Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Havířovský expres

Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • Některé MŠ v Havířově se sloučí se ZŠ
  • Studenti gymnázia besedovali o změnách klimatu
  • Trenéři ragby se věnují dětem z MŠ, radnice projekt podpoří

Některé MŠ v Havířově se sloučí se ZŠ

Radnice postupně slučuje některé mateřské školy. Nyní se rozhodla, že je přesune pod hlavičku základních škol. Jedním z hlavním důvodů je podle vedení města nedostatek kandidátů na pozici ředitelů či ředitelek mateřinek.

V Mateřské škole Moravská v Havířově, která má i odloučené pracoviště, muselo být vyhlášeno výběrové řízení na ředitele třikrát. Kandidáta se ale nepodařilo vybrat. Stejná situace se stala i na jiných školách. Proto se radnice rozhodla pro sloučení mateřinek se základními školami.

Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: "Pro ředitele ZŠ je to úplně nové, protože s předškolním vzděláváním nemají zkušenost. Ale na těch školkách to pořád bude fungovat tak, jak to je. Nebude tam paní ředitelka, budou tam vedoucí paní učitelky. Veškeré projekty, veškerá práce, předškolní vzdělávání tam pojede tak, jak tam mají zajeto. I když je školka specializovaná na ekologii, bude na ekologii. Nikdo jim do toho nebude zasahovat. Samotných učitelek, rodičů se to nedotkne."

Inspirovali jste se třeba v jiných městech, je to trend, kterým jdou třeba i jiná města?

Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: “Já si myslím, že v Karviné už mají všechny MŠ takto pod ZŠ už dávno. My máme už asi pět školek takto pod ZŠ a funguje to a já si myslím, že během roku od 1. ledna, že si na to ředitelé, nebo ředitelky škol zvyknou a dokonce se na to těší. Je to pro ně také nějaký výzva. Každopádně mi jde o to, aby učitelky ve školkách měly svůj prostor tak, jak jsou zvyklé, aby jim nikdo neměnil strukturu práce a aby měly klid na práci s těmi malými dětmi.”

Tuto výzvu přijal i ředitel ZŠ F. Hrubína, pod kterého bude spadat nově MŠ Balzacova i s odloučeným pracovištěm.

Tomáš Ptáček, ředitel ZŠ F. Hrubína: "Určitě do toho půjdu, protože je mi jasné, že ty školky nemůžou zůstat bez vedení. Takže od října už se připravujeme, že ty školky pod sebe převezmeme. Ty školky fungují. Ony jedou a my si je jen teď přiřadíme do našeho organizačního schématu. To znamená bude tam zástupkyně ředitele pro mateřské školky pro obě dvě, která si bude řídit ten jejich běžný provoz. To znamená pedagogy a další zaměstnance. Práce, kterou bude dělat, ta ji určitě ubyde, protože pod celou organizaci přejde účetnictví. To znamená ekonomka na ZŠ dostane kompletně celou tu ekonomiku, což je asi největší zátěž těch ředitelek v mateřských školkách, kdy musí kromě těch vyučovacích povinností dělat i ekonomku a další věci.”

Radnice nevylučuje, že do budoucna dojde k dalším sloučením mateřinek se základními školami.

---

Studenti gymnázia besedovali o změnách klimatu

Studenti Gymnázia Komenského se zúčastnili besedy na téma adaptace na klimatickou změnu v podmínkách Česka. Havířov je jedním z třinácti měst, které se do tohoto projektu zapojilo.

Havířov je jedním z partnerů projektu Life Coala. Cílem projektu je informovat veřejnost o změnách klimatu. Důležitou součástí je pracovat s mladými lidmi.

Lenka Slowiková, projektová manažerka MAP: "Dnes jsme si připravili s Nadací Partnerství besedu pro studenty gymnázia o tom, co změny klimatických podmínek budou znamenat pro nás pro obyvatele. V rámci města se budou připravovat studie. Jedná se o studie hospodaření s dešťovou vodou, dále studii, která posoudí veřejnou zeleň a stromy. A v neposlední řadě také o studii úprav veřejných prostranství, kde se jedná hlavně o lokality v bloku ulice Vardasova a dále okolí obchodního centra Orion.”

Škola besedu uvítala.

