Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Havířovský expres

Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Nová parkoviště v Havířově počítají i s dobíjecími stanicemi
  • Radnice v Dolních Datyních začne stavbu chodníku
  • Nadšenci motorsportu zavzpomínali na okruh Havířov-Šenov

Nová parkoviště v Havířově počítají i s dobíjecími stanicemi

Součástí nově budovaných parkovišť v Havířově by měly být i dobíjecí stanice pro elektromobily. Ty by ale neprovozovalo město. Radnice vyhlásila na tato místa veřejnou soutěž.

Automobilů na elektrický pohon bude zřejmě přibývat. Pořizují si je nejčastěji lidé, kteří mají rodinný dům a tím i snadnější přístup k dobíjení.

paní Iva: “Před časem jsme si na střechu pořídili solární panely, abychom ušetřili náklady na elektrickou energii a součástí nabídky byla i dobíjecí stanice na elektromobil, takže jsme plně využili nabídky firmy.”

Lidé na sídlištích ale takové možnosti nemají. To by se však mohlo do budoucna změnit.

Ondřej Baránek (ANO), náměstek primátora: "U nově plánovaných parkovišť a nově rekonstruovaných bychom rádi tato místa pronajali všem těmto subjektům, které o to postavení dobíjecích stanic mají zájem, a proto na to vyhlašujeme soutěž. Bude to tak, jak jsme slíbili. Budování parkovišť je jednou z hlavních priorit města Havířova a my bychom rádi, aby to bylo především u těch nově budovaných, aby na to byly připraveny. To znamená, v tuto chvíli uvažujeme o novém parkovišti u nemocnice na ulici Astronautů, dále v této lokalitě budeme postupně budovat parkoviště na ulici Lašské a na ulici M. Kudeříkové. Do budoucna plánujeme rekonstrukci parku v Alšově ulici, kde by měla vzniknou dvě nová parkoviště, kde bychom do budoucna plánovali tento rozvoj elektrodobíjecích stanic také. Budeme rádi, když se pokud možno přihlásí co nejvíce subjektů a město pronajme prostor pro elektrodobíjecí stanice těm daným zájemcům.”

Město se nebrání ani vybudování stanic na stávajících parkovištích.

Ondřej Baránek (ANO), náměstek primátora: “Pár žádostí už jsme tady měli. My jsme na ně reagovali tak, že pokud to šlo, tak jsme tomu dotyčnému pronajali plochu pro vybudování elektrostanice a tato plocha byla pronajmuta. My jsme jako město měli jediný požadavek, aby umožnil na tomto místě dobíjet i veřejnosti.”

---

Radnice v Dolních Datyních začne stavbu chodníku

V Dolních Datyních se nyní na jaře začne stavět chodník v Zemědělské ulici. Další chodníky město projektuje a s jejich výstavbou by chtělo začít v příštím roce. Jedná se například o ulici Mezidolí, nebo Zelenou v Životicích.

V Havířově je stále ještě několik lokalit, kde musí lidé chodit po cestě místo po chodníku. Pokud se ještě v blízkosti nachází škola či školka, mají rodiče či učitelé obavy o děti. Nový chodník nyní radnice začne stavět na Zemědělské ulici.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Obecně chodníky se snažíme stavět právě kvůli bezpečnosti převážně dětí, které je používají proto, aby se dostaly bezpečně do školy. K tomu nám velmi pomáhají naše občanské komise, protože to jsou převážně jejich podněty, kde připravujeme, nebo už realizujeme jednotlivé chodníky. Kdybych měl říct, jak jsme na tom teď aktuálně, tak teď aktuálně začínáme budovat chodník v Dolních Datyních od křižovatky od školky na ulici Občanská směrem ke sportovnímu centru v Datyních. Tam už je to skoro v realizaci.”

