Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku a Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru ZUŠ Nový Jičín: Novojičínská Zuška má vítěze celosvětové soutěže

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Osmiletý Matyáš Štolfa z Nového Jičína vyhrál hlavní cenu v jedné z největších dětských výtvarných soutěží na světě. V Japonsku porazil přes deset tisíc obrázků ze 71 zemí. O tom, jak jeho obraz vznikal a co úspěch znamená pro školu, si dnes budeme povídat s Matyášem a jeho paní učitelkou Ladou Poulovou. Vítejte. Na začátek obrovská gratulace tobě k tomu, že jsi zvítězil a paní učitelce, že má takového nadaného žáka a že měla takovou šťastnou ruku vybrat tak krásný obrázek. No a protože jsem řekla divákům, že jim povím, jak ten obrázek vznikal, tak pověz, jak vznikal ten obrázek.

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Nakreslil jsem, jak já kreslím – nakreslil jsem farmu, na které byly ovečky a taky jablka. A ještě tam byl farmář, jak sklízí některá ta jablka.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Baví tě malovat?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Ano, baví.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A maluješ každý den?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No, každý den ne, ale někdy si namaluju.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A jak dlouho chodíš do výtvarky v Novém Jičíně?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Tři roky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak to je od pěti let? Když máš osm?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No jo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Doplní nás paní učitelka. Dá se říct o Matym, když vyhrál takovou soutěž, že už teď byste řekla, že je to nadaný žák?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Tak myslím, že to prokázalo i to ocenění, i ta porota, která ten obrázek vybrala. Tak Maty to má jako s certifikátem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Řekněte něco o té soutěži. Jaké obrázky tam mohou lidé, už jsem řekla ze 71 zemí světa posílat. No a co na to porota?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Z mého pohledu je to moc pěkná soutěž. Ten koncept je takový vstřícný, je to založené na tom, že obrázky jsou svědectvím toho, kde děti žijí. Ta soutěž nemá žádné téma, není žádné zadání. A vlastně je na tom buď na tom učiteli, nebo na rodičích, případně kteří se rozhodnou a vyberou to, co se jim zdá, že z jejich pohledu je to to nejlepší a pošlou do soutěže.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ve vašem případě to bylo opravdu to nejlepší, co máte ve výtvarném oboru napříč věkovými kategoriemi? Dá se to takto říct?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Asi ano. Vždycky si dělám takovou složku, do které dávám práce, které se mi zdají, že mají nějaký přesah, že v nich je něco takového mimořádného. A s tou složkou potom teda úporně vybírám to, co bych poslala, ale myslím, že musím teda opravdu přiznat, že ten Matyho obrázek, ten z mého pohledu už jak vznikal, tak jsem cítila, že tam jako je něco mimořádného a tam jsem vůbec nepřemýšlela o tom, že bych ho neposlala.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A co pro školu znamená takový úspěch? Já jenom podotýkám, že to není poprvé.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Je to podruhé, kdy přichází to nejvyšší ocenění tady z té soutěže z Japonska k nám do školy. Před čtrnácti lety, já teď musím být jako opravdu osobní. Před čtrnácti lety to ocenění přišlo mojí mamince, která vedla tenkrát děti a vybrala obrázek, který do soutěže poslala. A teď se ten úspěch opakuje a já nevím, jestli se někdy stalo, že by ta cena se vrátila do té školy. Nemám tu zprávu. Možná ano, ale je to mimořádné. Já z toho mám takový pocit, že pokračujeme v těch šlépějích, které moje maminka a rodiče, kteří tam působili, a které nastavili.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já vás ještě doplním, protože jsem čekala, že to řeknete, že to ocenění dostal váš syn.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Ano, to je takové, jako věřím, že z pohledu zvenčí to je až takový neuvěřitelný příběh. Ano, můj syn měl tenkrát 6 let a namaloval obrázek s kocourem, jak krmí kocoura nebo jak si hraje s kocourem. A ten obrázek teda byl takhle oceněný.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Maty, co to s tebou udělalo, když ses dozvěděl, že jsi vyhrál soutěž v Japonsku?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No, překvapilo mě to a byl jsem z toho moc šťastný.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A co na to říkali rodiče?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Byli na mě pyšní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A co by sis přál za odměnu? Za to, že jsi byl nejlepší? Co by se ti líbilo?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No nějaká výbava do školy a něco do mého pokojíčku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já jenom divákům prozradím, že maminka je v režii, takže to všecko slyší. Tak Maty, já ti za nějakou dobu zavolám a řekneš mi, jestli ti splnila tohle přání. Kolik takových nadaných dětí se dá říct za nějakou určitou dobu máte? Nebo s kolika jste se potkala a kolik z nich se třeba té práci tomu výtvarnému umění věnují dál. Protože já jsem se vás ptala, co váš syn a ten se malování nebo výtvarnému světu nevěnuje aktivně.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Já já nedokážu říct. Těch dětí, u kterých nějaký předpoklad talentu je a které k nám přicházejí, je stále hodně a moc nás to těší a nedokážu říct, kolik jich zůstává neodhalených, ale přála bych jim, aby v té tvorbě, ať je jakákoliv, aby v tom našli radost, takové uspokojení, seberealizaci, ať už to dělají ve svém budoucím životě, nebo ať to dělají jako koníčka. Bylo by fajn, kdyby to bylo něco, kde se cítíme jako ve svém prostředí, kde se cítíme šťastní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dneska se hodně hovoří o tom, že děti nechodí ven, že se nevěnují žádným činnostem, že nejvíce času tráví u obrazovky nebo s mobilem v ruce. Jak to vnímáte vy z pozice pedagoga ve výtvarném oboru základní umělecké školy?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Tak ta doba je taková. My sami, my dospělí taky trávíme plno času s mobilem a u počítače, takže nemůžeme to dětem zazlívat. Ale vnímám to, že u některých dětí je to i určitá forma úniku před právě tím digitálním světem a často jsou i šťastní, když můžou manuálně i třeba ve fyzicky náročném nějakém procesu, kdy třeba dělají poměrně fyzicky náročnou grafiku nebo modelují, že i ta dřina, která je s tím spojená, že je taky uspokojuje a že to vyhledávají a dělají to rádi.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Zmínila jste své rodiče, kteří působili na stejné škole, kde působíte vy. Posunula se doba v oblasti technologií výrazně? Pracuje výuka i s novými technologiemi a zapracováváte je do výuky?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Zapracováváme je, ale musím říct, že poměrně okrajově – snažíme se děti pořád vést k přímému prožitku: přímo ruka, tužka, papír, jakákoli hmota.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máty, tys nám prozradil, co jsi namaloval na vítězný obrázek, který vyhrál v Japonsku. Máš teď v hlavě něco nového, co bys mohl namalovat a co by sis řekl? To je ještě lepší než ten, co vyhrál a chtěl bych znovu být přihlášený do té soutěže.

