Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Expres Studénky

Expres Studénky

  • Zpravodajství ze Studénky od redaktorky Petry Dorazilové a kameramana Jana Plášila
  • Stavba podjezdu a objízdné trasy začne na jaře
  • Ve Studénce žije jeden z nejlepších vytrvalců světa
  • Turnaj přípravek dělá dětem radost a motivuje

Stavba podjezdu a objízdné trasy začne na jaře

Na jaře příštího roku začne stavba podjezdu pod železniční tratí v Nádražní ulici ve Studénce. Stane se tak zhruba 10 let po té, co zde došlo k tragické srážce kamionu a Pendolina.

O vybudování podjezdu pod kolejemi ve Studénce v Nádražní ulici se mluví několik let. Místo je nebezpečné zejména proto, že tu řada netrpělivých řidičů jezdí na červenou. Tragicky skončil v roce 2015 manévr polského řidiče kamionu, do kterého narazilo Pendolino. Při nehodě zemřeli tři lidé. Nyní Správa železnic potvrdila, že vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele podjezdu a stavba příští rok začne.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Správa železnic už získala všechna pravomocná povolení k zahájení prací, těsně před koncem je také výkup potřebných pozemků a nemovitostí, kde nám zbývá podepsat poslední dvě smlouvy. V současné době už proto máme vypsaný tendr na zhotovitele celé stavby ve Studénce, ve kterém je nejvyšší přípustná nabídková cena přibližně 868 milionů korun. Zahájení samotných stavebních prací plánujeme příští rok na jaře, kdy se začne nejprve budováním nové obslužné komunikace pro nákladní auta z dálnice D1 přes Butovickou ulici k průmyslovým areálům. Poté naváže i stavba vlastního podjezdu určeného pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a také chodce. Ten se otevře v závěru roku 2026.”

Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Dá se říct, že je to dobrá zpráva, že se to posunulo a je už jasné, že se realizovat bude."

Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Shodou okolností bude to příští rok deset let od té poslední tragické nehody, které na tady tom přejezdu byla. Myslím si, že to je určitě jeden z důležitých milníků, že ta stavba se posune. Pro nás jako pro město je klíčové to, že jsme si tam při realizaci projektu dokázali prosadit objízdnou trasu pro kamionovou dopravu, která by měla přijíždět do průmyslového areálu bývalé Vagonky od dálničního přivaděče. A pak, i na základě memoranda, které máme uzavřené s Moravskoslezským krajem, bychom měli docílit toho, že dojde k vytěsnění kamionové dopravy tady průjezdem ulicí 2. května.”

Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “My vnímáme, že tady ty závory jsou poměrně často dole. Nevím přesně to číslo, ale někdo to někdy dávno změřil, že snad více než 45 minut v hodině jsou tyto závory dole. Někde jsem toto číslo zaznamenal, do jaké míry je to pravda, to netuším. Ale jsem hlavně přesvědčen o tom, že nám to pomůže s tím vytěsněním kamionové dopravy, protože kamiony jezdí po ulici, která na to není konstruována, je v blízkosti mateřské školy, základní školy, kulturní památky jakou je zámek, takže to všechno ukazuje na to, že je to potřebné, a že díky tomu, že budeme mít náhradní objízdnou trasu, tak si vyřešíme i problém s nadměrnou kamionovou dopravou ve Studénce.”

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Přes železniční přejezd ve Studénce denně projedou na tři stovky vlaků. To ale neznamená jednoduše i počet uzavření tohoto přejezdu. V rámci aktuální provozní situace totiž může být přejezd uzavřený i na delší časový interval, podle toho, jak se zrovna vlaky v daném úseku trati navzájem ovlivňují.”

Od letošního února střeží tento frekventovaný železniční koridor automatizovaný kamerový systém, který reaguje na spuštění červených světel. Od uvedení do provozu do konce srpna zaznamenal bezmála 150 průjezdů přes železniční přejezd v době, kdy to výstražná světla zakazují.

