Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Kulturní okénko

Kulturní okénko

  • Výstava Ivo Sumce zahájila sezónu v GVU Ostrava
  • Nebeská Takadlenka v Těšínském divadle

Výstava Ivo Sumce zahájila sezónu v GVU Ostrava

Vítejte u letošního prvního kulturního okénka. Zahájíme ho v ostravské galerii umění výstavou obrazů Ivo Sumce Člověčí věci. Jak už název napovídá, je téma maleb i jejich provedení zvláštní a velmi zajímavé.

Neobvyklá výstava stylově zahájila letošní výstavní sezónu.

Jana Matlášek Šrubařová, GVU Ostrava: „Do nové sezóny vstupujeme výstavou maleb Ivo Sumce. Je to výstava trochu netradiční, hodně se týká recyklovaných materiálů a jsme moc rádi, že ji máme tady právě nyní k otevření.“

Renata Skřebská, kurátotka výstavy: „Ivo Sumec je autor, který pochází z Valašska, učí na Fakultě výtvarného umění v Ostravě a vlastně zabývá se především malbou. Jedná se o malíře s takovými drobnými rezidui do plastiky."

Název výstavy Člověčí věci předznamenává i její obsah. Jde totiž o předměty lidské denní potřeby.

Renáta Skřebská, kurátotka výstavy: „Ukazuje tvorbu zhruba za posledních 5 let, kdy autor se začal intenzivně zabývat věcmi každodenností, drobnými předměty, často nenápadnými, jako je hřeben nebo třeba lopatka, věci, které člověk nepovažuje za výtvarné umění, ale pro něho to je takové typické. Jsou to věcí, které se používají v každodenním styku. “

Ivo Sumec, vystavující malíř: „Spousta těch obrazů, které tady jsou, jsou jakousi metaforou nějaké lidské axistence, jakéhosi záznamu toho, co můžeme vnímat jako ty člověčí věci. Jako jsou třeba hřeben, který je ve vedlejší místnosti, nalezená věc, která už dávno přestala sloužit svému účelu nebo jsou to různé kytky, zbytky rostlin uschlých.“

Stejně jako témata obrazů je neobvyklá i technika a materiály, na nichž malíř tvoří.

Ivo Sumec, vystavující malíř: „Technika, kterou to je malováno – většinou jsou to, bylo by se říct, že je to akrylová malba, netroufám si říct, že by se jednalo přímo o malbu. Vlastně ty nástroje nebo ty pomůcky, které používám nejsou třeba jenom klasické štětce, ake jsou to různé další nástroje. Většinou jsou to plátna, ale jsou tady i obrazy, které jsou vzniklé na papíry, což je pro mě podstatná důležitá část práce. Určitá křehkost toho matžeriálu si myslím, že velmi dobře vyjadřuje ten charakter metafory té lidské existence.“

Výstavu doprovází také katalog, který uvádí i širší záběr malířovy tvorby. V letošním roce se návštěvníci galerie mohou těšit i na další velmi zajímavý program.

Jana Matlášek Šrubařová, GVU Ostrava: „V letošním roce nás ještě čekají významné výstavy, například americké foto dokumentaristy Rod Orkin a nebo knižní tvorba známé malířky Toyen.“

---

Nebeská Takadlenka v Těšínském divadle

Ve druhé reportáži navštívíme Těšínské divadlo a jeho scénu Bajka. Výjimečností divadla je zejména jeho dvojjazyčnost. Představení v polštině se střídají s těmi v českém jazyce. Divadlo totiž původně vzniklo jako scéna pro polskou menšinu na Těšínsku. Scéna Bajka vznikla již v roce 1948.

Jakub Tomoszek, umělecký šéf scény Bajka: „Působila pod Polským svazem kulturně osvětovým a v roce 2008 přešla pod Těšínské divadlo a je pod krajským divadlem. Každé to výročí je připomenutím toho, že vlastně Bajka vznikla pro tady polské školy a pro tu polskou menšinu v Těšínském Slezsku.“

Divadelní hry byly původně komponované pro nejmenší děti.

Jakub Tomoszek, umělecký šéf scény Bajka: „Teď už začínáme dělit ta představení podle věkových kategorií, to znamená, že třeba Bylo nás pět a Hobit máme už i pro střední školy. Většina našich představení jsou pro celou rodinu.“

Letošní premiéru v českém jazyce měl přestavení Nebeská tkadlenka. To bylo určeno pouze pro dvě herečky v několika rolích.

Daniela Sedláčková, herečka: „Tenhleten příběh Nebeské takadlenky je hodně takový křehký příběh. Je to o bratříčkovi a sestřičce, vlastně sestřička potom odejde, je to o emocích, o vyrovnávání se s emocemi. Dneska hraju, tím, že je to představení pro 2 herečky, tak vlastně ty role tam střídáme docela, takže nelze úplně určit, jestli hraju holku nebo kluka.“

Jakub Tomoszek, umělecký šéf scény Bajka: „Nebeská tkadlenka v režii Dory Bouzkové, je to na motivy knížky Katarzyny Jackowske Enemuo Tkaczka Chmur, která byl a polštině už uvedená premiéra.“

Divadlo je velmi oblíbené a na vyprodanou pemiéru se přišly podívat celé rodiny.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Kulturní okénko
22. ledna 2024, 17:20

Výstava Ivo Sumce zahájila sezónu v GVU Ostrava

Vítejte u letošního prvního kulturního okénka. Zahájíme ho v ostravské galerii umění výstavou obrazů Ivo Sumce Člověčí věci. Jak už název napovídá, je téma maleb i jejich provedení zvláštní a velmi zajímavé.

