Energie a kraj
- Rozhovor s Tomášem Hünerem, expertem na energie
- Okénko do světa
- Beseda Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut
Dobrý den, do světa energií vás každý týden zveme s pořadem TV Polar Energie a kraj, vítejte u něj. V jeho úvodu si budeme povídat s Tomášem Hünerem, ředitelem společnosti Smart Infrastrukture, poté si vysvětlíme, že i Green Deal může přinášet ekologické škody a nakonec budeme ve studiu zpovídat pana Karla Kadlece, specialistu na výrobu a prodej osobních aut.
Rozhovor s Tomášem Hünerem, expertem na energie
Tomáš Hüner je manažer z Havířova, který v letech 2017 až 2018 byl ministrem průmyslu a obchodu v první Babišově vládě. Nyní je uznávaným expertem na energetiku a vyhledávaným účastníkem diskusí o problémech s ní spojených.
Pane Hünere jaké máte plány na spravedlivou transformaci v našem kraji?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Teprve budoucnost ukáže, jak spravedlivé to bude. Nicméně zaplať pánbůh, že něco takového vzniklo a nějaké finanční zdroje pro restrukturalizaci kraje, nejen v oblasti energetiky, existují. Protože jsem se taky částečně podílel na uhelné platformě a jiných věcech, které měly podporovat transformaci kraje, tak si myslím, že je to krok správným směrem.“
Má Moravskoslezský kraj oproti jiným krajům nevýhodu, že byl dlouhá léta závislý na těžbě uhlí?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Svého času měl výhodu, potom se to obrací v nevýhodu, ale já bych to jako nevýhodu nevnímal. Myslím si, že je to dobře, že uhlí a energie v něm skryta byla využita ve prospěch kraje, zákazníků a celé republiky. Nevnímám to jako něco, co by bylo škoda.“
Hodně se mluví o tom, který zdroj nahradí uhlí. Jaký je váš pohled?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Já osobně, protože jsem tělem jaderník, bych tam viděl náhradu čistým bezemisním zdrojem, jako je jádro. Vím, že je to věc, která je dlouhodobého charakteru a je nejdražší z hlediska investic. Pokud se bude chtít k nízkoemisním zdrojům přestoupit, tak je to beze sporu z mého pohledu plyn.“
Když už jsme u toho jádra, tak se plánují modulární kontejnery. Myslíte si, že je to věc, která reálná v dohledné době, když existují třeba jaderné ponorky?“
Tomáš Hüner, expert na energie: „Malé modulární redaktory dneska existují, jak jste správně říkal. Nejen v ponorkách, ale už i v lodích a jiných dopravních prostředcích. Otázkou je, co je to dohledná doba. Tyto zařízení bohužel nejsou licencované v českém prostředí a celý proces může trvat možná desítky let. Hlavní je, aby se vytvořily podmínky pro praktické komerční spuštění takových reaktorů, a to nevidím na dříve, než dvacet let.“
Je reálné, že jednou na to pojedou i elektrárny, například ta v Dětmarovicích, kde jste působil?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Je to reálné. Daleko více reálné, možná ještě v menším provedení je, že na to pojedou teplárny, jako jsou Třebovice, nebo centrální zásobování teplem. Beze sporu modulární redaktory různých výkonů nahradí tyto stávající klasické zdroje.“
Promítne se odklon od uhlí do našich peněženek?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Určitě, bohužel negativním směrem. Občané neradi slyší, včetně mě, že odklon k bezemisní energetice je nejdražší cesta, která existuje. Ekologie je něco drahého vzhledem k našim peněženkám.“
Teď si vysvětlíme, proč enormně rostoucí poptávka po zelené energii způsobuje vážné ekologické škody. Více v následujícím příspěvku.
Okénko do světa
Tísnivým příkladem, který reprezentuje mnoho dalších, je Ekvádor. Země na západním pobřeží Jižní Ameriky poskytuje balzové dřevo, velmi lehký, tvrdý a odolný materiál, který se používá při konstrukci rotorových listů pro větrné turbíny. Jen do 80 metrů dlouhého rotorového listu je zabudováno kolem 15 metrů krychlových dřeva a listy o délce až 100 metrů mají být použity v budoucích pobřežních větrných elektrárnách.