---

Ve Studénce žije jeden z nejlepších vytrvalců světa

Neuvěřitelný výkon má za sebou extrémní sportovec Jurij Tarča ze Studénky. Úspěšně absolvoval další ultratriatlon a stal se dokonce už třicetinásobným Ironmanem. Zařadil se tak mezi nejlepší vytrvalce světa.

Ultramaratonec Jurij Tarča se na start extrémního vytrvalostního závodu, který se v září a říjnu konal v Itálii, postavil spolu s dalšími devíti muži a čtyřmi ženami. Výzvu čítající 114 kilometrů plavání, 5 400 kilometrů jízdy na kole a běh na 1 266 kilometrů bylo nutné zdolat do limitu 45 dní. Rodák ze Studénky to zvládl za 37 dní a dokonce na druhém místě. Stal se třicetinásobným Ironmanem.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Když mi přišla pozvánka na tento závod, tak jsem o tom dlouho přemýšlel, že je to další výzva. Na druhou stranu závod na měsíc a půl, a co to obnáší, jednak finančně a časově, ale pak jsem se rozhodl, že do toho půjdu, abych v životě nelitoval, že jsem do toho nešel, protože jsem věděl, že jsem v dobré kondici, že se na ten závod dokážu připravit.”

Triatlonu se Jurij Tarča věnuje 18 let a postupem zvedá hranice svých možností. Výzva zdolat třicetinásobného Ironmana přišla vlastně jen pár týdnů poté, co ve Švýcarsku dokončil jako první Čech dvacetinásobný triatlon.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Přípravu jsem začal v listopadu, deset měsíců před startem. Zhruba dva měsíce před závodem jsem si udělal takovou simulaci toho závody, dva dny plavání, dva dny kolo, dva dny běh a spánek jen čtyři hodiny, a s výsledkem jsem byl velice spokojený. Před rokem, když jsem absolvoval to Švýcarsko, tak jsem měl taky takovou simulaci a ty výsledky letos byly daleko lepší, než před tím. Takže jsem fyzicky, přes sporttester, viděl, že jsem na tom hodně dobře, a také jsem se tak cítil.”

První disciplínu, plavání, zvládl Jurij Tarča hladce, pochvaloval si bazén s malým obsahem chloru. Následovala cyklistika v náročném terénu.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Každý den jsem nastoupal přes 1800 výškový metrů a těžký byl i běh. To byl takový motocross, jak se říká, samá zatáčka, měnil se povrch, tráva, hlína, bahno, silnice, takže to bylo také docela náročné.”

V těchto chvílích, možná ještě více než fyzická kondice, funguje vůle.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “To tělo tím tréninkem, dá se říci, roste, a to samé ta hlava. Takže, když jsem předtím absolvoval deseti a dvacetinásobný závod, tak jsem se tak nějak myšlenkově zocelil a naučil jsem se řešit krizové situace. Letos jsem to měl, podle mě, tak nejjednodušší, že jsem, dá se říci, s úsměvem na rtu absolvoval celý závod.”

Ovšem jednu krizovou situaci překonat musel. Na severu Itálie v září panovalo velmi nepříznivé deštivé počasí a dostal zánět dutin.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Takže jsem v jednom okamžiku byl na té hraně, že jsem řešil, jestli to kvůli zdraví nevzdám. Ale po čtyřhodinovém spánku, který to měl rozlousknout, tak jsem se probudil, cítil jsem se dobře. Na kole v dešti se mi to nezhoršilo, pak se postupně zlepšovalo, za 15 dní zánět zmizel, dokonce jsem si ho během závodu vyléčil.”

Pětapadesátiletý Jurij Tarča je fenomén, svým výkonem se řadí mezi nejlepší vytrvalce světa v historii tohoto sportu.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Myslím, že tento závod, byl můj strop. Kdyby vymysleli další více a více náročné závody, myslím, že bych to zvládl, ale to už není moje motivace. Mám jiné motivace, spíše bych menší závody spojil i s tím požitkem, tedy i s poznáváním těch lokalit.”