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No, zatím ještě nemám a ani jsem nad tím nepřemýšlel.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: No a co třeba kdyby přišla taková nabídka, že by ses mohl podívat do Japonska?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No tak bych se podíval do toho muzea. Zkusil bych tam nějaké sushi a podíval bych se na stánky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak byste motivovala děti, které třeba nemají odvahu zhodnotit, jestli by je to bavilo, nebo jestli jsou dostatečně nadané, a překročit práh základní umělecké školy ve výtvarném oboru? Jak byste takové děti – nebo možná i dospělé – motivovala právě vy, paní učitelko?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Já myslím, že on to nejlíp asi řekne Maty. Maty má krásný příběh, který se toho týká. Ten jako stojí za vyprávění.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak my čekáme, jsme napjatí, co nám povíš. Jak bys namotivovat lidi, děti i dospělé, aby začali chodit do výtvarné školy v Novém Jičíně?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No tak aby je to bavilo, aby kreslili s láskou a aby se tam přihlásili.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Je to ten příběh, který měl na mysli Maty?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Má takový příběh, svůj osobní – jak přišel do ZUŠky. A ten příběh se pojí se soutěží v mateřské školce. Maty, odvyprávíš ho?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Ve školce mi paní učitelka řekla, ať nakreslím hasičské auto. Tak jsem si vzal nějakou knížku, ve které bylo hasičské auto, hasiči, hořící budova a lidi, jak skákají z oken na záchrannou plachtu. No a já jsem to nakreslil – v pohodě, asi za dva dny. Potom to paní učitelka poslala do nějaké soutěže v Novém Jičíně a pak i v rámci Moravskoslezského kraje. A tam jsem vyhrál druhé a třetí místo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak ty jsi nastartovaný pořád vyhrávat nebo často vyhrávat? Maty, já ti přeji, ať takových úspěchů máš opravdu hodně. Děkuji, že jsi přijel k nám do Ostravy do studia a vám přeji a ze srdce přeji hodně takových nadaných žáků, ať vás ta práce těší a povznáší.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Děkujeme moc a my přejeme všem dětem, které mají ten pocit, ať nejsou stydlivé a každý je umělcem, ať je to navenek - uvnitř, ale ať v sobě toho umělce najdou a nebojí se toho.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Krásná tečka na závěr našeho rozhovoru. Mějte se moc hezky a děkujeme za pozornost.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku a Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru ZUŠ Nový Jičín: Novojičínská Zuška má vítěze celosvětové soutěže
07. května 2025, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Osmiletý Matyáš Štolfa z Nového Jičína vyhrál hlavní cenu v jedné z největších dětských výtvarných soutěží na světě. V Japonsku porazil přes deset tisíc obrázků ze 71 zemí. O tom, jak jeho obraz vznikal a co úspěch znamená pro školu, si dnes budeme povídat s Matyášem a jeho paní učitelkou Ladou Poulovou. Vítejte. Na začátek obrovská gratulace tobě k tomu, že jsi zvítězil a paní učitelce, že má takového nadaného žáka a že měla takovou šťastnou ruku vybrat tak krásný obrázek. No a protože jsem řekla divákům, že jim povím, jak ten obrázek vznikal, tak pověz, jak vznikal ten obrázek.

