Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Havířovský expres

Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Vedení Havířova opět úřadovalo přímo na náměstí
  • Lidé kladli zástupcům radnice na náměstí různé otázky
  • Ve městě probíhá plošná deratizace
  • Přestavba nádraží v Havířově se stala stavbou roku MSK

Vedení Havířova opět úřadovalo přímo na náměstí

Vedení havířovské radnice úřadovalo přímo na náměstí Republiky. Lidé se tak mohli seznámit s chystaným projektem revitalizace lesoparku Stromovka a také pokládat zástupcům města nejrůznější otázky.

Radnice v Havířově chce být blíže svým občanů a uvědomuje si, že lidé nemají čas chodit se svými dotazy na úřad. Proto vytvořila mobilní radnici. Hlavním tématem byla prezentace připravovaného projektu.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířov: "Když jsme s tím projektem přicházeli, tak jsme vždy chtěli, aby bylo nějaké nosné téma. Abychom vždy šli do těch ulic s něčím nosným, s něčím konkrétním. To se daří. Dnes prezentujeme revitalizaci městského parku Stromovka, ke které se zpracovávají projektové podklady, dělá se projektová dokumentace a je to něco, co chceme v tomto volebním období stihnout dát do pořádku, protože ten park je dlouhodobě zanedbaný a všichni z Havířova vědí, jak vypadá. Chceme ho posunout na novou úroveň a do tohoto tisíciletí.”

anketa: “Já jsem jen zvědavý, přišel jsem se podívat, jak to bude vypadat, nebo jaký to bude mít význam v budoucnu. Já to tam znám.” Myslíte, že ten park potřebuje revitalizovat? “Asi jo, pokud tam ta zeleň zůstane co nejvíce, tak určitě.”

anketa: “Rekonstrukci Stromovky jako takové určitě vítám, protože si myslím, že ten prostor má využitelnost a teď jak by mohl být využitelný, rozhodně není. Myslím si, že lidé spíše doposud Stromovku obchází, než že by se chtěli stát její součástí a mobilní radnici určitě vítám, protože běžný občan nemá přístup se setkat s vedením města, jako takovým, protože vedení města je určitě dost zaneprázdněno, jelikož mají hodně projektů a věcí na práci a toto určitě vítám.”

Vy už jste zveřejnili, že byste chtěli na tuto akci získat dotaci, protože není to levná záležitost padesát milionů korun. Jak těžké je získat dotaci a jak dlouho se to připravuje?

Josef Bělica (ANO), primátor Havířov: “Já musím říct, že nám se daří získávat dotace obecně, a to právě proto, protože projekty máme dobře vykomunikovány a velmi kvalitně připravenou projektovou dokumentaci. Takže doufejme, že budeme úspěšní. Ono se to dá těžko zobecnit, že když splníte tyto dvě položky, tak dotaci dostanete, tak to nefunguje. Ale obecně ta práce lidí a celého toho týmu je vždy dostatečně kvalitní na to, abychom získali dostatek bodů při hodnocení těch projektů a zatím se nám na ty dotace daří dosahovat a doufám, že to vydrží i do budoucna.”

---

Lidé kladli zástupcům radnice na náměstí různé otázky

Lidé na náměstí v Havířově pokládali zástupcům radnice mnoho otázek. Jedna z nich směřovala na zvýšení poplatku za odpad, který od nového roku stoupne o 420 korun za občana.

anketa: “Nebudou třídit odpady za takovou cenu.” Teď tomu ale nerozumím, proč by netřídili? “No, protože jsou naštvaní. Dcera v Ostravě platí 500 korun za osobu, my budeme platit 1 100.”

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Já jsem před chvíli diskutoval s jednou paní o cenách odpadu, o úpravě ceny za odpad a diskutovali jsme o revitalizaci blokové části za bývalým Rybím grill barem kolem ulic Vardasova, protože to je také projekt, na kterém intenzivně pracujeme, který bychom chtěli v rámci tohoto volebního období stihnout. Ta situace v těch dvorových částech je specifická a je neutěšená. Nikdy se tomu nikdo komplexně nevěnoval a chceme i toto napravit.”

