Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy, Nové Bazaly - porota vybrala čtyři návrhy z deseti

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ostrava se mění. Ať už jde o ambiciózní plány na nový fotbalový stadion, zelené projekty v ulicích nebo moderní přístup k energetice a dopravě. Město čelí zároveň výzvám v oblasti životního prostředí, územního plánování i komunikace s veřejností. O tom už více primátor Jan Dohnal. Dobrý den, pane primátore. Vítejte u nás. Máme těch témat připravených hodně, tak zkusme hned se do nich pustit. Nové Bazaly, výstavba stadionu, to je něco, co sportovní fanoušky naplňuje očekáváním tak, jak je projekt daleko?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nemyslím, že jenom sportovní fanoušky. Je to opravdu velmi široce diskutované téma, které tou společností rezonuje. Koneckonců každý, kdo dneska jezdí kolem Bazalů tak si říká, že ten pohled není úplně veselý. Samozřejmě jsme dneska ve stavu, kdy nám běží mezinárodní architektonická soutěž. My jsme v původní fázi soutěže oslovili třicet studií z celého světa s tím, že máme za sebou první kolo. V rámci prvního kola jsme oslovili z těch třiceti na základě portfolií deset studií, které nám měly vypracovat už ideové návrhy toho, jak by nové Bazaly mohly vypadat. V minulém týdnu jsme tedy obdrželi devět návrhů, protože jedno studio nakonec odstoupilo s tím, že minulý týden ve čtvrtek a v pátek zasedala mezinárodní porota, jíž jsou i zástupci města účastni. A tato porota z těchto devíti návrhů vybrala čtyři návrhy, které už půjdou k velkému rozpracování do detailu. Už tam opravdu bude kladen důraz na ten opravdu velký detail s tím, že já bohužel nemůžu říci, které ty studia byly vybrány. Ohrozil bych podmínky této soutěže, ale můžu říci, že finální návrh bychom měli vybrat v listopadu. Jinak opravdu všechny ty návrhy jsou kvalitní. Jsou to studia z celého světa, které takovéto realizace dělají dennodenně. Je to opravdu spousta studií, které prostě postavily stovky stadionů po celém světě. Už ten ideový návrh v sobě koncentroval řadu věcí. Nejvíce se asi diskutuje založení té stavby, protože se v Ostravě historicky hovořilo o tom, že na Bazalech z důvodu poddolování špatné geologie stadion vůbec postavit nepůjde. My jsme sami udělali řadu průzkumů, řadu vrtů, ten kopec jsme opravdu rozebrali na dřeň, když to řeknu takhle a nepřišli jsme na nic, co by nám říkalo, že to nejde. Samozřejmě to území je geologicky složité, ale už s tímhle právě v téhle fázi soutěže všichni pracovali. Takže všechny ty návrhy, které jsme obdrželi, jdou technicky realizovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste součástí výběrové komise?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Jsem součástí hodnotící poroty.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k rozpočtu. 2,5 miliardy korun. Co to všechno zahrnuje? A není to hodně?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to částka, kterou jsme si řekli, že bychom chtěli za Bazaly utratit. Nebude se jednat pouze o fotbalový stadion typu nějaké opravdu čistě funkční stavby pro fotbal. Má se jednat o novou dominantu města a logicky je to na Bazalech. Je to na kopci, je to nad městem, půjde to dobře vidět. Možná si to lidi ani úplně neuvědomí, ale dnešní městský stadion, který je multifunkční, je tam atletika, fotbal není veřejně přístupný. On opravdu se otevírá pouze na ty akce, ale normálně si tam nenajdete. My chceme vytvořit živé centrum, které bude sloužit Ostravanům nonstop. To znamená nějaká vyhlídka, restaurace, muzeum, samozřejmě prohlídkové okruhy na samotném stadionu. Takže měla by to být taková trošičku dominanta, trošičku chlouba města, samozřejmě fotbalový stadion a holt ten rozpočet ty 2.5 miliardy tomu odpovídá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mě teď napadá otázka s těmi penězi. Vypořádala se už Ostrava s loňskými povodněmi? Ty totiž taky hodně zasáhly do rozpočtu. Nemuseli jste zvažovat některé projekty, jestli je odsunete, nebo úplně zrušíte?