Další chodníky se v současné době projektují.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Dále připravujeme projektové dokumentace na ulici Mezidolí směrem k ulici Frýdecká a Selská a také připravujeme projektovou dokumentaci pro chodník na ulici Zelené v Životicích. Tam se také spoustu občanů a dětí pohybuje. A do budoucna řešíme teď majetkově možnost umístění chodníku na ulici Fryštácká, kde je to také lokalita velmi využívaná našimi občany a do budoucna bychom tam chtěli vybudovat chodník, zprojektovat ho, ale nejdříve musíme vyřešit majetkoprávní vztahy.”

---

Nadšenci motorsportu zavzpomínali na okruh Havířov-Šenov

Nadšenci motorsportu měli jedinečnou možnost si zavzpomínat na legendární závody okruh Havířov-Šenov a to při besedě a prezentaci nové knihy Romana Krejčího.

Od roku 1971 až do roku 1994 se jezdily automobilové závody Havířov-Šenov, které se těšily velké oblibě u českých i zahraničních jezdců a také zejména u diváků. Nadšenci motorsportu nezapomínají a na toto období si zavzpomínali v Autodomu Vrána, kde se konala beseda a křest nové knihy Romana Krejčího Historie okruhu Havířov-Šenov. O moderování se postaral Martin Straka, který rovněž napsal knihu 1983 Vojtěch-Enge.


Martin Straka, moderátor, autor knihy 1983 Vojtěch-Enge:
 “Ty perly, těch je několik. Pro mě osobně dva ročníky Havířova-Šenova byly obrovské, a to byl rok 1981, protože to byla československá premiéra vozů BMW M1. To je do dneška unikátní automobil BMW. Mimo jiné i proto, že ta auta závodila v rámci velkých cen Formule 1 v letech 1979 a 1980. A potom rok 1983, kdy právě i hrdina mé knihy Zdeněk Vojtěch tady jel s vozem BMW 635 CSI, také legendární model a bylo to pouhý týden po Grand Prix Brno. No a pak to byla celá řada dalších velkých událostí, jako třeba start evropských šampionů Martina Finotta, Carla Faccetiho tady v Havířově, to byla obrovská událost. A bývalo tady až 40, možná 50 tisíc diváků a byly to zkrátka velké, opravdu velké závody.”

Na křest knihy přijel i bývalý závodník a legenda Roman Krečmer.

Roman Krečmer, bývalý závodník: “Nezapomenu na to, když jsme po startu, já jsem stál druhý, Kačer stal první a říkám, to je problém, protože on vždycky šel brzy na brzdy, já později. Samozřejmě, že v Šenově jsme se zahákli a oba dva jsme jeli rovně, ne na most. Já jsem otevřel pásy, že vyskočím a že mu teda něco vysvětlím…, ale on ujel. Já jsem ho dojel a asi v posledním nebo předposledním kole jsem mu to udělal totéž a nepustil jsem ho a nechal jsem ho vjet do polystyrenových balíků. A pak jsem se zeptal, jestli se chce ještě na něco zeptat. Už se nikdy na nic neptal. V Havířově to bylo vždycky moc příjemné. Tady to bylo pěkné, široké a hlavně tady bylo strašně diváků vždycky. To byla nádhera, že tady na tom břehu až do Šenova to bylo vždycky plné a to je radost.”

Roman Krečmer je dodnes inspirací i pro mladé začínající jezdce. Jedním z nich je Jakub Matušek z Havířova, který jezdí motokáry a letos bude závodit i ve formuli 4.

Jakub Matušek, závodník: “O okruhu toho moc nevím, ale z toho, co vím, by bylo dobré, aby se ten okruh vrátil. Přijde mi to strašně zajímavé a myslím si, že by to nebyla vůbec škoda, kdyby se takový okruh vrátil do Havířova. Je mi to blízké. Ve formuli už sedím, už se s tím seznamuji a už se těším na další závody.”

