Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Začínají Ostravské minuty, dnes mimořádně v jiném formátu. Ve studiu vítám primátora Jana Dohnala. Dobrý den, vítejte u nás, pane primátore.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Témat máme připravených hodně. Začněme novými Bazaly, protože to je něco, na co se sportovní fanoušci těší. Nové Bazaly, výstavba stadionu to je něco, co sportovní fanoušky naplňuje očekáváním. Tak, jak je projekt daleko?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nemyslím, že jenom sportovní fanoušky. Je to opravdu velmi široce diskutované téma, které tu společností rezonuje. Koneckonců každý, kdo dneska jezdí kolem Bazalů tak, jakoby si říká, že ten pohled není úplně veselý. Samozřejmě jsme dneska ve stavu, kdy nám běží mezinárodní architektonická soutěž. My jsme v úvodní fázi soutěže oslovili 30 studií z celého světa s tím, že máme za sebou první kolo. V rámci prvního kola jsme oslovili z těch třiceti na základě portfolií deset studií, které nám měly vypracovat už ideové návrhy toho, jak by nové Bazaly mohly vypadat. V minulém týdnu jsme tedy obdrželi devět návrhů, protože jedno studio nakonec odstoupilo s tím, že minulý týden ve čtvrtek a v pátek zasedala mezinárodní porota, jíž jsou i zástupci města účastni. A tato porota z těchto devíti návrhů vybrala čtyři návrhy, které už budou k velkému rozpracování do detailu. Už tam opravdu bude kladen důraz na ten opravdu velký detail s tím, že já bohužel nemohu říci, které ty studia byly vybrány a ohrozil bych podmínky této soutěže. Ale mohu říci, že finální návrh bychom měli vybrat v listopadu. Jinak opravdu všechny ty návrhy jsou kvalitní, jsou to studia z celého světa, které takovéto realizace dělají dennodenně. Je to opravdu spousta studií, které prostě postavily stovky stadionů po celém světě. Už ten ideový návrh v sobě koncentroval řadu věcí. Nejvíce se asi diskutuje založení té stavby, protože se v Ostravě historicky hovořilo o tom, že na Bazalech z důvodu poddolování špatné geologie stadion vůbec postavit nepůjde. My jsme sami udělali řadu průzkumů, řadu vrtů, ten kopec jsme opravdu rozebrali na dřeň, když to řeknu takhle a nepřišli jsme na nic, co by nám říkalo, že to nejde. Samozřejmě to území je geologicky složité, ale už s tímhle právě v téhle fázi soutěže všichni pracovali, takže všechny ty návrhy, které jsme obdrželi, jdou technicky realizovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste součástí výběrové komise?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Jsem součástí hodnotící poroty.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k rozpočtu. Dvě a půl miliardy korun. Co to všechno zahrnuje? A není to hodně?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to částka, kterou jsme si řekli, že bychom chtěli za Bazaly utratit. Nebude se jednat pouze o fotbalový stadion typu nějaké opravdu čistě funkční stavby pro fotbal. Má se jednat o novou dominantu města a logicky je to na Bazalech. Je to na kopci, je to nad městem, půjde to dobře vidět. Možná si to lidi ani úplně neuvědomí, ale dnešní městský stadion, který je vlastně multifunkční, je tam atletika, fotbal. Třeba není veřejně přístupný. Opravdu se otevírá pouze na ty akce, ale normálně si tam nezajdete. Chceme vytvořit živé centrum, které bude sloužit Ostravanům nonstop, tzn. nějaká vyhlídková restaurace, muzeum, samozřejmě prohlídkové okruhy na samotném stadionu, takže měla by to být tak trošičku dominanta, trošičku chlouba města, samozřejmě fotbalový stadion, a holt ten rozpočet, ty dvě a půl miliardy, tomu odpovídá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mě teď napadá otázka s těmi penězi, vypořádala se Ostrava s loňskými povodněmi? Protože ty také hodně zasáhly do rozpočtu a nemuseli jste zvažovat některé projekty, jestli je odsunete, nebo úplně zrušíte?