Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ostravská městská galerie Plato reaguje na dění kolem interrupcí v Polsku a na Slovensku a oslovila umělce, aby svůj postoj vyjádřili vizuálním komentářem umístěným na budově sídla Plato. Z Ostravského studia vítám ředitele Městské galerie Plato Marka Pokorného. Dobrý den pane řediteli, vítejte.
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: Dobrý den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Na začátek možná vysvětlete proč jste se rozhodli uchopit toto téma -interrupce, takové aktuální a těžké téma?
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: Současné umění, kterým se zabýváme je samozřejmě umění, které je velmi angažované, které si všímá toho co se děje ve společnosti, toho co se děje ve světě a často vlastně reaguje na ty podněty z vnějšku. Ti lidé umělci jsou angažovaní vlastně v každodenním životě, v sociálních problémech, kulturních problémech, ekonomických problémech. A to co se vlastně stalo v Polsku, to znamená schválení ztíženého přístupu k interrupcím ústavním soudem, tak primárně vyvolal obrovskou vlnu nesouhlasu jednak celé polské společnosti, ale jednak velmi specificky se k tomu začali vyjadřovat právě naši kolegové, kurátoři, umělci, se kterými my jsme v kontaktu jako s umělci. A vyjadřovali se k tomu nejenom jako politickými statementy, ale také prostřednictvím některých vizuálních symbolů nebo vizuálních projevů. Podobně jsou angažovaní naši kolegové, přátelé, kamarádky, kolegyně na Slovensku, kde ta situace se v poslední době hroutí podobně a pro nás to téma interrupcí nebo vůbec právo ženy rozhodovat o svém těle a o své budoucnosti, je vlastně zásadní. To nijak nesouvisí bezprostředně s politickými akty, se zákonnými úpravami, ale je to prostě téma, které moderní umění a současné umění zpracovává dlouhodobě a tím, že to eskalovala v současné době, tak my jsme si říkali, že už nemáme v podstatě na výběr než nějak zohlednit to, jak jsou aktivní vlastně umělci a kolegyně a kolegové v okolních zemích.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Oslovili jste několik umělců a uměleckých dvojic a od 9.11. už vlastně na výlohách, jak říkáte, Galerie Plato vystavujete a tak vlastně se přibližujete té společnosti nebo lidem, kteří mají nejen o to téma, ale o umění jako takové, zájem. Okomentujte jak ta výstava dále bude probíhat?
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: Ta výstava začala velmi spontánně, protože to byla ad hoc aktivita instituce. My jsme oslovili sedm uměleckých dvojic, umělkyň a umělců, aby reagovali na ten problém interrupcí nebo práva ženy na rozhodování o svém těle libovolným způsobem, každému jsme nabídli specifickou plochu a postupně vlastně se nám scházely nebo ještě scházejí návrhy, které my potom po technické stránce zpracováváme a děláme výlepy na ty naše výklady. Jsou to vlastně tři dvojice, umělci a umělkyně z Polska, tři zástupci české umělecké scény včetně dvojice Lada Gažiová a Alexandr Klukov, za slovenskou scénu, kde ten problém je podobný, jsme oslovili v Čechách žijící, světově významnou umělkyni Annu Gaučikovou, feministku, jednu z nejradikálnější tvůrkyň, která měla celou řadu výstav na nejvýznamnějších světových platformách, včetně Dokumenty 14 nebo naposledy velkou výstavu v Berlíně ve stěžejní galerii pro současné umění v Evropě. A teď čekáme vlastně na poslední dílo od Evy Koťátkové a Dominika Langa, což je taky zase fenomén evropský. Minimálně jednu komentovanou prohlídku, protože komentované prohlídky uvnitř budovy nejsou možné, tak s kolegou Adamcem jsme se domluvili, že pro zájemce bychom zvenku samozřejmě v počtu, který odpovídá nařízením vlády, bychom byli schopni mluvit se zájemci o samotné výstavě nebo těch jednotlivých dílech.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak umělci reagovali na vaši výzvu připojit se k tomu boji proti tomu, aby interrupce byly zakázány nebo vůbec, aby se zpřísňovaly jakékoliv podmínky v jakékoli evropské zemi? Jediným vaším požadavkem pro umělce bylo zakomponování blesku, který se stal jedním z poznávacích znamení aktuálních protestů v Polsku. Jaká byla jejich reakce, že vy chcete podpořit protestující lidi?