Okruh Havířov-Šenov před téměř třiceti lety skončil, protože doba si žádala mnohem větší zabezpečení trati, což by bylo velmi finančně náročné.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Havířovský expres
01. dubna 2023, 16:20

Nová parkoviště v Havířově počítají i s dobíjecími stanicemi

Součástí nově budovaných parkovišť v Havířově by měly být i dobíjecí stanice pro elektromobily. Ty by ale neprovozovalo město. Radnice vyhlásila na tato místa veřejnou soutěž.

Automobilů na elektrický pohon bude zřejmě přibývat. Pořizují si je nejčastěji lidé, kteří mají rodinný dům a tím i snadnější přístup k dobíjení.

paní Iva: “Před časem jsme si na střechu pořídili solární panely, abychom ušetřili náklady na elektrickou energii a součástí nabídky byla i dobíjecí stanice na elektromobil, takže jsme plně využili nabídky firmy.”

Lidé na sídlištích ale takové možnosti nemají. To by se však mohlo do budoucna změnit.

Ondřej Baránek (ANO), náměstek primátora: "U nově plánovaných parkovišť a nově rekonstruovaných bychom rádi tato místa pronajali všem těmto subjektům, které o to postavení dobíjecích stanic mají zájem, a proto na to vyhlašujeme soutěž. Bude to tak, jak jsme slíbili. Budování parkovišť je jednou z hlavních priorit města Havířova a my bychom rádi, aby to bylo především u těch nově budovaných, aby na to byly připraveny. To znamená, v tuto chvíli uvažujeme o novém parkovišti u nemocnice na ulici Astronautů, dále v této lokalitě budeme postupně budovat parkoviště na ulici Lašské a na ulici M. Kudeříkové. Do budoucna plánujeme rekonstrukci parku v Alšově ulici, kde by měla vzniknou dvě nová parkoviště, kde bychom do budoucna plánovali tento rozvoj elektrodobíjecích stanic také. Budeme rádi, když se pokud možno přihlásí co nejvíce subjektů a město pronajme prostor pro elektrodobíjecí stanice těm daným zájemcům.”

Město se nebrání ani vybudování stanic na stávajících parkovištích.

Ondřej Baránek (ANO), náměstek primátora: “Pár žádostí už jsme tady měli. My jsme na ně reagovali tak, že pokud to šlo, tak jsme tomu dotyčnému pronajali plochu pro vybudování elektrostanice a tato plocha byla pronajmuta. My jsme jako město měli jediný požadavek, aby umožnil na tomto místě dobíjet i veřejnosti.”

---

Radnice v Dolních Datyních začne stavbu chodníku

V Dolních Datyních se nyní na jaře začne stavět chodník v Zemědělské ulici. Další chodníky město projektuje a s jejich výstavbou by chtělo začít v příštím roce. Jedná se například o ulici Mezidolí, nebo Zelenou v Životicích.

V Havířově je stále ještě několik lokalit, kde musí lidé chodit po cestě místo po chodníku. Pokud se ještě v blízkosti nachází škola či školka, mají rodiče či učitelé obavy o děti. Nový chodník nyní radnice začne stavět na Zemědělské ulici.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Obecně chodníky se snažíme stavět právě kvůli bezpečnosti převážně dětí, které je používají proto, aby se dostaly bezpečně do školy. K tomu nám velmi pomáhají naše občanské komise, protože to jsou převážně jejich podněty, kde připravujeme, nebo už realizujeme jednotlivé chodníky. Kdybych měl říct, jak jsme na tom teď aktuálně, tak teď aktuálně začínáme budovat chodník v Dolních Datyních od křižovatky od školky na ulici Občanská směrem ke sportovnímu centru v Datyních. Tam už je to skoro v realizaci.”