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Určitě ten dopad do rozpočtu díky povodním byl. Je třeba si ale říci, že Ostrava hospodaří takřka s patnácti miliardy korun ročně. Povodňové škody na majetku města ještě stále se vyčíslují. Je třeba říci byly někde plus minus jeden a půl miliardy korun. Největší škody byly na vodohospodářské infrastruktuře. Na její obnovu jsme částečně pojištěni. Máme fond, který jsme vypořádávali finanční. A tady nám obrovsky pomohla státní dotace ve výši takřka 600 milionů korun, která šla právě na obnovu čistírny odpadních vod. Samozřejmě, když jsem řekl, že ještě nemáme všechny škody, pasportizované to je, protože některé stavby, které třeba byly naprosto zničené, už jsme neobnovovali v tom nouzovém režimu. Ale jsou to stavby, které musí projít klasickým novým projektem, novým stavebním povolením. Takže my třeba ty ceny těch realizací budeme znát až v momentě, kdy je budeme stavět. Ale než je budeme stavět a obnovovat, tak musíme projít klasickým stavebním řízením.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ostrava má od letošního ledna nové ostravské stavební předpisy. Z jakého důvodu a v čem jsou nové?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nové jsou v tom, že předtím žádné nebyly. Jenom ať si opravdu laik dovede představit, co jsou stavební předpisy. Je to norma, kterou si můžou zřídit velká města. Týká se to Prahy, Brna, Ostravy. Praha už je měla Brno, Ostrava je mají nově, které nám dovolují lehce modifikovat stavební zákon v podmínkách našeho města. My si od toho slibujeme to, že se nám povede trošičku odšpuntovat výstavbu v samotném centru města Ostravy, kdy například některé normy na odstínění nebo některé normy vztahující se k počtu parkovacích míst, my si můžeme sami zjemnit a to nám umožní zrychlit developerskou výstavbu v centru Ostravy, kde máme řadu proluk, a které chceme postupně zastavovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Průmyslové zóny, daří se Ostravě průmyslové zóny zaplňovat?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to velké téma. Ostrava ve svém vlastnictví má tři průmyslové zóny. Je to průmyslová zóna v Hrabové, která je dneska už plná. Průmyslová zóna v Hrušově, která je takřka plná, a potom velká průmyslová zóna v Ostravě Mošnově. Tam v loňském roce proběhly dvě velké transakce. První po několika letech skončil prodej tří set hektarů svého území společnosti Panattoni, která tam má závazek do několika let postavit provozy, které tam budou zaměstnávat lidi. Jinak v té zóně v Mošnově dneska pracuje přes čtyři tisíce lidí. Je velice úspěšná. Ale co jsem hlavně rád, povedl se v minulém roce dotáhnout prodej společnosti OMP, která nám postaví v Mošnově průmyslové zázemí pro společnost BMW, což je za mě skvělý zaměstnavatel, který už v příštím roce v Mošnovské zóně zaměstná více než 500 lidí. Myslím si, že to budou velice dobře placené místa s vysokou přidanou hodnotou. Navíc společnost BMW je opravdu tak významná značka, že čekáme i významný multiplikační efekt a že třeba řada firem by právě za BMW do Ostravy mohlo přijít. Takže jsem obrovsky rád, že se tohle povedlo a do budoucna už nám toho moc nezbývá. Průmyslové zóny jsou de facto plné. V Mošnově nám zbývá ještě nějakých 16 hektarů, které chceme použít, ale pro výstavbu zázemí těch zón, protože dneska už tam pracuje hodně lidí a vlastně tam nejsou žádné ubytovací kapacity, žádná gastro zóna, žádné obchody. Takže ta zóna, která povede k příjezdu k terminálu letiště, by měla být taková spíše komerční, řekněme kancelářskou, jakoby retailová, to zázemí. Takže to je poslední. No a další průmyslové zóny už město nemá. Takže dneska je to o tom, že se bavíme i se soukromými developery, se soukromými vlastníky pozemků v Ostravě, kterých ještě stále je dost a snažíme se je s těmi příchozími investory propojovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme zmínit městskou hromadnou dopravu, nebo také Dopravní podnik, protože ten je také průkopníkem v mnoha záležitostech, mimo jiné třeba jako u nás mezi prvními jsme platili v tramvajích bezkontaktně. No ale je tady i tramvajová trať směr Poruba a ta je taky hodně diskutovaná.