Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Energie a kraj

Energie a kraj

  • Konference Strojírenství Ostrava 2023 se věnovala vodíku
  • Firmy v MSK řeší výrobu, skladování a transport vodíku
  • Jakub Unucka, 1. náměstek hejtmana MSK: Vodík zlepší životní prostředí v kraji

Konference Strojírenství Ostrava 2023 se věnovala vodíku

Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, Moravskoslezský kraj je lídrem v rozvoji vodíkových technologií, proto právě vodíku budeme věnovat celý tento díl magazínu Energie a kraj. Experti na vodík z celé republiky se sešli na významné konferenci v Ostravě a štáb televize Polar tam chybět nemohl. Čtrnáctý ročník konference Strojírenství Ostrava 2023 se konal v Multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích v Ostravě. Konference se každým rokem věnuje aktuálnímu tématu v ČR nebo v Evropě. V tomto roce si organizátoři jako hlavní téma zvolili právě vodíkové technologie.

Jaroslav Vidiševský, manažer Národního strojírenského klastru: Moravskoslezský kraj je lídr v této vodíkové technologii, proto jsme tu pozvali i zástupce ministra životního prostředí. Byl pozvaný pan hejtman i pan primátor a ti nám sdělí, jak daleko nebo co připravuje kraj ve vodíku, co připravuje město. Naopak se dovíme i co připravuje naše ministerstvo pro naše firmy v dotacích tak, aby se dalo využít pro podporu našich firem.

Tomáš Tikal, TV Polar: S jakým výsledkem dnešního setkání byste byl spokojen?

Jaroslav Vidiševský, manažer Národního strojírenského klastru: Spokojen bych byl, když budou všichni účastníci spokojeni, když to každému něco přinese. Tady jsme chtěli, aby se všichni dověděli, že vodík není nebezpečný, že je bezpečný a nemají se čeho bát. Dále víme, že vodík můžeme snadno skladovat. Máme tam firmy, co vyrábějí ocelové láhve. Máme tady firmy, co připravovaly přepravu těchto materiálů. Dokonce je tu jedna firma, která vystavuje, která se zase zabývá jiným vodíkem a dělají vodík do zdravotnictví a byli první v republice, co vyrobili vodíkové kolo.

Tomáš Tikal, TV Polar: Výjimečné postavení Moravskoslezského kraje ve vývoji vodíkových technologií potvrdil i zástupce ministerstva životního prostředí.

Tomáš Tesař, náměstek ministerstva životního prostředí : Moravskoslezský kraj a jeho průmyslový a odborný potenciál, věřím že bude zhodnocen, co se týká vodíkových technologií, a můžu potvrdit, že je lídrem v tomto segmentu průmyslu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Můžete přirovnat vliv vodíku při jeho využívání a spalování s nějakým jiným zdrojem energie.

Tomáš Tesař, náměstek ministerstva životního prostředí : Vodík je palivo. My vodíkem v tomto smyslu nahrazujeme fosilní paliva. Vodík v uvozovkách je nevyčerpatelný zdroj, protože se vyrábí z vody. Jeho chemické rozložení v rámci výroby na kyslík a vodík dává smysl z hlediska udržitelnosti výroby tohoto média a je to proces, který má nepochybně budoucnost. Já věřím, že přes ambiciózní cíle, které si dneska klademe, a Evropská unie si vždycky kladla, ten potenciál, který je v tom obsažen, nakonec bude realizován. Ono nám nic jiného nezbývá.

Tomáš Tikal, TV Polar: S čím dneska přicházíte?

Tomáš Tesař, náměstek ministerstva životního prostředí : Já mám prezentaci, kde bych rád představil nástroje, které stát prostřednictvím Ministerstva životního prostředí nabízí k využití při právě budování a při výzkumu těchto technologií. Je to logické. Pokud se připravuje nějaká restrikce, stát by měl a EU podpořit vývoj v nějakém technologickém směru. Ty zdroje jsou poměrně masivní a věřím, že tak, jak Vy jste tady vzpomenul, v Moravskoslezském kraji se najde dostatek příjemců nebo spotřebitelů těchto nabízených prostředků tak, aby ten cíl, který máme, a to je technologická neutralita ve vztahu k CO2, právě tady v Moravskoslezském kraji našla svoje těžiště.