Další chodníky se v současné době projektují.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Dále připravujeme projektové dokumentace na ulici Mezidolí směrem k ulici Frýdecká a Selská a také připravujeme projektovou dokumentaci pro chodník na ulici Zelené v Životicích. Tam se také spoustu občanů a dětí pohybuje. A do budoucna řešíme teď majetkově možnost umístění chodníku na ulici Fryštácká, kde je to také lokalita velmi využívaná našimi občany a do budoucna bychom tam chtěli vybudovat chodník, zprojektovat ho, ale nejdříve musíme vyřešit majetkoprávní vztahy.”

---

Nadšenci motorsportu zavzpomínali na okruh Havířov-Šenov

Nadšenci motorsportu měli jedinečnou možnost si zavzpomínat na legendární závody okruh Havířov-Šenov a to při besedě a prezentaci nové knihy Romana Krejčího.

Od roku 1971 až do roku 1994 se jezdily automobilové závody Havířov-Šenov, které se těšily velké oblibě u českých i zahraničních jezdců a také zejména u diváků. Nadšenci motorsportu nezapomínají a na toto období si zavzpomínali v Autodomu Vrána, kde se konala beseda a křest nové knihy Romana Krejčího Historie okruhu Havířov-Šenov. O moderování se postaral Martin Straka, který rovněž napsal knihu 1983 Vojtěch-Enge.


Martin Straka, moderátor, autor knihy 1983 Vojtěch-Enge:
 “Ty perly, těch je několik. Pro mě osobně dva ročníky Havířova-Šenova byly obrovské, a to byl rok 1981, protože to byla československá premiéra vozů BMW M1. To je do dneška unikátní automobil BMW. Mimo jiné i proto, že ta auta závodila v rámci velkých cen Formule 1 v letech 1979 a 1980. A potom rok 1983, kdy právě i hrdina mé knihy Zdeněk Vojtěch tady jel s vozem BMW 635 CSI, také legendární model a bylo to pouhý týden po Grand Prix Brno. No a pak to byla celá řada dalších velkých událostí, jako třeba start evropských šampionů Martina Finotta, Carla Faccetiho tady v Havířově, to byla obrovská událost. A bývalo tady až 40, možná 50 tisíc diváků a byly to zkrátka velké, opravdu velké závody.”

Na křest knihy přijel i bývalý závodník a legenda Roman Krečmer.

Roman Krečmer, bývalý závodník: “Nezapomenu na to, když jsme po startu, já jsem stál druhý, Kačer stal první a říkám, to je problém, protože on vždycky šel brzy na brzdy, já později. Samozřejmě, že v Šenově jsme se zahákli a oba dva jsme jeli rovně, ne na most. Já jsem otevřel pásy, že vyskočím a že mu teda něco vysvětlím…, ale on ujel. Já jsem ho dojel a asi v posledním nebo předposledním kole jsem mu to udělal totéž a nepustil jsem ho a nechal jsem ho vjet do polystyrenových balíků. A pak jsem se zeptal, jestli se chce ještě na něco zeptat. Už se nikdy na nic neptal. V Havířově to bylo vždycky moc příjemné. Tady to bylo pěkné, široké a hlavně tady bylo strašně diváků vždycky. To byla nádhera, že tady na tom břehu až do Šenova to bylo vždycky plné a to je radost.”

Roman Krečmer je dodnes inspirací i pro mladé začínající jezdce. Jedním z nich je Jakub Matušek z Havířova, který jezdí motokáry a letos bude závodit i ve formuli 4.

Jakub Matušek, závodník: “O okruhu toho moc nevím, ale z toho, co vím, by bylo dobré, aby se ten okruh vrátil. Přijde mi to strašně zajímavé a myslím si, že by to nebyla vůbec škoda, kdyby se takový okruh vrátil do Havířova. Je mi to blízké. Ve formuli už sedím, už se s tím seznamuji a už se těším na další závody.”

Okruh Havířov-Šenov před téměř třiceti lety skončil, protože doba si žádala mnohem větší zabezpečení trati, což by bylo velmi finančně náročné.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/havirovsky-expres/havirovsky-expres-01-04-2023-16-24