Masivní odlesňování v Ekvádoru, který poskytuje téměř 75 procent celosvětově obchodovaného balzového dřeva, však nepostihuje pouze zvířata. Vyhlídka na zisk má také zničující důsledky pro domorodé obyvatelstvo: dostávají se do konfliktů s bezohlednými dřevorubci, kteří nelegálně těží balzové dřevo, přirozeně se vyskytující na ostrovech a březích řek v povodí Amazonky.
Například v národním parku Yasuní dřevorubci zanechali stopu ekologické hrůzy: plastové a hliníkové odpadky, zbytky benzínu a oleje, stroje – a použité řetězy motorových pil. Vyhnali také papoušky, tukany a další ptactvo, které se živí květy balzových stromů - s nevratnými důsledky pro biodiverzitu a ekologickou rovnováhu regionu.
Další vážný problém dlouhodobého charakteru je, že listy rotoru musí být zlikvidovány. Do roku 2023 bude jen v Evropě demontováno kolem 14 000 listů rotoru. Protože jsou vyrobeny z různých materiálů a lze je znovu demontovat jen s velkým úsilím, ukazuje se to jako obzvláště obtížné a vysoce neekologické.
Pořad Energie a kraj spěje ke svému konci. Děkujeme za přízeň a na viděnou příště.
Beseda Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut
Tomáš Tikal, TV Polar: Hostem našeho pořadu Energie a kraj je pan Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut v České republice nebo možná i v Evropě, na celém světě. Dobrý den, vítejte u nás.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Dobrý den, pouze v České republice.
Tomáš Tikal, TV Polar: Pouze v České republice, dobře. My vás tady ale dnes nemáme od toho, abyste nám představoval značky BMW, Rolls-Royce a Mini, které zastupujete, ale budeme se bavit o palivech. V souvislosti s tím naším pořadem Energie a kraj. První otázka zní, stále prodáváte dieselové auta?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Ano, stále se dieselová auta prodávají a současná krizová auta, které jako doplněk používají močovinu, tak jsou leckdy ekologičtější než benzinová auta.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co ta močovina? Byla tady panika zhruba před měsícem před dvěma, že adblue nebude, tak jak to vypadá?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Adblue je a byla to pouze panika.
Tomáš Tikal, TV Polar: Zbytečná? Zbytečný chaos, chápu. Souhlasíte s tím nebo už jste to naznačil, že to není úplně ono. Měla by se dieselové auta přestat vyrábět z toho důvodu, že zanechávají velkou uhlíkovou stopu. Jak to tedy vidíte Vy?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Myslím si, že budoucnost ukáže a že specializovat se pouze na jeden druh pohonu je řekl bych příliš riskantní a konkrétně značka BMW vyvíjí jak motory dieselové, tak motory benzinové, tak elektro.
Tomáš Tikal, TV Polar: U těch dieselů je tam nějaký rok, nějaký deadline, kdy by měly skončit nebo je to ve fázi, že i pouze některá města budou zakazovat vjezd dieselových vozů?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: V Německu už to je dneska, že některá města zakazují do svých center výjezdy dieselových vozů, ale jak už jsem jednou řekl, leckterá ty dieselová auta mají nižší emise než auto benzinová.
Tomáš Tikal, TV Polar: Kdybyste si Vy osobně kupoval nové auto, tak které palivo byste zvolil a proč?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Já bych volil buď benzin hybrid a nebo diesel mens hybrid. To z důvodu u diesel mens hybridů je velký dojezd na jedno tankování a u benzínu hybridů je krásná akcelerace vozů a velice kulturní chod.
Tomáš Tikal, TV Polar: Benzín hybrid to známé. Ta varianta toho dieselu, můžete nám ještě trošku vysvětlit?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Je to malý hybrid, který je takový, řekl bych, nedobíjí se, ale pouze rekuperuje elektrickou energii při startování.