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Určitě ten dopad do rozpočtu díky povodním byl. Je třeba si ale říci, že Ostrava hospodaří takřka s 15 miliardy korun ročně. Povodňové škody na majetku města, ještě stále se vyčíslují. Je třeba říci byly někde plus mínus 1,5 miliardy korun. Největší škody byly na vodohospodářské infrastruktuře. Na její obnovu jsme částečně pojištěni. Máme fond, který jsme vypořádali finanční, a tady nám obrovsky pomohla státní dotace ve výši takřka 600 miliónů korun, která šla právě na obnovu čistírny odpadních vod. Samozřejmě, když jsem řekl, že ještě nemáme všechny škody, pasportizované to je proto, že některé stavby, které třeba byly naprosto zničené už jsme neobnovovali v tom nouzovém režimu, ale jsou to stavby, které musí projít klasickým novým projektem, novým stavebním povolením. Takže my třeba ty ceny těch realizací budeme znát až v momentě, kdy je budeme stavět. Ale než je budeme stavět a obnovovat, tak musíme projít klasickým stavebním řízením.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k dalšímu tématu. Ostrava má od letošního ledna nové ostravské stavební předpisy. Z jakého důvodu a v čem jsou nové?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nové jsou v tom, že předtím žádné nebyly. Jenom ať si opravdu laik dovede představit, co jsou stavební předpisy. Je to norma, kterou si můžou zřídit velká města. Týká se to Prahy, Brna, Ostravy, Praha už je měla. Brn a Ostrava je mají nově, které nám dovolují lehce modifikovat stavební zákon v podmínkách našeho města. My si od toho slibujeme to, že se nám povede trošičku odšpuntovat výstavbu v samotném centru města Ostravy, kdy například některé normy na odstínění nebo některé normy vztahující se k počtu parkovacích míst, my si můžeme sami zjemnit a to nám umožní zrychlit developerskou výstavbu v centru Ostravy, kde máme řadu proluk, a které chceme postupně zastavovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Průmyslové zóny. Daří se Ostravě průmyslové zóny zaplňovat?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to velké téma. Ostrava ve svém vlastnictví má 3 průmyslové zóny. Je to průmyslová zóna v Hrabové, která je dneska už plná, průmyslová zóna v Hrušově, která je takřka plná, a potom velká průmyslová zóna v Ostravě Mošnově. Tam v loňském roce proběhly dvě velké transakce. První po několika letech skončil prodej tří set hektarů území společnosti Panattoni, které tam má závazek do několika let postavit provozy, které tam budou zaměstnávat lidi. Jinak v té zóně v Mošnově dneska pracuje přes 4 tisíce lidí, je velice úspěšná. Ale co jsem hlavně rád, povedl se v minulém roce dotáhnout prodej společností od OMP, která nám postaví v Mošnově průmyslové zázemí pro společnost BMW, což je za mě skvělý zaměstnavatel, který už v příštím roce v Ostravě v Mošnovské zóně zaměstná více než 500 lidí. Myslím si, že to budou velice dobře placené místa s vysokou přidanou hodnotou. Navíc společnost BMW je opravdu tak významná značka, že čekáme i významný multiplikační efekt a že třeba řada firem by právě za BMW do Ostravy mohl přijít. Takže jsem obrovsky rád, že se tohle povedlo a do budoucna už nám toho moc nezbývá. Průmyslové zóny jsou de facto plné. V Mošnově nám zbývá ještě nějakých 16 hektarů, které chceme použít, ale pro výstavbu zázemí těch zón, protože dneska už tam pracuje hodně lidí a nejsou tam žádné ubytovací kapacity, žádná gastro zóna, žádné obchody. Takže ta zóna, která povede k příjezdu k terminálu letišti, by měla být taková spíše komerční, řekněme "kancelářsko" jakoby retailová, takže to je poslední. Další průmyslové zóny už město nemá. Takže dneska je to o tom, že se bavíme i se soukromými developery, se soukromými vlastníky pozemků v Ostravě, kterých ještě stále je dost a snažíme se je s těmi příchozími investory propojovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To všechno, co jste řekl, je možná základ pro to, že Ostrava je městem pro byznys. Je to tak?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to tak. Ostrava zvítězila v anketě Město pro byznys v rámci Moravskoslezského kraje. Velice dobře jsme se umístili i celostátně. Je to anketa, která posuzuje prostředí ve městě pro příchozí podnikatele. Jenom pro zajímavost počet podnikatelů na 1000 obyvatel je v Ostravě největší v kraji. A hlavně, co je pro mě důležité, ten počet stále roste a roste velice dynamicky, což znamená, že ta naše podpora podnikání, inovační centra a příprava průmyslových zón funguje a že se nám daří vytvářet podmínky pro to, abychom tady nalákali další a další investory a abychom začali i my sami, jakoby místní lidé, aby začali podnikat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, pojďme zmínit městskou hromadnou dopravu, a také dopravní podnik, protože ten je také průkopníkem v mnoha záležitostech, mimo jiné třeba jako u nás mezi prvními jsme platili v tramvajích bezkontaktně. Je tady i tramvajová trať směr Poruba a ta je taky hodně diskutovaná.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to tak, náš dopravní podnik patří opravdu k vlajkové lodi našeho města a určitě mezi nejlépe se rozvíjející dopravní podniky v Evropě. V České republice, podle mě lepší dopravní podnik nenajdeme. Samozřejmě, aby byl kvalitní, musíme ho stále rozvíjet. Takže kromě toho, že zavádíme stále řadu nových inovací, což právě byl třeba ten zmíněný odbavovací systém, ale nově třeba teďka i elektronický výpis pokud už revizoři jako všechno řeší on line přímo na místě, tak potřebujeme tu síť i rozvíjet. A víme, že historicky v Ostravě probíhá příprava výstavby tramvajové trati v Porubě s tím, že tento projekt má řadu komplikací v rámci svého povolování. Je to projekt do jisté míry kontroverzní, kdy vnímáme, že část veřejnosti má určité výhrady k samotné stavbě. A já jim rozumím, protože v případě, že se ta trať bude stavět, tak ten samotný průběh stavby určitě těm lidem nebude příjemný a tady prostě nezbývá, než to pochopit. Zase na druhou stranu víme, že ta tramvajová doprava, kromě toho, že je ekologičtější, tak je i levnější, ale v neposlední řadě je komfortnější pro ty cestující. Takže já bych si přál, aby se tramvajová trať povedla. Aktuálně se posuzuje vliv na životní prostředí. Nositelem projektu není město, je to dopravní podnik, a věřím, že pokud se trať podaří realizovat, povede to ke zvýšení komfortu přepravy z této části města – jak v rámci Poruby, tak v rámci celé Ostravy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, já Vám děkuji za Vaše odpovědi, Vám děkuji za pozornost, mějte se moc hezky.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy, Nové Bazaly - porota vybrala čtyři návrhy z deseti
17. června 2025, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ostrava se mění. Ať už jde o ambiciózní plány na nový fotbalový stadion, zelené projekty v ulicích nebo moderní přístup k energetice a dopravě. Město čelí zároveň výzvám v oblasti životního prostředí, územního plánování i komunikace s veřejností. O tom už více primátor Jan Dohnal. Dobrý den, pane primátore. Vítejte u nás. Máme těch témat připravených hodně, tak zkusme hned se do nich pustit. Nové Bazaly, výstavba stadionu, to je něco, co sportovní fanoušky naplňuje očekáváním tak, jak je projekt daleko?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nemyslím, že jenom sportovní fanoušky. Je to opravdu velmi široce diskutované téma, které tou společností rezonuje. Koneckonců každý, kdo dneska jezdí kolem Bazalů tak si říká, že ten pohled není úplně veselý. Samozřejmě jsme dneska ve stavu, kdy nám běží mezinárodní architektonická soutěž. My jsme v původní fázi soutěže oslovili třicet studií z celého světa s tím, že máme za sebou první kolo. V rámci prvního kola jsme oslovili z těch třiceti na základě portfolií deset studií, které nám měly vypracovat už ideové návrhy toho, jak by nové Bazaly mohly vypadat. V minulém týdnu jsme tedy obdrželi devět návrhů, protože jedno studio nakonec odstoupilo s tím, že minulý týden ve čtvrtek a v pátek zasedala mezinárodní porota, jíž jsou i zástupci města účastni. A tato porota z těchto devíti návrhů vybrala čtyři návrhy, které už půjdou k velkému rozpracování do detailu. Už tam opravdu bude kladen důraz na ten opravdu velký detail s tím, že já bohužel nemůžu říci, které ty studia byly vybrány. Ohrozil bych podmínky této soutěže, ale můžu říci, že finální návrh bychom měli vybrat v listopadu. Jinak opravdu všechny ty návrhy jsou kvalitní. Jsou to studia z celého světa, které takovéto realizace dělají dennodenně. Je to opravdu spousta studií, které prostě postavily stovky stadionů po celém světě. Už ten ideový návrh v sobě koncentroval řadu věcí. Nejvíce se asi diskutuje založení té stavby, protože se v Ostravě historicky hovořilo o tom, že na Bazalech z důvodu poddolování špatné geologie stadion vůbec postavit nepůjde. My jsme sami udělali řadu průzkumů, řadu vrtů, ten kopec jsme opravdu rozebrali na dřeň, když to řeknu takhle a nepřišli jsme na nic, co by nám říkalo, že to nejde. Samozřejmě to území je geologicky složité, ale už s tímhle právě v téhle fázi soutěže všichni pracovali. Takže všechny ty návrhy, které jsme obdrželi, jdou technicky realizovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste součástí výběrové komise?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Jsem součástí hodnotící poroty.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k rozpočtu. 2,5 miliardy korun. Co to všechno zahrnuje? A není to hodně?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to částka, kterou jsme si řekli, že bychom chtěli za Bazaly utratit. Nebude se jednat pouze o fotbalový stadion typu nějaké opravdu čistě funkční stavby pro fotbal. Má se jednat o novou dominantu města a logicky je to na Bazalech. Je to na kopci, je to nad městem, půjde to dobře vidět. Možná si to lidi ani úplně neuvědomí, ale dnešní městský stadion, který je multifunkční, je tam atletika, fotbal není veřejně přístupný. On opravdu se otevírá pouze na ty akce, ale normálně si tam nenajdete. My chceme vytvořit živé centrum, které bude sloužit Ostravanům nonstop. To znamená nějaká vyhlídka, restaurace, muzeum, samozřejmě prohlídkové okruhy na samotném stadionu. Takže měla by to být taková trošičku dominanta, trošičku chlouba města, samozřejmě fotbalový stadion a holt ten rozpočet ty 2.5 miliardy tomu odpovídá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mě teď napadá otázka s těmi penězi. Vypořádala se už Ostrava s loňskými povodněmi? Ty totiž taky hodně zasáhly do rozpočtu. Nemuseli jste zvažovat některé projekty, jestli je odsunete, nebo úplně zrušíte?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Určitě ten dopad do rozpočtu díky povodním byl. Je třeba si ale říci, že Ostrava hospodaří takřka s 15 miliardy korun ročně. Povodňové škody na majetku města, ještě stále se vyčíslují. Je třeba říci byly někde plus mínus 1,5 miliardy korun. Největší škody byly na vodohospodářské infrastruktuře. Na její obnovu jsme částečně pojištěni. Máme fond, který jsme vypořádali finanční, a tady nám obrovsky pomohla státní dotace ve výši takřka 600 miliónů korun, která šla právě na obnovu čistírny odpadních vod. Samozřejmě, když jsem řekl, že ještě nemáme všechny škody, pasportizované to je proto, že některé stavby, které třeba byly naprosto zničené už jsme neobnovovali v tom nouzovém režimu, ale jsou to stavby, které musí projít klasickým novým projektem, novým stavebním povolením. Takže my třeba ty ceny těch realizací budeme znát až v momentě, kdy je budeme stavět. Ale než je budeme stavět a obnovovat, tak musíme projít klasickým stavebním řízením.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k dalšímu tématu. Ostrava má od letošního ledna nové ostravské stavební předpisy. Z jakého důvodu a v čem jsou nové?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nové jsou v tom, že předtím žádné nebyly. Jenom ať si opravdu laik dovede představit, co jsou stavební předpisy. Je to norma, kterou si můžou zřídit velká města. Týká se to Prahy, Brna, Ostravy, Praha už je měla. Brn a Ostrava je mají nově, které nám dovolují lehce modifikovat stavební zákon v podmínkách našeho města. My si od toho slibujeme to, že se nám povede trošičku odšpuntovat výstavbu v samotném centru města Ostravy, kdy například některé normy na odstínění nebo některé normy vztahující se k počtu parkovacích míst, my si můžeme sami zjemnit a to nám umožní zrychlit developerskou výstavbu v centru Ostravy, kde máme řadu proluk, a které chceme postupně zastavovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Průmyslové zóny. Daří se Ostravě průmyslové zóny zaplňovat?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to velké téma. Ostrava ve svém vlastnictví má 3 průmyslové zóny. Je to průmyslová zóna v Hrabové, která je dneska už plná, průmyslová zóna v Hrušově, která je takřka plná, a potom velká průmyslová zóna v Ostravě Mošnově. Tam v loňském roce proběhly dvě velké transakce. První po několika letech skončil prodej tří set hektarů území společnosti Panattoni, které tam má závazek do několika let postavit provozy, které tam budou zaměstnávat lidi. Jinak v té zóně v Mošnově dneska pracuje přes 4 tisíce lidí, je velice úspěšná. Ale co jsem hlavně rád, povedl se v minulém roce dotáhnout prodej společností od OMP, která nám postaví v Mošnově průmyslové zázemí pro společnost BMW, což je za mě skvělý zaměstnavatel, který už v příštím roce v Ostravě v Mošnovské zóně zaměstná více než 500 lidí. Myslím si, že to budou velice dobře placené místa s vysokou přidanou hodnotou. Navíc společnost BMW je opravdu tak významná značka, že čekáme i významný multiplikační efekt a že třeba řada firem by právě za BMW do Ostravy mohl přijít. Takže jsem obrovsky rád, že se tohle povedlo a do budoucna už nám toho moc nezbývá. Průmyslové zóny jsou de facto plné. V Mošnově nám zbývá ještě nějakých 16 hektarů, které chceme použít, ale pro výstavbu zázemí těch zón, protože dneska už tam pracuje hodně lidí a nejsou tam žádné ubytovací kapacity, žádná gastro zóna, žádné obchody. Takže ta zóna, která povede k příjezdu k terminálu letišti, by měla být taková spíše komerční, řekněme "kancelářsko" jakoby retailová, takže to je poslední. Další průmyslové zóny už město nemá. Takže dneska je to o tom, že se bavíme i se soukromými developery, se soukromými vlastníky pozemků v Ostravě, kterých ještě stále je dost a snažíme se je s těmi příchozími investory propojovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To všechno, co jste řekl, je možná základ pro to, že Ostrava je městem pro byznys. Je to tak?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to tak. Ostrava zvítězila v anketě Město pro byznys v rámci Moravskoslezského kraje. Velice dobře jsme se umístili i celostátně. Je to anketa, která posuzuje prostředí ve městě pro příchozí podnikatele. Jenom pro zajímavost počet podnikatelů na 1000 obyvatel je v Ostravě největší v kraji. A hlavně, co je pro mě důležité, ten počet stále roste a roste velice dynamicky, což znamená, že ta naše podpora podnikání, inovační centra a příprava průmyslových zón funguje a že se nám daří vytvářet podmínky pro to, abychom tady nalákali další a další investory a abychom začali i my sami, jakoby místní lidé, aby začali podnikat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, pojďme zmínit městskou hromadnou dopravu, a také dopravní podnik, protože ten je také průkopníkem v mnoha záležitostech, mimo jiné třeba jako u nás mezi prvními jsme platili v tramvajích bezkontaktně. Je tady i tramvajová trať směr Poruba a ta je taky hodně diskutovaná.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to tak, náš dopravní podnik patří opravdu k vlajkové lodi našeho města a určitě mezi nejlépe se rozvíjející dopravní podniky v Evropě. V České republice, podle mě lepší dopravní podnik nenajdeme. Samozřejmě, aby byl kvalitní, musíme ho stále rozvíjet. Takže kromě toho, že zavádíme stále řadu nových inovací, což právě byl třeba ten zmíněný odbavovací systém, ale nově třeba teďka i elektronický výpis pokud už revizoři jako všechno řeší on line přímo na místě, tak potřebujeme tu síť i rozvíjet. A víme, že historicky v Ostravě probíhá příprava výstavby tramvajové trati v Porubě s tím, že tento projekt má řadu komplikací v rámci svého povolování. Je to projekt do jisté míry kontroverzní, kdy vnímáme, že část veřejnosti má určité výhrady k samotné stavbě. A já jim rozumím, protože v případě, že se ta trať bude stavět, tak ten samotný průběh stavby určitě těm lidem nebude příjemný a tady prostě nezbývá, než to pochopit. Zase na druhou stranu víme, že ta tramvajová doprava, kromě toho, že je ekologičtější, tak je i levnější, ale v neposlední řadě je komfortnější pro ty cestující. Takže já bych si přál, aby se tramvajová trať povedla. Aktuálně se posuzuje vliv na životní prostředí. Nositelem projektu není město, je to dopravní podnik, a věřím, že pokud se trať podaří realizovat, povede to ke zvýšení komfortu přepravy z této části města – jak v rámci Poruby, tak v rámci celé Ostravy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, já Vám děkuji za Vaše odpovědi, Vám děkuji za pozornost, mějte se moc hezky.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-17-06-2025-17-14