládky zavazadel a podobně.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme k novým destinacím a linkám, které jste zmínil. Letos jste přidali 13 nových destinací, z nichž některé, jako například Malaga, se ukázaly jako velmi oblíbené. Které z nich překonaly vaše očekávání nebo které naopak vůbec nesplnily?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Ten nárůst byl opravdu enormní. Z 18 destinací, které byly dostupné v roce 2023, bylo v roce 2024 dostupných 31 destinací. Ten skok byl opravdu velký a jsem rád, že i část těch nových linek se ukázala, jako že vyskočila do horních příček z hlediska oblíbenosti. Už jste zmínil Malagu. Mezi další patří například Marsa Matruh, nebo destinace Tirana v Albánii, Kalábrie v Itálii a velký zájem byl také o Kanárské ostrovy.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: To jsou všechno dobré zprávy pro cestující. Možná bychom mohli i naznačit, jaké nové, případně destinace a lety plánujete v příští sezoně?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: My jsme velmi rádi za to rozšíření, které se nám podařilo dojednat v rámci exotických destinací, protože to je opravdu také novinka, velká věc, kdy budou dostupné linky i během zimní sezony. Bude začínat linka na Mauricius a na Phuket již v prosinci a následně budou v provozu v zimních měsících v roce 2025. A vedle toho se snažíme rozšiřovat i nabídku destinací v rámci Evropy. To znamená, že aktuálně jsou finální jednání o rozšíření o další destinace primárně v rámci Středomoří.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Mluvili jsme o cestujících, o osobní přepravě, ale pro ostravské letiště je nesmírně důležité také cargo a jednou z výzev do budoucna. Jaké hlavní výzvy vás teď čekají v této oblasti?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: V oblasti carga nás čeká mnoho výzev, protože zde vidíme velký potenciál. Samozřejmě mimo to zaměření na pasažérskou přepravu a rozšiřování linek a dostupnosti destinací, tak se zaměřujeme na rozvoj cargo přepravy. Za posledních 5 let se množství odbavovaného nákladu ročně na letišti zvedlo o 400 % s tím, že loni byl dokončen nový cargo terminál, který nám opět navýšil kapacity, protože opravdu už jsme dosahovali hranice toho, co jsme schopni na letišti zvládnout odbavit. A i díky tomu letos zase jsme mohli narůst. Ten nárůst meziroční je téměř 40 %. Takže zde vidíme ten potenciál rozvoje i dále a věříme, že ta důležitost letiště nebude pouze regionální, ale středoevropská.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Čeká vás také rekonstrukce přistávací a startovací dráhy. Jak toto téma dále postoupila celá tahle věc?
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: My se na rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy intenzivně připravujeme, protože je to jeden z největších projektů, který nás teď v blízké budoucnosti čeká. Ta vzletové a přistávací dráha se blíží hranici své životnosti. My provádíme různé lokální opravy, nicméně ten stav, ve kterém je, tak si žádá kompletní rekonstrukci. Z hlediska samotného projektu se snažíme připravit ho tak, aby byl co nejmenší dopad na samotný provoz. To znamená opravovat tu dráhu po etapách tak, aby ta část, která se bude opravovat a kde dojde k tomu omezení provozu, byla co nejkratší.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Ondřej Musil, obchodní ředitel společnosti Letiště Ostrava, byl s námi v pořadu Dopravní revue. Děkuji vám za to a budu se těšit na viděnou příště.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a.s.: Děkuji. Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.