Energie a kraj

  • Představujeme Teplárenské sdružení ČR
  • Výroba čipů je emisní pohroma, potřebuje uhlí a plyn
  • Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Vítkovice a Cylinders Holding chtějí stavět vodíkové město

Tomáš Tikal, TV Polar: Našim hostem je pan Jan Světlík, generální ředitel Vítkovice Holding. Dobrý den pane Světlíku.

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Dobrý den.

Tomáš Tikal, TV Polar: A proč jste tady, hlavně tedy jako autor myšlenky vodíkového města. Možná někteří diváci ještě neví, co to je a co to bude, tak prosím o krátké představení.

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Vodíkové město v zásadě je novější název H2 Distrikt, kdy je název projektu, kde bychom se měli pokusit o to, aby jsme měli čistě vodíkovou energetiku. Měli bychom tam mít minimálně vodíkové bydlení, aby to byl vodíkový ostrov, který nepotřebuje externí energetický zdroj.

Tomáš Tikal, TV Polar: Plánujete to někde v oblasti Hrabová, Hrabůvka. Tam v nějaké bývalé haldě, je to tak?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: My jsme se udělali takový projekt, protože jsme si vyhodnotili, že halda Hrabůvka je největší proluka, která tady v Ostravě je. A myslíme si, že tam by mohl být ten zárodek toho nového města a vůbec to nové město, které by mělo mít tu nezávislou energetiku, které by tam mohlo být, protože je to ideální věc, že poté hornicko-hutnické činnosti dvou set leté téměř. Myslím si, že je to dneska ideální místo, kde budovat bez jakýchkoliv kompromisů úplně nové, moderní bydlení 22. století.

Tomáš Tikal, TV Polar: Už jsem viděl i nějaké vizualizace. Dá se říct v jaké fázi se nyní nacházíme? Co se děje zrovna teď?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Je spousta vizualizaci, dokonce včera 17. listopadu byla otevřena výstava v Gongu tak, jak to vidí třeba mladí architekti, kteří studují. Je to velmi zajímavé, dokonce si můžete lehnout na haldu a studovat si tam ty věci. Velmi podařené. Ale v zásadě my dnes v zásadě jsme už v mnoha věcech postoupili do několika dalších úrovní a jsme ve starých studií. Zatím samozřejmě ty studie, vzhledem k tomu, že se nám objevuje plno projektů vodíkových měst i v našem okolí, tak v zásadě už nezveřejňujeme další a další ty úrovně, protože v zásadě těch inspirací těmi našimi myšlenkami je tady hodně. Čili jsem si říkal, že aby každý něco vymyslel, tak taky individuálně nejenom obsahově.

Tomáš Tikal, TV Polar: Takže si to necháte pro sebe, rozumím. Vím, že vás podpořil Moravskoslezský kraj, který v budoucnu plánuje vodíkovou dopravu městskou. Jsou nějací další vaši podporovatelé?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Já si myslím, že ano. My máme memorandum s Moravskoslezským krajem, spolupracujeme samozřejmě na všech projektech. Zatím jsme o žádnou podporu nicméně nežádali, co se týká vodíkového města. My teprve nejsme ve stavu, kdybychom mohli udělat nějaký reálný projekt. My vždycky, pokud děláme nějaké dotace nebo nějakou podporu, tak vždycky máme připravený projekt a ten v současné době ještě není.

Tomáš Tikal, TV Polar: Mluvil jste o různých vodíkových projektech, které vznikají v našem okolí vím, že vznikají i v Británii a tak dále. Stojí něco za zmínku,

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Já samozřejmě fandím všem, protože vím, že teda v Japonsku Toyota je v tom zapojená, Korejci jsou strašně daleko. Čili v zásadě těch projektů vodíkových je nesmírné množství. Já samozřejmě jim fandím, protože si myslím, že ty technologie jsou strašně na začátku, protože si vezměte, že vodíkové technologie ve finále tak, jak je dneska vnímáme jako úložiště energie je tady pouze pár let. Čili v zásadě vodíkové technologii jsou novorozenětem. Vedle toho třeba elektromobilita nebo elektro, tak to jsou starší věci. Elektromobilita je tady minimálně osmdesát let. Protože ty věci jako elektrika se používají víc než sto let. Čili ty technologie s tou elektřinou jsou strašně daleko a už jsou vyvinuté. Kdežto ty vodíkové technologie na ten svůj vývoj a na ty věci tady jsou, ale nicméně můžeme říct, že už dneska máme plně funkční technologie, které můžeme dělat, ale samozřejmě to masové použití bude potřebovat další vývoj a obrovské peníze na jeho realizaci.

