Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Igor Františák, ředitel a dramaturg Svatováclavského hudebního festivalu: SVATOVÁCLAVSKÝ FESTIVAL – SVÁTEK KLASICKÉ HUDBY startuje 2. 9.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mým dnešním hostem je výjimečný klarinetista a pedagog, profesor Igor Františák, který českou hudební scénu obohacuje svým uměním a zároveň propojuje lidi prostřednictvím hlubokého poselství hudby. Už více než 20 let přináší do regionu duchovní hudbu prostřednictvím Svatováclavského hudebního festivalu, který patří k nejvýznamnějším kulturním událostem v Moravskoslezském kraji. A právě o něm především bude dnes řeč. Dobrý den, vítejte u nás.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Dobrý den, děkuji za krásné entrée.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Svatováclavský hudební festival je už bezesporu kulturní značkou Moravskoslezského kraje. Alespoň já to tak cítím a myslím si, že nejsem sama. Letos festival nabídne 20 koncertů v 10 městech kraje. Doufám, že to říkám správně. Který z těch koncertů vy osobně považujete za dramaturgicky největší klenot?

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Tak určitě to bude zahajovací koncert, který věnujeme osmdesátému výročí ukončení druhé světové války. Zazní zde jedna z nejúžasnějších skladeb duchovního repertoáru – Brittenovo Válečné requiem. Je to mimořádné, filozofické poselství s velkým přesahem, protože texty jsou nádherné. Napsal je básník a voják, který zemřel na konci první světové války. A co pro nás bylo velkou výzvou – jedná se o jedno z největších děl z hlediska počtu účinkujících hudebníků. Proto se koncert nemůže uskutečnit v kostele v Mariánských Horách; nedaleko odsud se však představí téměř 230 hudebníků. Vystoupí dva sbory, dětský sbor, tři sólisté, dva orchestry a sólové varhany. Je to obrovský aparát, ale zároveň hudba s obrovskou silou a posláním.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kolik jste říkal, že tam bude hudebníků a zpěváků – 230? No, tak to bude opravdu zaplněný prostor. Ten kostel je nádherný. A teď, kromě toho, co jste zmínil, co jste rád, že letos představíte v rámci Svatováclavského hudebního festivalu?

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Vzhledem k tomu, že jsem dramaturgem a ředitelem festivalu, jsem také aktivním muzikantem, jak zaznělo už v úvodu. Snažím se, možná i trochu egoisticky, připravovat projekty tak, aby mě samotného hudba oslovovala – aby to nebyly běžné koncerty, ale aby v rámci festivalu, tedy oslavy hudby, vždy přinesly něco mimořádného. Jsme festival, který se prezentuje jako festival duchovní a staré hudby. Převážně, ale vedle toho děláme i recitály a netradiční projekty. Namátkou mohu jmenovat vystoupení a projekt, kde se představí Marek Eben společně s vynikajícím varhaníkem Tomášem Thonem při uvedení díla jeho otce Petra Ebena Labyrint světa a ráj srdce v nádherném novogotickém kostele v Ludgeřovicích. Je to opět obrovské dílo s hlubokým Komenského poselstvím. Protože se věnujeme i staré hudbě, především barokní, musím zmínit ansámbl Collegium 1704 s Václavem Luksem, který je rezidenčním souborem Svatováclavského hudebního festivalu a jeho koncerty každoročně zdobí naši dramaturgii. Letos Václav Luks představí hned dva projekty. První se uskuteční 9. září a zazní v něm velké kompozice Georga Friedricha Händela a Jana Dismase Zelenky. Druhý, opravdu výjimečný projekt, proběhne na konci festivalu ve Frýdku-Místku v Národním domě. Spolu s kolegy tam vystoupí i jeden z nejvýznamnějších kontratenoristů a specialistů na historicky poučenou interpretaci barokní hudby – Luigi Di Ducato. Ten už v České republice několikrát vystupoval, jeho charismatický hlas a mimořádné technické schopnosti jsou naprosto výjimečné. Měl jsem možnost slyšet ho naživo před půl rokem a byl to opravdu mimořádný zážitek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Je těžké získat některé prestižní interprety a pozvat je, byť na takovou značku, jako je Svatováclavský hudební festival.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Samozřejmě je to složité, plánujeme zhruba tři roky dopředu. Někdy se to podaří, jindy musíme projekt odsunout, protože jsme limitováni tím, že festival je každoročně ohraničen měsícem září, a ne vždy je v daném období konkrétní umělec nebo soubor schopný přijet, navíc někdy se speciálním projektem, který bychom chtěli v daném roce realizovat. Námluvy tedy často trvají velmi dlouho a bývají náročné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: No, podle čeho ty interprety umisťujete do různých míst? Protože vybíráte i netradiční lokace – ne vždy je to kostel.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Posláním festivalu od začátku bylo prezentovat špičkové umělce a krásnou hudbu v rámci celého Moravskoslezského kraje – původně ostravsko-opavské diecéze, protože prvních 20 let se festival odehrával striktně v sakrálních prostorách tohoto regionu. Po dvaceti letech jsem se rozhodl pro malou změnu. Přestože festival stále zůstává festivalem duchovní a staré hudby, otevřeli jsme pomyslné hranice i technickým a historickým památkám tohoto regionu, čímž se nám uvolnily ruce a můžeme realizovat i přesahové projekty. Děláme například i jazzové koncerty. Letos třeba vystoupí Jiří Slavík, rodák z Havířova, jeden z nejvýznamnějších jazzmanů současné české scény, čerstvý profesor prestižní univerzity v Linci. Představí se s triem svých bývalých profesorů z Royal Academy of Music v Londýně – a to jsou světové špičky. Myslím si, že kombinace evropského akustického jazzu v prostorách Muzea nákladních vozů Tatra v Kopřivnici bude skvělým spojením. A právě propojení genia loci jednotlivých prostor s jejich akustickými dispozicemi a živým obsahem hudby je důvodem, proč by lidé měli na naše koncerty chodit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Barokní hudba propojená s loutkami?

