Novojičínský expres
- Zpravodajství z Nového Jičína od P. Dorazilové a J. Plášila
- Studie řeší úpravy další části okruhu kolem náměstí
- Na “Kolejích” s přilbou, bez sluchátek a alkoholu
- Žije ve Francii, svou prvotinu ale křtila v rodném městě
Radnice pokračuje v plánech regenerace městské památkové rezervace. Po zvelebení části ulice Generála Hlaďo je teď hotova studie, která řeší další část okruhu kolem náměstí.
Před zhruba třemi lety byla dokončena rekonstrukce spodní části ulice Generála Hlaďo, kterou uzavřela nová okružní křižovatka. Úpravy zklidnily provoz, chodník byl rozšířen a přibyla zeleň. V podobném duchu by měla postupně pokračovat revitalizace další části okruhu kolem náměstí.
Martin Materna, městský architekt: “Ta studie řeší pokračování od ulice Generála Hlaďo, od té okružní křižovatky, a týká se to celého městského okruhu, říkám tomu pracovně Ringstrasse, po vzoru vídeňského okruhu, který v sobě zahrnuje tady ten pás parku kolem Žerotínského zámku a pak následně ještě ten zelený pruh, jírovcové stromořadí v horní části ulice Tyršova.”
Studie, která byla nedávno dokončena, zahrnuje i plochu před Tyršovou školou a její součástí je také dosud chybějící dopracování prostoru před kamennou baštou.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Jeden z důvodů, proč se to dělalo, byla i křižovatka mezi ulicemi Tyršova a Generála Hlaďo, kde je východ ze Základní školy Tyršova. V současné době je tam ta vozovka poměrně široká, jsou tam sice přechody pro chodce, ale i poměrně dlouhé, takže tam dojde k rozšíření plochy pro pěší a k úpravě křižovatky tak, aby tam byl takový vyvýšený nájezd, který auta zpomalí a tím pádem učiní tuto oblast bezpečnější.”
Markéta Jánošíková, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nový Jičín: “Studie měla za úkol navrhnout možné úpravy, co se týká veřejného prostoru, zeleně, dopravy, mobiliáře a odpadového hospodářství. A vlastně chceme do prostoru i více přitáhnout cyklisty, takže počítáme s chodníkem, tedy se smíšenou stezkou pro chodce a cyklisty.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Po poměrně někdy i tvrdých diskuzích se řešilo, zda zachovat počet parkovacích míst nebo ho snížit právě ve prospěch třeba jiných ploch, ale podařilo se nakonec najít takový, myslím si, rozumný kompromis, který téměř zachovává ten počet parkovacích míst, ale zároveň právě rozšiřuje prostory pro pěší, pro cyklisty a doplňuje taky nějakou zeleň.
Markéta Jánošíková, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nový Jičín: “Do studie je zahrnutý park u Žerotínského zámku, který sice je v majetku Moravskoslezského kraje, ale máme vlastně s Muzeem Novojičínska uzavřenou smlouvu o spolupráci a muzeum se vlastně podílí nebo podílelo na zadání této studie.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Tady jsem moc rád, že se nám podařilo dohodnout s Muzeem Novojičínska, potažmo s Moravskoslezským krajem na tom, že část té studie zafinancovali. Mimo jiné by zde mělo dojít například i k návratu sochy, architekta Babíčka “Vítězství”, která je momentálně uložena v depozitáři a kdysi tady stávala, měla by zde být navrácena.”
Martin Materna, městský architekt: “Jsme v citlivém území, jsme součástí městské památkové rezervace. To znamená, byl tady opravdu důležitý dialog s památkovou péčí a ten návrh na to docela dbal. To znamená, pracuje s přírodními materiály, s žulovými kostkami, ten koncept, který je v té části ulice, tak on ho vlastně aplikuje, tu podobu těch dlažeb, i do dalších částí, které jsou dneska v asfaltu. A přitom ještě, co bylo další složkou toho návrhu, tak posílit zelenou složku tady. To znamená výsadby stromů a celkově zkvalitnění těch vegetačních ploch.”
Dominantní kaštanová alej tady samozřejmě zůstane. Revitalizace prostoru bude probíhat po etapách, termíny realizace ještě nejsou stanoveny. Jako první se pravděpodobně bude připravovat projekt pro navazující úsek ulice Generála Hlaďo.
---
Na cyklostezce Koleje proběhla preventivní akce policie a BESIPu zaměřená na bezpečnost cyklistů. Kontrolovali povinnou výbavu jízdních kol, používání přileb a připomínali důležitost viditelnosti při jízdě.
