Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dnes se zaměříme na Moravskoslezskou technologickou akademii. Projekt, který modernizuje vzdělávání a propojuje školy s praxí. Ve studiu vítám ředitele Jana Mecu. Dobrý den, pane řediteli, vítejte u nás.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Dobrý den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, v úvodu se Vás zeptám pro naše diváky. Co je to Moravskoslezská technologická akademie a jaké jsou její cíle?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Moravskoslezská technologická akademie instituce, která byla založena, aby podporovala řekněme inovace v odborném vzdělávání. To byl její cíl a vlastně jejími vlastníky je Moravskoslezský kraj, Moravskoslezské inovační centrum a Moravskoslezský automobilový cluster.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jak se liší od jiných vzdělávacích institucí?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: To je složitá otázka. Instituce podobného ražení v České republice není, nebo nevíme, že by existovala. My jsme se inspirovali příběhem ze zahraničí. To znamená, část toho našeho fungování je opřena o zkušenosti například z Baskicka. Takže ty odlišnosti lze najít velmi těžko.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jenom ať přiblížíme fungování této instituce, jakým způsobem získáváte studenty?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak to bych rád uvedl na pravou míru. My studenty nevzděláváme. Naší hlavní rolí je podporovat střední školy v Moravskoslezském kraji, hlavně tedy odborné střední školy, aby byly schopny přenášet inovace do výuky.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Znamená to, že se spíš zapojujete na vedení škol a přinášíte jim nějaké novinky ve vzdělávání, aby se zapojili studenti.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak zkusím to vysvětlit. Je to tak, že my nemáme ani ambici vzdělávat přímo studenty. Naší cílovou skupinou, nebo řekněme tím naším zákazníkem, jsou střední školy, jejich učitelé a teprve následně žáci v těch školách a celý ten proces našeho fungování je nastaven následovně. My se snažíme najít věci, které dneska v těch středních školách ve výuce chybí. Jsou to většinou nějaké technologické novinky, inovace, které velmi často objevujeme u soukromých firem, v byznyse anebo na vysokých školách. A ty se snažíme co nejefektivněji potom dostat do výuky na středních školách.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pomáhá i to, že jste vy sám ředitelem školy v Bruntále, to znamená, že tam si, jak kdyby můžete "testovat" některé technologie. Je to tak?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak samozřejmě je to tak. Já spoustu těch zkušeností, které mám, jsem načerpal u nás, na průmyslovce a na obchodce v Bruntále. Mnoho věcí, si ověřujeme, testujeme přímo ve škole. Ta forma té spolupráce, kterou tam dneska mezi těmi institucemi máme, tak je určitě přínosná. Můžu říct, že v některých oblastech by to vůbec nešlo. Bez té školy bychom některé věci nedokázali vůbec dělat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme říci některé konkrétní aktivity. Já tady mám například EduBoxy. EduBoxy už jsme našim divákům představili, ale pojďme si ještě něco více o nich říct.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak já si myslím, že by bylo vhodné asi uvést příklad nebo trošku vysvětlit v širším kontextu, co to EduBox je. EduBox si zkuste představit jako nějaký univerzální nosič informací dneska. Většinou je to ve formě počítačové hry, kdy my se snažíme nějakou atraktivní formou nachystat přípravu pro učitele do výuky tak, abychom co nejvíce zkrátili jeho čas na přípravu. To znamená, řekněme ta adaptace na tu inovaci poznání té nové technologie tak, aby to bylo řekněme opravdu správně a bylo to správně didakticky, formálně, obsahově a současně, aby to bylo co nejatraktivnější pro ty žáky, tzn. EduBox je, vnímejme to jako nějaký nosič informací. Může mít i fyzickou podobu. Děláme třeba EduBoxy i na automobilech nebo pro robotické systémy a další věci. Takže takhle asi ve stručnosti.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kde získáváte peníze na tyto vzdělávací programy?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak my máme zajištěné financování v nějakých dvou etapách. Ta první etapa je do konce roku 2027. Tam jdou prostředky z fondů spravedlivé transformace. Ten projekt Technologická podnikatelská akademie, který realizujeme, tak tvoří 96 % zdrojů. A potom po roce 2027 do konce roku 2037, se zavázal financovat naše fungování Moravskoslezský kraj.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A jak do tady toho všechno zapadají, ty firmy? Protože v úvodu jsme řekli, že to je hlavně to propojení student - firma.