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Tak to byl projekt, který jsme realizovali, myslím, že dva roky zpátky – tehdy s ansámblem Collegium Marianum. Je to nezvyklý projekt, pochopitelně. Ale Collegium Marianum s Janou Semerádovou letos vystoupí se speciálním programem věnovaným čistě hudbě Johanna Sebastiana Bacha, a to v evangelickém kostele v Třinci, kde se jako sólistka představí Hana Blažíková. A z čeho mám velkou radost – podařilo se nám tento koncert nabídnout České televizi, která jako jediná v druhé polovině tohoto roku v rámci našeho regionu natočí záznam právě tohoto vystoupení. Hana Blažíková patří k absolutní světové špičce v interpretaci barokní hudby, přestože se věnuje i výrazně starší hudbě. Na festivalu letos vystoupí hned třikrát, vždy v jiné poloze svého hlasu. Poprvé 10. září v refektáři piaristického kláštera v Příboře spolu s Vojtěchem Semerádem a Jakubem Kydlíčkem, kde představí hudbu Guillaume de Machaut, poté v Třinci. A nakonec 22. září v Hlučíně, kde vystoupí se ženským pěveckým sborem TIBURTINA ENSEMBLE: SRDCE EVROPY a představí jednohlasou i polyfonní hudbu pocházející z Prahy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Co posluchači, návštěvníci Svatováclavského hudebního festivalu? Vím, že loni, nebo i v jiných letech, jsme se bavili o tom, že festival přitahuje i návštěvníky ze zahraničí.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Ano, je tomu tak. Řekl bych, že hlavně spolupráce s nedalekým Polskem je stále intenzivnější a myslím, že náš festival se důkladně zamýšlí nad tím, jakým způsobem promovat naše aktivity i směrem do zahraničí. Jsem přesvědčený, že kulturní turismus v regionu není příliš silný, ale přesto je tu mnoho památek, ať už technických, nebo historických, které si pozornost zaslouží. Tím, že putujeme celým regionem, jsme za dobu naší existence zrealizovali přes 1330 koncertů, což je úctyhodné číslo. Dá se říct, že jsme tím zásadně zmapovali celý region. Často jsem ale překvapen, jak se některé industriální haly nebo menší fabriky opravují – a paradoxně právě tam bývá i velmi zajímavá akustika.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane profesore, děkuji Vám za Vaše odpovědi a za krásnou pozvánku na Svatováclavský hudební festival. Diváci, slyšeli jste – od 2. do 28. září si určitě můžete vybrat ještě nějaký koncert, snad budou ještě vstupenky k dispozici.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Ano, už máme některé koncerty sice vyprodané, ale stále ještě k dispozici dostatek vstupenek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Takže máte šanci, na viděnou.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Igor Františák, ředitel a dramaturg Svatováclavského hudebního festivalu: SVATOVÁCLAVSKÝ FESTIVAL – SVÁTEK KLASICKÉ HUDBY startuje 2. 9.
27. srpna 2025, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mým dnešním hostem je výjimečný klarinetista a pedagog, profesor Igor Františák, který českou hudební scénu obohacuje svým uměním a zároveň propojuje lidi prostřednictvím hlubokého poselství hudby. Už více než 20 let přináší do regionu duchovní hudbu prostřednictvím Svatováclavského hudebního festivalu, který patří k nejvýznamnějším kulturním událostem v Moravskoslezském kraji. A právě o něm především bude dnes řeč. Dobrý den, vítejte u nás.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Dobrý den, děkuji za krásné entrée.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Svatováclavský hudební festival je už bezesporu kulturní značkou Moravskoslezského kraje. Alespoň já to tak cítím a myslím si, že nejsem sama. Letos festival nabídne 20 koncertů v 10 městech kraje. Doufám, že to říkám správně. Který z těch koncertů vy osobně považujete za dramaturgicky největší klenot?