Když zůstaneme ještě u těch odpadů. Po zastupitelstvu se vznesla nevole mezi lidmi. Nedokázali to moc pochopit, proč ta cena je tak vysoká. Srovnávají to třeba s Karvinou. Můžeme to těm občanům ještě více vysvětlit?

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Ono je to poměrně jednoduché. Město nehospodaří s žádnými jinými prostředky než s rozpočtovými a my samozřejmě můžeme jít i jinou cestou, nebo některá města se rozhodla jít jinou cestou a my jako vedení města si myslíme, že to není úplně správné, protože i ta ostatní města budou muset přistoupit k revizi toho přístupu. Prostě ceny za skládkování rostou, rostou každý rok, je to dopředu známé. My se snažíme udržet ty poplatky na nějaké rozumné míře, ale pro každého je ta rozumná míra někde jinde. A pokud nakládání s odpady je jedna z nejdražších položek rozpočtu města, tak my prostě si potom můžeme říct. Ano, tak snížíme peníze do školství, do kultury, do sportu, do čehokoliv jiného a zaplatíme z toho odpady. Já si nemyslím, že to je úplně správná cesta. A pokud před několika lety stálo skládkování tuny směsného komunálního odpadu 500 korun a dneska stojí 1850, no tak ten rozdíl je dramatický. Já musím říct, že to není něco, co bychom ovlivňovali my. Ty ceny za skládkování jsou dané v rámci celé EU a řekněme, že ten tlak na to zvýšení té ceny vychází z EU a k nějakému směřování cirkulární ekonomice a k netvoření odpadu, a to je ten základ. My jako město k tomu přistupujeme dlouhodobě zodpovědně. Máme připravený projekt CEVYKO, nejmodernější třídičky odpadu. Do toho projektu je zapojeno 57 obcí a díky tomu budeme schopni do budoucna ceny za svoz odpadu na nějaké rozumné míře. Obce, které k tomu nepřistoupily, tak to budou muset velmi dramaticky přehodnotit, protože ta situace se mění, mění se předvídatelně a mění se velmi rychle."

---

Přestavba nádraží v Havířově se stala stavbou roku MSK

Zbourat, nebo zachovat? Tak před lety zněla otázka, co s havířovskou výpravní halou. Radnice nakonec investovala do modernizace přednádraží a Správa železnic do oprav svých budov. Za to nyní město převzalo prestižní cenu.

Využití výpravní haly železniční stanice Havířov a Rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici. Právě tyto projekty získaly hlavní cenu v soutěži Stavba Moravskoslezského kraje za rok 2022.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Já z toho mám skvělý pocit, mám úplně husí kůži, když se o tom bavíme, protože jsem měl to štěstí, že jsem u toho projektu stál od samého počátku a jednak jsme získali stavbu MSK v kategorii rekonstrukce veřejného prostranství, což bylo pro mne obrovské překvapení, že na konci jsme byli vyhlášeni i absolutním vítězem napříč všemi kategoriemi. Je to úžasné ocenění práce všech těch lidí, kteří se na tom projektu podíleli. Já bych chtěl tady poděkovat a o tom se málo mluví, ale bez velmi zodpovědného přístupu předchozí vlády, by to prostě nebylo. A já bych jim chtěl všem za to poděkovat, protože se podařilo do Havířova dostat peníze, které si to město zasloužilo a my jsme je společnou prací dokázali přetavit v něco úžasného, jsem na to hrdý a jsem za to rád.”

Práce na modernizaci stanice ještě nekončí. V letošním roce začne poslední fáze.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Celý ten projekt se řešil komplexně. Já jsem o tom mluvil už od začátku a bylo těžké si představit, že to bude probíhat v etapách a dneska už to je vidět. Teď budeme nastupovat na poslední etapu, kterou bude Správa železnic řešit. Bude se revitalizovat celý ten prostor kolejiště a toho drážního tělesa. Já se na to moc těším, protože na konci v roce 2026 bude tunel do městské části Šumbark, budeme tam mít výstupní bezbariérové přístupy. Výstupy na Šumbark, ale také bezbariérové výstupy na jednotlivá nástupiště. Což prostě tady chybělo od začátku a byla to trochu ostuda. Takže jsem rád, že se to v tomto směru posune do tohoto tisíciletí a úplně se na to těším.”

