Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Havířovský expres

Havířovský expres

  • Zpravodajství z Havířova od reportérky Báry Kelnerové a Michala Hulvy
  • O adopci zvířat v Útulku Max je enormní zájem
  • Strážníci jsou zavelení podněty kvůli aplikaci Dej tip
  • Knihovna v Havířově půjčuje knihy pomocí výtahu

O adopci zvířat v Útulku Max je enormní zájem

Malí psi do deseti kilo jdou v útulcích doslova na dračku. I takový dopad má koronavirová krize. Lidé jsou více doma, děti nechodí do školy a pejsek může být dobrým kamarádem. Takovou zkušenost má i havířovský Útulek Max.

Jiří Kaleta, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “Je tak enormní zájem, že nám lidé volají a posílají emaily z oblastí republiky jako je Karlovarsko, Šumava, Hradec Králové, včera si tady byly pro pejska z Pardubic. Dokonce přijeli vlakem, protože se jim ráno pokazilo auto, ale i tak přijeli a toho psa si odvezli.”

Každý si musí uvědomit, že zvíře ale není hračka.

anketa: “Lidi chtějí mít někoho k sobě, k dětem, ale pak začnou chodit do práce, děti do školy. Některý pejsek vydrží celý den, ale to je jeden z mála. A oni se pak trápí, když jsou doma a pak se třeba můžou vrátit zpět, a to je neštěstí.

Smyslem útulku je najít zvířatům nový domov. Zaměstnanci vždy zájemce o psy poučí.

Jiří Kaleta, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “Takže se snažíme potom těm lidem vysvětlit povahu toho psa. Bohužel teď se nevenčí, takže ten sociální kontakt s cizími lidmi není, takže ti psi se fixují na nás zaměstnance útulku, ale musím říct, že máme štěstí na to, že ti psi si zvyknou a zatím se nám z té adopce nevrací.”

Radim Goryl, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “My každý den všechny ty psy vezmeme ven a venčíme si je sami. Někdy i v našem volnu si je bereme na hory s kolegou. Je to různé, ale všichni ti psi se dostanou každý den ven. Tak oni tady mají hlavně nastavený režim, takže to vnímají a mají z toho radost. Přesně ví, kdy se budou venčit, kdy budou jíst. Fungujeme si myslím velmi dobře.”

Letošní vánoční svátky byly pro útulek klidnější, přesto některé nechtěné dárky se k nim dostaly.

Jiří Kaleta, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “Nebyli to jen pejsci, bohužel v kontejnerech se našla morčata, v krabici u popelnice ležel zakrslý králík i s klecí, takže obyvatelé, kteří šli ráno s odpadky volali, že to tam prostě leží, tak jsme pro ně zajeli. Pak jsou v karanténě, ale lidé volají, takže se to jen otočilo a našli jsme jim nový domov všem. Teď tu nemáme z drobných zvířat vůbec nic. Jednu dobu po vánocích jsme tu neměli ani kočky. Teď tu máme dvě kočky, což je také minimum. Měli jsme jich v létě 36.”

V současné době mají v útulku jen 29 psů, což je nejnižší stav od roku 2009.

---

Strážníci jsou zavalení podněty kvůli aplikaci Dej tip

Aplikace Dej tip v Havířově slouží k tomu, aby lidé mohli radnici upozorňovat na nedostatky ve městě. Například na zničené lavičky, veřejné osvětlení. Lidé ale začali kvůli změně v aplikaci zavalovat podněty přímo městskou policii. Ta to chce změnit.

Strážníci městské policie v Havířově jsou zavalení podněty od občanů, a to díky aplikaci Dej tip. Ta sice funguje už několik let a osvědčila se. Lidé pomocí chytrých telefonů hlásí různé závady, které se mají rychle vyřešit. Kvůli změně ale nyní strážníci řeší denně i desítky nahlášených podnětů.

Bohuslav Muras, ředitel MP Havířov: “Původně to šlo na magistrát pouze, kde magistrát rozděloval příslušným odborům ty problémy tak, jak byly. Najednou se rozmohlo to, my jsme udělali takovou úpravu, že ty věci, které by měly jít k nám, k nám jdou přímo a občané si zvykli například řešit spory na parkovišti tím, že oznamuje soused souseda, nebo evidentně jde někdo po městě a každý přestupek, který vidí vyfotí a pošle to. Je to anonymní, ale my jako městská policie, když to k nám přijde, se tím musíme zabývat. Vyjíždíme a mírně nám to komplikuje situaci.”