Petr Šimek, ředitel Gymnázia Komenského Havířov: “Já si myslím, že studenty tyto otázky, stejně jako otázky lidských vztahů, tak otázky životního prostředí, budoucnosti lidí a budoucnosti přírody, zvířat se jich dotýkají. Oni jednak ta fakta znají, nebo ví, jaká je situace, jaký je trend, co se děje. Znají to z předmětů jako je biologie, chemie atd., znají to ze sdělovacích prostředků, takže tohle ví. A určitě by byli schopni se zapojit do nějakých akcí, nebo aktivit, které by směřovaly k možné nápravě toho stavu, pokud by v tom viděli smysl.”

anketa: “Určitě jsem nevěděla, že se klima tak oteplilo a vlastně i celkově, jak určité věci nás ovlivňují. Tak třeba spalování fosilních paliv, tak třeba o tom jsem tolik nevěděla.” Co ty osobně by si mohla udělat proto, aby se životní prostředí nezhoršovalo? “Určitě třídit plasty, aby se nespalovalo tolik toho plastu a celkově odpad. To mohu už v tomto věku a když budu starší, tak méně jezdit autem.”

Jak moc si uvědomuješ, co se stou naší planetou děje?

anketa: “Já bych řekla, že poměrně hodně. Dělám většinu věcí, abych tomu mohla pomoci, ale jeden člověk v tomto ohledu nemůže udělat nic moc sám. Myslím si, že je důležité, aby celkově mojí vrstevníci a lidé mladší než já, aby si to uvědomili a společně bychom udělali nějaké hnutí, které by tomu pomohlo a možná i zabránilo do budoucnosti.”

anketa: “Rozhodně si to uvědomuji, ale tato prezentace mi toho hodně dala a rozhodně mi otevřela oči v tom a ne jen mně, ale rozhodně i mým spolužákům a myslím si, že by se s tím rozhodně mělo něco dělat. Dozvěděl jsem se například zajímavého to, že existuje taková aplikace, která nám umožňuje sbírat takzvaně stromy. Můžeme chodit a fotit stromy a zjistit o nich něco zajímavého.”

---

Trenéři ragby se věnují dětem z MŠ, radnice projekt podpoří

Děti z šesti havířovských mateřských škol pravidelně chodí na halu Slavii, kde se jim věnují trenéři z ragbyového klubu. Tuto aktivitu se nyní rozhodla podpořit i radnice.

Pohybová průprava u dětí a hlavně v dnešní době je velmi důležitá. Radnice proto podporuje projekt trenéři do škol. Ragbyový klub se už ale mnoho let věnuje úplně těm nejmenším dětem aniž by si požádal o dotaci. Což se nyní změní.

Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: “My jsme se to dozvěděli nedávno, když jsme dělali hodnocení ředitelů, že takový projekt vlastně funguje. Je škoda, že už jsme nemohli dříve dotačně podpořit ragby klub. Ale teď se to určitě napraví, protože chodí tady asi šest stálých školek a trenér si to pochvaluje a je to vidět i na dětech, že se jim zlepšila pohybová průprava a já si myslím, že to je fajn.”

Patrik Kovács, sportovní ředitel, trenér: “Je to vlastně světový projekt pro předškolní děti a my jsme si to trochu upravili podle sebe a snažili jsme se děti přilákat ke sportu. Nejen ragby, ale celkově ke sportu, aby se děti hýbaly a neseděly jen u tabletů, počítačů a televizí. Určitě to uvítáme, protože jsou s tím spojené náklady, ať už občerstvení pro děti, které celé hradíme, tak platy trenérů, kteří se na těch hodinách podílí, tak i pronájem prostor, ve kterém provádíme cvičení, takže určitě každou korunu uvítáme.”

Pravidelnými návštěvníky tělocvičny jsou i děti z MŠ Emila Holuba.

Jůlinko, co tady děláte a proč není ten míč kulatý?

anketa: “Protože hrajeme ragby.”

anketa: “My tady běháme, nosíme kloboučky a učíme se pracovat s tím míčem.”

anketa: “Já jsem rád, že tady běháme.” A co tě ještě baví? “Že cvičíme.”

Vy jste ze školky Holubovky, tak mi řekni, co tě tady na tom baví?

anketa: “Běhání a klobouček nosit na balónu a na hlavě.”

anketa:  “My budeme běhat přes překážky.”