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: Velmi spontánně pozitivní. Já myslím, že to jsou opravdu lidé, kteří naopak spíš nečekají, že instituce našeho typu by šla do takového problému vlastně takhle rychle a bez nějakého velkého jištění. Takže naopak jsme tam cítili obrovskou podporu a zájem ze strany umělců včetně polských tvůrců.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Už jste zmínil pandemická opatření, která se snad možná nejvíce týkají v letošním roce kultury. Jak se odrazilo to, že nefungujete v tom vašem hospodaření, jaký to mít odraz možná i do příštího roku?
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: My vlastně máme poměrně velké štěstí na rozdíl od divadel nebo hudebních souborů, že nepochází velká část našich příjmů z prodeje vstupenek. To je část zdrojů, která je relativně malá. My jsme měli štěstí v letošním roce, že jsme kromě příspěvku města, obdrželi celou řadu grantových peněz a měli jsme docela pěkné příjmy, řekněme z pronájmů nebo nějakých partnerských vztahů. Takže vlastně paradoxně v letošním roce tím, že odpadla celá řada aktivit, událostí kulturních, které byly náročné ekonomicky, tak vlastně ekonomicky jsme na tom zatím velmi dobře. Ovšem samozřejmě díváme se do příštího roku, kdy předpokládám, že se může redukce toho příspěvku od města projevit. Zatím ty signály jsou takové, že se město velmi rozumně bude pokoušet udržet v maximální míře financování svých příspěvkových organizací, kulturních zařízení, protože to by bylo, zejména pro divadla nebo pro filharmonii je to něco nevídaného ten výpadek příjmů. Na druhou stranu netušíme v tuhle chvíli jak vysoce dotované budou grantové okruhy Ministerstva kultury, jak se domluvíme na podpoře třeba s krajem. Nevíme ještě jak budeme schopni poskytovat určité služby, za které jsme mohli vybírat peníze, takže přestože ten projekt na příští rok, jehož tématem jsou Ruiny, tak je zase založený na mezinárodní spolupráci, na celé řadě aktivit, které mají vysokou jaksi hodnotu nejenom uměleckou, ale také něco stojí, tak my jsme připraveni na to, že v případě, že budeme nuceni redukovat rozpočet a zároveň počítáme s tím, že se budeme muset vyrovnávat znovu s nějakými omezeními veřejné dostupnosti našich prostor. Připravujeme projekt, který by měl nějak velmi hutně to téma uchopit i prostřednictvím našich webových stránek nebo média on-linového, k čemuž jsme letos ještě nepřistoupili, protože pořád vlastně jsme přesvědčeni o tom, že ten přímý kontakt s umělcem, s uměním, s uměleckým dílem je to zásadní, a to co poskytují on line platformy je vlastně jenom velmi špatná náhražka, jen takový udržovací jakoby proces, zvláště v případě současného umění.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, velmi krátce, vaše budoucí sídlo jsou a bývalá městská jatka, ty se rekonstruují. V jakém stavu teď momentálně rekonstrukce a možná s ohledem právě na ta pandemická opatření, o kterých se stále mluví, a škrcení rozpočtu, zachová se ta rekonstrukce a budoucí vzhled v plánovaném rozsahu?
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: Já myslím, že jak město, které je hlavním investorem té rekonstrukce, tak i my nepočítáme s tím, že by došlo k nějakému ukončení nebo utlumení nebo předefinování té stavby. To je prostě investiční akce, která je dlouhodobě plánovaná, jsou na to alokovány peníze, není možné vlastně v tuhle chvíli cokoli zastavit. Myslím si, že můžeme být všichni v zásadě v klidu, že ta rekonstrukce se uskuteční v tom rozsahu v jakém byla naplánovaná. V tuhle chvíli vlastně už je celá řada těch hrubých prací ukončena, bude se stavba přikrývat provizorně na zimu, začne se pracovat na nějakých vnitřních ústrojích tohoto objektu a zatím to vypadá, že opravdu i z hlediska harmonogramu stavby jsme tam, kde jsme měli být, možná s nějakým předpokladem dvou týdnů zdržení.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, já vám děkuji za rozhovor i za váš čas, který jste věnoval tomuto tématu a přeji Vám hezké a zdravé dny.
Marek Pokorný, ředitel Městské galerie PLATO: Moc děkuju. Držte se všichni.
Redakčně upraveno / zkráceno.