Expres Ostrava-Poruba

  • Zpravodajství z obvodu Poruba od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Pavla Straky
  • Pokračuje rekonstrukce náměstí Jana Nerudy
  • Poruba se zapojila do projektu Pěšky do školy
  • Komentovaná cyklovyjížďka Porubou

Pokračuje rekonstrukce náměstí Jana Nerudy

V Ostravě-Porubě probíhá 2. etapa rekonstrukce náměstí Jana Nerudy. Výsledkem bude nejen nový povrch okolních komunikací, ale také více parkovacích míst, kterých je v obvodu nedostatek.

Rekonstrukce centrální části náměstí Jana Nerudy skončila. Lidé se díky ní dočkali nových chodníků ze zámkové dlažby i mobiliáře. V současné době se pracuje na okolních komunikacích.

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Jako první tady probíhala rekonstrukce jižní části náměstí, které bylo uzavřeno, nyní je opravená plocha už k dispozici a obyvatelé tady mohou využít parkování stejně jako část původního opraveného parkoviště v horní části náměstí. Nyní zhruba měsíc bude probíhat obdobná rekonstrukce této severní části.”

Rekonstrukce probíhá po částech tak, aby bylo náměstí alespoň částečně průjezdné a aby lidé měli k dispozici několik parkovacích míst v blízkosti domova.

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Probíhá rekonstrukce kompletního povrchu komunikace a chodníku. Výsledkem bude kromě té kompletní rekonstrukce i navýšení počtu parkovacích míst, kdy úpravou stávajícího podélného parkování a jeho nahrazení parkováním šikmým a dojde k navýšení těch parkovacích míst na 78.”

Roman Gajdušek, vedoucí odboru investic: “Stojíme na místě, kde byla provedena první etapa plánované rekonstrukce, kde stávající asfaltová plocha byla zaměněna za zámkovou dlažbu. Dále bylo vyznačeno nové šikmé parkovací stání. Nad rámec plánované rekonstrukce se prováděla sanace podloží a dále se dělaly přeložky inženýrských sítí.”

I když jsou nově chodník a parkoviště v jedné rovině, o svou bezpečnost se rozhodně nemusíte bát. V celém prostoru bude platit obytná zóna, kde se jezdí pouhých 20 kilometrů za hodinu.

Celá rekonstrukce by měla skončit do konce listopadu. V plném proudu je také proměna zanedbaného parku na náměstí Družby v atraktivní místo plné zeleně nejen k relaxaci.

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “V tuto chvíli jsou provedeny veškeré zemní práce, což znamená vybourání stávajících zpevněných ploch, provedení veškerých sanací, veškerých přeložek, přípojek. Veškerého vedení, položení chrániček. Z velké části jsou hotovy i nové zpevněné plochy.“

Jde zejména o cyklostezku, která parkem povede. Dále jsou to přístupové chodníky, které povedou do parku od jednotlivých vchodů okolních domů.

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Dále jsou z velké části hotovy hrubé terénní úpravy a jemné terénní úpravy včetně osetí trávníku v prostoru budoucího intenzivního pobytového trávníku, kde už je také položen závlahový systém.”

Do prosince budou hotovy i zbývající chodníky, veřejné toalety, nový mobiliář a v parku bude vysázeno i 70 nových stromů a také záhony s trvalkami a cibulovinami.

---

Poruba se zapojila do projektu Pěšky do školy

Ostravské školy se připojily k celostátnímu projektu "Pěšky do škol." Jeho cílem je motivovat děti i jejich rodiče ke zdravému pohybu. Rodiče, kteří děti vozí auty, navíc před školami mnohdy vytváří nebezpečné situace.

Takto to ráno vypadalo před Základní školou Ivana Sekaniny v Ostravě-Porubě, která se přihlásila k projektu "Pěšky do škol." Děti tentokrát odmítly nabídku svých rodičů a místo toho, aby se s nimi svezly autem, přišly pěšky nebo přijely na kolech či koloběžkách.

anketa, žáci: "Chodím pěšky a přijde mi to fajn."

"Super akce, že můžeme jít takhle všichni spolu pěšky a na koloběžkách."

"Jo, dobrý, bylo to super."

Martin Tomášek (Piráti), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Mám z toho obrovskou radost. Jde vidět, že se u chůze do školy, nebo jízdy do školy dá užít spousta legrace a myslím si, že to vychovává mnohem víc, než když budeme stále opakovat, že se máme chovat zodpovědně.”

Miroslava Bukovská, ředitelka ZŠ Ivana Sekaniny: "Škole a také mi se ta kampaň líbí. Už ji pořádáme čtvrtý rok. Loni jsme museli v omezeném měřítku a jsme rádi, že jsme se mohli vrátit zase tady k tomu cirkusu, jak já říkám."

