Na hradě Sovinci zahájili letošní návštěvní sezónu
Hrad Sovinec je bezesporu památkou prvořadého významu. Založen byl kolem roku 1330, prošel obdobím rozkvětu ale i dobytím Švédy a požárem v roce 1945. V posledních letech prochází mnoha opravami a rekonstrukcemi a nyní se opět otevřel pro veřejnost.
První seznámení s letošní sezónou
proběhlo ještě bez návštěvníků, ovšem za účasti správců
hradu, místních obyvatel a s besedou s nimi.
Lukáš Curylo, náměstek hejtmana MS
kraje: „Za poslední 3 roky tady došlo k neuvěřitelnému posunu
právě v rekonstrukci a opravě tohoto hradu. Takže máme skutečně
světový kraj a Sovinec do tohoto konceptu přímo zapadá.“
Jindřich Štreit, fotograf a místní
obyvatel: „Jsem překvapen, s jakou vervou a s jakým nasazením
celá ta rekonstrukce probíhá. Já si myslím, že to je velký
počin jak Muzea v Bruntále, tak krajského úřadu.“
Návštěvníkům letos hrad nabídne
opět další novinky a obohacení prohlídek.
Michal Koutný, kastelán Sovince: „Na
začátku letošní sezóny se návštěvníci můžou těšit na
nově vybudované sociální zázemí na čtvrtém horním nádvoří,
dále pak uvidí i částečně rekonstrukci severního paláce. Do
dvou měsíců bude hotová taky samotná lesnická škola.
Anketa, obyvatelé Sovince: „Jde
vidět, že se udělalo spousta práce tady, takže to mluví samo za
sebe.“
„Perfektní, perfektní, pohlo se to
velice.“
Velkou letošní novinkou je pak
především mobilní aplikace, která seznámí s hradem i ty, kteří
nepůjdou přímo na jeho prohlídku.
Michal Koutný, kastelán Sovince:
„Bude v ní základní historie, všechny základní data o hradě,
máme tam i pověsti a navíc i zábavný kvíz. Takže doporučuji
si ji stáhnout a projít si s ní hrad tak jako tak.“
Na každém nádvoří je informační
tabulka s QR kódem, který vám poskytne přesné informace o místě,
kde se nacházíte.
Jitka Koščáková, ředitelka Muzea
Bruntál: „Já si myslím, že jsme připraveni snad dobře,
protože v rámci koronaviru jsme na to měli větší prostor, takže
tady se opravdu udělalo kus práce, takže hrad – můžu říct –
připraveno.
A otevřeny jsou již také další
památky ve správě Muzea Bruntál – státní zámek Bruntál a
Kosárna v Karlovicích.
---
V Jeseníkách vznikla síť 40. dobíjecích stanic elektrokol
Cyklisté s elektrokoly v Jeseníkách budou moci nově projet celý region bez obav, že by jim baterie nevydržela. Sdružení cestovního ruchu Jeseníky ve spolupráci s Olomouckým a Moravskoslezským krajem odstartovalo projekt spuštění sítě cyklonabíjecích stanic.
40 dobíjecích stanic pro elektrokola
je nově instalováno na území obou krajů. Tyto stanice jsou
umístěny nejen u turisty oblíbených míst ale nově také na
místech, která nebyla tolik navštěvovaná ale budou jistě
atraktivní pro všechny návštěvníky Jeseníků.
Milan Rác (nez.)starosta Zlatých
Hor: „Jsem hrozně rád, že tato akce proběhla tady ve Zlatých
Horách, jedna nabíječka na elektrokola je tady a myslím si, že
tady bude hodně využívána ve Zlatých Horách.“
Jan Krkoška (ANO), náměstek
hejtmana MS kraje: „Dnešní akce je významná v tom, že se nám
podařilo společně s Olomouckým krajem vytvořit síť
elektrodobíjecích stanic po celých Jeseníkách. My propagujeme
tímto, že Jeseníky nejsou dva kraje rozdělené ale jsou jednotné.
