Expres Studénky
- Zpravodajství ze Studénky od redaktorky Petry Dorazilové a kameramana Jana Plášila
- Horké centrum chladí místo kašny vodní mlha
- Vagonářské muzeum rozzářily kvetoucí obrazy
- Studénkou projela spanilá jízda veteránů
Kašna na náměstí Republiky ve Studénce je už nějakou dobu v havarijním stavu a je mimo provoz. Město tu připravuje stavbu nové. Než se tak stane, zvlhčuje horké centrum vodní mlhou.
Stavba nové kašny na náměstí ve Studénce je ve fázi hotové projektové dokumentace, podle té má stát téměř 8 milionů korun. Původní kašna už je mimo provoz, její technické zázemí, které je pod zemí, je za hranici své životnosti. Aby pobyt v centru lidem v horkých dnech zpříjemnili a zvlhčili, rozhodlo se město, za minimální náklady, alespoň pro instalaci vodní mlhy.
Jiří Švagera (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), místostarosta Studénky: “Vycházeli jsme z toho předpokladu, že léta jsou nyní horká a většina toho náměstí je z materiálu, který odráží to sluneční záření, takže jsme hledali cestu, jak vytvořit nějaké příjemnější prostředí pro osvěžení jak dětí, dospělé i pro ty starší spoluobčany, kteří si tady sednou a mají možnost s tu projít s osvěžit se.”
obyvatelka Studénky:
“Viděla jsem to už někde jinde v televizi, a teď je to tady u nás.
Milan Kyjovský, vedoucí odboru údržby majetku, MěÚ Studénka: “Náklady na realizaci to vodní mlhy, kterou vidíte za mnou, jsou zhruba tři tisíce korun včetně DPH, ta vodní mlha je napájena z strojovny té stávající kašny.”
Otázka realizace nové kašny je zatím otevřená.
Jiří Švagera (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), místostarosta Studénky: “Stav kašny, tak jak je nyní, je ve stavu neopravitelném, proto jsme tedy přistoupili i ke zpracování této dokumentace. Uvidíme, jak bude vypadat finanční situace státu, potažmo města. Budeme se snažit to zařadit do rozpočtu příštího roku, ale nevíme v tuto chvíli.”
Odborná firma loni vypracovala čtyři varianty vzhledu nové kašny, které se lišily například výstupem fontán přímo z dlažby nebo z nádrže a jejich počtem. Vítěznou podobu vybrala veřejnost v anketě.
Milan Kyjovský, vedoucí odboru údržby majetku, MěÚ Studénka: “Nakonec zvítězil vodní prvek s tryskami, které budou tryskat z té vodní hladiny.”
Současná kašna je dominantou městského centra od roku 2001, po rekonstrukci náměstí.
---
Na hlavní turistickou sezonu připravilo Vagonářské muzeum ke svým stálým expozicím několik dalších zajímavostí. Cesta do výstavních prostor rozkvetla díky květinovým obrazům místního malíře.
Vagonářské muzeum, které se ve Studénce nachází ve zdejším zámku, je vyhledávanou atraktivitou pro všechny milovníky vláčků - a nejen pro ně. Teď v létě nabízí také zajímavý pohled do předsálí zámku, které zdobí velké obrazy zdejšího malíře Martina Fabiána Ruska.
Martin Fabián Rusek, grafický designér a malíř: “Po dohodě s panem Novosadem jsme vybrali květnové obrazy, které rozzáří tento prostor nebo rozzáří také návštěvníky. Lidé, když přijdou a podívají se na ty rozkvetlé louky, tak je to vtáhne dovnitř a navozuje to takovou pohodovou prázdninovou atmosféru.”
Bronislav Novosad, vedoucí Vagonářského muzea: “Právě stojíme ve vestibulu, který je vyzdoben obrazy Martina Fabiána Ruska, a z toho mám obrovskou radost, protože tyto prostory se proměňují, jsou takové optimističtější, teplejší, vzdušné.”
Martin Fabián Rusek, grafický designér a malíř: “Já obecně maluju věci, které jsem viděl, zažil, prožil. Tím, že jsem vyrostl v Poodří, v zarostlé zahradě, takže maluju věci, které ve mě nějakým způsobem zůstaly uchovány, ty barvy, vůně, takové nějaké ševelení v té trávě, a já se to teď snažím po těch letech dostat na plátna.”
Vešlo se zde umístit pět obrazů, na šestém, který tu také bude viset, ještě autor pracuje.