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Havířovský expres
03. října 2023, 16:20

Vedení Havířova opět úřadovalo přímo na náměstí

Vedení havířovské radnice úřadovalo přímo na náměstí Republiky. Lidé se tak mohli seznámit s chystaným projektem revitalizace lesoparku Stromovka a také pokládat zástupcům města nejrůznější otázky.

Radnice v Havířově chce být blíže svým občanů a uvědomuje si, že lidé nemají čas chodit se svými dotazy na úřad. Proto vytvořila mobilní radnici. Hlavním tématem byla prezentace připravovaného projektu.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířov: "Když jsme s tím projektem přicházeli, tak jsme vždy chtěli, aby bylo nějaké nosné téma. Abychom vždy šli do těch ulic s něčím nosným, s něčím konkrétním. To se daří. Dnes prezentujeme revitalizaci městského parku Stromovka, ke které se zpracovávají projektové podklady, dělá se projektová dokumentace a je to něco, co chceme v tomto volebním období stihnout dát do pořádku, protože ten park je dlouhodobě zanedbaný a všichni z Havířova vědí, jak vypadá. Chceme ho posunout na novou úroveň a do tohoto tisíciletí.”

anketa: “Já jsem jen zvědavý, přišel jsem se podívat, jak to bude vypadat, nebo jaký to bude mít význam v budoucnu. Já to tam znám.” Myslíte, že ten park potřebuje revitalizovat? “Asi jo, pokud tam ta zeleň zůstane co nejvíce, tak určitě.”

anketa: “Rekonstrukci Stromovky jako takové určitě vítám, protože si myslím, že ten prostor má využitelnost a teď jak by mohl být využitelný, rozhodně není. Myslím si, že lidé spíše doposud Stromovku obchází, než že by se chtěli stát její součástí a mobilní radnici určitě vítám, protože běžný občan nemá přístup se setkat s vedením města, jako takovým, protože vedení města je určitě dost zaneprázdněno, jelikož mají hodně projektů a věcí na práci a toto určitě vítám.”

Vy už jste zveřejnili, že byste chtěli na tuto akci získat dotaci, protože není to levná záležitost padesát milionů korun. Jak těžké je získat dotaci a jak dlouho se to připravuje?

Josef Bělica (ANO), primátor Havířov: “Já musím říct, že nám se daří získávat dotace obecně, a to právě proto, protože projekty máme dobře vykomunikovány a velmi kvalitně připravenou projektovou dokumentaci. Takže doufejme, že budeme úspěšní. Ono se to dá těžko zobecnit, že když splníte tyto dvě položky, tak dotaci dostanete, tak to nefunguje. Ale obecně ta práce lidí a celého toho týmu je vždy dostatečně kvalitní na to, abychom získali dostatek bodů při hodnocení těch projektů a zatím se nám na ty dotace daří dosahovat a doufám, že to vydrží i do budoucna.”

---

Lidé kladli zástupcům radnice na náměstí různé otázky

Lidé na náměstí v Havířově pokládali zástupcům radnice mnoho otázek. Jedna z nich směřovala na zvýšení poplatku za odpad, který od nového roku stoupne o 420 korun za občana.

anketa: “Nebudou třídit odpady za takovou cenu.” Teď tomu ale nerozumím, proč by netřídili? “No, protože jsou naštvaní. Dcera v Ostravě platí 500 korun za osobu, my budeme platit 1 100.”

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Já jsem před chvíli diskutoval s jednou paní o cenách odpadu, o úpravě ceny za odpad a diskutovali jsme o revitalizaci blokové části za bývalým Rybím grill barem kolem ulic Vardasova, protože to je také projekt, na kterém intenzivně pracujeme, který bychom chtěli v rámci tohoto volebního období stihnout. Ta situace v těch dvorových částech je specifická a je neutěšená. Nikdy se tomu nikdo komplexně nevěnoval a chceme i toto napravit.”

Když zůstaneme ještě u těch odpadů. Po zastupitelstvu se vznesla nevole mezi lidmi. Nedokázali to moc pochopit, proč ta cena je tak vysoká. Srovnávají to třeba s Karvinou. Můžeme to těm občanům ještě více vysvětlit?