Hodiny s trenérem vítají u učitelky z mateřinech. Děti odcházejí z cvičení veselé a plné energie.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Havířovský expres
27. prosince 2022, 16:20

Některé MŠ v Havířově se sloučí se ZŠ

Radnice postupně slučuje některé mateřské školy. Nyní se rozhodla, že je přesune pod hlavičku základních škol. Jedním z hlavním důvodů je podle vedení města nedostatek kandidátů na pozici ředitelů či ředitelek mateřinek.

V Mateřské škole Moravská v Havířově, která má i odloučené pracoviště, muselo být vyhlášeno výběrové řízení na ředitele třikrát. Kandidáta se ale nepodařilo vybrat. Stejná situace se stala i na jiných školách. Proto se radnice rozhodla pro sloučení mateřinek se základními školami.

Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: "Pro ředitele ZŠ je to úplně nové, protože s předškolním vzděláváním nemají zkušenost. Ale na těch školkách to pořád bude fungovat tak, jak to je. Nebude tam paní ředitelka, budou tam vedoucí paní učitelky. Veškeré projekty, veškerá práce, předškolní vzdělávání tam pojede tak, jak tam mají zajeto. I když je školka specializovaná na ekologii, bude na ekologii. Nikdo jim do toho nebude zasahovat. Samotných učitelek, rodičů se to nedotkne."

Inspirovali jste se třeba v jiných městech, je to trend, kterým jdou třeba i jiná města?

Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: “Já si myslím, že v Karviné už mají všechny MŠ takto pod ZŠ už dávno. My máme už asi pět školek takto pod ZŠ a funguje to a já si myslím, že během roku od 1. ledna, že si na to ředitelé, nebo ředitelky škol zvyknou a dokonce se na to těší. Je to pro ně také nějaký výzva. Každopádně mi jde o to, aby učitelky ve školkách měly svůj prostor tak, jak jsou zvyklé, aby jim nikdo neměnil strukturu práce a aby měly klid na práci s těmi malými dětmi.”

Tuto výzvu přijal i ředitel ZŠ F. Hrubína, pod kterého bude spadat nově MŠ Balzacova i s odloučeným pracovištěm.

Tomáš Ptáček, ředitel ZŠ F. Hrubína: "Určitě do toho půjdu, protože je mi jasné, že ty školky nemůžou zůstat bez vedení. Takže od října už se připravujeme, že ty školky pod sebe převezmeme. Ty školky fungují. Ony jedou a my si je jen teď přiřadíme do našeho organizačního schématu. To znamená bude tam zástupkyně ředitele pro mateřské školky pro obě dvě, která si bude řídit ten jejich běžný provoz. To znamená pedagogy a další zaměstnance. Práce, kterou bude dělat, ta ji určitě ubyde, protože pod celou organizaci přejde účetnictví. To znamená ekonomka na ZŠ dostane kompletně celou tu ekonomiku, což je asi největší zátěž těch ředitelek v mateřských školkách, kdy musí kromě těch vyučovacích povinností dělat i ekonomku a další věci.”

Radnice nevylučuje, že do budoucna dojde k dalším sloučením mateřinek se základními školami.

---

Studenti gymnázia besedovali o změnách klimatu

Studenti Gymnázia Komenského se zúčastnili besedy na téma adaptace na klimatickou změnu v podmínkách Česka. Havířov je jedním z třinácti měst, které se do tohoto projektu zapojilo.

Havířov je jedním z partnerů projektu Life Coala. Cílem projektu je informovat veřejnost o změnách klimatu. Důležitou součástí je pracovat s mladými lidmi.

Lenka Slowiková, projektová manažerka MAP: "Dnes jsme si připravili s Nadací Partnerství besedu pro studenty gymnázia o tom, co změny klimatických podmínek budou znamenat pro nás pro obyvatele. V rámci města se budou připravovat studie. Jedná se o studie hospodaření s dešťovou vodou, dále studii, která posoudí veřejnou zeleň a stromy. A v neposlední řadě také o studii úprav veřejných prostranství, kde se jedná hlavně o lokality v bloku ulice Vardasova a dále okolí obchodního centra Orion.”

Škola besedu uvítala.

