Expres Studénky

  • Zpravodajství ze Studénky od redaktora a kameramana Jakuba Švarce
  • Studénka bojovala proti holubům
  • Realizace dětského hřiště se blíží k cíli
  • Butovická škola má nové interaktivní displeje

Studénka bojovala proti holubům

Studénka ke konci minulého roku vyrazila do boje proti holubům. Kvůli jejich znečišťovaní prostředí města nebo půdních prostor a stížnostem lidí radnice rozhodla o jejich regulaci. Odborná firma měla za tři měsíce hotovo.

Od října do konce roku 2021 Studénka bojovala proti holubům. Důvodem byla řada stížností od lidí i předsedů bytových družstev. Ptactvo obsazovalo půdní prostory, střechy i balkóny a svými exkrementy znečišťovalo prostředí ve městě. Radnice proto přistoupila k jejich regulaci.

Milan Kyjovský, vedoucí odboru MHÚM: „Konec konců když se podíváte třeba tady za mě, tak ty budovy jsou pokálené. Projít někdy pod stromem, aby člověk nedostal čerstvý zásah, bylo obtížné. Město to konzultovalo s předsedy bytových družstev, protože byla nutná součinnost. Celé se to provádělo odchytem holubů, k tomu ale potřebujeme vhodné prostory a podmínky.“

Během října byly na ulici Arm. Gen. Ludvíka Svobody, Antonína Dvořáka, Beskydské a na náměstí Republiky rozmístěny odchytové klece. Díky nim mohli holuby speciální technikou odchytit pracovníci odborné firmy. 

Jaroslav Surý, deratizátor: „Probíhá předvnadění, kdy se do klecí umísťují návnady a voda. Holubi si zvyknou, že mohou do klece vstoupit, vzít si potravu a vyjít ven, protože zůstanou otevřená dvířka. Po čtrnácti dnech, až si na to zvyknou, umístí se dvířka a dojde k tomu, že se holub nemůže dostat ven. Dochází k pravidelným kontrolám klecí a holubi se následně odvážejí.“

Milan Kyjovský, vedoucí odboru MHÚM: „Došlo i k odstřelu asi šedesáti kusů divokých holubů. Podařilo se nám tedy eliminovat zhruba 200 kusů. Původní plán města byl zregulovat na 80% holubů na stav, který tu byl před rokem. Když se podíváme na střechy, tak ti holubi tam skutečně nejsou.“

Jelikož jsou holubi teritoriální zvířata, počítá se, že se do pár let do města opět vrátí a radnice je bude muset zase regulovat. Studénka za jejich likvidaci zaplatila 116 tisíc korun včetně DPH.

---

Realizace dětského hřiště se blíží k cíli

Studénka zahájila již třetí ročník participativního rozpočtu. Vítězný projekt toho prvního zatím stále čeká na své zhotovení. Původní komplikací byla neshoda s památkáři, ke které došlo až minulý rok na jaře. Nový termín dokončení projektu je začátkem letošního roku.

Je to již dva roky, co Studénka spustila první participativní rozpočet. Lidé tak mohli poprvé rozhodovat o tom, kam půjde část peněz z rozpočtu města, v roce 2020 se jednalo o částku 200 tisíc korun. Nakonec zvítězilo dětské hřiště v areálu zámecké zahrady. Kvůli neshodě s památkáři se ale jeho výstavba zdržela. Další zdržení je na straně zhotovitele. Realizace by mohla proběhnout na začátku letošního roku.

Libor Slavík, starosta města Studénky: Zhotovitel má problémy ve výrobě s některými dílci pro dětské hřiště. S ohledem na aktuální zimní počasí se realizace posune na začátek roku.“

Milan Kyjovský, vedoucí odboru MHÚM: Dětské herní prvky se budou nacházet po pravé straně u vchodu do zámecké zahrady. Celkem by mělo být instalováno šest herních prvků, z nichž bude pět vyrobeno z akátového dřeva, ten šestý bude z kovu, jedná se o kolotoč s volantem.“

Mezi herními prvky najdou lidé například lanovou lávku, lanový plot nebo spirálový žebřík. Dětské hřiště bude doplněno o informační tabuli, lavičku a koš. V minulém roce mohli lidé podávat své návrhy na již třetí kolo participativního rozpočtu do 30. listopadu. Letos budou studeňáci rozhodovat mezi projekty v hodnotě 242 tisíc korun.