Tomáš Tikal, TV Polar: Na konferenci dorazili i zástupci podnikatelského sektoru. Odborníci z praxe také věří budoucnosti vodíkových technologií. Dobrá zpráva ohledně vodíku přišla z ostravského výzkumného centra ENET.

Stanislav Mišák, ředitel ENET: Moje role na dnešní konferenci je představit konkrétní řešení, které by mělo pomoci vyrábět vodík. Nejenom ten zelený, ale i ten dejme tomu bledě modrý jako moje kravata. To znamená, využíváme nové technologie, plazmatické technologie a chceme ukázat světu, co dokážeme, co umíme.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste tedy v tomto směru daleko?

Stanislav Mišák, ředitel ENET: V průběhu tohoto roku, v září bychom měli polygon uvést do provozu. Čili předpokládáme, že druhá slavnostní akce mimo tuto konferenci by mohla být v září. Myslím si, že v tomto období už budeme mít všechno hotovo na to, abychom to byli schopni ukázat a představit světu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak by to mělo fungovat? Můžete prozradit?

Stanislav Mišák, ředitel ENET: Chceme jít cestou jinou než Evropa. Evropa je zamilovaná do zeleného vodíku. My bychom chtěli ukázat, že existují i jiné barvy vodíku. Tou naší hlavní technologií, která by měla vodík vyrábět, je plazmatická jednotka, plazmatické zplyňování. Pomocí této jednotky za vysokých teplot chceme využívat například komunální odpad a ten přetvářet na užitečné formy energie elektrickou, tepelnou, chemické produkty. Tím hlavním chemickým produktem samozřejmě je vodík.

Tomáš Tikal, TV Polar: Když někdy v září představíte fungování polygonu, jak daleko je k nějaké realizaci a ve spolupráci s jakými firmami byste do toho chtěli jít?

Stanislav Mišák, ředitel ENET: To je správná otázka. V rámci toho polygonu, který chceme představit, tak už se bude jednat o prototypové řešení. To znamená od prototypu do poloprovozu už není zas tak daleko. Firem, které se na tom podílí, je opravdu celá řada, protože to jsou firmy, které se zabývají výrobou vodíku, jeho distribucí, jeho užitím. To znamená vyjmenovat seznam firem by bylo určitě na dlouho. Ale ta vaše první otázka, osobně tím, že to celé vytváříme jako prototypové řešení, ten propis do praxe by měl být velmi rychlý. Nemělo by to být v rámci let, ale mělo by to být skutečně v rámci měsíců.

Firmy v MSK řeší výrobu, skladování a transport vodíku

Tomáš Tikal, TV Polar: Vodíkem se intenzivně zabývá stále více firem v našem regionu.

Vladislav Smrž, obchodní ředitel, Cylinders Holding: My jsme jedna z mála společností, která o vodíku jenom nemluví, ale i s ním reálně pracuje. A co je nového? Já jsem tady dneska za pana Světlíka. Pan Světlík je na služební cestě v Americe, kde jsme otvírali novou pobočku a chceme naše vodíkové technologie, a nejen teda vodíkové technologie rozšířit i na kontinent americký, kde už působíme nějakých 25 let, ale právě ve vodíkových technologiích bychom tam rádi prorazili trochu více.

Tomáš Tikal, TV Polar: Pan Světlík je známý vizionář. Takže máte nějaké informace, co do budoucna? Jak by to mělo všechno pokročit?

Vladislav Smrž, obchodní ředitel, Cylinders Holding: My jsme v posledních letech investovali desítky milionů korun do vývoje. Máme nový trailer na vodík. Máme skvělý a podle mě revoluční a unikátní kontejner, který je chytrý na přepravu a skladování vodíku. Je to unikátní technologie, kterou jsme zatím ve světě neviděli a teď se s ní snažíme prorazit nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech.