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to tak, náš dopravní podnik patří opravdu k vlajkové lodi našeho města a určitě mezi nejlépe se rozvíjející dopravní podniky v Evropě. V ČR podle mě lepší dopravní podnik nenajdeme. Samozřejmě, aby byl kvalitní, musíme ho stále rozvíjet. Takže kromě toho, že zavádíme stále řadu nových inovací, což právě byl třeba ten zmíněný odbavovací systém, ale nově třeba teďka i elektronický výpis pokud už revizoři jako všechno řeší on line přímo na místě. Tak potřebujeme tu síť i rozvíjet. A víme, že historicky v Ostravě probíhá příprava výstavby tramvajové trati v Porubě s tím, že tento projekt má řadu komplikací v rámci svého povolování. Je to projekt do jisté míry kontroverzní, kdy vnímáme, že část veřejnosti má určité výhrady k té samotné stavbě a já jim rozumím, protože v případě, že se ta trať bude stavět, tak ten samotný průběh té stavby určitě těm lidem nebude příjemný a tady prostě nezbývá, než to pochopit. Zase na druhou stranu víme, že ta tramvajová doprava, kromě toho, že je ekologičtější, tak je i levnější, ale v neposlední řadě je komfortnější pro ty cestující. Takže já bych si přál, aby se tramvajová trať povedla. Aktuálně se posuzuje vliv na životní prostředí. nositelem projektu není město, je to dopravní podnik a věřím, že pokud se ta trať povede, tak to povede ke zvýšení komfortu právě přepravy z téhle části města v rámci Poruby a v rámci celé Ostravy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, já Vám děkuji za Vaše odpovědi. Ostravské minuty končí, mějte se hezky a na viděnou příště.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka
03. července 2025, 18:35

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Začínají Ostravské minuty, dnes mimořádně v jiném formátu. Ve studiu vítám primátora Jana Dohnala. Dobrý den, vítejte u nás, pane primátore.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Témat máme připravených hodně. Začněme novými Bazaly, protože to je něco, na co se sportovní fanoušci těší. Nové Bazaly, výstavba stadionu to je něco, co sportovní fanoušky naplňuje očekáváním. Tak, jak je projekt daleko?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nemyslím, že jenom sportovní fanoušky. Je to opravdu velmi široce diskutované téma, které tu společností rezonuje. Koneckonců každý, kdo dneska jezdí kolem Bazalů tak, jakoby si říká, že ten pohled není úplně veselý. Samozřejmě jsme dneska ve stavu, kdy nám běží mezinárodní architektonická soutěž. My jsme v úvodní fázi soutěže oslovili 30 studií z celého světa s tím, že máme za sebou první kolo. V rámci prvního kola jsme oslovili z těch třiceti na základě portfolií deset studií, které nám měly vypracovat už ideové návrhy toho, jak by nové Bazaly mohly vypadat. V minulém týdnu jsme tedy obdrželi devět návrhů, protože jedno studio nakonec odstoupilo s tím, že minulý týden ve čtvrtek a v pátek zasedala mezinárodní porota, jíž jsou i zástupci města účastni. A tato porota z těchto devíti návrhů vybrala čtyři návrhy, které už budou k velkému rozpracování do detailu. Už tam opravdu bude kladen důraz na ten opravdu velký detail s tím, že já bohužel nemohu říci, které ty studia byly vybrány a ohrozil bych podmínky této soutěže. Ale mohu říci, že finální návrh bychom měli vybrat v listopadu. Jinak opravdu všechny ty návrhy jsou kvalitní, jsou to studia z celého světa, které takovéto realizace dělají dennodenně. Je to opravdu spousta studií, které prostě postavily stovky stadionů po celém světě. Už ten ideový návrh v sobě koncentroval řadu věcí. Nejvíce se asi diskutuje založení té stavby, protože se v Ostravě historicky hovořilo o tom, že na Bazalech z důvodu poddolování špatné geologie stadion vůbec postavit nepůjde. My jsme sami udělali řadu průzkumů, řadu vrtů, ten kopec jsme opravdu rozebrali na dřeň, když to řeknu takhle a nepřišli jsme na nic, co by nám říkalo, že to nejde. Samozřejmě to území je geologicky složité, ale už s tímhle právě v téhle fázi soutěže všichni pracovali, takže všechny ty návrhy, které jsme obdrželi, jdou technicky realizovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Vy jste součástí výběrové komise?