Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Žáci druhého stupně jsou opět v lavicích
  • Do mateřských škol mohou opět všechny děti
  • Městský fotbalový klub už trénuje opět naplno

Žáci druhého stupně jsou opět v lavicích

Téměř půl roku strávili žáci druhého stupně na distanční výuce. A jak sami přiznali, nebylo to vůbec jednoduché. Nyní se učitelé zaměří na to, kolik vědomostí děti nabraly.

Takto to v pondělí vypadalo před základními školami. Druhé ročníky jsou sice rotačně, ale opět v lavicích. Děti si budou muset zvyknout především na vstávání a před výukou na pravidelné testování.

anketa: “Bylo to těžké vstát, protože jsme byli zvyklí na režim distanční výuky, ale zvládla jsem to docela dobře.”

anketa: “Já jsem vždy vstával v 7.30 a dneska jsem vstával v šest, takže je to trochu nezvyk, ale vstávalo se mi dobře. A pocity ze školy? Moc se mi tam nechce, protože budou chtít testy. Něco si zopakujeme a pak bude test, test, test.”

Obavy žáků na ZŠ 1. Máje ředitelka mírní.

Michaela Drozdová, ředitelka ZŠ 1. Máje: “Určitě jsme na první týden nastavili amnestii, pondělí, úterý jsou zakázány testy. My musíme hlavně teď opakovat. My musíme zjistit, co si žáci zapamatovali. Určitě není v našich silách dohnat všechno učivo, které se nestihlo během distanční výuky probrat, ale budeme pro to dělat maximum, abychom alespoň upevnili to, co je podstatné.”

Žáci z deváté třídy sami přiznávají, že distanční výuka nebyla to pravé ořechové.

anketa: “Pro mě asi nejtěžší bylo se celkově naučit to učivo, pochopit ho. Především matematika.”

Eva Gabzdylová, učitelka ZŠ 1. máje: “Sice děcka mají po přijímacích zkouškách, ale samy vnímají nedostatky, kde třeba ještě pro to studium na té střední škole to je třeba doladit, dovysvětlit, aby tam nezjistily, že mají nějaký rest s něčím, co již mělo být probrané na základní škole. My budeme zpětně probírat, zjišťovat, kde je chyba, určitě v nějakém adaptačním režimu.”

A co si tito mladí lidé myslí o tom, že školy v Česku byly nejdéle zavřené?

anketa: “My jsme se museli sami učit na ty přijímačky, což někteří, i jak říkala spolužačka, máme problém se k tomu dokopat. Třeba geometrie se doma nejde vůbec naučit a i ty samotné přijímačky byly těžké a celkově mi to přijde směšné, neměli to vyřešené. Ale naopak, co oni měli dělat.”

Za celou tu dobu, co pro vás bylo nejtěžší?

Michaela Drozdová, ředitelka ZŠ 1. Máje: “Pozdní získávání informací ze strany ministerstva. Jsme se dozvídali informace z médií, jako všichni ostatní. Toto považujeme jako největší hendikep pro nás. Některá opatření jsme museli vymýšlet večer, v noci, přes víkendy a neměli jsme potom tolik prostoru, abychom to lépe zorganizovali.”

---

Do mateřských škol mohou opět všechny děti

10. květen byl velkým dnem i pro ty nejmenší děti. Opět se setkaly se svými kamarády v mateřských školách. Rodiče tak budou moci jít opět do práce a vítají, že vláda upustila od testování.

Konec výuky jen předškoláků. Mateřské školy jsou opět plné dětí. Školka Balzacova v Havířově dokonce hlásí téměř 100% návratnost dětí. Je to i tím, že ratolesti se nemusí testovat.

Miroslava Turecká, ředitelka MŠ Balzacova a MŠ Kosmonautů: “Myslím si, že z pozice rodičů možná by třetina rodičů zvažovala, zda by pod touto podmínkou do mateřské školy dítě dalo. Rodiče okamžitě reagovali, protože my jsme to na web dávali až v pátek s tím, že vláda to schválila ve čtvrtek. Takže na web jsme oslovili rodiče, abychom věděli kolik vlastně potravin nakoupit, když otevíráme.”



Ráno tady byl určitě šrumec. Jak na sebe děti reagovaly?