Zdeněk Vomočil, expert na skladování a transport vodíku: My se hlavně zabýváme v rámci distribuce a skladování to super čistého vodíku. To je ten vodík, který se nejčastěji teďka prezentuje pro tu mobilitu, to znamená pro palivové články. Takže nám jde o to hlavně zachovat tu vysokou kvalitu a vysokou čistotu tak, aby nedošlo ke kontaminaci. Hlavně u vodíku se řeší i několik různých tlakových úrovní a my jsme schopni skladovat vodík od toho minimálního tlaku až pro ty extrémní tlaky, které jsou dneska vyžadovány při těch vodíkových technologií, především na plnících stanicích. Skladujeme to především jak ve stacionálním řešení, to znamená na těch plnicích stanicích nebo u těch výroben. Nebo dokážeme to distribuovat, to znamená převážet z místa výroby ke spotřebiteli.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak si myslíte, že v tomto směru můžete ještě pokročit dále? Co ještě můžete vylepšovat?

Zdeněk Vomočil, expert na skladování a transport vodíku: Jde nám hlavně o zvyšování bezpečnosti. Ona už je samozřejmě dneska poměrně na vysoké úrovni. Takže se nemusíme obávat vodíku, že by byl nějak nebezpečný nebo atypický vůči ostatním médiím i v podstatě palivům jako benzín, nafta. Ale jde nám o to, aby reakce té bezpečností a ta životnost těch bezpečnostních prvků byla zlepšena.

Jakub Unucka, 1. náměstek hejtmana MSK: Vodík zlepší životní prostředí v kraji

Tomáš Tikal, TV Polar: Rozdíly mezi různými barvami vodíku, perspektivu vodíku v našem kraji a další informace v oblasti rozvoji vodíkových technologií přinesl 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka. Více v následujícím rozhovoru.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Colors of vodík, protože podle barvičky vodíku, byť se to nezdá, jsou tím klíčovým. Evropská unie, tak jak je otevřená a duhová, v tomto směru je strašně diskriminační, protože říká, že vodík může být jenom zelený, ale v našich podmínkách ČR sluníčko svítí průměrně 3 hodiny denně, ale ta technologie musí 24. Takže otázka, čím budeme krmit ty vodíkové technologie těch 21 hodin a pokud nebudeme mít možnost využívat třeba důlní metan, nebo nějaké jiné odpadní technologie, ten vodík se nerozšíří nikdy. Pak samozřejmě o tom, jak ten vodík vyrobit, skladovat, distribuovat v našem kraji, to bude klíčové.

Tomáš Tikal, TV Polar: Můžete divákům vysvětlit, jaký je rozdíl mezi zeleným, bledě modrým a dalším vodíkem?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Právě že žádný, protože vodík je bezbarvý plyn, nikdo nepozná jakým způsobem byl vyroben. Je to uměle zařazené podle toho, jestli je ze sluníčka, z větru nebo z plynu, jestli dokáže nějaké CO2 uchovat, ale nikdo to nepozná. Prostě vodík je jenom jeden a tak bychom se k němu měli chovat.

Tomáš Tikal, TV Polar: Proč Moravskoslezský kraj tolik tomu vodíku věří?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Zaprvé, všichni, kteří z našeho kraje odchází, říkají kvůli životnímu prostředí. Takže pokud ty autobusy budou skutečně na vodík a nebudou smrdět v těch městech, je to další krok ke zlepšení životního prostředí. Druhá věc je, že Evropská komise už teďka uvalila další clo na naftu, takže ta nafta, bude stát v roce 2030 mnohem více, než si dokážeme představit. Pokud kraj chce zachovat síť autobusů, tak opravdu nemůže sázet na naftu, ale musí sázet na vodík. Takže už teďka na to myslíme, protože ty výběrovky trvají pět, šest, sedm let. Další věc je, že ztrácíme postupně hornický a hutnický průmysl. Bylo by super, kdybychom vyráběli něco jiného v našem kraji a ty vodíkové komplexy by mohly být jedním z tahounem průmyslu v našem kraji.