Petr Šimek, ředitel Gymnázia Komenského Havířov: “Já si myslím, že studenty tyto otázky, stejně jako otázky lidských vztahů, tak otázky životního prostředí, budoucnosti lidí a budoucnosti přírody, zvířat se jich dotýkají. Oni jednak ta fakta znají, nebo ví, jaká je situace, jaký je trend, co se děje. Znají to z předmětů jako je biologie, chemie atd., znají to ze sdělovacích prostředků, takže tohle ví. A určitě by byli schopni se zapojit do nějakých akcí, nebo aktivit, které by směřovaly k možné nápravě toho stavu, pokud by v tom viděli smysl.”

anketa: “Určitě jsem nevěděla, že se klima tak oteplilo a vlastně i celkově, jak určité věci nás ovlivňují. Tak třeba spalování fosilních paliv, tak třeba o tom jsem tolik nevěděla.” Co ty osobně by si mohla udělat proto, aby se životní prostředí nezhoršovalo? “Určitě třídit plasty, aby se nespalovalo tolik toho plastu a celkově odpad. To mohu už v tomto věku a když budu starší, tak méně jezdit autem.”

Jak moc si uvědomuješ, co se stou naší planetou děje?

anketa: “Já bych řekla, že poměrně hodně. Dělám většinu věcí, abych tomu mohla pomoci, ale jeden člověk v tomto ohledu nemůže udělat nic moc sám. Myslím si, že je důležité, aby celkově mojí vrstevníci a lidé mladší než já, aby si to uvědomili a společně bychom udělali nějaké hnutí, které by tomu pomohlo a možná i zabránilo do budoucnosti.”

anketa: “Rozhodně si to uvědomuji, ale tato prezentace mi toho hodně dala a rozhodně mi otevřela oči v tom a ne jen mně, ale rozhodně i mým spolužákům a myslím si, že by se s tím rozhodně mělo něco dělat. Dozvěděl jsem se například zajímavého to, že existuje taková aplikace, která nám umožňuje sbírat takzvaně stromy. Můžeme chodit a fotit stromy a zjistit o nich něco zajímavého.”

---

Trenéři ragby se věnují dětem z MŠ, radnice projekt podpoří

Děti z šesti havířovských mateřských škol pravidelně chodí na halu Slavii, kde se jim věnují trenéři z ragbyového klubu. Tuto aktivitu se nyní rozhodla podpořit i radnice.

Pohybová průprava u dětí a hlavně v dnešní době je velmi důležitá. Radnice proto podporuje projekt trenéři do škol. Ragbyový klub se už ale mnoho let věnuje úplně těm nejmenším dětem aniž by si požádal o dotaci. Což se nyní změní.

Jana Feberová (ČSSD), náměstkyně primátora: “My jsme se to dozvěděli nedávno, když jsme dělali hodnocení ředitelů, že takový projekt vlastně funguje. Je škoda, že už jsme nemohli dříve dotačně podpořit ragby klub. Ale teď se to určitě napraví, protože chodí tady asi šest stálých školek a trenér si to pochvaluje a je to vidět i na dětech, že se jim zlepšila pohybová průprava a já si myslím, že to je fajn.”

Patrik Kovács, sportovní ředitel, trenér: “Je to vlastně světový projekt pro předškolní děti a my jsme si to trochu upravili podle sebe a snažili jsme se děti přilákat ke sportu. Nejen ragby, ale celkově ke sportu, aby se děti hýbaly a neseděly jen u tabletů, počítačů a televizí. Určitě to uvítáme, protože jsou s tím spojené náklady, ať už občerstvení pro děti, které celé hradíme, tak platy trenérů, kteří se na těch hodinách podílí, tak i pronájem prostor, ve kterém provádíme cvičení, takže určitě každou korunu uvítáme.”

Pravidelnými návštěvníky tělocvičny jsou i děti z MŠ Emila Holuba.

Jůlinko, co tady děláte a proč není ten míč kulatý?

anketa: “Protože hrajeme ragby.”

anketa: “My tady běháme, nosíme kloboučky a učíme se pracovat s tím míčem.”

anketa: “Já jsem rád, že tady běháme.” A co tě ještě baví? “Že cvičíme.”

Vy jste ze školky Holubovky, tak mi řekni, co tě tady na tom baví?

anketa: “Běhání a klobouček nosit na balónu a na hlavě.”

anketa:  “My budeme běhat přes překážky.”

Hodiny s trenérem vítají u učitelky z mateřinech. Děti odcházejí z cvičení veselé a plné energie.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/havirovsky-expres/havirovsky-expres-27-12-2022-16-23