Městská policie by uvítala, kdyby se aplikace vrátila do původní polohy a podněty se třídily opět na magistrátu.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “My si potřebujeme nejdříve vyhodnotit tu situaci tak, abychom ty podněty řešili rychle. Není cílem, aby podněty zůstávaly na magistrátu, ale aby opravdu MP řešila podněty, které jí přísluší a magistrát řešil podněty, které přísluší jemu. Já si myslím, že někteří to pochopili asi jako recesi, dělají si z toho srandu a opravdu tato aplikace není k tomu určená. Já bych chtěl hlavně poprosit občany, aby opravdu využívali tuto aplikaci k tomu, k čemu je určena. Opravdu Dej tip na něco, co ve městě nefunguje, co je třeba zlepšit. To, aby se upozorňovalo na to, že někdo blbě parkuje a navzájem si sousedi dělali naschvály, ta aplikace není určena. Prosím občany, aby toto dodržovali.”

Parkování je v Havířově problém. V letošním roce bude město investovat do čtyř nových parkovišť.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “My jsme v zastupitelstvu v prosinci v rozpočtu schválili výstavbu tří nových parkovišť. Teď jsme rozšířili investiční akce o čtvrté parkoviště. To znamená, že se snažíme každým rokem a celkem se nám to daří, postavit 250 až 300 nových parkovacích míst. Samozřejmě parkování je problém všude i v Havířově, ale opravdu těch parkovacích míst za poslední období přibývá a jsme za to rádi. Věřím, že se alespoň částečně ta situace projeví. Právě konkrétně to dnešní parkoviště na ulici Majakovského tam je parkování velmi problematické a věřím, že občanům parkoviště uleví.”

---

Knihovna v Havířově půjčuje knihy pomocí výtahu

Knihovny musí být kvůli opatřením zavřené. V Městské knihovně na ulici Svornosti v Havířově, ale přišli na způsob, jak knihy půjčovat a přitom nic neporušit. Využili k tomu výtah.

Knihovna v Havířově si lámala hlavu, jak přes vládní opatření dostat knížky ke svým čtenářům. Pak se zaměstnanci podívali na výtah a nápad byl na světě. Nejdříve si čtenář z domu přes internet zarezervuje knížku.

Michaela Tobolová, pracovnice Městské knihovny Havířov: “Bezkontaktní výdej probíhá tak, že čtenáři si nejdříve musí knížky objednat přes on-line katalog, mohou nám poslat seznam knih emailem, mohou nás oslovit telefonicky. Když jsou ty knížky pro čtenáře připravené, tak čtenáře kontaktujeme, čtenář si dojde do knihovny na ulici Svornosti, kde ten bezkontaktní výdej probíhá a my mu knížky předáme prostřednictvím výtahu. Opravdu ten výdej je bezkontaktní, protože my spolu nepřijdeme do bližšího kontaktu.”

Za první tři dny knihovna takto půjčila knížky téměř třem stovkám čtenářů.

anketa: “Vybral jsem si knížky, i když jsem registrovaný u jiné knihovny, pobočky v Havířově. Takže jsem si je vybral s tím, že mi umožnili si je vybrat přes bezkontaktní výběr, což je super, protože si knížky mohu půjčit a normálně bych nemohl.”

anketa: “Určitě jsem ráda, protože čtu hodně a doma už mám všechny knížky přečtené a jsem ráda, že je alespoň tato možnost.”

anketa: “Já si myslím, že je to velice dobré. Jsem spokojená moc, alespoň mám co číst. Moc mi chybí, že jsou knihovny zavřené.”

anketa: “Je to zajímavý způsob, velice zajímavý způsob. Právě proto jsem přišel, abych zjistil co a jak dál, protože knížky docházejí doma, není co číst. Bohužel mě velice mrzí, že knihovny jsou takto zavřené. Zajímavé, vyzkouším.”

Bezkontaktně lidé knížky i vracejí. Jednoduše je nechají v boxu, který je umístěn před knihovnou. Jeden z čtenářů si stěžoval, že měl objednanou knížku, ale když přišel do knihovny, nachystaná nebyla.

Michaela Tobolová, pracovnice Městské knihovny Havířov: “Stalo se to, že čtenáři si některé knihy ve velkém množství nechávají převážet z jiných poboček. Předpokládám, že pobočka ho kontaktovala, že knížka je na cestě a pan pochopil, že knížka už je tady u nás v knihovně. Je nutno vyčkat na potvrzující email, nebo SMS podle toho, co má čtenář uvedené jako údaje ve svém čtenářském kontě a když přijde tato potvrzující zpráva, tak teprve potom prosíme čtenáře, aby došli k nám pro knížku na Svornosti.”