Tomáš Tikal, TV Polar: Plánujete nejen vodíkovou autobusovou dopravu, ale také železniční, takže jak jste daleko v tomto směru?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tam bude strašně záležet na státu, protože proč jsme se vlastně pustili do vodíku? Tři roky jsme se snažili přesvědčit stát, respektive správu železnic, aby elektrifikovala trať mezi Krnovem a Olomoucí přes Bruntál, aby ten Bruntál byl na mapě elektrifikovaného světa. Stát řekl, že nikdy, neexistuje. V roce 2020 řekl, že do roku 2050 žádné dráty nebudou. Tak proto jsme se dívali čím tam budeme jezdit. Diesel nechceme, protože to je nesmysl. Baterka to neujezdí, takže vodík. Teďka přišel stát s tím, že přece jenom tam ty dráty natáhnou, takže se to musí vyřešit během chvilky, protože ta výběrovka zase trvá pět let a už letos se musíme rozhodnout, jestli vodík jo, nebo ne. Pokud jo, tak bude celá trať mezi Krnovem a Olomoucí, ať už teda přes Bruntál nebo přes Jeseník, ve vodíku.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste spokojen s fungováním vodíkového klastru?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Nedávno byla členská schůze, ta první, kde všech 21 členů přišlo fyzicky a domluvili jsme se, co budeme dělat. Takže maká se, ale samozřejmě snaha není koksovatelná, takže ty výsledky budou až někdy v červnu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Sledujete také vývoj nebo rozvoj a budoucnost Vodíkového údolí?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Určitě, bez toho údolí to totiž nejde. Nemá smysl stavět plničku, když nemám vodík, nemá smysl koupit autobus, když nemám plničku a tak dál. Takže opravdu to údolí musí fungovat celé bez toho je to nesmysl. Právě proto je klastr a právě proto jsou takové konfecence, aby se celý ten komplex dal dohromady.

Tomáš Tikal, TV Polar: Z čeho umíme v současné době ten vodík vyrobit a z čeho bychom ho mohli v budoucnu vyrábět?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: On jde vyrobit různě, elektrolýzou v elektrolyzéru, ať už je ta elektřina jakákoliv, to je ten nejčistší vodík, který jde používat v Mirai a v těch autech, které jsou na palivové články. Potom jde vodík vyrobit různou separaci plynů, ať už teda důlního metanu nebo toho klasického plynu a pak jde vyrobit z močoviny a z dalších věcí. To je také jedna z cest, kterou se třeba vydal Třinec a uvidíme jak to půjde, protože to také dává velký smysl.

Tomáš Tikal, TV Polar: Co ty plyny, které nám tady zůstaly po důlní těžbě?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Vodíku tam je hodně. Zase pro EU to není ta správná barva a bohužel dochází k tomu, že raději teda vypustíme ten metan do vzduchu, než abychom udělali vodík, což je úplný nesmysl.

Tomáš Tikal, TV Polar: Ještě více k tomu ocelářství. Jak by se mohl vodík využívat v tomto průmyslu?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Železo se dá vyrobit pouhou redukcí železné rudy a zatím to umíme udělat pomocí koksu a teoreticky jde pomoci vodíku. Ale třeba jenom Třinecké železárny si spočítal, že by potřebovaly celý Temelín, aby vyrobily tolik vodíku, aby dokázaly vyrobit tolik železa jako dnes. Takže je to úplný nesmysl. Takže ty hutě se musí ozelenit trošku jinak, ať už teda pomocí elektrických pecí, případně pomocí nějakých jiných technologií zachytávání CO2, ale že bychom v brzké době nahradili koks vodíkem, tak ne.

Tomáš Tikal, TV Polar: S čím budete spokojen v roce 2030? Co se vodíku týká, tady v našem regionu?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Všechny autobusy na vodík a ty vlaky, které nemůžou být na elektřinu, také na vodík, to je jediná cesta.