Tomáš Tikal, TV Polar: Předpokládám, že neprodáváte vozy s pohonem na LPG nebo CNG, přesto se Vás zeptám na tato paliva.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Takhle, pro určitý segment zákazníků je to určitě zajímavé, ale myslím si, že budoucnost řekl bych v nějakých palivech je buď vodík anebo syntetický benzín.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak s tím vodíkem to vypadá? Víme, že tady máme v Dolních Vítkovicích u pana Světlíka jedno vodíkové auto, které jezdí tankovat do Vídně nebo bývá převážen tankováno do Vídně, ještě tady nemáme žádnou plničku. Takže jak Vy osobně vidíte budoucnost vodíku, co se týká paliva v autech?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Vize pana Světlíka je vodíkové město. Osobně, protože se známe, tak mě oslovil a ptal se mě, kdy konečně budeme mít pořádné vodíkové auto, abychom v tom jeho vodíkovém městě jsme se mohli s těmi auty jezdit. A co jiného než BMW? Bohužel já neovlivňuji výrobu továrny, ale myslím si, že vodík je jednou z alternativ.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak si myslíte, že se může vodík chovat? Nebo jak se může chovat auto na vodík? Je v tom nějaký rozdíl pro spotřebitele, pro řidiče?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: BMW už v minulosti kolem roku 2004/2005 mělo svůj první hydrogen motor a myslím si, že není dneska tak jako budoucnost v palivu, jako vodíku spíš ve vodíkových palivových článcích a elektromotor bude nabíjet těmito palivovými články.
Tomáš Tikal, TV Polar: Velké téma jsou samozřejmě elektro auta. Spousta automobilek přichází ve velkém na výrobu elektro aut. Váš názor na tento trend?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Takhle, je to otázka řekl bych, že je kolem toho přílišná hysterie. Elektro auta jsou jistě výborná, sám mám zkušenosti. Jezdil jsem s nimi a mají fantastickou akceleraci. Elektromotor je výborný. Problém je infrastruktura. Podle mě je elektro auto ideální auto do města, do velkých aglomerací, kde už i tak emise jsou díky jiným vlivům příliš vysoké a elektro auta jsou v tom případě zajímavé ekologicky. Na delší dojezdy, kdy je to řekl bych sporné, ale vyvíjejí si i baterky, které dneska různé společnosti vyrábějící vozy deklarují až 1000 km dojezdu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Německá pošta nedávno musela vyřadit dočasně elektro auta z důvodu toho, že v mrazu netáhla do kopce, netopila, často museli ta auta nabíjet. Řidiči si stěžovali a tak dále. Vytáhli je diesely. Může to nějak ovlivnit takové zprávy budoucnost elektro aut?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Určitě to není příjemné pro budoucnost elektro aut, ale je to tak, když vám na dálnici dojde benzín. Taky máte problém. U těch elektro aut je to o něco citlivější. Řekl bych, že se to může jevit jako problém.
Tomáš Tikal, TV Polar: A co v případě blackoutu, se kterým nás tady v Evropě neustále straší? To by ta auta byla vyřazena z provozu asi na delší dobu.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: To by se asi zastavil provoz. Ale blackout je otázka prostě spíš toho, že pokud chceme mít ekologickou energii, která je z větru, popřípadě ze solaru a přestane foukat a bude zataženo, tak ty elektrárny, které musí nárazově tady tohle vyplnit, tak zůstanou neustále potřebné.
Tomáš Tikal, TV Polar: Může se v dohledné době objevit ještě úplně nový zdroj, nové palivo, na který by mohla auta jezdit?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Proběhlo tiskem, že některé automobilky zkoušejí syntetický benzin, který je rovněž bez emisní. Myslím si, že je to jedna z možností.
Tomáš Tikal, TV Polar: Fajn, děkuju moc za Vaše odpovědi, názory a zvu Vás na příště, třeba někdy za pár let, mějte se na shledanou.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Děkuji, na shledanou.