Martin Fabián Rusek, grafický designér a malíř: “Jsme omezeni prostorem. Je to taková malá výstava velkých obrazů, protože ty největší obrazy mají dva metry krát metr sedmdesát.”
Současně probíhá velká výstava Martina Fabiána Ruska v Břeclavi, v prvním pololetí roku prezentoval svou tvorbu v Paříži a v Madridu. Výstava v předsálí zámku ve Studénce potrvá do konce turistické sezony, stejně jako další doplňkové instalace, jako je nekonečný vláček a výstava fotografií z prostředí železnice Viktora Fikera.
---
Na osmdesát historických automobilů a motocyklů mohli lidé obdivovat před Dělnickým domem ve Studénce. Startoval zde 17. ročník POLI veterán jízdy.
Historické automobily a motocykly do posledního místa obsadily parkovací plochu před Dělnickým domem. Právě tady byl opět situován začátek 17. ročník POLI veterán jízdy, kterou pořádají místní nadšenci.
Antonín Šeuer, Spolek přátel historických automobilů a motocyklů Studénka: “V poslední době převažují automobily, dříve tomu bylo naopak, jezdilo více motocyklů. Naše soutěž je taková přátelská, neděláme z toho nějaké velké závody, máme nějaké dovednostní soutěže a Albrechticích na fotbalovém hřišti a areálu pořádáme jízdu zručnosti. Jak jsem již řekl, naše soutěž je taková jednoduchá, příjemná pro účastníky a oni se tady kvůli tomu také rádi vracejí.”
Dana Henzelová, účastnice jízdy ze Studénky: “Přijela jsem na motocyklu Peugeot 108, je to dvě stě padesátka a ten motocykl je v původním stavu, pouze je zakonzervován, stará se mi o něj manžel. Před pěti lety jsem na té motorce měla nehodu, manžel ji dal znovu dohromady a jezdím dál. Je to náš společný koníček. Každý rok jsme tady, děkujeme všem organizátorům, je to tu super. Každý rok je to větší, myslím, že příští rok budou muset najít větší prostor.”
Radek Henzel, účastník jízdy ze Studénky: “Je to francouzský motocykl Thomann, rok výroby 1929, konstrukce je vlastně sportovní motocykl, se kterým Francouzi vyhrávali v roce 1926 až 1928 mistrovství Francie ve dvěstěpadesátka. Renovuju motorky, je opravdu super, že můžeme oba dva jezdit, že trávíme ten volný čas spolu.”
František Horák, účastník jízdy z Nového Jičína: “Tentokrát jsem vytáhl jeden z mých nejstarších motocyklů, je to motocykl Ravat francouzské výroby. Je velmi zajímavý tím, protože je to strašně lehká motorka s malým obsahem, byla shazována spolu s výsadkáři z letadel a sloužila k jejich dopravě na místo určení.”
návštěvníci akce:
“Zajímají mě veterány, mám to rád prostě, tak jsem se přišel podívat.”
“Přišli jsme se podívat hlavně kvůli synovi, má rád motorky a autíčka a je to tu super, jsme překvapeni, kolik aut tu je.”
Po úvodní prezentaci všech vozů a dovednostních soutěžích, třeba v tom, kdo nejrychleji poskládá karburátor, se celá osmdesátka veteránů vydala na spanilou jízdu Studénkou.
Antonín Šeuer, Spolek přátel historických automobilů a motocyklů Studénka: “Tak jeden z nejvzácnějších kousků je tady ta Praga alfa, je to naprosto čerstvě zrenovovaný vůz, použité původní materiály, podle původních výkresů, které bylo možné dohledat.”
Jiří Richter, účastník jízdy z Hranic na Moravě: “Jezdíme tady do Studénky s oblibou, to je srdeční záležitost. Já jsem tu jezdil s Fordem a s Tatrou. Dneska jsme přijel poprvé na akci, kde ta pragovka byla vůbec poprvé oficiálně představena.”
Jiří Richter, účastník jízdy z Hranic na Moravě: “Přijel jsem s Pragovkou Alfou šestiválcový, prodlouženou verzí z roku 1928. Vozidlo jsem koupil před šesti lety, pět let jsem to renovoval. Je to auto, jako by vyjelo z výrobní linky, všechny díly byl zrenovované, repasované, stálo to hodně peněz a osm tisíc hodin jsem odpracoval. Ta auta se kdysi dělala ručně a v té době ta Pragovka stála 90 tisíc korun, za to se daly koupit čtyři dvanáctky Tatry.”