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Havířovský expres
30. ledna 2021, 16:20

O adopci zvířat v Útulku Max je enormní zájem

Malí psi do deseti kilo jdou v útulcích doslova na dračku. I takový dopad má koronavirová krize. Lidé jsou více doma, děti nechodí do školy a pejsek může být dobrým kamarádem. Takovou zkušenost má i havířovský Útulek Max.

Jiří Kaleta, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “Je tak enormní zájem, že nám lidé volají a posílají emaily z oblastí republiky jako je Karlovarsko, Šumava, Hradec Králové, včera si tady byly pro pejska z Pardubic. Dokonce přijeli vlakem, protože se jim ráno pokazilo auto, ale i tak přijeli a toho psa si odvezli.”

Každý si musí uvědomit, že zvíře ale není hračka.

anketa: “Lidi chtějí mít někoho k sobě, k dětem, ale pak začnou chodit do práce, děti do školy. Některý pejsek vydrží celý den, ale to je jeden z mála. A oni se pak trápí, když jsou doma a pak se třeba můžou vrátit zpět, a to je neštěstí.

Smyslem útulku je najít zvířatům nový domov. Zaměstnanci vždy zájemce o psy poučí.

Jiří Kaleta, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “Takže se snažíme potom těm lidem vysvětlit povahu toho psa. Bohužel teď se nevenčí, takže ten sociální kontakt s cizími lidmi není, takže ti psi se fixují na nás zaměstnance útulku, ale musím říct, že máme štěstí na to, že ti psi si zvyknou a zatím se nám z té adopce nevrací.”

Radim Goryl, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “My každý den všechny ty psy vezmeme ven a venčíme si je sami. Někdy i v našem volnu si je bereme na hory s kolegou. Je to různé, ale všichni ti psi se dostanou každý den ven. Tak oni tady mají hlavně nastavený režim, takže to vnímají a mají z toho radost. Přesně ví, kdy se budou venčit, kdy budou jíst. Fungujeme si myslím velmi dobře.”

Letošní vánoční svátky byly pro útulek klidnější, přesto některé nechtěné dárky se k nim dostaly.

Jiří Kaleta, zaměstnanec Útulku Max Havířov: “Nebyli to jen pejsci, bohužel v kontejnerech se našla morčata, v krabici u popelnice ležel zakrslý králík i s klecí, takže obyvatelé, kteří šli ráno s odpadky volali, že to tam prostě leží, tak jsme pro ně zajeli. Pak jsou v karanténě, ale lidé volají, takže se to jen otočilo a našli jsme jim nový domov všem. Teď tu nemáme z drobných zvířat vůbec nic. Jednu dobu po vánocích jsme tu neměli ani kočky. Teď tu máme dvě kočky, což je také minimum. Měli jsme jich v létě 36.”

V současné době mají v útulku jen 29 psů, což je nejnižší stav od roku 2009.

---

Strážníci jsou zavalení podněty kvůli aplikaci Dej tip

Aplikace Dej tip v Havířově slouží k tomu, aby lidé mohli radnici upozorňovat na nedostatky ve městě. Například na zničené lavičky, veřejné osvětlení. Lidé ale začali kvůli změně v aplikaci zavalovat podněty přímo městskou policii. Ta to chce změnit.

Strážníci městské policie v Havířově jsou zavalení podněty od občanů, a to díky aplikaci Dej tip. Ta sice funguje už několik let a osvědčila se. Lidé pomocí chytrých telefonů hlásí různé závady, které se mají rychle vyřešit. Kvůli změně ale nyní strážníci řeší denně i desítky nahlášených podnětů.

Bohuslav Muras, ředitel MP Havířov: “Původně to šlo na magistrát pouze, kde magistrát rozděloval příslušným odborům ty problémy tak, jak byly. Najednou se rozmohlo to, my jsme udělali takovou úpravu, že ty věci, které by měly jít k nám, k nám jdou přímo a občané si zvykli například řešit spory na parkovišti tím, že oznamuje soused souseda, nebo evidentně jde někdo po městě a každý přestupek, který vidí vyfotí a pošle to. Je to anonymní, ale my jako městská policie, když to k nám přijde, se tím musíme zabývat. Vyjíždíme a mírně nám to komplikuje situaci.”