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Tak určitě to bude zahajovací koncert, který věnujeme osmdesátému výročí ukončení druhé světové války. Zazní zde jedna z nejúžasnějších skladeb duchovního repertoáru – Brittenovo Válečné requiem. Je to mimořádné, filozofické poselství s velkým přesahem, protože texty jsou nádherné. Napsal je básník a voják, který zemřel na konci první světové války. A co pro nás bylo velkou výzvou – jedná se o jedno z největších děl z hlediska počtu účinkujících hudebníků. Proto se koncert nemůže uskutečnit v kostele v Mariánských Horách; nedaleko odsud se však představí téměř 230 hudebníků. Vystoupí dva sbory, dětský sbor, tři sólisté, dva orchestry a sólové varhany. Je to obrovský aparát, ale zároveň hudba s obrovskou silou a posláním.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Kolik jste říkal, že tam bude hudebníků a zpěváků – 230? No, tak to bude opravdu zaplněný prostor. Ten kostel je nádherný. A teď, kromě toho, co jste zmínil, co jste rád, že letos představíte v rámci Svatováclavského hudebního festivalu?

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Vzhledem k tomu, že jsem dramaturgem a ředitelem festivalu, jsem také aktivním muzikantem, jak zaznělo už v úvodu. Snažím se, možná i trochu egoisticky, připravovat projekty tak, aby mě samotného hudba oslovovala – aby to nebyly běžné koncerty, ale aby v rámci festivalu, tedy oslavy hudby, vždy přinesly něco mimořádného. Jsme festival, který se prezentuje jako festival duchovní a staré hudby. Převážně, ale vedle toho děláme i recitály a netradiční projekty. Namátkou mohu jmenovat vystoupení a projekt, kde se představí Marek Eben společně s vynikajícím varhaníkem Tomášem Thonem při uvedení díla jeho otce Petra Ebena Labyrint světa a ráj srdce v nádherném novogotickém kostele v Ludgeřovicích. Je to opět obrovské dílo s hlubokým Komenského poselstvím. Protože se věnujeme i staré hudbě, především barokní, musím zmínit ansámbl Collegium 1704 s Václavem Luksem, který je rezidenčním souborem Svatováclavského hudebního festivalu a jeho koncerty každoročně zdobí naši dramaturgii. Letos Václav Luks představí hned dva projekty. První se uskuteční 9. září a zazní v něm velké kompozice Georga Friedricha Händela a Jana Dismase Zelenky. Druhý, opravdu výjimečný projekt, proběhne na konci festivalu ve Frýdku-Místku v Národním domě. Spolu s kolegy tam vystoupí i jeden z nejvýznamnějších kontratenoristů a specialistů na historicky poučenou interpretaci barokní hudby – Luigi Di Ducato. Ten už v České republice několikrát vystupoval, jeho charismatický hlas a mimořádné technické schopnosti jsou naprosto výjimečné. Měl jsem možnost slyšet ho naživo před půl rokem a byl to opravdu mimořádný zážitek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Je těžké získat některé prestižní interprety a pozvat je, byť na takovou značku, jako je Svatováclavský hudební festival.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Samozřejmě je to složité, plánujeme zhruba tři roky dopředu. Někdy se to podaří, jindy musíme projekt odsunout, protože jsme limitováni tím, že festival je každoročně ohraničen měsícem září, a ne vždy je v daném období konkrétní umělec nebo soubor schopný přijet, navíc někdy se speciálním projektem, který bychom chtěli v daném roce realizovat. Námluvy tedy často trvají velmi dlouho a bývají náročné.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: No, podle čeho ty interprety umisťujete do různých míst? Protože vybíráte i netradiční lokace – ne vždy je to kostel.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Posláním festivalu od začátku bylo prezentovat špičkové umělce a krásnou hudbu v rámci celého Moravskoslezského kraje – původně ostravsko-opavské diecéze, protože prvních 20 let se festival odehrával striktně v sakrálních prostorách tohoto regionu. Po dvaceti letech jsem se rozhodl pro malou změnu. Přestože festival stále zůstává festivalem duchovní a staré hudby, otevřeli jsme pomyslné hranice i technickým a historickým památkám tohoto regionu, čímž se nám uvolnily ruce a můžeme realizovat i přesahové projekty. Děláme například i jazzové koncerty. Letos třeba vystoupí Jiří Slavík, rodák z Havířova, jeden z nejvýznamnějších jazzmanů současné české scény, čerstvý profesor prestižní univerzity v Linci. Představí se s triem svých bývalých profesorů z Royal Academy of Music v Londýně – a to jsou světové špičky. Myslím si, že kombinace evropského akustického jazzu v prostorách Muzea nákladních vozů Tatra v Kopřivnici bude skvělým spojením. A právě propojení genia loci jednotlivých prostor s jejich akustickými dispozicemi a živým obsahem hudby je důvodem, proč by lidé měli na naše koncerty chodit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Barokní hudba propojená s loutkami?