Já sám jezdím velmi rád na kole a musím se přiznat, že jsem
našel zálibu v elektrokole.“
Vladimír Lichnovský (ANO), poslanec
a zastupitel Olomouckého kraje: Naši přátelé z MS kraje drží
slovo a důsledkem toho je to, že se nám podařilo v takto rekordně
krátkém čase vybudovat síť 40. dobíjecích stanic a tato síť
funguje a já doufám, že naše spolupráce bude nadále takto
pokračovat.
Adam Kalous, předseda SCR Jeseníky:
„My jsme na tom projektu jako SCR Jeseníky pracovali asi dva roky,
byl to jeden z našich vlajkových projektů a dnešní den ukázal,
že se to povedlo, Propojení krajů bylo jedním z našich hlavních
úkolů v rámci sdružení a ta spolupráce si myslím, že je
výborná, rok od roku se to zlepšuje a věřím, že to bude
pokračovat i v budoucnu.“
Cyklistika v Jeseníkách má svou
dlouholetou tradici. Na tu navazují zdejší výrobci kol i majitelé
jejich půjčoven. První kolo s pohonem spalovacím motorem se
začalo vyrábět právě tady.
Tomáš Pastrňák, jednatel firmy
Velobel: „Kola se ve Zlatých Horách začaly vyrábět už v roce
1920, tekže čirou náhodou letos máme stoleté výročí založení
fabriky na kola, tehdy pod názvem Fuchs and Company.“
Marek Jemelka, půjčovny elektrokol:
„Naše půjčovny se nacházejí v hotelu Červenohorské sedlo, na
Ramzové, v penzionu Pod Šerákem, v Malé Morávce a na Ovčárně.“
Obliba elektrokol i počet jejich
výrobců stále rostou. Projekt sítě cyklonabíječek jistě
zpřístupní i dosud málo známé atraktivity Jeseníků.
---
Zámek Linhartovy čeká rozsáhlá rekonstrukce
Zámek Linhartovy opět otevřel své brány a připravuje se na rekonstrukci. Vrchní prostory jsou proto uzavřeny. Opravy si vyžádají přes 30 milionů, které hradí EU z programu Hrady a zámky.
Zámek Linhartovy se dočká rozsáhlé rekonstrukce. Přípravy na ni uzavřely vrchní prostory a výstavy se tak instalovaly i v místech, kde byste je nečekali. Například z přípravky je teď zámecká obrazárna a jako expozice slouží i obřadní síň.
Jaroslav Hrubý, kastelán: “Máme expozice jenom v přízemí a na chodbách v 1. patře. Máme tady retrohračky manželů Břicháčkových. Potom tady máme formule 1, modely autíček, Hrady a zámky od pana Voráče z Prahy. Tady dole ještě máme pana Kutálka, takže jsme rozšířili plivníky, rozšířili jsme vodníky.”
Nechybí ani fotografie polských umělců a spousta pohádkových a jiných postaviček z papíru v životní velikosti.
Jaroslav Hrubý, kastelán: “To je takové překvapení, takový papírový svět, kdy ty děti se mohou proběhnout po chodbě, mohou se tam vyfotit s těmi pajduláky, klauny a pohádkovými postavičkami.”
Anketa: návštěvníci zámku Linhartovy: “Prohlédl jsem si zámek, dneska se otevřel. Hezké to tady je.”
“Chodím sem každoročně a vždycky jsem překvapený, jak je pěkný.”
“Nádherný, nádherný.”
“Za mě je to úplně úžasné, co tady vytvořil z té ruiny, kterou já si pamatuji jako dítě před 30 lety.”
Oprava zámku bude náročná. Výměnou projdou i okna, kterých je na zámku 150.
Jaroslav Hrubý, kastelán: ”V devíti místnostech se budou dělat původní stropy a budou se dávat všude dřevěné klasické dveře, takové ty hnědé z masivu a v devíti místnostech se bude dávat i dřevěná podlaha. Potom v 1. patře na chodbě se má dělat dlažba, mají se vybrousit ty žulové schody od toho nátěru a má se to dát do původního stavu.”
Betonovou podlahu ve sklepeních nahradí cihlová a před zámkem vznikne i velké parkoviště. Uprostřed parku pak odpočinková procházková zóna.
---