Tomáš Tikal, TV Polar: Vodíkový díl magazínu Energie a krajina naplnil svých patnáct minut. Přeji vám hezké dny a dostatek životní energie. Na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Energie a kraj
18. května 2023, 17:14

Konference Strojírenství Ostrava 2023 se věnovala vodíku

Tomáš Tikal, TV Polar: Dobrý den, Moravskoslezský kraj je lídrem v rozvoji vodíkových technologií, proto právě vodíku budeme věnovat celý tento díl magazínu Energie a kraj. Experti na vodík z celé republiky se sešli na významné konferenci v Ostravě a štáb televize Polar tam chybět nemohl. Čtrnáctý ročník konference Strojírenství Ostrava 2023 se konal v Multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích v Ostravě. Konference se každým rokem věnuje aktuálnímu tématu v ČR nebo v Evropě. V tomto roce si organizátoři jako hlavní téma zvolili právě vodíkové technologie.

Jaroslav Vidiševský, manažer Národního strojírenského klastru: Moravskoslezský kraj je lídr v této vodíkové technologii, proto jsme tu pozvali i zástupce ministra životního prostředí. Byl pozvaný pan hejtman i pan primátor a ti nám sdělí, jak daleko nebo co připravuje kraj ve vodíku, co připravuje město. Naopak se dovíme i co připravuje naše ministerstvo pro naše firmy v dotacích tak, aby se dalo využít pro podporu našich firem.

Tomáš Tikal, TV Polar: S jakým výsledkem dnešního setkání byste byl spokojen?

Jaroslav Vidiševský, manažer Národního strojírenského klastru: Spokojen bych byl, když budou všichni účastníci spokojeni, když to každému něco přinese. Tady jsme chtěli, aby se všichni dověděli, že vodík není nebezpečný, že je bezpečný a nemají se čeho bát. Dále víme, že vodík můžeme snadno skladovat. Máme tam firmy, co vyrábějí ocelové láhve. Máme tady firmy, co připravovaly přepravu těchto materiálů. Dokonce je tu jedna firma, která vystavuje, která se zase zabývá jiným vodíkem a dělají vodík do zdravotnictví a byli první v republice, co vyrobili vodíkové kolo.

Tomáš Tikal, TV Polar: Výjimečné postavení Moravskoslezského kraje ve vývoji vodíkových technologií potvrdil i zástupce ministerstva životního prostředí.

Tomáš Tesař, náměstek ministerstva životního prostředí : Moravskoslezský kraj a jeho průmyslový a odborný potenciál, věřím že bude zhodnocen, co se týká vodíkových technologií, a můžu potvrdit, že je lídrem v tomto segmentu průmyslu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Můžete přirovnat vliv vodíku při jeho využívání a spalování s nějakým jiným zdrojem energie.

Tomáš Tesař, náměstek ministerstva životního prostředí : Vodík je palivo. My vodíkem v tomto smyslu nahrazujeme fosilní paliva. Vodík v uvozovkách je nevyčerpatelný zdroj, protože se vyrábí z vody. Jeho chemické rozložení v rámci výroby na kyslík a vodík dává smysl z hlediska udržitelnosti výroby tohoto média a je to proces, který má nepochybně budoucnost. Já věřím, že přes ambiciózní cíle, které si dneska klademe, a Evropská unie si vždycky kladla, ten potenciál, který je v tom obsažen, nakonec bude realizován. Ono nám nic jiného nezbývá.

Tomáš Tikal, TV Polar: S čím dneska přicházíte?

Tomáš Tesař, náměstek ministerstva životního prostředí : Já mám prezentaci, kde bych rád představil nástroje, které stát prostřednictvím Ministerstva životního prostředí nabízí k využití při právě budování a při výzkumu těchto technologií. Je to logické. Pokud se připravuje nějaká restrikce, stát by měl a EU podpořit vývoj v nějakém technologickém směru. Ty zdroje jsou poměrně masivní a věřím, že tak, jak Vy jste tady vzpomenul, v Moravskoslezském kraji se najde dostatek příjemců nebo spotřebitelů těchto nabízených prostředků tak, aby ten cíl, který máme, a to je technologická neutralita ve vztahu k CO2, právě tady v Moravskoslezském kraji našla svoje těžiště.