Prázdniny jsou u konce, nicméně cyklistická sezona má před sebou ještě několik aktivních týdnů. Policie ve spolupráci s BESIP tak nepolevuje v preventivních kontrolách. Jejich hlídku bylo vidět i na cyklostezce Koleje.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Opakujeme jim základní pravidla bezpečnosti. Určitě mezi to nejdůležitější pravidlo patří, mít na sobě cyklistickou přilbu, která musí být správně připevněná. Dnes jsme tady zaznamenali spoustu případů, kdy ty řemínky jsou pod bradou volné a ta cyklistická přilba by nemusela plnit tu funkci, co má. Mezi bradou a tím řemínkem by měl být takový prostor, aby tam maximálně vešly dva prsty.”
Zákon určuje povinnost přilby pro cyklisty do 18 let, preventisté tu ale apelovali na nošení přilby v každém věku.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Dokonce jsme tady dneska měli pána, který nám říkal, že měl nehodu na kole a díky tomu, že tu přilbu měl, takže mu opravdu zachránila život. Že ta přilba při tom pádu byla na čtyři kusy a ta hlava naštěstí zůstala v pořádku. Měl tam sice nějaké jiné zranění, ale sám uznal, že je důležité, že přežil, že tu helmu měl.”
kontrolovaní cyklisté:
“Ano, na kole jedině s přilbou.”
“V našem věku už si musíme chránit hlavy.”
Obecně je lepší koupit si přilbu v kamenném obchodě a vyzkoušet si, jak sedí. Preventisté nedoporučují ani nákup takzvaně z druhé ruky, protože není známo, jestli s danou přilbou neměl předchozí majitel pád, a pokud ano, mohly by v ní být mikropraskliny a svou roli už neplní na sto procent.
Dále byla tato preventivní kontrola zaměřena i na správné vybavení kol.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Nová kola většinou výrobce nebo prodejce nevybavuje těmi předepsanými věcmi, jako jsou odrazky. Proto i spousta lidí, kteří si takové kolo kupují, zapomínají nebo neví o té povinnosti, mít kolo vybaveno odrazkami. Protože pro řidiče cyklisty platí stejné předpisy, musí to kolo mít technicky způsobilé pro provoz. Dodáváme nálepky, vysvětlujeme, kam se mají umístit, popřípadě kde koupit ty odrazky, aby ten řidič byl včas spatřitelný. Za odměnu dostávají třeba i navíc nějaké reflexní oděvní doplňky typu reflexní vesty nebo reflexní kšandy. Přece jenom ten cyklista, když je dobře viděn pro všechny účastníky z větší vzdálenosti, je to pro všechny bezpečné.”
kontrolovaní cyklisté:
“Na špicích nemám odrazky, ale jinak mám kolo v pořádku.”
“Měl jsem všechno v pořádku. vyzkoušel jsem si i ty opilecké brýle, bylo to náročné. Opravdu jsem ztrácel balanc. Na kole jedině bez alkoholu.”
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Určitě dneska i cyklisty upozorňujeme, že v rámci zákona jsou bráni jako řidiči, i když jedou na kole. Takže je třeba dbát to, že za jízdy v sobě nebudou mít žádný alkohol. Dále můžeme zmínit, co je důležité, když jede třeba více cyklistů, aby skutečně jeli za sebou, nejeli vedle sebe, protože potom tvoří velkou překážku v silničním provozu například, ale toto pravidlo je potřeba dodržovat i na cyklostezce. Dále, co je hodně nebezpečné, je například mít během jízdy sluchátka. Opravdu je třeba vnímat to okolí, slyšet, co se okolo děje.”
Znám je případ, který se stal loni, kdy vjel 14 letý chlapec na kole se sluchátky na uších před projíždějící vlak v Kopřivnici.
---
Novojičínská rodačka žijící ve Francii pokřtila v městské knihovně svůj debutový román. Vydat knihu se rozhodla poté, co absolvovala kurz tvůrčího psaní. Nakladatelství přemlouvat nemusela.
Křest knihy s nádechem atmosféry slunného jihu Francie se odehrál v městské knihovně. Svůj debutový román Vábení Languedocu tu představila jeho autorka Jana Leveque, novojičínská rodačka žijící ve Francii. Ke knížkám měla vztah odmalička a pokoušela se i psát, ovšem až dosud jen takzvaně do šuplíku.