Miroslava Turecká, ředitelka MŠ Balzacova a MŠ Kosmonautů: “Jsem sama překvapená, jaký je klid. Natáčíme ve třídě, kde je 24 dětí a spíše to je, že ony sdílejí tu radost, že se vidí a sami jsme měli strach, že budou v uvozovkách jako “urvané”, ale je to výborné, protože jsou klidné, říkají si mezi sebou, vyhledávají si svou hračku, jestli tady je, nebo ta pomůcka. Jsme překvapení, v jakém klidu se to odráží.”

anketa: “My jsme nikdy testování nezažili, takže nemám osobní zkušenost, ale malá se mě na to ptala, jestli musí se testovat a říkala jsem jí, že ne, tak byla ráda, protože měla z toho trochu obavy.”

anketa: “Bylo nám to hodně líto, pořád o tom mluvila, že by chtěla také do školky za kamarády, bylo jí smutno. Stejně se děti potkávaly na hřišti, nás tam bylo i pět s dětmi. Zbytečné myslím.”

anketa: “Já jsem se strašně těšil na moje kamarády.”

anketa: “Když jsem nechodil do školky, bylo mi to moc líto.”

anketa: “Teď už se nemusíme testovat a je to lepší.”

Tak jako jiná školská zařízení i mateřské školy se musely v době uzavření postarat o distanční předškolní výuku dětí. Což pro ně byla velká zkušenost.

Tereza Sedláčková, učitelka MŠ Balzacova Havířov: “My jsme dětem pravidelně posílali úkoly přes naše webové stránky a ty nám potom děti doložily zpětně, jak se vrátily do školky. Plus jsme ještě dělali živé vysílání, kdy jsme se jednou týdně připojili s dětmi on-line a popovídali si s nimi, nebo si zahráli hry.”

Jaký byl zájem o distanční výuku?

Tereza Sedláčková, učitelka MŠ Balzacova Havířov: “U nás ve třídě se přihlásili všichni předškoláci, všichni pracovali. Teď jsme dělali zpětnou vazbu s paní učitelkou. Všechny děti pracovaly a všem se to povedlo.”

---

Městský fotbalový klub už trénuje opět naplno

V odpoledních hodinách už je na městském fotbalovém stadionu opět živo. Děti opět pravidelně trénují a těší se, že už brzy zažijí i nějaké přátelské zápasy.

Malí fotbalisté už mohou opět naplno trénovat. Každý trenér má na velkém hřišti svou skupinku dětí, trénuje se fyzička, technika a hlavně děti jsou opět spolu a šťastné. Klub byl v kontaktu se svými hráči i během lockdownu.

Miroslav Matušovič, trenér: “Tam to je o tom trenérovi, aby nedopustil to, že ty děti si na to zvyknou, protože ono je to strašně jednoduché zlenivět a nic nedělat. To se na to krásně zvyká. A je pravda, že když se podívám napříč ročníky, tak někteří mají problém s váhou, protože moc toho nedělali, ale opravdu vidím zásadní problém v tom, aby ten trenér byl aktivní, aby těm rodičům trpělivě vysvětloval, že být takovou dobu doma sedět a nic nedělat není správné.”

Vrátily se vám všechny děti?

Miroslav Matušovič, trenér: “U nás je to 100% stav a řekl bych, že ještě víc a víc.”

anketa: “Těším se až budeme hrát zase turnaje.”

Co jsi dělal, když si nemohl trénovat?

anketa: “Byl jsem doma, někdy jsem si zakopal, někdy jsem šel s taťkou si zakopat.”

anketa: “Jsem rád, že už trénujeme, můžeme všechno dělat, můžeme kopat na branku.”

anketa: “Kamarádi, fotbal a nemohli jsme jít na zápasy. To mi chybělo.”

anketa: “Je to tady super, hrajeme dobře, trenér nás dobře učí, hrajeme všelijaké zápasy.”


Soutěže jsou pozastaveny a hrát se už nebudou. Přesto motivaci mají děti velkou.

Miroslav Matušovič, trenér: “Chceme najet na to, že chceme odehrát co nejvíce zápasů, ať už přípravných, nebo triangly turnaje atd. A co se týče mého ročníku, tak my jsme se dostali na finále Ondrášovka Cupu a připravujeme se na plno. Věříme, že do tří týdnu by se to mohlo odstartovat a máme o zábavu postaráno a myslím si, že kluci z Havířova Prostřední-Suché se dostali mezi takové týmy jako je Sparta, Slavie, tak je to úspěch a věříme, že uspějeme i na tom velkém turnaji.”

---



Mohlo by Vás také zajímat