Neobvyklá výstava stylově zahájila letošní výstavní sezónu.

Jana Matlášek Šrubařová, GVU Ostrava: „Do nové sezóny vstupujeme výstavou maleb Ivo Sumce. Je to výstava trochu netradiční, hodně se týká recyklovaných materiálů a jsme moc rádi, že ji máme tady právě nyní k otevření.“

Renata Skřebská, kurátotka výstavy: „Ivo Sumec je autor, který pochází z Valašska, učí na Fakultě výtvarného umění v Ostravě a vlastně zabývá se především malbou. Jedná se o malíře s takovými drobnými rezidui do plastiky."

Název výstavy Člověčí věci předznamenává i její obsah. Jde totiž o předměty lidské denní potřeby.

Renáta Skřebská, kurátotka výstavy: „Ukazuje tvorbu zhruba za posledních 5 let, kdy autor se začal intenzivně zabývat věcmi každodenností, drobnými předměty, často nenápadnými, jako je hřeben nebo třeba lopatka, věci, které člověk nepovažuje za výtvarné umění, ale pro něho to je takové typické. Jsou to věcí, které se používají v každodenním styku. “

Ivo Sumec, vystavující malíř: „Spousta těch obrazů, které tady jsou, jsou jakousi metaforou nějaké lidské axistence, jakéhosi záznamu toho, co můžeme vnímat jako ty člověčí věci. Jako jsou třeba hřeben, který je ve vedlejší místnosti, nalezená věc, která už dávno přestala sloužit svému účelu nebo jsou to různé kytky, zbytky rostlin uschlých.“

Stejně jako témata obrazů je neobvyklá i technika a materiály, na nichž malíř tvoří.

Ivo Sumec, vystavující malíř: „Technika, kterou to je malováno – většinou jsou to, bylo by se říct, že je to akrylová malba, netroufám si říct, že by se jednalo přímo o malbu. Vlastně ty nástroje nebo ty pomůcky, které používám nejsou třeba jenom klasické štětce, ake jsou to různé další nástroje. Většinou jsou to plátna, ale jsou tady i obrazy, které jsou vzniklé na papíry, což je pro mě podstatná důležitá část práce. Určitá křehkost toho matžeriálu si myslím, že velmi dobře vyjadřuje ten charakter metafory té lidské existence.“

Výstavu doprovází také katalog, který uvádí i širší záběr malířovy tvorby. V letošním roce se návštěvníci galerie mohou těšit i na další velmi zajímavý program.

Jana Matlášek Šrubařová, GVU Ostrava: „V letošním roce nás ještě čekají významné výstavy, například americké foto dokumentaristy Rod Orkin a nebo knižní tvorba známé malířky Toyen.“

---

Nebeská Takadlenka v Těšínském divadle

Ve druhé reportáži navštívíme Těšínské divadlo a jeho scénu Bajka. Výjimečností divadla je zejména jeho dvojjazyčnost. Představení v polštině se střídají s těmi v českém jazyce. Divadlo totiž původně vzniklo jako scéna pro polskou menšinu na Těšínsku. Scéna Bajka vznikla již v roce 1948.

Jakub Tomoszek, umělecký šéf scény Bajka: „Působila pod Polským svazem kulturně osvětovým a v roce 2008 přešla pod Těšínské divadlo a je pod krajským divadlem. Každé to výročí je připomenutím toho, že vlastně Bajka vznikla pro tady polské školy a pro tu polskou menšinu v Těšínském Slezsku.“

Divadelní hry byly původně komponované pro nejmenší děti.

Jakub Tomoszek, umělecký šéf scény Bajka: „Teď už začínáme dělit ta představení podle věkových kategorií, to znamená, že třeba Bylo nás pět a Hobit máme už i pro střední školy. Většina našich představení jsou pro celou rodinu.“

Letošní premiéru v českém jazyce měl přestavení Nebeská tkadlenka. To bylo určeno pouze pro dvě herečky v několika rolích.

Daniela Sedláčková, herečka: „Tenhleten příběh Nebeské takadlenky je hodně takový křehký příběh. Je to o bratříčkovi a sestřičce, vlastně sestřička potom odejde, je to o emocích, o vyrovnávání se s emocemi. Dneska hraju, tím, že je to představení pro 2 herečky, tak vlastně ty role tam střídáme docela, takže nelze úplně určit, jestli hraju holku nebo kluka.“

Jakub Tomoszek, umělecký šéf scény Bajka: „Nebeská tkadlenka v režii Dory Bouzkové, je to na motivy knížky Katarzyny Jackowske Enemuo Tkaczka Chmur, která byl a polštině už uvedená premiéra.“

Divadlo je velmi oblíbené a na vyprodanou pemiéru se přišly podívat celé rodiny.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/kulturni-okenko/kulturni-okenko-22-01-2024-17-24