Jana Leveque, autorka knihy: “Jednou jsem narazila na kurz tvůrčího psaní paní Veroniky Matysové a to bylo něco neuvěřitelného. No a nakonec z toho vyšla vlastně knížka. Vlastně ten příběh jsem měla v hlavě už nějakou delší dobu, protože já jsem si prošla takovým náročnějším obdobím. A najednou jsem cítila takový přetlak, jako že to potřebujete předat dál a nějak prostě psát. Ale pořád jsem si říkala, je to pořád do toho šuplíku, je to pořád jen pro mě.”
Nicméně i po naléhání svých nejbližších se nakonec rozhodla poslat svůj text do nakladatelství Fortuna Libri. Odpověď, která přišla, ji naprosto zaskočila - román se rozhodli okamžitě vydat a spatřil světlo světa letos v létě.
Jana Leveque, autorka knihy: “Je to částečně příběh inspirovaný takovými eskapádami, co jsem prožila, takovými začátky hlavně toho francouzského života. Ale je to smyšlený příběh, vypráví o zdravotní sestře Maye, která potká Francouze Bastiena. Zamiluje se do něj a ocitne se před takovou otázkou, kde budou prostě, jak pokračovat v tom vztahu a tak dále. A vlastně to samé jsem se řešila já sama v sobě tehdy, když jsem potkala mého manžela, dnes už, ale je tam samozřejmě to hodně smyšlené a ten příběh celkově je smyšlený, ale inspirace takovými situacemi z mého života tam samozřejmě je.”
Pokřtít knihu se rozhodla ve svém rodném městě, i když se její život posledních 12 let odehrává ve Francii. Román tu slavnostně uvedly v život tři kmotry.
Ivana Michnová, kmotra knihy: “Já hlavně knize přeju, aby se velmi rychle prodala, aby nakladatel udělal dotisk, no a aby se dočkala nějaký sestřičky. Je moc krásná.”
Michaela Kamasová, kmotra knihy: “Přeju jí, ať se jí plní všechny sny, které si přeje. Protože to je vlastně ten úkol pro nás pro všechny. My si myslíme, že to je takové bláznovství. Takže přejme si, sněme a žijme to hlavně.”
Debutový román Jany Leveque je i v databázi novojičínské knihovny, ovšem jako současný bestseller je neustále vypůjčený.
---
Radnice pokračuje v plánech regenerace městské památkové rezervace. Po zvelebení části ulice Generála Hlaďo je teď hotova studie, která řeší další část okruhu kolem náměstí.
Před zhruba třemi lety byla dokončena rekonstrukce spodní části ulice Generála Hlaďo, kterou uzavřela nová okružní křižovatka. Úpravy zklidnily provoz, chodník byl rozšířen a přibyla zeleň. V podobném duchu by měla postupně pokračovat revitalizace další části okruhu kolem náměstí.
Martin Materna, městský architekt: “Ta studie řeší pokračování od ulice Generála Hlaďo, od té okružní křižovatky, a týká se to celého městského okruhu, říkám tomu pracovně Ringstrasse, po vzoru vídeňského okruhu, který v sobě zahrnuje tady ten pás parku kolem Žerotínského zámku a pak následně ještě ten zelený pruh, jírovcové stromořadí v horní části ulice Tyršova.”
Studie, která byla nedávno dokončena, zahrnuje i plochu před Tyršovou školou a její součástí je také dosud chybějící dopracování prostoru před kamennou baštou.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Jeden z důvodů, proč se to dělalo, byla i křižovatka mezi ulicemi Tyršova a Generála Hlaďo, kde je východ ze Základní školy Tyršova. V současné době je tam ta vozovka poměrně široká, jsou tam sice přechody pro chodce, ale i poměrně dlouhé, takže tam dojde k rozšíření plochy pro pěší a k úpravě křižovatky tak, aby tam byl takový vyvýšený nájezd, který auta zpomalí a tím pádem učiní tuto oblast bezpečnější.”
Markéta Jánošíková, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nový Jičín: “Studie měla za úkol navrhnout možné úpravy, co se týká veřejného prostoru, zeleně, dopravy, mobiliáře a odpadového hospodářství. A vlastně chceme do prostoru i více přitáhnout cyklisty, takže počítáme s chodníkem, tedy se smíšenou stezkou pro chodce a cyklisty.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Po poměrně někdy i tvrdých diskuzích se řešilo, zda zachovat počet parkovacích míst nebo ho snížit právě ve prospěch třeba jiných ploch, ale podařilo se nakonec najít takový, myslím si, rozumný kompromis, který téměř zachovává ten počet parkovacích míst, ale zároveň právě rozšiřuje prostory pro pěší, pro cyklisty a doplňuje taky nějakou zeleň.