---
Kašna na náměstí Republiky ve Studénce je už nějakou dobu v havarijním stavu a je mimo provoz. Město tu připravuje stavbu nové. Než se tak stane, zvlhčuje horké centrum vodní mlhou.
Stavba nové kašny na náměstí ve Studénce je ve fázi hotové projektové dokumentace, podle té má stát téměř 8 milionů korun. Původní kašna už je mimo provoz, její technické zázemí, které je pod zemí, je za hranici své životnosti. Aby pobyt v centru lidem v horkých dnech zpříjemnili a zvlhčili, rozhodlo se město, za minimální náklady, alespoň pro instalaci vodní mlhy.
Jiří Švagera (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), místostarosta Studénky: “Vycházeli jsme z toho předpokladu, že léta jsou nyní horká a většina toho náměstí je z materiálu, který odráží to sluneční záření, takže jsme hledali cestu, jak vytvořit nějaké příjemnější prostředí pro osvěžení jak dětí, dospělé i pro ty starší spoluobčany, kteří si tady sednou a mají možnost s tu projít s osvěžit se.”
obyvatelka Studénky:
“Viděla jsem to už někde jinde v televizi, a teď je to tady u nás.
Milan Kyjovský, vedoucí odboru údržby majetku, MěÚ Studénka: “Náklady na realizaci to vodní mlhy, kterou vidíte za mnou, jsou zhruba tři tisíce korun včetně DPH, ta vodní mlha je napájena z strojovny té stávající kašny.”
Otázka realizace nové kašny je zatím otevřená.
Jiří Švagera (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), místostarosta Studénky: “Stav kašny, tak jak je nyní, je ve stavu neopravitelném, proto jsme tedy přistoupili i ke zpracování této dokumentace. Uvidíme, jak bude vypadat finanční situace státu, potažmo města. Budeme se snažit to zařadit do rozpočtu příštího roku, ale nevíme v tuto chvíli.”
Odborná firma loni vypracovala čtyři varianty vzhledu nové kašny, které se lišily například výstupem fontán přímo z dlažby nebo z nádrže a jejich počtem. Vítěznou podobu vybrala veřejnost v anketě.
Milan Kyjovský, vedoucí odboru údržby majetku, MěÚ Studénka: “Nakonec zvítězil vodní prvek s tryskami, které budou tryskat z té vodní hladiny.”
Současná kašna je dominantou městského centra od roku 2001, po rekonstrukci náměstí.
---
Na hlavní turistickou sezonu připravilo Vagonářské muzeum ke svým stálým expozicím několik dalších zajímavostí. Cesta do výstavních prostor rozkvetla díky květinovým obrazům místního malíře.
Vagonářské muzeum, které se ve Studénce nachází ve zdejším zámku, je vyhledávanou atraktivitou pro všechny milovníky vláčků - a nejen pro ně. Teď v létě nabízí také zajímavý pohled do předsálí zámku, které zdobí velké obrazy zdejšího malíře Martina Fabiána Ruska.
Martin Fabián Rusek, grafický designér a malíř: “Po dohodě s panem Novosadem jsme vybrali květnové obrazy, které rozzáří tento prostor nebo rozzáří také návštěvníky. Lidé, když přijdou a podívají se na ty rozkvetlé louky, tak je to vtáhne dovnitř a navozuje to takovou pohodovou prázdninovou atmosféru.”
Bronislav Novosad, vedoucí Vagonářského muzea: “Právě stojíme ve vestibulu, který je vyzdoben obrazy Martina Fabiána Ruska, a z toho mám obrovskou radost, protože tyto prostory se proměňují, jsou takové optimističtější, teplejší, vzdušné.”
Martin Fabián Rusek, grafický designér a malíř: “Já obecně maluju věci, které jsem viděl, zažil, prožil. Tím, že jsem vyrostl v Poodří, v zarostlé zahradě, takže maluju věci, které ve mě nějakým způsobem zůstaly uchovány, ty barvy, vůně, takové nějaké ševelení v té trávě, a já se to teď snažím po těch letech dostat na plátna.”
Vešlo se zde umístit pět obrazů, na šestém, který tu také bude viset, ještě autor pracuje.
