Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Armáda spásy oslavila třicet let své činnosti
  • Žáci v Havířově zažili branný den s Armádou ČR
  • Děti dostaly v knihovně od Mapíka čtenářský deník

Armáda spásy oslavila třicet let své činnosti

Armáda spásy před třiceti lety zahájila svou činnost právě v Havířově. Azylový dům pro muže byl dokonce prvním zařízením ve východní Evropě. Oslavy se zúčastnili zástupci města i organizací, které s Armádou spásy spolupracují.

Armáda spásy už třicet let pomáhá lidem, kteří se ocitnou v nouzi. Smyslem jejich práce však není jen nechat někoho přespat v noclehárně, ale pomoci se začlenit zpět do běžného života. Ne všichni ale projeví sílu něco změnit. O to více je těžší, když se to podaří. Nyní se zástupci Armády spásy, ale i klienti sešli na společné oslavě, na kterou přišel i pan Jarek a Jaromír.

pan Jarek, klient AS: "Jak jsem potřeboval spát, tak vždycky jsem spal. Kolikrát jsem spal venku, bych spočítal na prstech jedné ruky."

Nepodařilo se vám zpět začlenit? Najít si byt práci?

pan Jarek, klient AS: “Podařilo, ale vždy jsem dopadl špatně.”

pan Jaromír, klient AS: “Já jsem na bytě AS a žijeme tam ještě s kolegou a je to v pohodě. Cokoliv potřebujeme, tak to řešíme se sociálními pracovníky.”

Jaký máte sen do budoucna, co byste chtěl ještě změnit v životě?

pan Jaromír, klient AS: “Jít na svůj byt. Já myslím, že to je na dobré cestě.”

Armáda spásy by chtěla své služby posunout dále.

Tomáš Kolondra, ředitel AS Havířov: “Co se týče třeba pobytových služeb, tak tam bychom rádi, aby se ty služby poskytovaly v bytových jednotkách těch našich stávajících ubytovacích prostor, nebo přímo v bytech, abychom lépe dokázali simulovat běžné prostředí pro lidi. A také bychom rádi pokračovali v rozvoji služeb, kterým se říká ambulantní a terénní, protože ony jsou relativně levné a přitom jsou velice efektivní.”

Armáda spásy by se také chtěla více věnovat lidem bez domova, kteří jsou nemocní fyzicky či psychicky, nebo jsou závislí. Bez spolupráce s radnicí a organizacemi by sama Armáda spásy všechno nezvládla.

Stanislava Gorecká (ANO), náměstkyně primátora: “My jsme teď měli jednání s panem ředitelem Kolondrou a domlouvali jsme se na určité transformaci sociálních služeb, které má AS pod sebou. Vypadá to velice zajímavě a je to vlastně zase krok dopředu k pomoci klientům tak, aby se mohli osamostatňovat. Takže já jsem moc ráda, že tady AS je, že máme stejné názory, nebo velmi podobné názory a že se nám jedná o klienty.”

Marcela Holková, vedoucí charitativních obchůdků: "ADRA v Havířově spolupracuje s AS už 12 roků. Prakticky už od samého začátku jsme se tak nějak poznali a zjistili, že jedeme na stejnou vlnu a že ta pomoc nám není cizí. Takže známe se a je to super.”

Právě ADRA poskytuje lidem v nouzi ošacení a během zimy vaří pro klienty vydatné polévky.

---

Žáci v Havířově zažili branný den s Armádou ČR

Manipulace se zbraněmi, sebeobrana, nebo poskytnutí první pomoci. Nejen to učili v Havířově vojáci z Opavy žáky osmých tříd. Spolupráci mezi Československou obcí legionářskou a armádou posvětilo ministerstvo obrany.

Žáci osmých tříd základních škol mohli v Havířově nakouknout pod pokličku života vojáků a to rámci branného závodu. Druhý ročník opět uspořádala Československá obec legionářská společně s armádou.

Petr Kaňa, předseda Československé obce legionářské Havířov: "Smyslem je, aby si děti vyzkoušely jednak boj zblízka, nebo sebeobranu. Pak se seznámily s ochranou proti zbraním chemického ničení. Vyzkoušely si střelbu ze vzduchovky, potom si vyzkoušely střelbu z luku. Mají tady štafetový překážkový běh se zbraní. Aby zjistily, že to není tak jednoduché s tím utíkat a něco s tím dělat. Armáda je nakloněná. První ročník, který se odehrál loni, tam jsme museli požádat ministerstvo obrany o výjimku, kdy ministr Metnar nám to schválil a tím se začala rozvíjet spolupráce.”