Tomáš Tikal, TV Polar: Na konferenci dorazili i zástupci podnikatelského sektoru. Odborníci z praxe také věří budoucnosti vodíkových technologií. Dobrá zpráva ohledně vodíku přišla z ostravského výzkumného centra ENET.

Stanislav Mišák, ředitel ENET: Moje role na dnešní konferenci je představit konkrétní řešení, které by mělo pomoci vyrábět vodík. Nejenom ten zelený, ale i ten dejme tomu bledě modrý jako moje kravata. To znamená, využíváme nové technologie, plazmatické technologie a chceme ukázat světu, co dokážeme, co umíme.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste tedy v tomto směru daleko?

Stanislav Mišák, ředitel ENET: V průběhu tohoto roku, v září bychom měli polygon uvést do provozu. Čili předpokládáme, že druhá slavnostní akce mimo tuto konferenci by mohla být v září. Myslím si, že v tomto období už budeme mít všechno hotovo na to, abychom to byli schopni ukázat a představit světu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak by to mělo fungovat? Můžete prozradit?

Stanislav Mišák, ředitel ENET: Chceme jít cestou jinou než Evropa. Evropa je zamilovaná do zeleného vodíku. My bychom chtěli ukázat, že existují i jiné barvy vodíku. Tou naší hlavní technologií, která by měla vodík vyrábět, je plazmatická jednotka, plazmatické zplyňování. Pomocí této jednotky za vysokých teplot chceme využívat například komunální odpad a ten přetvářet na užitečné formy energie elektrickou, tepelnou, chemické produkty. Tím hlavním chemickým produktem samozřejmě je vodík.

Tomáš Tikal, TV Polar: Když někdy v září představíte fungování polygonu, jak daleko je k nějaké realizaci a ve spolupráci s jakými firmami byste do toho chtěli jít?

Stanislav Mišák, ředitel ENET: To je správná otázka. V rámci toho polygonu, který chceme představit, tak už se bude jednat o prototypové řešení. To znamená od prototypu do poloprovozu už není zas tak daleko. Firem, které se na tom podílí, je opravdu celá řada, protože to jsou firmy, které se zabývají výrobou vodíku, jeho distribucí, jeho užitím. To znamená vyjmenovat seznam firem by bylo určitě na dlouho. Ale ta vaše první otázka, osobně tím, že to celé vytváříme jako prototypové řešení, ten propis do praxe by měl být velmi rychlý. Nemělo by to být v rámci let, ale mělo by to být skutečně v rámci měsíců.

Firmy v MSK řeší výrobu, skladování a transport vodíku

Tomáš Tikal, TV Polar: Vodíkem se intenzivně zabývá stále více firem v našem regionu.

Vladislav Smrž, obchodní ředitel, Cylinders Holding: My jsme jedna z mála společností, která o vodíku jenom nemluví, ale i s ním reálně pracuje. A co je nového? Já jsem tady dneska za pana Světlíka. Pan Světlík je na služební cestě v Americe, kde jsme otvírali novou pobočku a chceme naše vodíkové technologie, a nejen teda vodíkové technologie rozšířit i na kontinent americký, kde už působíme nějakých 25 let, ale právě ve vodíkových technologiích bychom tam rádi prorazili trochu více.

Tomáš Tikal, TV Polar: Pan Světlík je známý vizionář. Takže máte nějaké informace, co do budoucna? Jak by to mělo všechno pokročit?

Vladislav Smrž, obchodní ředitel, Cylinders Holding: My jsme v posledních letech investovali desítky milionů korun do vývoje. Máme nový trailer na vodík. Máme skvělý a podle mě revoluční a unikátní kontejner, který je chytrý na přepravu a skladování vodíku. Je to unikátní technologie, kterou jsme zatím ve světě neviděli a teď se s ní snažíme prorazit nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech.