O svých zkušenostech teď hodlá besedovat ve školách a s veřejností. Jeho největším cílem je motivovat lidi, aby, ať už chtějí dokázat cokoliv, a nemusí to být jen ve sportu, věděli, že nikdy není pozdě začít.

---

Turnaj přípravek dělá dětem radost a motivuje

Národní házenou, ryze český sport, mohou ve Studénce začít hrát děti už od tří let. Aby je trenéři pro tento sport ještě více motivovali, pořádají tu pro ně turnaj přípravek.

Oddíl národní házené byl ve Studénce založen v roce 1922, aby se mohl chlubit takto dlouhou historií, je k tomu potřeba neúnavné práce s mládeží. Tento sport tady mohou hrát děti už od tří let.

Ondřej Cihlář, trenér přípravky oddílu národní házené, SK Studénka: “My se v našem oddílu věnujeme dětem už od útlého věku, od nějakých tří let asi do těch šesti, sedmi a potom přecházejí do mladších žáků a žaček.”

A právě pro nejmenší hráče tu pravidelně pořádají i turnaj mladších a starších přípravek.

Ondřej Cihlář, trenér přípravky oddílu národní házené, SK Studénka: “Turnaj pořádáme za účelem, aby děti získaly přehled o té hře, co se hraje, jak se hraje, že jsou nějaké týmy, že se hraje proti sobě, že je nějaká obrana a útok a podobně. A samozřejmě je to motivuje k té hře jako takové a mají z toho radost. Dostanou nějakou odměnu, vyběhají se, vyblbnou a jsou spokojené.”

hráči mladší přípravky oddílu národní házené, SK Studénka:

“Baví mě, že chytám ty góly.”

“Líbilo se mi, jak někomu střelím do brány.”

“Mi se líbilo úplně všechno.”

“Je to ten nejlepší sport a chci tu zůstat.”

Na tento podzimní turnaj pozval domácí klub svým dětem jako soupeře týmy se severu Moravy, které se národní házené také věnuje, a to z ostravského Svinova a Vítkovic, z Kokor na Přerovsku a z nedalekého Pustějova.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Expres Studénky
25. října 2024, 18:14

Stavba podjezdu a objízdné trasy začne na jaře

Na jaře příštího roku začne stavba podjezdu pod železniční tratí v Nádražní ulici ve Studénce. Stane se tak zhruba 10 let po té, co zde došlo k tragické srážce kamionu a Pendolina.

O vybudování podjezdu pod kolejemi ve Studénce v Nádražní ulici se mluví několik let. Místo je nebezpečné zejména proto, že tu řada netrpělivých řidičů jezdí na červenou. Tragicky skončil v roce 2015 manévr polského řidiče kamionu, do kterého narazilo Pendolino. Při nehodě zemřeli tři lidé. Nyní Správa železnic potvrdila, že vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele podjezdu a stavba příští rok začne.

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Správa železnic už získala všechna pravomocná povolení k zahájení prací, těsně před koncem je také výkup potřebných pozemků a nemovitostí, kde nám zbývá podepsat poslední dvě smlouvy. V současné době už proto máme vypsaný tendr na zhotovitele celé stavby ve Studénce, ve kterém je nejvyšší přípustná nabídková cena přibližně 868 milionů korun. Zahájení samotných stavebních prací plánujeme příští rok na jaře, kdy se začne nejprve budováním nové obslužné komunikace pro nákladní auta z dálnice D1 přes Butovickou ulici k průmyslovým areálům. Poté naváže i stavba vlastního podjezdu určeného pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a také chodce. Ten se otevře v závěru roku 2026.”

Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Dá se říct, že je to dobrá zpráva, že se to posunulo a je už jasné, že se realizovat bude."

Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Shodou okolností bude to příští rok deset let od té poslední tragické nehody, které na tady tom přejezdu byla. Myslím si, že to je určitě jeden z důležitých milníků, že ta stavba se posune. Pro nás jako pro město je klíčové to, že jsme si tam při realizaci projektu dokázali prosadit objízdnou trasu pro kamionovou dopravu, která by měla přijíždět do průmyslového areálu bývalé Vagonky od dálničního přivaděče. A pak, i na základě memoranda, které máme uzavřené s Moravskoslezským krajem, bychom měli docílit toho, že dojde k vytěsnění kamionové dopravy tady průjezdem ulicí 2. května.”

Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “My vnímáme, že tady ty závory jsou poměrně často dole. Nevím přesně to číslo, ale někdo to někdy dávno změřil, že snad více než 45 minut v hodině jsou tyto závory dole. Někde jsem toto číslo zaznamenal, do jaké míry je to pravda, to netuším. Ale jsem hlavně přesvědčen o tom, že nám to pomůže s tím vytěsněním kamionové dopravy, protože kamiony jezdí po ulici, která na to není konstruována, je v blízkosti mateřské školy, základní školy, kulturní památky jakou je zámek, takže to všechno ukazuje na to, že je to potřebné, a že díky tomu, že budeme mít náhradní objízdnou trasu, tak si vyřešíme i problém s nadměrnou kamionovou dopravou ve Studénce.”

Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Přes železniční přejezd ve Studénce denně projedou na tři stovky vlaků. To ale neznamená jednoduše i počet uzavření tohoto přejezdu. V rámci aktuální provozní situace totiž může být přejezd uzavřený i na delší časový interval, podle toho, jak se zrovna vlaky v daném úseku trati navzájem ovlivňují.”

Od letošního února střeží tento frekventovaný železniční koridor automatizovaný kamerový systém, který reaguje na spuštění červených světel. Od uvedení do provozu do konce srpna zaznamenal bezmála 150 průjezdů přes železniční přejezd v době, kdy to výstražná světla zakazují.

---

Ve Studénce žije jeden z nejlepších vytrvalců světa

Neuvěřitelný výkon má za sebou extrémní sportovec Jurij Tarča ze Studénky. Úspěšně absolvoval další ultratriatlon a stal se dokonce už třicetinásobným Ironmanem. Zařadil se tak mezi nejlepší vytrvalce světa.

Ultramaratonec Jurij Tarča se na start extrémního vytrvalostního závodu, který se v září a říjnu konal v Itálii, postavil spolu s dalšími devíti muži a čtyřmi ženami. Výzvu čítající 114 kilometrů plavání, 5 400 kilometrů jízdy na kole a běh na 1 266 kilometrů bylo nutné zdolat do limitu 45 dní. Rodák ze Studénky to zvládl za 37 dní a dokonce na druhém místě. Stal se třicetinásobným Ironmanem.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Když mi přišla pozvánka na tento závod, tak jsem o tom dlouho přemýšlel, že je to další výzva. Na druhou stranu závod na měsíc a půl, a co to obnáší, jednak finančně a časově, ale pak jsem se rozhodl, že do toho půjdu, abych v životě nelitoval, že jsem do toho nešel, protože jsem věděl, že jsem v dobré kondici, že se na ten závod dokážu připravit.”

Triatlonu se Jurij Tarča věnuje 18 let a postupem zvedá hranice svých možností. Výzva zdolat třicetinásobného Ironmana přišla vlastně jen pár týdnů poté, co ve Švýcarsku dokončil jako první Čech dvacetinásobný triatlon.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Přípravu jsem začal v listopadu, deset měsíců před startem. Zhruba dva měsíce před závodem jsem si udělal takovou simulaci toho závody, dva dny plavání, dva dny kolo, dva dny běh a spánek jen čtyři hodiny, a s výsledkem jsem byl velice spokojený. Před rokem, když jsem absolvoval to Švýcarsko, tak jsem měl taky takovou simulaci a ty výsledky letos byly daleko lepší, než před tím. Takže jsem fyzicky, přes sporttester, viděl, že jsem na tom hodně dobře, a také jsem se tak cítil.”