Libor Slavík, starosta města Studénky: „Přihlásili se čtyři projekty. V tuto chvíli probíhá zasedání jednotlivých komisí, které posuzují, zda projekty mají všechny náležitosti. To bude následně předloženo radě města, aby některé z nich doporučila k realizaci, o kterých budou hlasovat naši spoluobčané. Hlasování nastane s podmínkami pro participativní rozpočet v průběhu jarních měsíců. Lidé dostanou informaci a všechny prostředky k tomu, jak budou moci hlasovat pomocí naší aplikace Mobilní rozhlas nebo našich stránek.“

Město studénka každý rok navyšuje částku participativního rozpočtu o deset procent. V příštím roce tak budou lidé rozhodovat o projektu v ceně 266 tisíc korun.

---

Butovická škola má nové interaktivní displeje

Butovická škola ve Studénce nakoupila dva interaktivní displeje, které nahrazují klasické školní tabule. Disponují jak dotykovou obrazovkou, tak i wifi a využijí je všichni žáci a pedagogové. Škola za ně zaplatila 250 tisíc korun.

Základní škola Butovická je nově vybavena dvěma interaktivními displeji, které nahrazují klasické tabule. Žákům a učitelům usnadňují výuku a nabízí velké množství využití.

Aranka Horváthová, ředitelka ZŠ Butovická: „V době distanční výuky jsme zjistili, že nám chybí digitální technologie. Sice máme interaktivní tabule, ale potřebovali jsme tuto technologii rozšířit, aby se nám lépe pracovalo. Proto jsme se rozhodli, že koupíme novou digitální technologii. Tímto výběrem jsme se zabývali a zjistili jsme, že je lepší koupit interaktivní displej namísto interaktivní tabule.“

Vladimíra Henzelová, zástupkyně ředitelky školy: „Mezi hlavní výhody patří, že není potřeba přidávat žádná další zařízení jako třeba dataprojektor. Tabule má toto zařízení integrované přímo v rámu a funguje s led osvětlením, takže není potřeba zapínat světla. Tabule je vyrobená z tvrzeného skla, takže je odolná, displej je dotykový a je možné jej ovládat prstem nebo speciálním perem.“


Speciální displej disponuje wifi i webkamerou. Učitelé ocení také jeho vzdálené ovládání přes počítač. Škola jej využije takřka ve všech předmětech a má jednoduché ovládání. Díky tomu, že tabule dává pedagogům spoustu možností, stává se hodina pro žáky zajímavější.

anketa žáci: 1) „Hodně se mi líbí, má hodně funkcí a je s ní mnohem lepší učení. Líbí se mi víc, než normální tabule.“ 2)
Hodně se mi líbí, je to něco nového, co tu ještě nebylo. Můžeme pouštět dokumenty, můžeme na ní psát, mazat nebo stát u ní víc lidí najednou.“

Zuzana Jurajdová, učitelka ZŠ Butovická: „Dnes jsem používala především interaktivní učebnici, kterou máme v rámci papírových učebnic. Protože je tabule připojená k internetu, tak jsem využila všechny možnosti, které nabízí. Mohla jsem pustit poslech z učebnice, možnost přibližovat a oddalovat stránky. Využila jsem i bílou tabuli, na kterou je možné psát různá slova na rozšiřování slovní zásoby. Vše potom můžu případně použít v další hodině nebo poslat žákům domů v rámci domácího úkolu.“


Škola za nové interaktivní displeje zaplatila 250 tisíc korun, jsou umístěny ve dvou třídách a využijí je všichni žáci školy.

---



Mohlo by Vás také zajímat