Městská policie by uvítala, kdyby se aplikace vrátila do původní polohy a podněty se třídily opět na magistrátu.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “My si potřebujeme nejdříve vyhodnotit tu situaci tak, abychom ty podněty řešili rychle. Není cílem, aby podněty zůstávaly na magistrátu, ale aby opravdu MP řešila podněty, které jí přísluší a magistrát řešil podněty, které přísluší jemu. Já si myslím, že někteří to pochopili asi jako recesi, dělají si z toho srandu a opravdu tato aplikace není k tomu určená. Já bych chtěl hlavně poprosit občany, aby opravdu využívali tuto aplikaci k tomu, k čemu je určena. Opravdu Dej tip na něco, co ve městě nefunguje, co je třeba zlepšit. To, aby se upozorňovalo na to, že někdo blbě parkuje a navzájem si sousedi dělali naschvály, ta aplikace není určena. Prosím občany, aby toto dodržovali.”

Parkování je v Havířově problém. V letošním roce bude město investovat do čtyř nových parkovišť.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “My jsme v zastupitelstvu v prosinci v rozpočtu schválili výstavbu tří nových parkovišť. Teď jsme rozšířili investiční akce o čtvrté parkoviště. To znamená, že se snažíme každým rokem a celkem se nám to daří, postavit 250 až 300 nových parkovacích míst. Samozřejmě parkování je problém všude i v Havířově, ale opravdu těch parkovacích míst za poslední období přibývá a jsme za to rádi. Věřím, že se alespoň částečně ta situace projeví. Právě konkrétně to dnešní parkoviště na ulici Majakovského tam je parkování velmi problematické a věřím, že občanům parkoviště uleví.”

---

Knihovna v Havířově půjčuje knihy pomocí výtahu

Knihovny musí být kvůli opatřením zavřené. V Městské knihovně na ulici Svornosti v Havířově, ale přišli na způsob, jak knihy půjčovat a přitom nic neporušit. Využili k tomu výtah.

Knihovna v Havířově si lámala hlavu, jak přes vládní opatření dostat knížky ke svým čtenářům. Pak se zaměstnanci podívali na výtah a nápad byl na světě. Nejdříve si čtenář z domu přes internet zarezervuje knížku.

Michaela Tobolová, pracovnice Městské knihovny Havířov: “Bezkontaktní výdej probíhá tak, že čtenáři si nejdříve musí knížky objednat přes on-line katalog, mohou nám poslat seznam knih emailem, mohou nás oslovit telefonicky. Když jsou ty knížky pro čtenáře připravené, tak čtenáře kontaktujeme, čtenář si dojde do knihovny na ulici Svornosti, kde ten bezkontaktní výdej probíhá a my mu knížky předáme prostřednictvím výtahu. Opravdu ten výdej je bezkontaktní, protože my spolu nepřijdeme do bližšího kontaktu.”

Za první tři dny knihovna takto půjčila knížky téměř třem stovkám čtenářů.

anketa: “Vybral jsem si knížky, i když jsem registrovaný u jiné knihovny, pobočky v Havířově. Takže jsem si je vybral s tím, že mi umožnili si je vybrat přes bezkontaktní výběr, což je super, protože si knížky mohu půjčit a normálně bych nemohl.”

anketa: “Určitě jsem ráda, protože čtu hodně a doma už mám všechny knížky přečtené a jsem ráda, že je alespoň tato možnost.”

anketa: “Já si myslím, že je to velice dobré. Jsem spokojená moc, alespoň mám co číst. Moc mi chybí, že jsou knihovny zavřené.”

anketa: “Je to zajímavý způsob, velice zajímavý způsob. Právě proto jsem přišel, abych zjistil co a jak dál, protože knížky docházejí doma, není co číst. Bohužel mě velice mrzí, že knihovny jsou takto zavřené. Zajímavé, vyzkouším.”

Bezkontaktně lidé knížky i vracejí. Jednoduše je nechají v boxu, který je umístěn před knihovnou. Jeden z čtenářů si stěžoval, že měl objednanou knížku, ale když přišel do knihovny, nachystaná nebyla.

Michaela Tobolová, pracovnice Městské knihovny Havířov: “Stalo se to, že čtenáři si některé knihy ve velkém množství nechávají převážet z jiných poboček. Předpokládám, že pobočka ho kontaktovala, že knížka je na cestě a pan pochopil, že knížka už je tady u nás v knihovně. Je nutno vyčkat na potvrzující email, nebo SMS podle toho, co má čtenář uvedené jako údaje ve svém čtenářském kontě a když přijde tato potvrzující zpráva, tak teprve potom prosíme čtenáře, aby došli k nám pro knížku na Svornosti.”

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/havirovsky-expres/havirovsky-expres-30-01-2021-16-24