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Nakreslil jsem, jak já kreslím – nakreslil jsem farmu, na které byly ovečky a taky jablka. A ještě tam byl farmář, jak sklízí některá ta jablka.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Baví tě malovat?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Ano, baví.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A maluješ každý den?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No, každý den ne, ale někdy si namaluju.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A jak dlouho chodíš do výtvarky v Novém Jičíně?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Tři roky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak to je od pěti let? Když máš osm?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No jo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Doplní nás paní učitelka. Dá se říct o Matym, když vyhrál takovou soutěž, že už teď byste řekla, že je to nadaný žák?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Tak myslím, že to prokázalo i to ocenění, i ta porota, která ten obrázek vybrala. Tak Maty to má jako s certifikátem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Řekněte něco o té soutěži. Jaké obrázky tam mohou lidé, už jsem řekla ze 71 zemí světa posílat. No a co na to porota?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Z mého pohledu je to moc pěkná soutěž. Ten koncept je takový vstřícný, je to založené na tom, že obrázky jsou svědectvím toho, kde děti žijí. Ta soutěž nemá žádné téma, není žádné zadání. A vlastně je na tom buď na tom učiteli, nebo na rodičích, případně kteří se rozhodnou a vyberou to, co se jim zdá, že z jejich pohledu je to to nejlepší a pošlou do soutěže.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ve vašem případě to bylo opravdu to nejlepší, co máte ve výtvarném oboru napříč věkovými kategoriemi? Dá se to takto říct?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Asi ano. Vždycky si dělám takovou složku, do které dávám práce, které se mi zdají, že mají nějaký přesah, že v nich je něco takového mimořádného. A s tou složkou potom teda úporně vybírám to, co bych poslala, ale myslím, že musím teda opravdu přiznat, že ten Matyho obrázek, ten z mého pohledu už jak vznikal, tak jsem cítila, že tam jako je něco mimořádného a tam jsem vůbec nepřemýšlela o tom, že bych ho neposlala.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A co pro školu znamená takový úspěch? Já jenom podotýkám, že to není poprvé.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Je to podruhé, kdy přichází to nejvyšší ocenění tady z té soutěže z Japonska k nám do školy. Před čtrnácti lety, já teď musím být jako opravdu osobní. Před čtrnácti lety to ocenění přišlo mojí mamince, která vedla tenkrát děti a vybrala obrázek, který do soutěže poslala. A teď se ten úspěch opakuje a já nevím, jestli se někdy stalo, že by ta cena se vrátila do té školy. Nemám tu zprávu. Možná ano, ale je to mimořádné. Já z toho mám takový pocit, že pokračujeme v těch šlépějích, které moje maminka a rodiče, kteří tam působili, a které nastavili.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já vás ještě doplním, protože jsem čekala, že to řeknete, že to ocenění dostal váš syn.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Ano, to je takové, jako věřím, že z pohledu zvenčí to je až takový neuvěřitelný příběh. Ano, můj syn měl tenkrát 6 let a namaloval obrázek s kocourem, jak krmí kocoura nebo jak si hraje s kocourem. A ten obrázek teda byl takhle oceněný.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Maty, co to s tebou udělalo, když ses dozvěděl, že jsi vyhrál soutěž v Japonsku?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No, překvapilo mě to a byl jsem z toho moc šťastný.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A co na to říkali rodiče?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Byli na mě pyšní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A co by sis přál za odměnu? Za to, že jsi byl nejlepší? Co by se ti líbilo?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No nějaká výbava do školy a něco do mého pokojíčku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Já jenom divákům prozradím, že maminka je v režii, takže to všecko slyší. Tak Maty, já ti za nějakou dobu zavolám a řekneš mi, jestli ti splnila tohle přání. Kolik takových nadaných dětí se dá říct za nějakou určitou dobu máte? Nebo s kolika jste se potkala a kolik z nich se třeba té práci tomu výtvarnému umění věnují dál. Protože já jsem se vás ptala, co váš syn a ten se malování nebo výtvarnému světu nevěnuje aktivně.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Já já nedokážu říct. Těch dětí, u kterých nějaký předpoklad talentu je a které k nám přicházejí, je stále hodně a moc nás to těší a nedokážu říct, kolik jich zůstává neodhalených, ale přála bych jim, aby v té tvorbě, ať je jakákoliv, aby v tom našli radost, takové uspokojení, seberealizaci, ať už to dělají ve svém budoucím životě, nebo ať to dělají jako koníčka. Bylo by fajn, kdyby to bylo něco, kde se cítíme jako ve svém prostředí, kde se cítíme šťastní.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dneska se hodně hovoří o tom, že děti nechodí ven, že se nevěnují žádným činnostem, že nejvíce času tráví u obrazovky nebo s mobilem v ruce. Jak to vnímáte vy z pozice pedagoga ve výtvarném oboru základní umělecké školy?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Tak ta doba je taková. My sami, my dospělí taky trávíme plno času s mobilem a u počítače, takže nemůžeme to dětem zazlívat. Ale vnímám to, že u některých dětí je to i určitá forma úniku před právě tím digitálním světem a často jsou i šťastní, když můžou manuálně i třeba ve fyzicky náročném nějakém procesu, kdy třeba dělají poměrně fyzicky náročnou grafiku nebo modelují, že i ta dřina, která je s tím spojená, že je taky uspokojuje a že to vyhledávají a dělají to rádi.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Zmínila jste své rodiče, kteří působili na stejné škole, kde působíte vy. Posunula se doba v oblasti technologií výrazně? Pracuje výuka i s novými technologiemi a zapracováváte je do výuky?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Zapracováváme je, ale musím říct, že poměrně okrajově – snažíme se děti pořád vést k přímému prožitku: přímo ruka, tužka, papír, jakákoli hmota.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Máty, tys nám prozradil, co jsi namaloval na vítězný obrázek, který vyhrál v Japonsku. Máš teď v hlavě něco nového, co bys mohl namalovat a co by sis řekl? To je ještě lepší než ten, co vyhrál a chtěl bych znovu být přihlášený do té soutěže.