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Tak to byl projekt, který jsme realizovali, myslím, že dva roky zpátky – tehdy s ansámblem Collegium Marianum. Je to nezvyklý projekt, pochopitelně. Ale Collegium Marianum s Janou Semerádovou letos vystoupí se speciálním programem věnovaným čistě hudbě Johanna Sebastiana Bacha, a to v evangelickém kostele v Třinci, kde se jako sólistka představí Hana Blažíková. A z čeho mám velkou radost – podařilo se nám tento koncert nabídnout České televizi, která jako jediná v druhé polovině tohoto roku v rámci našeho regionu natočí záznam právě tohoto vystoupení. Hana Blažíková patří k absolutní světové špičce v interpretaci barokní hudby, přestože se věnuje i výrazně starší hudbě. Na festivalu letos vystoupí hned třikrát, vždy v jiné poloze svého hlasu. Poprvé 10. září v refektáři piaristického kláštera v Příboře spolu s Vojtěchem Semerádem a Jakubem Kydlíčkem, kde představí hudbu Guillaume de Machaut, poté v Třinci. A nakonec 22. září v Hlučíně, kde vystoupí se ženským pěveckým sborem TIBURTINA ENSEMBLE: SRDCE EVROPY a představí jednohlasou i polyfonní hudbu pocházející z Prahy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Co posluchači, návštěvníci Svatováclavského hudebního festivalu? Vím, že loni, nebo i v jiných letech, jsme se bavili o tom, že festival přitahuje i návštěvníky ze zahraničí.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Ano, je tomu tak. Řekl bych, že hlavně spolupráce s nedalekým Polskem je stále intenzivnější a myslím, že náš festival se důkladně zamýšlí nad tím, jakým způsobem promovat naše aktivity i směrem do zahraničí. Jsem přesvědčený, že kulturní turismus v regionu není příliš silný, ale přesto je tu mnoho památek, ať už technických, nebo historických, které si pozornost zaslouží. Tím, že putujeme celým regionem, jsme za dobu naší existence zrealizovali přes 1330 koncertů, což je úctyhodné číslo. Dá se říct, že jsme tím zásadně zmapovali celý region. Často jsem ale překvapen, jak se některé industriální haly nebo menší fabriky opravují – a paradoxně právě tam bývá i velmi zajímavá akustika.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane profesore, děkuji Vám za Vaše odpovědi a za krásnou pozvánku na Svatováclavský hudební festival. Diváci, slyšeli jste – od 2. do 28. září si určitě můžete vybrat ještě nějaký koncert, snad budou ještě vstupenky k dispozici.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Ano, už máme některé koncerty sice vyprodané, ale stále ještě k dispozici dostatek vstupenek.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Takže máte šanci, na viděnou.

Igor Františák, profesor, pedagog, ředitel a dramaturg SFH: Na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-27-08-2025-17-14