Zdeněk Vomočil, expert na skladování a transport vodíku: My se hlavně zabýváme v rámci distribuce a skladování to super čistého vodíku. To je ten vodík, který se nejčastěji teďka prezentuje pro tu mobilitu, to znamená pro palivové články. Takže nám jde o to hlavně zachovat tu vysokou kvalitu a vysokou čistotu tak, aby nedošlo ke kontaminaci. Hlavně u vodíku se řeší i několik různých tlakových úrovní a my jsme schopni skladovat vodík od toho minimálního tlaku až pro ty extrémní tlaky, které jsou dneska vyžadovány při těch vodíkových technologií, především na plnících stanicích. Skladujeme to především jak ve stacionálním řešení, to znamená na těch plnicích stanicích nebo u těch výroben. Nebo dokážeme to distribuovat, to znamená převážet z místa výroby ke spotřebiteli.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak si myslíte, že v tomto směru můžete ještě pokročit dále? Co ještě můžete vylepšovat?

Zdeněk Vomočil, expert na skladování a transport vodíku: Jde nám hlavně o zvyšování bezpečnosti. Ona už je samozřejmě dneska poměrně na vysoké úrovni. Takže se nemusíme obávat vodíku, že by byl nějak nebezpečný nebo atypický vůči ostatním médiím i v podstatě palivům jako benzín, nafta. Ale jde nám o to, aby reakce té bezpečností a ta životnost těch bezpečnostních prvků byla zlepšena.

Jakub Unucka, 1. náměstek hejtmana MSK: Vodík zlepší životní prostředí v kraji

Tomáš Tikal, TV Polar: Rozdíly mezi různými barvami vodíku, perspektivu vodíku v našem kraji a další informace v oblasti rozvoji vodíkových technologií přinesl 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka. Více v následujícím rozhovoru.

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Colors of vodík, protože podle barvičky vodíku, byť se to nezdá, jsou tím klíčovým. Evropská unie, tak jak je otevřená a duhová, v tomto směru je strašně diskriminační, protože říká, že vodík může být jenom zelený, ale v našich podmínkách ČR sluníčko svítí průměrně 3 hodiny denně, ale ta technologie musí 24. Takže otázka, čím budeme krmit ty vodíkové technologie těch 21 hodin a pokud nebudeme mít možnost využívat třeba důlní metan, nebo nějaké jiné odpadní technologie, ten vodík se nerozšíří nikdy. Pak samozřejmě o tom, jak ten vodík vyrobit, skladovat, distribuovat v našem kraji, to bude klíčové.

Tomáš Tikal, TV Polar: Můžete divákům vysvětlit, jaký je rozdíl mezi zeleným, bledě modrým a dalším vodíkem?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Právě že žádný, protože vodík je bezbarvý plyn, nikdo nepozná jakým způsobem byl vyroben. Je to uměle zařazené podle toho, jestli je ze sluníčka, z větru nebo z plynu, jestli dokáže nějaké CO2 uchovat, ale nikdo to nepozná. Prostě vodík je jenom jeden a tak bychom se k němu měli chovat.

Tomáš Tikal, TV Polar: Proč Moravskoslezský kraj tolik tomu vodíku věří?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Zaprvé, všichni, kteří z našeho kraje odchází, říkají kvůli životnímu prostředí. Takže pokud ty autobusy budou skutečně na vodík a nebudou smrdět v těch městech, je to další krok ke zlepšení životního prostředí. Druhá věc je, že Evropská komise už teďka uvalila další clo na naftu, takže ta nafta, bude stát v roce 2030 mnohem více, než si dokážeme představit. Pokud kraj chce zachovat síť autobusů, tak opravdu nemůže sázet na naftu, ale musí sázet na vodík. Takže už teďka na to myslíme, protože ty výběrovky trvají pět, šest, sedm let. Další věc je, že ztrácíme postupně hornický a hutnický průmysl. Bylo by super, kdybychom vyráběli něco jiného v našem kraji a ty vodíkové komplexy by mohly být jedním z tahounem průmyslu v našem kraji.