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No, zatím ještě nemám a ani jsem nad tím nepřemýšlel.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: No a co třeba kdyby přišla taková nabídka, že by ses mohl podívat do Japonska?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No tak bych se podíval do toho muzea. Zkusil bych tam nějaké sushi a podíval bych se na stánky.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak byste motivovala děti, které třeba nemají odvahu zhodnotit, jestli by je to bavilo, nebo jestli jsou dostatečně nadané, a překročit práh základní umělecké školy ve výtvarném oboru? Jak byste takové děti – nebo možná i dospělé – motivovala právě vy, paní učitelko?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Já myslím, že on to nejlíp asi řekne Maty. Maty má krásný příběh, který se toho týká. Ten jako stojí za vyprávění.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak my čekáme, jsme napjatí, co nám povíš. Jak bys namotivovat lidi, děti i dospělé, aby začali chodit do výtvarné školy v Novém Jičíně?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: No tak aby je to bavilo, aby kreslili s láskou a aby se tam přihlásili.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Je to ten příběh, který měl na mysli Maty?

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Má takový příběh, svůj osobní – jak přišel do ZUŠky. A ten příběh se pojí se soutěží v mateřské školce. Maty, odvyprávíš ho?

Matyáš Štolfa, vítěz výtvarné soutěže v Japonsku: Ve školce mi paní učitelka řekla, ať nakreslím hasičské auto. Tak jsem si vzal nějakou knížku, ve které bylo hasičské auto, hasiči, hořící budova a lidi, jak skákají z oken na záchrannou plachtu. No a já jsem to nakreslil – v pohodě, asi za dva dny. Potom to paní učitelka poslala do nějaké soutěže v Novém Jičíně a pak i v rámci Moravskoslezského kraje. A tam jsem vyhrál druhé a třetí místo.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tak ty jsi nastartovaný pořád vyhrávat nebo často vyhrávat? Maty, já ti přeji, ať takových úspěchů máš opravdu hodně. Děkuji, že jsi přijel k nám do Ostravy do studia a vám přeji a ze srdce přeji hodně takových nadaných žáků, ať vás ta práce těší a povznáší.

Lada Poulová, pedagožka výtvarného oboru, ZUŠ Nový Jičín: Děkujeme moc a my přejeme všem dětem, které mají ten pocit, ať nejsou stydlivé a každý je umělcem, ať je to navenek - uvnitř, ale ať v sobě toho umělce najdou a nebojí se toho.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Krásná tečka na závěr našeho rozhovoru. Mějte se moc hezky a děkujeme za pozornost.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-07-05-2025-17-14