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Jsem součástí hodnotící poroty.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k rozpočtu. Dvě a půl miliardy korun. Co to všechno zahrnuje? A není to hodně?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to částka, kterou jsme si řekli, že bychom chtěli za Bazaly utratit. Nebude se jednat pouze o fotbalový stadion typu nějaké opravdu čistě funkční stavby pro fotbal. Má se jednat o novou dominantu města a logicky je to na Bazalech. Je to na kopci, je to nad městem, půjde to dobře vidět. Možná si to lidi ani úplně neuvědomí, ale dnešní městský stadion, který je vlastně multifunkční, je tam atletika, fotbal. Třeba není veřejně přístupný. Opravdu se otevírá pouze na ty akce, ale normálně si tam nezajdete. Chceme vytvořit živé centrum, které bude sloužit Ostravanům nonstop, tzn. nějaká vyhlídková restaurace, muzeum, samozřejmě prohlídkové okruhy na samotném stadionu, takže měla by to být tak trošičku dominanta, trošičku chlouba města, samozřejmě fotbalový stadion, a holt ten rozpočet, ty dvě a půl miliardy, tomu odpovídá.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Mě teď napadá otázka s těmi penězi, vypořádala se Ostrava s loňskými povodněmi? Protože ty také hodně zasáhly do rozpočtu a nemuseli jste zvažovat některé projekty, jestli je odsunete, nebo úplně zrušíte?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Určitě ten dopad do rozpočtu díky povodním byl. Je třeba si ale říci, že Ostrava hospodaří takřka s patnácti miliardy korun ročně. Povodňové škody na majetku města ještě stále se vyčíslují. Je třeba říci byly někde plus minus jeden a půl miliardy korun. Největší škody byly na vodohospodářské infrastruktuře. Na její obnovu jsme částečně pojištěni. Máme fond, který jsme vypořádávali finanční. A tady nám obrovsky pomohla státní dotace ve výši takřka 600 milionů korun, která šla právě na obnovu čistírny odpadních vod. Samozřejmě, když jsem řekl, že ještě nemáme všechny škody, pasportizované to je, protože některé stavby, které třeba byly naprosto zničené, už jsme neobnovovali v tom nouzovém režimu. Ale jsou to stavby, které musí projít klasickým novým projektem, novým stavebním povolením. Takže my třeba ty ceny těch realizací budeme znát až v momentě, kdy je budeme stavět. Ale než je budeme stavět a obnovovat, tak musíme projít klasickým stavebním řízením.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ostrava má od letošního ledna nové ostravské stavební předpisy. Z jakého důvodu a v čem jsou nové?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Nové jsou v tom, že předtím žádné nebyly. Jenom ať si opravdu laik dovede představit, co jsou stavební předpisy. Je to norma, kterou si můžou zřídit velká města. Týká se to Prahy, Brna, Ostravy. Praha už je měla Brno, Ostrava je mají nově, které nám dovolují lehce modifikovat stavební zákon v podmínkách našeho města. My si od toho slibujeme to, že se nám povede trošičku odšpuntovat výstavbu v samotném centru města Ostravy, kdy například některé normy na odstínění nebo některé normy vztahující se k počtu parkovacích míst, my si můžeme sami zjemnit a to nám umožní zrychlit developerskou výstavbu v centru Ostravy, kde máme řadu proluk, a které chceme postupně zastavovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Průmyslové zóny, daří se Ostravě průmyslové zóny zaplňovat?