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: To je to jednoduchá, vnímejme to, že těm školám se velmi těžko sledují ty technologické trendy. Nebo možná je dokáží sledovat, ale už mají velké problémy s implementací těchto technologií do výuky. A zkusím to vysvětlit třeba na příkladu robotiky. Představte si, že chcete řeknu učit pokročilé robotické systémy. Potřebujete pomůcky, potřebujete mít znalosti, know-how, potřebujete mít učitele, kteří to ovládají. No a samozřejmě výstupem toho vzdělávacího procesu je kvalitní absolvent, který seznámení řekněme nebo má povědomí o těch aktuálních trendech v těch vybraných oblastech. No tak potřeba firmy můžeme být triviální, jednoduchá. Firmy samozřejmě chtějí, aby střední školy produkovaly absolventy, kteří jsou prostě poplatný té době, ve které dneska žijeme. Takže ta motivace těch firem je velmi silná právě skrze ten jejich nábor.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To chce ale velmi úzkou spolupráci s těmi firmami. Určitě za nimi zajíždět, komunikovat s nimi.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: My jsme můžu říct, téměř v denním kontaktu. Jednou, dvakrát za týden se scházíme s některými firmami a vždycky to je o tom, že oni nám nabízí spolupráci ve formě předání nějakých znalostí. Velmi často podepisují mandát smlouvy. Dostáváme kompletní 3D data. Spolupracujeme dnes už s firmami i mimo Moravskoslezský kraj. To znamená, že se daří nám nějakým způsobem budovat síť spolupráce takový, řekněme ekosystém, ve kterém se nám daří dostávat know-how z firemního prostředí do MTA a pak pomocí těch EduBoxů se snažíme ho dostat zase do těch středních škol. Takže takhle je ta cesta nastavená.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To je ale taková nekonečná cesta, protože ty technologie v dnešní době jdou hodně dopředu.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Je to tak. My tím, jak jsme se inspirovali tou baskitskou technikou, tak tam na té transformaci nějakým způsobem toho svého odborného vzdělávání pracují 17 let. A my dneska vidíme, že my jsme začali ještě před vznikem MTA vyvíjet nějaké boxy a ty už jsou dneska třeba po čtyřech letech poplatné době a musí se buď úplně zahodit, anebo se aktualizovat do nějaké míry, že ta změna můžeme říct, že je podstatná.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: 4 roky, tak to je velmi krátká doba.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak určitě. My se věnujeme například kybernetické bezpečnosti a tam si zkuste představit to, že zítra přijde nový typ kybernetického útoku a my bychom měli co nejrychleji schopnost dostat do výuky na středních školách. Je to vlastně nekonečný příběh, můžeš říct.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jakou máte zpětnou vazbu od pedagogů a možná i od těch firem?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Tak zpětná vazba je různá. Řekněme, že vstupujeme s těmi inovacemi do prostředí, které je dneska to můžu říct jako zkušenost ředitele střední školy. Střední školy, že to mají strašně těžké, protože je na ně vyvíjen poměrně velký tlak. A samozřejmě, jestli chcete po učiteli, který řekněme učí třeba pět odborných předmětů, které jsou od sebe možná se vám zdá navenek jako blízko, ale stejně to je jako pět různých specializací.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Promiňte, já vám do toho skočím. To se stává běžně, že pět odborných předmětů učí jeden pedagog?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Určitě tak na středních odborných školách do určité velikosti je to běžný standard. Chci tím jenom říct, že na té střední školy ten tlak, jako je veliký. Mají toho řekněme hodně. A my se snažíme vytvořit prostředí, ve kterém to těm učitelům co nejvíc zjednodušíme, tak aby řeknu ta adaptace na ty nové technologie, na ty změny byla pro ně časově i řekněme znalostní co nejefektivnější.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: A daří se vám to? Máte tu zpětnou vazbu od nich?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Budu upřímný, někde se nám jako v některých oblastech se nám daří více, v některých méně. Jde o to, že někdy na straně těch učitelů jako schází nějaká motivace. Přijdete do školy a řeknete: "Teď to děláte špatně. Některé věci jsou staré a je potřeba je vyměnit". Tak to nebude vždycky úplně populární. Na druhou stranu jsou zase řeknu otevřené školy, otevření ředitelé, kteří jdou k tomu i učitelé a jdou k té změně nějakým způsobem naproti. To znamená, z mého pohledu je to nějaká dlouhodobá změna myšlení, snaha o to, abychom dostali co nejvíce těch učitelů na stranu těch změn a inovací. Protože z našeho pohledu je to nevyhnutelné.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: S kolika školami spolupracujete?
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Teď jsme to shodou okolností počítali. Je jich 51, část z nich je i mimo Moravskoslezský kraj, ale je jich poměrně hodně.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane řediteli, já Vám děkuji za Vaše odpovědi. Určitě je to široké téma a určitě rádi se k němu vrátíme. Vám děkuji za pozornost. Mějte se moc hezky.
Jan Meca, ředitel Moravskoslezské technologické akademie: Děkuji, na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