Tomáš Tikal, TV Polar: Pořád Energie a kraj spěje ke svému konci. Děkujeme za přízeň a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, do světa energií vás každý týden zveme s pořadem TV Polar Energie a kraj, vítejte u něj. V jeho úvodu si budeme povídat s Tomášem Hünerem, ředitelem společnosti Smart Infrastrukture, poté si vysvětlíme, že i Green Deal může přinášet ekologické škody a nakonec budeme ve studiu zpovídat pana Karla Kadlece, specialistu na výrobu a prodej osobních aut.
Rozhovor s Tomášem Hünerem, expertem na energie
Tomáš Hüner je manažer z Havířova, který v letech 2017 až 2018 byl ministrem průmyslu a obchodu v první Babišově vládě. Nyní je uznávaným expertem na energetiku a vyhledávaným účastníkem diskusí o problémech s ní spojených.
Pane Hünere jaké máte plány na spravedlivou transformaci v našem kraji?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Teprve budoucnost ukáže, jak spravedlivé to bude. Nicméně zaplať pánbůh, že něco takového vzniklo a nějaké finanční zdroje pro restrukturalizaci kraje, nejen v oblasti energetiky, existují. Protože jsem se taky částečně podílel na uhelné platformě a jiných věcech, které měly podporovat transformaci kraje, tak si myslím, že je to krok správným směrem.“
Má Moravskoslezský kraj oproti jiným krajům nevýhodu, že byl dlouhá léta závislý na těžbě uhlí?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Svého času měl výhodu, potom se to obrací v nevýhodu, ale já bych to jako nevýhodu nevnímal. Myslím si, že je to dobře, že uhlí a energie v něm skryta byla využita ve prospěch kraje, zákazníků a celé republiky. Nevnímám to jako něco, co by bylo škoda.“
Hodně se mluví o tom, který zdroj nahradí uhlí. Jaký je váš pohled?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Já osobně, protože jsem tělem jaderník, bych tam viděl náhradu čistým bezemisním zdrojem, jako je jádro. Vím, že je to věc, která je dlouhodobého charakteru a je nejdražší z hlediska investic. Pokud se bude chtít k nízkoemisním zdrojům přestoupit, tak je to beze sporu z mého pohledu plyn.“
Když už jsme u toho jádra, tak se plánují modulární kontejnery. Myslíte si, že je to věc, která reálná v dohledné době, když existují třeba jaderné ponorky?“
Tomáš Hüner, expert na energie: „Malé modulární redaktory dneska existují, jak jste správně říkal. Nejen v ponorkách, ale už i v lodích a jiných dopravních prostředcích. Otázkou je, co je to dohledná doba. Tyto zařízení bohužel nejsou licencované v českém prostředí a celý proces může trvat možná desítky let. Hlavní je, aby se vytvořily podmínky pro praktické komerční spuštění takových reaktorů, a to nevidím na dříve, než dvacet let.“
Je reálné, že jednou na to pojedou i elektrárny, například ta v Dětmarovicích, kde jste působil?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Je to reálné. Daleko více reálné, možná ještě v menším provedení je, že na to pojedou teplárny, jako jsou Třebovice, nebo centrální zásobování teplem. Beze sporu modulární redaktory různých výkonů nahradí tyto stávající klasické zdroje.“
Promítne se odklon od uhlí do našich peněženek?
Tomáš Hüner, expert na energie: „Určitě, bohužel negativním směrem. Občané neradi slyší, včetně mě, že odklon k bezemisní energetice je nejdražší cesta, která existuje. Ekologie je něco drahého vzhledem k našim peněženkám.“
Teď si vysvětlíme, proč enormně rostoucí poptávka po zelené energii způsobuje vážné ekologické škody. Více v následujícím příspěvku.
Okénko do světa
Tísnivým příkladem, který reprezentuje mnoho dalších, je Ekvádor. Země na západním pobřeží Jižní Ameriky poskytuje balzové dřevo, velmi lehký, tvrdý a odolný materiál, který se používá při konstrukci rotorových listů pro větrné turbíny. Jen do 80 metrů dlouhého rotorového listu je zabudováno kolem 15 metrů krychlových dřeva a listy o délce až 100 metrů mají být použity v budoucích pobřežních větrných elektrárnách.