Martin Fabián Rusek, grafický designér a malíř: “Jsme omezeni prostorem. Je to taková malá výstava velkých obrazů, protože ty největší obrazy mají dva metry krát metr sedmdesát.”
Současně probíhá velká výstava Martina Fabiána Ruska v Břeclavi, v prvním pololetí roku prezentoval svou tvorbu v Paříži a v Madridu. Výstava v předsálí zámku ve Studénce potrvá do konce turistické sezony, stejně jako další doplňkové instalace, jako je nekonečný vláček a výstava fotografií z prostředí železnice Viktora Fikera.
---
Na osmdesát historických automobilů a motocyklů mohli lidé obdivovat před Dělnickým domem ve Studénce. Startoval zde 17. ročník POLI veterán jízdy.
Historické automobily a motocykly do posledního místa obsadily parkovací plochu před Dělnickým domem. Právě tady byl opět situován začátek 17. ročník POLI veterán jízdy, kterou pořádají místní nadšenci.
Antonín Šeuer, Spolek přátel historických automobilů a motocyklů Studénka: “V poslední době převažují automobily, dříve tomu bylo naopak, jezdilo více motocyklů. Naše soutěž je taková přátelská, neděláme z toho nějaké velké závody, máme nějaké dovednostní soutěže a Albrechticích na fotbalovém hřišti a areálu pořádáme jízdu zručnosti. Jak jsem již řekl, naše soutěž je taková jednoduchá, příjemná pro účastníky a oni se tady kvůli tomu také rádi vracejí.”
Dana Henzelová, účastnice jízdy ze Studénky: “Přijela jsem na motocyklu Peugeot 108, je to dvě stě padesátka a ten motocykl je v původním stavu, pouze je zakonzervován, stará se mi o něj manžel. Před pěti lety jsem na té motorce měla nehodu, manžel ji dal znovu dohromady a jezdím dál. Je to náš společný koníček. Každý rok jsme tady, děkujeme všem organizátorům, je to tu super. Každý rok je to větší, myslím, že příští rok budou muset najít větší prostor.”
Radek Henzel, účastník jízdy ze Studénky: “Je to francouzský motocykl Thomann, rok výroby 1929, konstrukce je vlastně sportovní motocykl, se kterým Francouzi vyhrávali v roce 1926 až 1928 mistrovství Francie ve dvěstěpadesátka. Renovuju motorky, je opravdu super, že můžeme oba dva jezdit, že trávíme ten volný čas spolu.”
František Horák, účastník jízdy z Nového Jičína: “Tentokrát jsem vytáhl jeden z mých nejstarších motocyklů, je to motocykl Ravat francouzské výroby. Je velmi zajímavý tím, protože je to strašně lehká motorka s malým obsahem, byla shazována spolu s výsadkáři z letadel a sloužila k jejich dopravě na místo určení.”
návštěvníci akce:
“Zajímají mě veterány, mám to rád prostě, tak jsem se přišel podívat.”
“Přišli jsme se podívat hlavně kvůli synovi, má rád motorky a autíčka a je to tu super, jsme překvapeni, kolik aut tu je.”
Po úvodní prezentaci všech vozů a dovednostních soutěžích, třeba v tom, kdo nejrychleji poskládá karburátor, se celá osmdesátka veteránů vydala na spanilou jízdu Studénkou.
Antonín Šeuer, Spolek přátel historických automobilů a motocyklů Studénka: “Tak jeden z nejvzácnějších kousků je tady ta Praga alfa, je to naprosto čerstvě zrenovovaný vůz, použité původní materiály, podle původních výkresů, které bylo možné dohledat.”
Jiří Richter, účastník jízdy z Hranic na Moravě: “Jezdíme tady do Studénky s oblibou, to je srdeční záležitost. Já jsem tu jezdil s Fordem a s Tatrou. Dneska jsme přijel poprvé na akci, kde ta pragovka byla vůbec poprvé oficiálně představena.”
Jiří Richter, účastník jízdy z Hranic na Moravě: “Přijel jsem s Pragovkou Alfou šestiválcový, prodlouženou verzí z roku 1928. Vozidlo jsem koupil před šesti lety, pět let jsem to renovoval. Je to auto, jako by vyjelo z výrobní linky, všechny díly byl zrenovované, repasované, stálo to hodně peněz a osm tisíc hodin jsem odpracoval. Ta auta se kdysi dělala ručně a v té době ta Pragovka stála 90 tisíc korun, za to se daly koupit čtyři dvanáctky Tatry.”
---