Markéta Jánošíková, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nový Jičín: “Do studie je zahrnutý park u Žerotínského zámku, který sice je v majetku Moravskoslezského kraje, ale máme vlastně s Muzeem Novojičínska uzavřenou smlouvu o spolupráci a muzeum se vlastně podílí nebo podílelo na zadání této studie.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Tady jsem moc rád, že se nám podařilo dohodnout s Muzeem Novojičínska, potažmo s Moravskoslezským krajem na tom, že část té studie zafinancovali. Mimo jiné by zde mělo dojít například i k návratu sochy, architekta Babíčka “Vítězství”, která je momentálně uložena v depozitáři a kdysi tady stávala, měla by zde být navrácena.”
Martin Materna, městský architekt: “Jsme v citlivém území, jsme součástí městské památkové rezervace. To znamená, byl tady opravdu důležitý dialog s památkovou péčí a ten návrh na to docela dbal. To znamená, pracuje s přírodními materiály, s žulovými kostkami, ten koncept, který je v té části ulice, tak on ho vlastně aplikuje, tu podobu těch dlažeb, i do dalších částí, které jsou dneska v asfaltu. A přitom ještě, co bylo další složkou toho návrhu, tak posílit zelenou složku tady. To znamená výsadby stromů a celkově zkvalitnění těch vegetačních ploch.”
Dominantní kaštanová alej tady samozřejmě zůstane. Revitalizace prostoru bude probíhat po etapách, termíny realizace ještě nejsou stanoveny. Jako první se pravděpodobně bude připravovat projekt pro navazující úsek ulice Generála Hlaďo.
---
Na cyklostezce Koleje proběhla preventivní akce policie a BESIPu zaměřená na bezpečnost cyklistů. Kontrolovali povinnou výbavu jízdních kol, používání přileb a připomínali důležitost viditelnosti při jízdě.
Prázdniny jsou u konce, nicméně cyklistická sezona má před sebou ještě několik aktivních týdnů. Policie ve spolupráci s BESIP tak nepolevuje v preventivních kontrolách. Jejich hlídku bylo vidět i na cyklostezce Koleje.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Opakujeme jim základní pravidla bezpečnosti. Určitě mezi to nejdůležitější pravidlo patří, mít na sobě cyklistickou přilbu, která musí být správně připevněná. Dnes jsme tady zaznamenali spoustu případů, kdy ty řemínky jsou pod bradou volné a ta cyklistická přilba by nemusela plnit tu funkci, co má. Mezi bradou a tím řemínkem by měl být takový prostor, aby tam maximálně vešly dva prsty.”
Zákon určuje povinnost přilby pro cyklisty do 18 let, preventisté tu ale apelovali na nošení přilby v každém věku.
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Dokonce jsme tady dneska měli pána, který nám říkal, že měl nehodu na kole a díky tomu, že tu přilbu měl, takže mu opravdu zachránila život. Že ta přilba při tom pádu byla na čtyři kusy a ta hlava naštěstí zůstala v pořádku. Měl tam sice nějaké jiné zranění, ale sám uznal, že je důležité, že přežil, že tu helmu měl.”
kontrolovaní cyklisté:
“Ano, na kole jedině s přilbou.”
“V našem věku už si musíme chránit hlavy.”
Obecně je lepší koupit si přilbu v kamenném obchodě a vyzkoušet si, jak sedí. Preventisté nedoporučují ani nákup takzvaně z druhé ruky, protože není známo, jestli s danou přilbou neměl předchozí majitel pád, a pokud ano, mohly by v ní být mikropraskliny a svou roli už neplní na sto procent.
Dále byla tato preventivní kontrola zaměřena i na správné vybavení kol.
Pavel Blahut, krajský koordinátor BESIP: “Nová kola většinou výrobce nebo prodejce nevybavuje těmi předepsanými věcmi, jako jsou odrazky. Proto i spousta lidí, kteří si takové kolo kupují, zapomínají nebo neví o té povinnosti, mít kolo vybaveno odrazkami. Protože pro řidiče cyklisty platí stejné předpisy, musí to kolo mít technicky způsobilé pro provoz. Dodáváme nálepky, vysvětlujeme, kam se mají umístit, popřípadě kde koupit ty odrazky, aby ten řidič byl včas spatřitelný. Za odměnu dostávají třeba i navíc nějaké reflexní oděvní doplňky typu reflexní vesty nebo reflexní kšandy. Přece jenom ten cyklista, když je dobře viděn pro všechny účastníky z větší vzdálenosti, je to pro všechny bezpečné.”
kontrolovaní cyklisté:
“Na špicích nemám odrazky, ale jinak mám kolo v pořádku.”