David Herbar, příslušník 53. pluku průzkumu a elektronického boje: "Jsme příslušníci z 53. pluku průzkumu a elektronického boje v Opavě. Máme tady celkem šest stanovišť počínaje chemickou přípravou pro děti, kde si to mohou vyzkoušet. Dále je tady vozidlo Tatra, mobilní průzkumný rušící prostředek Iveco a nesmí chybět ani příprava zdravotní, kde si děti vyzkouší základy první pomoci, ošetření zranění, poskytnutí první pomoci kamarádovi. V rámci naší profesní kariéry je to zpestření věnovat se takto dětem mimo naši odbornost a myslím si, že děti si z toho odnáší zážitek. Vyzkouší si ty zbraně, techniku, chemické vybavení jednotlivce.”

Čtyřčlenné týmy také musely zvládnout i test, který se týkal znalostí z období první i druhé světové války.

anketa: "Naučil jsem se určitě, že když proti mě jde někdo z nožem, tak alespoň vím, jak se zachovat. Mám se otočit a vzít mu ho, aby mne nemohl zranit. Prohlédl jsem si zbraně, složil jsem si ji. Bylo to zajímavé."

anketa: "Stříleli jsme ze vzduchových pistolí, potom jsme přebíhali přes překážky. Stříleli jsme i s lukem."

anketa: "Je to zajímavá práce, důležitá práce. Jsou zkušení, je to zajímavé."

Členové Československé obce legionářské už s armádou pracují na třetím ročníku branného závodu. Ten by se měl konat v dubnu.

---

Děti dostaly v knihovně od Mapíka čtenářský deník

Velký zájem projevily školy o projekt na podporu rozvoje čtení u malých školáků. V knihovně se děti setkaly se známou spisovatelkou a dostaly svůj první čtenářský deník.

Magistrát v rámci Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání společně s knihovnou chtějí zábavnou a naučnou formou přimět děti ke čtení. Proto pro žáky třetích tříd pořádají besedy se spisovateli, nebo ilustrátory. Tentokrát se děti seznámily s autorkou dětských knížek Zuzanou Pospíšilovou.

Michaela Tobolová, vedoucí dětského oddělení knihovny: “Cílem celého projektu je rozvoj čtenářské gramotnosti u těch začínajících čtenářů. Děti v rámci besed, nebo setkání tady u nás v knihovně dostanou deník malého čtenáře. S tím deníkem se děti naučí pracovat. Naučí se v knize vyhledávat základní informace. Autora, ilustrátora, hlavní hrdina a co je pro nás důležité, tak aby vnímaly text, aby to bylo aktivní čtení. Pak mají ještě prostor v tom čtenářském deníku, aby vyjádřily, co se jim na té knize líbilo.”

Během celého školního roku bude knihovna pořádat i tvořivé dílny a budou mít i společné třídní schůzky.

Lenka Slowiková, finanční manažer projektu MAP II.: "Děti určitě na konci dostanou za svoji aktivitu mnoho dárků, podle toho, jak si budou vést čtenářský deník, podle toho, jak bude ohodnocený čtenářský deník, tak určitě pro každého zúčastněného žáka čeká krásný dárek na konci projektu.”

anketa: "Dostali jsme takový deník, kde si budeme zapisovat název knížky a autora. Budu si půjčovat knížky, protože tady budu chodit s babičkou.”

anketa: “Bylo to super a přijdu tady zase a budu si hodně kupovat knížky i půjčovat.”

anketa: “Zajímavé byly ty příběhy a knížky. Hádanky, to se mi líbilo. Už jsem přečetla dvě knížky o koních a jednu o liškách.”

anketa: “Teď jsem nedávno dočetla Lassie se vrací a ještě jsem četla něco o dracích. Dává mi to zajímavá slova a dozvím se toho více.”

Zájem ze strany škol je o projekt velký. Prozatím se do něj přihlásilo 21 tříd.

---



Mohlo by Vás také zajímat