Masivní odlesňování v Ekvádoru, který poskytuje téměř 75 procent celosvětově obchodovaného balzového dřeva, však nepostihuje pouze zvířata. Vyhlídka na zisk má také zničující důsledky pro domorodé obyvatelstvo: dostávají se do konfliktů s bezohlednými dřevorubci, kteří nelegálně těží balzové dřevo, přirozeně se vyskytující na ostrovech a březích řek v povodí Amazonky.
Například v národním parku Yasuní dřevorubci zanechali stopu ekologické hrůzy: plastové a hliníkové odpadky, zbytky benzínu a oleje, stroje – a použité řetězy motorových pil. Vyhnali také papoušky, tukany a další ptactvo, které se živí květy balzových stromů - s nevratnými důsledky pro biodiverzitu a ekologickou rovnováhu regionu.
Další vážný problém dlouhodobého charakteru je, že listy rotoru musí být zlikvidovány. Do roku 2023 bude jen v Evropě demontováno kolem 14 000 listů rotoru. Protože jsou vyrobeny z různých materiálů a lze je znovu demontovat jen s velkým úsilím, ukazuje se to jako obzvláště obtížné a vysoce neekologické.
Pořad Energie a kraj spěje ke svému konci. Děkujeme za přízeň a na viděnou příště.
Beseda Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut
Tomáš Tikal, TV Polar: Hostem našeho pořadu Energie a kraj je pan Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut v České republice nebo možná i v Evropě, na celém světě. Dobrý den, vítejte u nás.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Dobrý den, pouze v České republice.
Tomáš Tikal, TV Polar: Pouze v České republice, dobře. My vás tady ale dnes nemáme od toho, abyste nám představoval značky BMW, Rolls-Royce a Mini, které zastupujete, ale budeme se bavit o palivech. V souvislosti s tím naším pořadem Energie a kraj. První otázka zní, stále prodáváte dieselové auta?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Ano, stále se dieselová auta prodávají a současná krizová auta, které jako doplněk používají močovinu, tak jsou leckdy ekologičtější než benzinová auta.
Tomáš Tikal, TV Polar: Co ta močovina? Byla tady panika zhruba před měsícem před dvěma, že adblue nebude, tak jak to vypadá?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Adblue je a byla to pouze panika.
Tomáš Tikal, TV Polar: Zbytečná? Zbytečný chaos, chápu. Souhlasíte s tím nebo už jste to naznačil, že to není úplně ono. Měla by se dieselové auta přestat vyrábět z toho důvodu, že zanechávají velkou uhlíkovou stopu. Jak to tedy vidíte Vy?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Myslím si, že budoucnost ukáže a že specializovat se pouze na jeden druh pohonu je řekl bych příliš riskantní a konkrétně značka BMW vyvíjí jak motory dieselové, tak motory benzinové, tak elektro.
Tomáš Tikal, TV Polar: U těch dieselů je tam nějaký rok, nějaký deadline, kdy by měly skončit nebo je to ve fázi, že i pouze některá města budou zakazovat vjezd dieselových vozů?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: V Německu už to je dneska, že některá města zakazují do svých center výjezdy dieselových vozů, ale jak už jsem jednou řekl, leckterá ty dieselová auta mají nižší emise než auto benzinová.
Tomáš Tikal, TV Polar: Kdybyste si Vy osobně kupoval nové auto, tak které palivo byste zvolil a proč?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Já bych volil buď benzin hybrid a nebo diesel mens hybrid. To z důvodu u diesel mens hybridů je velký dojezd na jedno tankování a u benzínu hybridů je krásná akcelerace vozů a velice kulturní chod.
Tomáš Tikal, TV Polar: Benzín hybrid to známé. Ta varianta toho dieselu, můžete nám ještě trošku vysvětlit?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Je to malý hybrid, který je takový, řekl bych, nedobíjí se, ale pouze rekuperuje elektrickou energii při startování.