“Měl jsem všechno v pořádku. vyzkoušel jsem si i ty opilecké brýle, bylo to náročné. Opravdu jsem ztrácel balanc. Na kole jedině bez alkoholu.”
Darina Veselá, PČR ÚO Nový Jičín, oddělení prevence: “Určitě dneska i cyklisty upozorňujeme, že v rámci zákona jsou bráni jako řidiči, i když jedou na kole. Takže je třeba dbát to, že za jízdy v sobě nebudou mít žádný alkohol. Dále můžeme zmínit, co je důležité, když jede třeba více cyklistů, aby skutečně jeli za sebou, nejeli vedle sebe, protože potom tvoří velkou překážku v silničním provozu například, ale toto pravidlo je potřeba dodržovat i na cyklostezce. Dále, co je hodně nebezpečné, je například mít během jízdy sluchátka. Opravdu je třeba vnímat to okolí, slyšet, co se okolo děje.”
Znám je případ, který se stal loni, kdy vjel 14 letý chlapec na kole se sluchátky na uších před projíždějící vlak v Kopřivnici.
---
Novojičínská rodačka žijící ve Francii pokřtila v městské knihovně svůj debutový román. Vydat knihu se rozhodla poté, co absolvovala kurz tvůrčího psaní. Nakladatelství přemlouvat nemusela.
Křest knihy s nádechem atmosféry slunného jihu Francie se odehrál v městské knihovně. Svůj debutový román Vábení Languedocu tu představila jeho autorka Jana Leveque, novojičínská rodačka žijící ve Francii. Ke knížkám měla vztah odmalička a pokoušela se i psát, ovšem až dosud jen takzvaně do šuplíku.
Jana Leveque, autorka knihy: “Jednou jsem narazila na kurz tvůrčího psaní paní Veroniky Matysové a to bylo něco neuvěřitelného. No a nakonec z toho vyšla vlastně knížka. Vlastně ten příběh jsem měla v hlavě už nějakou delší dobu, protože já jsem si prošla takovým náročnějším obdobím. A najednou jsem cítila takový přetlak, jako že to potřebujete předat dál a nějak prostě psát. Ale pořád jsem si říkala, je to pořád do toho šuplíku, je to pořád jen pro mě.”
Nicméně i po naléhání svých nejbližších se nakonec rozhodla poslat svůj text do nakladatelství Fortuna Libri. Odpověď, která přišla, ji naprosto zaskočila - román se rozhodli okamžitě vydat a spatřil světlo světa letos v létě.
Jana Leveque, autorka knihy: “Je to částečně příběh inspirovaný takovými eskapádami, co jsem prožila, takovými začátky hlavně toho francouzského života. Ale je to smyšlený příběh, vypráví o zdravotní sestře Maye, která potká Francouze Bastiena. Zamiluje se do něj a ocitne se před takovou otázkou, kde budou prostě, jak pokračovat v tom vztahu a tak dále. A vlastně to samé jsem se řešila já sama v sobě tehdy, když jsem potkala mého manžela, dnes už, ale je tam samozřejmě to hodně smyšlené a ten příběh celkově je smyšlený, ale inspirace takovými situacemi z mého života tam samozřejmě je.”
Pokřtít knihu se rozhodla ve svém rodném městě, i když se její život posledních 12 let odehrává ve Francii. Román tu slavnostně uvedly v život tři kmotry.
Ivana Michnová, kmotra knihy: “Já hlavně knize přeju, aby se velmi rychle prodala, aby nakladatel udělal dotisk, no a aby se dočkala nějaký sestřičky. Je moc krásná.”
Michaela Kamasová, kmotra knihy: “Přeju jí, ať se jí plní všechny sny, které si přeje. Protože to je vlastně ten úkol pro nás pro všechny. My si myslíme, že to je takové bláznovství. Takže přejme si, sněme a žijme to hlavně.”
Debutový román Jany Leveque je i v databázi novojičínské knihovny, ovšem jako současný bestseller je neustále vypůjčený.
---