Tomáš Tikal, TV Polar: Plánujete nejen vodíkovou autobusovou dopravu, ale také železniční, takže jak jste daleko v tomto směru?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Tam bude strašně záležet na státu, protože proč jsme se vlastně pustili do vodíku? Tři roky jsme se snažili přesvědčit stát, respektive správu železnic, aby elektrifikovala trať mezi Krnovem a Olomoucí přes Bruntál, aby ten Bruntál byl na mapě elektrifikovaného světa. Stát řekl, že nikdy, neexistuje. V roce 2020 řekl, že do roku 2050 žádné dráty nebudou. Tak proto jsme se dívali čím tam budeme jezdit. Diesel nechceme, protože to je nesmysl. Baterka to neujezdí, takže vodík. Teďka přišel stát s tím, že přece jenom tam ty dráty natáhnou, takže se to musí vyřešit během chvilky, protože ta výběrovka zase trvá pět let a už letos se musíme rozhodnout, jestli vodík jo, nebo ne. Pokud jo, tak bude celá trať mezi Krnovem a Olomoucí, ať už teda přes Bruntál nebo přes Jeseník, ve vodíku.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste spokojen s fungováním vodíkového klastru?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Nedávno byla členská schůze, ta první, kde všech 21 členů přišlo fyzicky a domluvili jsme se, co budeme dělat. Takže maká se, ale samozřejmě snaha není koksovatelná, takže ty výsledky budou až někdy v červnu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Sledujete také vývoj nebo rozvoj a budoucnost Vodíkového údolí?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Určitě, bez toho údolí to totiž nejde. Nemá smysl stavět plničku, když nemám vodík, nemá smysl koupit autobus, když nemám plničku a tak dál. Takže opravdu to údolí musí fungovat celé bez toho je to nesmysl. Právě proto je klastr a právě proto jsou takové konfecence, aby se celý ten komplex dal dohromady.

Tomáš Tikal, TV Polar: Z čeho umíme v současné době ten vodík vyrobit a z čeho bychom ho mohli v budoucnu vyrábět?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: On jde vyrobit různě, elektrolýzou v elektrolyzéru, ať už je ta elektřina jakákoliv, to je ten nejčistší vodík, který jde používat v Mirai a v těch autech, které jsou na palivové články. Potom jde vodík vyrobit různou separaci plynů, ať už teda důlního metanu nebo toho klasického plynu a pak jde vyrobit z močoviny a z dalších věcí. To je také jedna z cest, kterou se třeba vydal Třinec a uvidíme jak to půjde, protože to také dává velký smysl.

Tomáš Tikal, TV Polar: Co ty plyny, které nám tady zůstaly po důlní těžbě?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Vodíku tam je hodně. Zase pro EU to není ta správná barva a bohužel dochází k tomu, že raději teda vypustíme ten metan do vzduchu, než abychom udělali vodík, což je úplný nesmysl.

Tomáš Tikal, TV Polar: Ještě více k tomu ocelářství. Jak by se mohl vodík využívat v tomto průmyslu?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Železo se dá vyrobit pouhou redukcí železné rudy a zatím to umíme udělat pomocí koksu a teoreticky jde pomoci vodíku. Ale třeba jenom Třinecké železárny si spočítal, že by potřebovaly celý Temelín, aby vyrobily tolik vodíku, aby dokázaly vyrobit tolik železa jako dnes. Takže je to úplný nesmysl. Takže ty hutě se musí ozelenit trošku jinak, ať už teda pomocí elektrických pecí, případně pomocí nějakých jiných technologií zachytávání CO2, ale že bychom v brzké době nahradili koks vodíkem, tak ne.

Tomáš Tikal, TV Polar: S čím budete spokojen v roce 2030? Co se vodíku týká, tady v našem regionu?

Jakub Unucka (ODS), 1. náměstek hejtmana MS kraje: Všechny autobusy na vodík a ty vlaky, které nemůžou být na elektřinu, také na vodík, to je jediná cesta.

Tomáš Tikal, TV Polar: Vodíkový díl magazínu Energie a krajina naplnil svých patnáct minut. Přeji vám hezké dny a dostatek životní energie. Na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/energie-a-kraj/energie-a-kraj-18-05-2023-17-14