Tomáš Tikal, TV Polar: Předpokládám, že neprodáváte vozy s pohonem na LPG nebo CNG, přesto se Vás zeptám na tato paliva.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Takhle, pro určitý segment zákazníků je to určitě zajímavé, ale myslím si, že budoucnost řekl bych v nějakých palivech je buď vodík anebo syntetický benzín.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak s tím vodíkem to vypadá? Víme, že tady máme v Dolních Vítkovicích u pana Světlíka jedno vodíkové auto, které jezdí tankovat do Vídně nebo bývá převážen tankováno do Vídně, ještě tady nemáme žádnou plničku. Takže jak Vy osobně vidíte budoucnost vodíku, co se týká paliva v autech?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Vize pana Světlíka je vodíkové město. Osobně, protože se známe, tak mě oslovil a ptal se mě, kdy konečně budeme mít pořádné vodíkové auto, abychom v tom jeho vodíkovém městě jsme se mohli s těmi auty jezdit. A co jiného než BMW? Bohužel já neovlivňuji výrobu továrny, ale myslím si, že vodík je jednou z alternativ.
Tomáš Tikal, TV Polar: Jak si myslíte, že se může vodík chovat? Nebo jak se může chovat auto na vodík? Je v tom nějaký rozdíl pro spotřebitele, pro řidiče?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: BMW už v minulosti kolem roku 2004/2005 mělo svůj první hydrogen motor a myslím si, že není dneska tak jako budoucnost v palivu, jako vodíku spíš ve vodíkových palivových článcích a elektromotor bude nabíjet těmito palivovými články.
Tomáš Tikal, TV Polar: Velké téma jsou samozřejmě elektro auta. Spousta automobilek přichází ve velkém na výrobu elektro aut. Váš názor na tento trend?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Takhle, je to otázka řekl bych, že je kolem toho přílišná hysterie. Elektro auta jsou jistě výborná, sám mám zkušenosti. Jezdil jsem s nimi a mají fantastickou akceleraci. Elektromotor je výborný. Problém je infrastruktura. Podle mě je elektro auto ideální auto do města, do velkých aglomerací, kde už i tak emise jsou díky jiným vlivům příliš vysoké a elektro auta jsou v tom případě zajímavé ekologicky. Na delší dojezdy, kdy je to řekl bych sporné, ale vyvíjejí si i baterky, které dneska různé společnosti vyrábějící vozy deklarují až 1000 km dojezdu.
Tomáš Tikal, TV Polar: Německá pošta nedávno musela vyřadit dočasně elektro auta z důvodu toho, že v mrazu netáhla do kopce, netopila, často museli ta auta nabíjet. Řidiči si stěžovali a tak dále. Vytáhli je diesely. Může to nějak ovlivnit takové zprávy budoucnost elektro aut?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Určitě to není příjemné pro budoucnost elektro aut, ale je to tak, když vám na dálnici dojde benzín. Taky máte problém. U těch elektro aut je to o něco citlivější. Řekl bych, že se to může jevit jako problém.
Tomáš Tikal, TV Polar: A co v případě blackoutu, se kterým nás tady v Evropě neustále straší? To by ta auta byla vyřazena z provozu asi na delší dobu.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: To by se asi zastavil provoz. Ale blackout je otázka prostě spíš toho, že pokud chceme mít ekologickou energii, která je z větru, popřípadě ze solaru a přestane foukat a bude zataženo, tak ty elektrárny, které musí nárazově tady tohle vyplnit, tak zůstanou neustále potřebné.
Tomáš Tikal, TV Polar: Může se v dohledné době objevit ještě úplně nový zdroj, nové palivo, na který by mohla auta jezdit?
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Proběhlo tiskem, že některé automobilky zkoušejí syntetický benzin, který je rovněž bez emisní. Myslím si, že je to jedna z možností.
Tomáš Tikal, TV Polar: Fajn, děkuju moc za Vaše odpovědi, názory a zvu Vás na příště, třeba někdy za pár let, mějte se na shledanou.
Karel Kadlec, expert na prodej osobních aut: Děkuji, na shledanou.
Tomáš Tikal, TV Polar: Pořád Energie a kraj spěje ke svému konci. Děkujeme za přízeň a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.