Tomáš Tikal, TV Polar: Vy nějakým způsobem spolupracujete s těmi dalšími projekty? Zmiňovali jsme Toyotu, zmiňovali jsme Velkou Británii a těch projektů je snad čtyřicet po světě.

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: My se s vodíkových městem, že bychom měli nějaký klastr a nějaký spolek těch vodíkových projektů, to určitě není. Každý něco vymýšlí, je to individuální. Notabene ve vodíkových technologiích platí to, že jsou to nejostřejší dohody utajení. My se jako technologové, co se týká Leaders Holding zajímáme o to, jakým způsobem vodík ukládat a jak ho přepravovat. To je náš kor byznys, tady v tomhle jsme světová jednička. Proto jsme oslovování do všech těch světových projektů, protože všichni musí ten vodit nějak uložit a nějak ho přepravit na kratší vzdálenost. Samozřejmě velké vzdálenosti se budou dělat v kapalném stavu, ale všecky krátké vzdálenosti se budou dělat v kompresi, čili v zásadě v tlaku, ve stanoveném stavu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jak jste přivítal zprávu, že by měla vzniknout tzv. Vodíková dálnice, která by měla přivést vodík z Ukrajiny do střední Evropy?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Já si myslím, že zatím, co jsem viděl mnoho projektů jsem řekl, že jsou to naivní představy. Třeba vodíkovod v kapalném stavu, dokážeme si technicky představit ty problémy a energetickou náročnost. Čili to bychom opravdu ty účty jako nezaplatili. To by bylo nesmírně drahé. Já si myslím, že je třeba hledat ideální řešení technologicky i z pohledu ekonomické ceny, že nejenom prostě mít zaklínadlo vodík, ale jako v zásadě vodík v rozumných ekonomických relacích, to je asi naším cílem.

Tomáš Tikal, TV Polar: Viděl jsem u vás v Dolních Vítkovicích vodíkové auto. Už má svoji plničku nebo kdy bude?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Plnička bude někdy v prvním kvartále. My máme v Dolní Vítkovicích první a vodíkové auto v Česku, což mě těší, protože v zásadě je to pro mě určitý symbol a určitý fenomén, který tady máme. Samozřejmě my to vnímáme, že devadesát devět procent auta se používá na propagaci vodíkových technologií a u kázání, protože dokud si na tu technologii nesáhnete, tak v zásadě tomu nikdo nebude věřit, nikdo tomu nebude rozumět.

Tomáš Tikal, TV Polar: Jaký si myslíte, že může přinést smysl nebo přínos celému regionu to vodíkové město jako takové, byť tedy je to hudba budoucnosti, ale už teď. Co může přinést?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Já si myslím, že teď je to otázka, že tomu regionu přinese spoustu vývojových projektů, které se proto musí udělat. V zásadě musí se udělat spousta pilotních projektů. My už dokonce ty pilotní projekty děláme, protože než budeme projektoval celé vodíkové město, tak chceme mít ty technologie odzkoušené. Bydlení bude přece jednoznačně retailová záležitost a každý chce mít určitý komfort. Nicméně tak, jak nám to vychází dneska, tak bude to něco úplně jiného a v zásadě my se nesnažím stávající bydlení v zásadě roubovat na vodíkové technologie, ale chceme, aby to bylo vyrovnané a právě si myslím, že s panem architektem Pleskotem děláme takové opravdu úplně nové revoluční řešení a to si myslím, že by mohlo mít šanci na úspěch.

Tomáš Tikal, TV Polar: Poslední otázka a prosím o krátkou odpověď, proč vlastně kopete za vodík?

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Protože ho dělám 40 let a dalších 20 let doufám ještě budu.

Tomáš Tikal, TV Polar: Pane Světlíku, děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů tomuto odvážnému projektu. Mějte se, na shledanou.

Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding: Děkuji Vám, na shledanou.

Tomáš Tikal, TV Polar: To už je z tohoto vydání pořadu Energie a kraj úplně všechno. Díky za pozornost a hezký zbytek dne.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat