Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Kampaň Řemeslo má respekt - podpora chybějících profesí

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Řemeslo má zlaté dno a v Moravskoslezském kraji má také respekt. Kraj dlouhodobě podporuje studium řemeslných oborů, nabízí stipendia i motivační programy a láká mladé lidi k profesím, po kterých je na trhu velká poptávka. O tom, jak se kampaň "Řemeslo má respekt" rozvíjí, si dnes povíme s náměstkem hejtmana Janem Veřmiřovským. Dobrý den, vítejte u nás.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, mohl byste stručně shrnout, co pro vás znamená projekt "Řemeslo má respekt" a proč jej kraj podporuje?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Řemeslo má respekt" a za mě velmi důležitý projekt Moravskoslezského kraje, protože přece jenom řemeslníky potřebujeme. Není to o tom, že bychom vše mohli nahradit umělou inteligencí, že by bylo možné vystačit si opravdu jenom s vysokoškoláky. Ale na druhou stranu potřebujete lidi, kteří vám nějakým způsobem opraví třeba něco doma nebo se budou podílet právě na výrobě. Ať už to bude výroba v oblasti potravinářského průmyslu, nebo to bude třeba jenom obyčejný zámečník. Jsou to opravdu obory, které jsou důležité. A bohužel, ať už to jsou žáci, kteří přichází na tyto obory, nebo jsou absolventi, bohužel jich ubývá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kde je ten pravý důvod, proč jich ubývá? Proč nechtějí žáci studovat řemeslné obory?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tu otázku je třeba rozdělit na dvě části, protože přece jenom ten první a ten významný faktor, který ovlivňuje naše žáky, jsou rodiče.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Rodiče a jejich ambice.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Rodiče a jejich ambice. Přesně tak, protože každý by chtěl mít ze svého dítěte vysokoškoláka. Každý by chtěl, aby jeho dítě mělo uplatnitelnost na trhu práce, takže to je ten první faktor. Druhý je, že přece jenom každý z těch žáků to vidí, že řemeslný obor rovná se špína, hodně práce,  ten druhý není zas tak důležitý v rámci toho trhu práce jako takového, protože přece jenom dnešní řemeslná výroba je trošku někde jinde a je to o tom, že ať už to jsou průmysly, nebo jsou to přímo ty firmy, které se zabývají konkrétními řemesly, jsou orientované jinak. Ta výroba je čistá, už to není o tom, že by všude byla špína. Druhá věc je ten motivační faktor v podobě financí, protože doba, kdy přece jenom řemeslník si vydělal řekněme mizivé peníze, je pryč. Je to právě naopak, dokonce to může být o tom, že řemeslník si vydělá daleko více než vysokoškolský absolvent. Takže ono přece jenom to, že se snažíme zvrátit celé uvažování společnosti tady v této oblasti, má význam právě v tom, že ti žáci by se měli rozhodnout pro řemeslnou výrobu jako takovou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To, co jste vlastně řekl, z toho vyplývá, že řemeslník dnes má dost práce, může si ji vybírat. Odráží se to už teď v rámci moravskoslezského regionu, nebo se budeme muset počkat na ty žáky, kteří teprve půjdou učit různým řemeslným oborům?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Řekla jste to správně. Ono to bohužel kvantifikovat v současné době nelze, protože je to nějaký postupný vývoj. Proto je i projekt "Řemeslo má respekt", protože kdybychom nedělali vůbec nic, tak opravdu postupně některé obory jako takové zaniknou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Které to jsou například?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Je to velmi jednoduché. Takový zámečník nebo řezník, klempíř a další a další, které bychom mohli jmenovat, jsou obory, které mají uplatnitelnost na trhu práce, ale na druhou stranu nejsou tak žádané, a proto je projekt "Řemeslo má respekt". To znamená, že tento projekt má ukázat právě ty možnosti, které mohou žáci základních škol využít při přechodu právě na střední školy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ta kampaň "Řemeslo má respekt", je docela masivní. Mimo jiné také ukazuje, že můžou získat žáci stipendia a další benefity. Je to tak?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Je to tak. Ale ať to nevypadá jako ovlivňování zase rodičů. Je pravda, že žák si může přijít v rámci středoškolského studia až na 50 tisíc s tím, že existují dvě složky. Ta první je motivační, ta druhá je prospěchová. Někdy se u některých oborů tyto části kombinují, plus ještě za úspěšné vykonání závěrečné zkoušky nebo maturitní zkoušky mohou žáci získat další finanční prostředky. To znamená, že ano, je to jeden z těch faktorů, ale věřím, že to není jediný, proč žáci jdou studovat tady tyto obory.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Těch oborů řemeslných je celá řada. Jak jste vybírali ty, které právě potřebují tu podporu a potřebují tu masivnější kampaň, aby na ně žáci a jejich rodiče nezapomínali?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Je to zejména z důvodu toho, co žádá trh práce. To znamená, jaké jsou požadavky ze strany firem. Ve chvíli, kdy je požadavek ze strany firmy takový, abychom měli uplatnitelnost na trhu práce, tak k tomu přizpůsobujeme nebo přizpůsobovali jsme konkrétní obory, které bychom chtěli, aby dané střední školy otevíraly, a aby potom měly i odpovídající počet absolventů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Už tady párkrát, ať z mých nebo Vašich úst padlo to, že vliv na to, co půjdou děti studovat, mají rodiče. Tak jak s nimi pracujete, aby změnili názor a netlačili to své dítě vždy na střední školu a následně na vysokou? Někdy to dítě opravdu na to nemá, trápí se.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ano, někdy se trápí. Ale na druhou stranu je to o práci , je to o intenzivní práci, ať už na základních školách, ať už je to s řediteli, kariérovými poradci, třídními učiteli. To znamená, když pominu konkrétně projekt "Řemeslo má respekt", tak je to i o spolupráci mezi našimi středními školami a základními školami, kdy třeba právě kariéroví poradci navštěvují dané střední školy, dozvídají se o oborech, které školy nabízejí, případně navštěvují s žáky tyto střední školy, to je jedna část. Ta druhá, je prezentace našich škol, ať už je to prezentace v rámci různých veletrhů, v rámci akcí, které probíhají právě pro střední školy, a tím v neposlední řadě je to právě projekt "Řemeslo má respekt" s tím, že se snažíme využít veškeré kanály, které mohou být. To znamená, že to mohou být webové stránky,  sociální sítě, které využíváme pro mladou generaci. Ať nemluvíme jenom o rodičích, tak pro mladé generace jsou to influenceři, kteří právě prezentují konkrétní obory a jejich uplatnitelnost na trhu práce. To znamená, co to vlastně obnáší, kde by ti žáci studovali, jak vypadá prostředí a samozřejmě co si vlastně ti žáci z toho odnesou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Co třeba na tom webu, byť už ho naši diváci sledují, co tam asi je, je takové pro Vás to hlavní, co by měli určitě rodiče a jejich děti vidět?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já si myslím, že to je zejména to, co už jsem říkal, to znamená uplatnitelnost na trhu práce, protože ono to je ta jedna část, a ta druhá jsou finanční prostředky, které si daný žák v podstatě vydělá v rámci toho. Protože to je to, o čem už jsme se bavili, že přece jenom rodiče to berou jako něco podřadného. To znamená, že nebude mít ten žák nebo to dítě uplatnitelnost na trhu práce, nebude nějakým způsobem soběstačné v rámci společnosti, ale opak je pravdou, protože ono je to i o tom, že nejenom že to dítě musí být živnostníkem, může být zaměstnané v nějaké firmě a přece jenom bude přispívat všeobecně společnosti.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k dopadům kampaně. Máte už teď, nebo kdy očekáváte nějaká data a výsledky celé kampaně? Jestli teda žáci a jejich rodiče změnili pohled na to, co budou jejich děti v budoucnu dělat?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já bych hrozně rád řekl, že přece jenom ty výsledky už jsou teď, ale to je přece jenom kontinuální proces. Vezměte si, že ten projekt začal v roce 2017 a jde kontinuálně dál a dál. To znamená, že my jsme vděční za každý jednotlivý úspěch, tzn. za každého žáka, který jde studovat řemeslné obory a poté ve chvíli, kdy se stane absolventem, tak má uplatnitelnost na trhu práce. To znamená, jsou to spíše takové ty postupné vlaštovky, které se nám ukazují v tom, že tito žáci a potažmo potom absolventi mají uplatnitelnost na trhu práce. Ale přímo nemůžeme říct, kolik žáků nastoupilo na obor, kolik zase na druhou stranu vzešlo z té konkrétní školy, ať už je to v rámci učebního nebo maturitního oboru.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: My se tady bavíme o podpoře studia těch řemeslných oborů, pane náměstku, podporuje kraj i samostatná ta řemesla, která jsou třeba v tom úpadku, nebo nejsou tak atraktivní, aby je žáci studovali? Podporujete samotná ta řemesla?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Toto není přímo tak, jakože by bylo podporováno. Je to spíše o komunikaci v rámci zaměstnavatelů jako takových. To znamená, je to o spolupráci kraje se zaměstnavateli a zjišťování v rámci toho, jaké jsou požadavky v našem regionu jako takovém.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste také několikrát tady zmínil trh práce. Jak vypadá trh práce teď? S ohledem na to, že se bavíme, že ubývají? Nebo je potřeba, aby žáci studovali i řemeslné obory?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já bych to spíše otočil. Tam vidím jiný problém, protože když si vezmu měřítko celorepublikové, tak celorepublikové měřítko říká: "Studujte všichni všeobecné vzdělávání, protože budete mít uplatnitelnost na trhu práce." Za mě to tak není. Za mě je to o tom, že přece jenom se musíme bavit o specifikách konkrétních částí České republiky. Něco jiného je Praha a střední Čechy, kde přece jenom něco takového je možné. Ale ta uplatnitelnost ve všeobecném vzdělávání je v našem regionu trošku jinak. Přece jenom jsme region, který je spíše průmyslový, spíše orientovaný na řemesla. To znamená, že zde je to opravdu o tady této oblasti. A ten trh práce jako takový zažívá určité výkyvy, protože máme tady sezonní pracovníky, máme přece jenom celoroční nezaměstnanost. To znamená, toto sledujeme ve spolupráci s úřadem práce, ale spíše to pozorujeme a podle toho reagujeme i v rámci oborů jako takových.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Poprosím o kratičkou odpověď. Pane náměstku, co byste vzkázal deváťákům kteří jsou před rozhodnutím studovat gymnázium anebo řemeslný obor?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Těžká odpověď, protože na druhou stranu záleží, jak to vidí z hlediska potom dalšího vývoje a v rámci své profilace. Za mě ať komunikuje s kariérovým poradcem, který nejlépe zná jeho potřeby, a podle toho konkrétního žáka ho bude profilovat, jestli je lepší pro něho všeobecné vzdělání, nebo jestli je to právě některý z řemeslných oborů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, já Vám děkuji za Vaše odpovědi a vám děkuji, že jste vydrželi až do konce u tohoto tématu. Na viděnou.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Děkuji, na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Kampaň Řemeslo má respekt - podpora chybějících profesí
19. listopadu 2025, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Řemeslo má zlaté dno a v Moravskoslezském kraji má také respekt. Kraj dlouhodobě podporuje studium řemeslných oborů, nabízí stipendia i motivační programy a láká mladé lidi k profesím, po kterých je na trhu velká poptávka. O tom, jak se kampaň "Řemeslo má respekt" rozvíjí, si dnes povíme s náměstkem hejtmana Janem Veřmiřovským. Dobrý den, vítejte u nás.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, mohl byste stručně shrnout, co pro vás znamená projekt "Řemeslo má respekt" a proč jej kraj podporuje?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Řemeslo má respekt" a za mě velmi důležitý projekt Moravskoslezského kraje, protože přece jenom řemeslníky potřebujeme. Není to o tom, že bychom vše mohli nahradit umělou inteligencí, že by bylo možné vystačit si opravdu jenom s vysokoškoláky. Ale na druhou stranu potřebujete lidi, kteří vám nějakým způsobem opraví třeba něco doma nebo se budou podílet právě na výrobě. Ať už to bude výroba v oblasti potravinářského průmyslu, nebo to bude třeba jenom obyčejný zámečník. Jsou to opravdu obory, které jsou důležité. A bohužel, ať už to jsou žáci, kteří přichází na tyto obory, nebo jsou absolventi, bohužel jich ubývá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kde je ten pravý důvod, proč jich ubývá? Proč nechtějí žáci studovat řemeslné obory?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tu otázku je třeba rozdělit na dvě části, protože přece jenom ten první a ten významný faktor, který ovlivňuje naše žáky, jsou rodiče.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Rodiče a jejich ambice.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Rodiče a jejich ambice. Přesně tak, protože každý by chtěl mít ze svého dítěte vysokoškoláka. Každý by chtěl, aby jeho dítě mělo uplatnitelnost na trhu práce, takže to je ten první faktor. Druhý je, že přece jenom každý z těch žáků to vidí, že řemeslný obor rovná se špína, hodně práce,  ten druhý není zas tak důležitý v rámci toho trhu práce jako takového, protože přece jenom dnešní řemeslná výroba je trošku někde jinde a je to o tom, že ať už to jsou průmysly, nebo jsou to přímo ty firmy, které se zabývají konkrétními řemesly, jsou orientované jinak. Ta výroba je čistá, už to není o tom, že by všude byla špína. Druhá věc je ten motivační faktor v podobě financí, protože doba, kdy přece jenom řemeslník si vydělal řekněme mizivé peníze, je pryč. Je to právě naopak, dokonce to může být o tom, že řemeslník si vydělá daleko více než vysokoškolský absolvent. Takže ono přece jenom to, že se snažíme zvrátit celé uvažování společnosti tady v této oblasti, má význam právě v tom, že ti žáci by se měli rozhodnout pro řemeslnou výrobu jako takovou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: To, co jste vlastně řekl, z toho vyplývá, že řemeslník dnes má dost práce, může si ji vybírat. Odráží se to už teď v rámci moravskoslezského regionu, nebo se budeme muset počkat na ty žáky, kteří teprve půjdou učit různým řemeslným oborům?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Řekla jste to správně. Ono to bohužel kvantifikovat v současné době nelze, protože je to nějaký postupný vývoj. Proto je i projekt "Řemeslo má respekt", protože kdybychom nedělali vůbec nic, tak opravdu postupně některé obory jako takové zaniknou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Které to jsou například?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Je to velmi jednoduché. Takový zámečník nebo řezník, klempíř a další a další, které bychom mohli jmenovat, jsou obory, které mají uplatnitelnost na trhu práce, ale na druhou stranu nejsou tak žádané, a proto je projekt "Řemeslo má respekt". To znamená, že tento projekt má ukázat právě ty možnosti, které mohou žáci základních škol využít při přechodu právě na střední školy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ta kampaň "Řemeslo má respekt", je docela masivní. Mimo jiné také ukazuje, že můžou získat žáci stipendia a další benefity. Je to tak?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Je to tak. Ale ať to nevypadá jako ovlivňování zase rodičů. Je pravda, že žák si může přijít v rámci středoškolského studia až na 50 tisíc s tím, že existují dvě složky. Ta první je motivační, ta druhá je prospěchová. Někdy se u některých oborů tyto části kombinují, plus ještě za úspěšné vykonání závěrečné zkoušky nebo maturitní zkoušky mohou žáci získat další finanční prostředky. To znamená, že ano, je to jeden z těch faktorů, ale věřím, že to není jediný, proč žáci jdou studovat tady tyto obory.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Těch oborů řemeslných je celá řada. Jak jste vybírali ty, které právě potřebují tu podporu a potřebují tu masivnější kampaň, aby na ně žáci a jejich rodiče nezapomínali?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Je to zejména z důvodu toho, co žádá trh práce. To znamená, jaké jsou požadavky ze strany firem. Ve chvíli, kdy je požadavek ze strany firmy takový, abychom měli uplatnitelnost na trhu práce, tak k tomu přizpůsobujeme nebo přizpůsobovali jsme konkrétní obory, které bychom chtěli, aby dané střední školy otevíraly, a aby potom měly i odpovídající počet absolventů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Už tady párkrát, ať z mých nebo Vašich úst padlo to, že vliv na to, co půjdou děti studovat, mají rodiče. Tak jak s nimi pracujete, aby změnili názor a netlačili to své dítě vždy na střední školu a následně na vysokou? Někdy to dítě opravdu na to nemá, trápí se.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Ano, někdy se trápí. Ale na druhou stranu je to o práci , je to o intenzivní práci, ať už na základních školách, ať už je to s řediteli, kariérovými poradci, třídními učiteli. To znamená, když pominu konkrétně projekt "Řemeslo má respekt", tak je to i o spolupráci mezi našimi středními školami a základními školami, kdy třeba právě kariéroví poradci navštěvují dané střední školy, dozvídají se o oborech, které školy nabízejí, případně navštěvují s žáky tyto střední školy, to je jedna část. Ta druhá, je prezentace našich škol, ať už je to prezentace v rámci různých veletrhů, v rámci akcí, které probíhají právě pro střední školy, a tím v neposlední řadě je to právě projekt "Řemeslo má respekt" s tím, že se snažíme využít veškeré kanály, které mohou být. To znamená, že to mohou být webové stránky,  sociální sítě, které využíváme pro mladou generaci. Ať nemluvíme jenom o rodičích, tak pro mladé generace jsou to influenceři, kteří právě prezentují konkrétní obory a jejich uplatnitelnost na trhu práce. To znamená, co to vlastně obnáší, kde by ti žáci studovali, jak vypadá prostředí a samozřejmě co si vlastně ti žáci z toho odnesou.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Co třeba na tom webu, byť už ho naši diváci sledují, co tam asi je, je takové pro Vás to hlavní, co by měli určitě rodiče a jejich děti vidět?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já si myslím, že to je zejména to, co už jsem říkal, to znamená uplatnitelnost na trhu práce, protože ono to je ta jedna část, a ta druhá jsou finanční prostředky, které si daný žák v podstatě vydělá v rámci toho. Protože to je to, o čem už jsme se bavili, že přece jenom rodiče to berou jako něco podřadného. To znamená, že nebude mít ten žák nebo to dítě uplatnitelnost na trhu práce, nebude nějakým způsobem soběstačné v rámci společnosti, ale opak je pravdou, protože ono je to i o tom, že nejenom že to dítě musí být živnostníkem, může být zaměstnané v nějaké firmě a přece jenom bude přispívat všeobecně společnosti.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k dopadům kampaně. Máte už teď, nebo kdy očekáváte nějaká data a výsledky celé kampaně? Jestli teda žáci a jejich rodiče změnili pohled na to, co budou jejich děti v budoucnu dělat?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já bych hrozně rád řekl, že přece jenom ty výsledky už jsou teď, ale to je přece jenom kontinuální proces. Vezměte si, že ten projekt začal v roce 2017 a jde kontinuálně dál a dál. To znamená, že my jsme vděční za každý jednotlivý úspěch, tzn. za každého žáka, který jde studovat řemeslné obory a poté ve chvíli, kdy se stane absolventem, tak má uplatnitelnost na trhu práce. To znamená, jsou to spíše takové ty postupné vlaštovky, které se nám ukazují v tom, že tito žáci a potažmo potom absolventi mají uplatnitelnost na trhu práce. Ale přímo nemůžeme říct, kolik žáků nastoupilo na obor, kolik zase na druhou stranu vzešlo z té konkrétní školy, ať už je to v rámci učebního nebo maturitního oboru.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: My se tady bavíme o podpoře studia těch řemeslných oborů, pane náměstku, podporuje kraj i samostatná ta řemesla, která jsou třeba v tom úpadku, nebo nejsou tak atraktivní, aby je žáci studovali? Podporujete samotná ta řemesla?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Toto není přímo tak, jakože by bylo podporováno. Je to spíše o komunikaci v rámci zaměstnavatelů jako takových. To znamená, je to o spolupráci kraje se zaměstnavateli a zjišťování v rámci toho, jaké jsou požadavky v našem regionu jako takovém.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste také několikrát tady zmínil trh práce. Jak vypadá trh práce teď? S ohledem na to, že se bavíme, že ubývají? Nebo je potřeba, aby žáci studovali i řemeslné obory?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Já bych to spíše otočil. Tam vidím jiný problém, protože když si vezmu měřítko celorepublikové, tak celorepublikové měřítko říká: "Studujte všichni všeobecné vzdělávání, protože budete mít uplatnitelnost na trhu práce." Za mě to tak není. Za mě je to o tom, že přece jenom se musíme bavit o specifikách konkrétních částí České republiky. Něco jiného je Praha a střední Čechy, kde přece jenom něco takového je možné. Ale ta uplatnitelnost ve všeobecném vzdělávání je v našem regionu trošku jinak. Přece jenom jsme region, který je spíše průmyslový, spíše orientovaný na řemesla. To znamená, že zde je to opravdu o tady této oblasti. A ten trh práce jako takový zažívá určité výkyvy, protože máme tady sezonní pracovníky, máme přece jenom celoroční nezaměstnanost. To znamená, toto sledujeme ve spolupráci s úřadem práce, ale spíše to pozorujeme a podle toho reagujeme i v rámci oborů jako takových.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Poprosím o kratičkou odpověď. Pane náměstku, co byste vzkázal deváťákům kteří jsou před rozhodnutím studovat gymnázium anebo řemeslný obor?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Těžká odpověď, protože na druhou stranu záleží, jak to vidí z hlediska potom dalšího vývoje a v rámci své profilace. Za mě ať komunikuje s kariérovým poradcem, který nejlépe zná jeho potřeby, a podle toho konkrétního žáka ho bude profilovat, jestli je lepší pro něho všeobecné vzdělání, nebo jestli je to právě některý z řemeslných oborů.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane náměstku, já Vám děkuji za Vaše odpovědi a vám děkuji, že jste vydrželi až do konce u tohoto tématu. Na viděnou.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Děkuji, na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-19-11-2025-17-14