Akce se koná po celé zemi a protože se k ní nejvíce škol přihlásilo v Ostravě, přijeli autoři projektu z Prahy, aby děti pozdravili.

Blanka Klimešová, organizátorka projektu: "Děláme projekt, který se jmenuje Bezpečné cesty do školy a snažíme se měnit okolí škol tak, aby bylo bezpečné pro děti a rodiči se nemuseli bát děti pustit pěšky."

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "Celkem 14 škol v Ostravě se zapojilo do projektu Pěšky do školy. Jsem moc ráda, protože ten projekt propaguje udržitelnou dopravu. Více než 40 procent dětí rodiče vozí do škol, možná i proto, že se o ně bojí ty děti pouštět samy."

V Ostravě je pod jednotlivými městskými obvody 55 škol. U porubských radnice vyřešila bezpečnost tak, že vymezila před budovou prostor "Kiss and Ride," kde se smí parkovat pouze v době, kdy je ve školách největší nápor.

Martin Tomášek (Piráti), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “To znamená, že vycházíme vstříc i automobilistům, ale chceme, aby ten pobyt před školou byl co nejkratší. Takže vymezujeme teď místa, rodiče přijedou, políbí své dítě, zamávají mu a jedou zase pryč, aby na místo mohl přijet někdo jiný.”

Nejde o parkovací místa, na kterých by kdokoli mohl parkovat dlouhodobě.

---

Komentovaná cyklovyjížďka Porubou

V Porubě se uskutečnila už tradiční komentovaná cyklovyjížďka obvodem. Milovníky jízdních kol zavedla nejen na nové cyklostezky, které tady v poslední době vznikly, ale také je poučila, jak se mají v běžném provozu chovat.

Co je v Porubě nového nejen v cyklodopravě, se dozvěděli všichni fanoušci cyklistiky, kteří se vydali na už tradiční komentovanou cyklistickou vyjížďku, která v obvodu probíhá jednou ročně. Start byl jako vždy na Alšově náměstí.

Anketa: účastníci cyklovyjížďky: “Jedu poprvé a těším se hrozně.”

“Jezdím celý rok v podstatě a tak jsem se přišel podívat a pobavit se, co zajímavého bude. Jsou vynikající cyklostezky. I podél vody a tak dál. Najezdil jsem víc, dneska mám tak necelou tisícovku letos najeto. Ale jezdil jsem víc.”

“Jezdím na kole minimálně, jenom když moje tělo dovolí, když nejsem unavená. Od vyjížďky spíš poznání Ostravy tak, jak ji neznám.”

Květoslav Syrový, dopravní expert: “Pojedeme centrální hlavní třídou, pojedeme na ulici Polská. Tam se budeme koukat na starší cyklopruhy, které tam jsou zřízené. To jsou vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty. Podíváme se plně na tu hranu směrem na Ostravu-Svinov, kde má vznikat nějaká nová zástavba.”

Právě u ní se účastníci cyklovyjížďky dozvěděli, jak se do budoucna bude řešit systém cyklistických stezek a vůbec cyklistická doprava území tak, aby byla Ostrava co nejvíce prostupná.

Josef Laža, MAPPA Ostrava: “Třeba na komunikacích s 50 kilometrovou rychlostí chceme oddělené stezky. Na komunikacích s 30 kilometrovou rychlostí, těch zklidněných už je ten prostor, aby cyklisté třeba mohli jezdit v tom hlavním dopravním prostoru, to znamená ve vozovce. Samozřejmě, pokud máme někde jednosměrky pro vozidla, tak by měly být obousměrné pro cyklisty.”

Jednou ze zastávek byla i nová okružní křižovatka v ulici Nad Porubkou, jejíž součástí jsou i nová opatření pro cyklisty. Na ulici Opavská si pak účastníci cyklovyjížďky vyzkoušeli typickou cyklostezku, která vede podél vozovky. Dobrou zprávou je, že se opatření pro cyklisty neustále zlepšují.

Květoslav Syrový, dopravní expert: “Například od Vozovny Poruba jsem našel po roce několik drobných opatření, kterých si nikdo třeba moc nevšimne, ale cyklista je velice vnímavý a velice mu pomáhají. Třeba původně 5 metrový jízdní pruh najednou je rozdělen na 3, 5 metru na vozidla a 1,5 metru pro něj. V křižovatce se objeví předsazený prostor pro cyklisty a je to taková drobnost, která pro cyklistu znamená jakože má ten vlastní prostor.”

Cyklisté se tak na mnohých místech cítí mnohem bezpečněji.

---



Mohlo by Vás také zajímat


Dnešní premiéry