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Ono je to poměrně jednoduché. Město nehospodaří s žádnými jinými prostředky než s rozpočtovými a my samozřejmě můžeme jít i jinou cestou, nebo některá města se rozhodla jít jinou cestou a my jako vedení města si myslíme, že to není úplně správné, protože i ta ostatní města budou muset přistoupit k revizi toho přístupu. Prostě ceny za skládkování rostou, rostou každý rok, je to dopředu známé. My se snažíme udržet ty poplatky na nějaké rozumné míře, ale pro každého je ta rozumná míra někde jinde. A pokud nakládání s odpady je jedna z nejdražších položek rozpočtu města, tak my prostě si potom můžeme říct. Ano, tak snížíme peníze do školství, do kultury, do sportu, do čehokoliv jiného a zaplatíme z toho odpady. Já si nemyslím, že to je úplně správná cesta. A pokud před několika lety stálo skládkování tuny směsného komunálního odpadu 500 korun a dneska stojí 1850, no tak ten rozdíl je dramatický. Já musím říct, že to není něco, co bychom ovlivňovali my. Ty ceny za skládkování jsou dané v rámci celé EU a řekněme, že ten tlak na to zvýšení té ceny vychází z EU a k nějakému směřování cirkulární ekonomice a k netvoření odpadu, a to je ten základ. My jako město k tomu přistupujeme dlouhodobě zodpovědně. Máme připravený projekt CEVYKO, nejmodernější třídičky odpadu. Do toho projektu je zapojeno 57 obcí a díky tomu budeme schopni do budoucna ceny za svoz odpadu na nějaké rozumné míře. Obce, které k tomu nepřistoupily, tak to budou muset velmi dramaticky přehodnotit, protože ta situace se mění, mění se předvídatelně a mění se velmi rychle."

---

Přestavba nádraží v Havířově se stala stavbou roku MSK

Zbourat, nebo zachovat? Tak před lety zněla otázka, co s havířovskou výpravní halou. Radnice nakonec investovala do modernizace přednádraží a Správa železnic do oprav svých budov. Za to nyní město převzalo prestižní cenu.

Využití výpravní haly železniční stanice Havířov a Rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici. Právě tyto projekty získaly hlavní cenu v soutěži Stavba Moravskoslezského kraje za rok 2022.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Já z toho mám skvělý pocit, mám úplně husí kůži, když se o tom bavíme, protože jsem měl to štěstí, že jsem u toho projektu stál od samého počátku a jednak jsme získali stavbu MSK v kategorii rekonstrukce veřejného prostranství, což bylo pro mne obrovské překvapení, že na konci jsme byli vyhlášeni i absolutním vítězem napříč všemi kategoriemi. Je to úžasné ocenění práce všech těch lidí, kteří se na tom projektu podíleli. Já bych chtěl tady poděkovat a o tom se málo mluví, ale bez velmi zodpovědného přístupu předchozí vlády, by to prostě nebylo. A já bych jim chtěl všem za to poděkovat, protože se podařilo do Havířova dostat peníze, které si to město zasloužilo a my jsme je společnou prací dokázali přetavit v něco úžasného, jsem na to hrdý a jsem za to rád.”

Práce na modernizaci stanice ještě nekončí. V letošním roce začne poslední fáze.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: "Celý ten projekt se řešil komplexně. Já jsem o tom mluvil už od začátku a bylo těžké si představit, že to bude probíhat v etapách a dneska už to je vidět. Teď budeme nastupovat na poslední etapu, kterou bude Správa železnic řešit. Bude se revitalizovat celý ten prostor kolejiště a toho drážního tělesa. Já se na to moc těším, protože na konci v roce 2026 bude tunel do městské části Šumbark, budeme tam mít výstupní bezbariérové přístupy. Výstupy na Šumbark, ale také bezbariérové výstupy na jednotlivá nástupiště. Což prostě tady chybělo od začátku a byla to trochu ostuda. Takže jsem rád, že se to v tomto směru posune do tohoto tisíciletí a úplně se na to těším.”

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/havirovsky-expres/havirovsky-expres-03-10-2023-16-24