První disciplínu, plavání, zvládl Jurij Tarča hladce, pochvaloval si bazén s malým obsahem chloru. Následovala cyklistika v náročném terénu.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Každý den jsem nastoupal přes 1800 výškový metrů a těžký byl i běh. To byl takový motocross, jak se říká, samá zatáčka, měnil se povrch, tráva, hlína, bahno, silnice, takže to bylo také docela náročné.”

V těchto chvílích, možná ještě více než fyzická kondice, funguje vůle.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “To tělo tím tréninkem, dá se říci, roste, a to samé ta hlava. Takže, když jsem předtím absolvoval deseti a dvacetinásobný závod, tak jsem se tak nějak myšlenkově zocelil a naučil jsem se řešit krizové situace. Letos jsem to měl, podle mě, tak nejjednodušší, že jsem, dá se říci, s úsměvem na rtu absolvoval celý závod.”

Ovšem jednu krizovou situaci překonat musel. Na severu Itálie v září panovalo velmi nepříznivé deštivé počasí a dostal zánět dutin.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Takže jsem v jednom okamžiku byl na té hraně, že jsem řešil, jestli to kvůli zdraví nevzdám. Ale po čtyřhodinovém spánku, který to měl rozlousknout, tak jsem se probudil, cítil jsem se dobře. Na kole v dešti se mi to nezhoršilo, pak se postupně zlepšovalo, za 15 dní zánět zmizel, dokonce jsem si ho během závodu vyléčil.”

Pětapadesátiletý Jurij Tarča je fenomén, svým výkonem se řadí mezi nejlepší vytrvalce světa v historii tohoto sportu.

Jurij Tarča, třicetinásobný Ironman: “Myslím, že tento závod, byl můj strop. Kdyby vymysleli další více a více náročné závody, myslím, že bych to zvládl, ale to už není moje motivace. Mám jiné motivace, spíše bych menší závody spojil i s tím požitkem, tedy i s poznáváním těch lokalit.”

O svých zkušenostech teď hodlá besedovat ve školách a s veřejností. Jeho největším cílem je motivovat lidi, aby, ať už chtějí dokázat cokoliv, a nemusí to být jen ve sportu, věděli, že nikdy není pozdě začít.

---

Turnaj přípravek dělá dětem radost a motivuje

Národní házenou, ryze český sport, mohou ve Studénce začít hrát děti už od tří let. Aby je trenéři pro tento sport ještě více motivovali, pořádají tu pro ně turnaj přípravek.

Oddíl národní házené byl ve Studénce založen v roce 1922, aby se mohl chlubit takto dlouhou historií, je k tomu potřeba neúnavné práce s mládeží. Tento sport tady mohou hrát děti už od tří let.

Ondřej Cihlář, trenér přípravky oddílu národní házené, SK Studénka: “My se v našem oddílu věnujeme dětem už od útlého věku, od nějakých tří let asi do těch šesti, sedmi a potom přecházejí do mladších žáků a žaček.”

A právě pro nejmenší hráče tu pravidelně pořádají i turnaj mladších a starších přípravek.

Ondřej Cihlář, trenér přípravky oddílu národní házené, SK Studénka: “Turnaj pořádáme za účelem, aby děti získaly přehled o té hře, co se hraje, jak se hraje, že jsou nějaké týmy, že se hraje proti sobě, že je nějaká obrana a útok a podobně. A samozřejmě je to motivuje k té hře jako takové a mají z toho radost. Dostanou nějakou odměnu, vyběhají se, vyblbnou a jsou spokojené.”

hráči mladší přípravky oddílu národní házené, SK Studénka:

“Baví mě, že chytám ty góly.”

“Líbilo se mi, jak někomu střelím do brány.”

“Mi se líbilo úplně všechno.”

“Je to ten nejlepší sport a chci tu zůstat.”

Na tento podzimní turnaj pozval domácí klub svým dětem jako soupeře týmy se severu Moravy, které se národní házené také věnuje, a to z ostravského Svinova a Vítkovic, z Kokor na Přerovsku a z nedalekého Pustějova.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/expres_studenky/expres-studenky-25-10-2024-18-14