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to velké téma. Ostrava ve svém vlastnictví má tři průmyslové zóny. Je to průmyslová zóna v Hrabové, která je dneska už plná. Průmyslová zóna v Hrušově, která je takřka plná, a potom velká průmyslová zóna v Ostravě Mošnově. Tam v loňském roce proběhly dvě velké transakce. První po několika letech skončil prodej tří set hektarů svého území společnosti Panattoni, která tam má závazek do několika let postavit provozy, které tam budou zaměstnávat lidi. Jinak v té zóně v Mošnově dneska pracuje přes čtyři tisíce lidí. Je velice úspěšná. Ale co jsem hlavně rád, povedl se v minulém roce dotáhnout prodej společnosti OMP, která nám postaví v Mošnově průmyslové zázemí pro společnost BMW, což je za mě skvělý zaměstnavatel, který už v příštím roce v Mošnovské zóně zaměstná více než 500 lidí. Myslím si, že to budou velice dobře placené místa s vysokou přidanou hodnotou. Navíc společnost BMW je opravdu tak významná značka, že čekáme i významný multiplikační efekt a že třeba řada firem by právě za BMW do Ostravy mohlo přijít. Takže jsem obrovsky rád, že se tohle povedlo a do budoucna už nám toho moc nezbývá. Průmyslové zóny jsou de facto plné. V Mošnově nám zbývá ještě nějakých 16 hektarů, které chceme použít, ale pro výstavbu zázemí těch zón, protože dneska už tam pracuje hodně lidí a vlastně tam nejsou žádné ubytovací kapacity, žádná gastro zóna, žádné obchody. Takže ta zóna, která povede k příjezdu k terminálu letiště, by měla být taková spíše komerční, řekněme kancelářskou, jakoby retailová, to zázemí. Takže to je poslední. No a další průmyslové zóny už město nemá. Takže dneska je to o tom, že se bavíme i se soukromými developery, se soukromými vlastníky pozemků v Ostravě, kterých ještě stále je dost a snažíme se je s těmi příchozími investory propojovat.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme zmínit městskou hromadnou dopravu, nebo také Dopravní podnik, protože ten je také průkopníkem v mnoha záležitostech, mimo jiné třeba jako u nás mezi prvními jsme platili v tramvajích bezkontaktně. No ale je tady i tramvajová trať směr Poruba a ta je taky hodně diskutovaná.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Je to tak, náš dopravní podnik patří opravdu k vlajkové lodi našeho města a určitě mezi nejlépe se rozvíjející dopravní podniky v Evropě. V ČR podle mě lepší dopravní podnik nenajdeme. Samozřejmě, aby byl kvalitní, musíme ho stále rozvíjet. Takže kromě toho, že zavádíme stále řadu nových inovací, což právě byl třeba ten zmíněný odbavovací systém, ale nově třeba teďka i elektronický výpis pokud už revizoři jako všechno řeší on line přímo na místě. Tak potřebujeme tu síť i rozvíjet. A víme, že historicky v Ostravě probíhá příprava výstavby tramvajové trati v Porubě s tím, že tento projekt má řadu komplikací v rámci svého povolování. Je to projekt do jisté míry kontroverzní, kdy vnímáme, že část veřejnosti má určité výhrady k té samotné stavbě a já jim rozumím, protože v případě, že se ta trať bude stavět, tak ten samotný průběh té stavby určitě těm lidem nebude příjemný a tady prostě nezbývá, než to pochopit. Zase na druhou stranu víme, že ta tramvajová doprava, kromě toho, že je ekologičtější, tak je i levnější, ale v neposlední řadě je komfortnější pro ty cestující. Takže já bych si přál, aby se tramvajová trať povedla. Aktuálně se posuzuje vliv na životní prostředí. nositelem projektu není město, je to dopravní podnik a věřím, že pokud se ta trať povede, tak to povede ke zvýšení komfortu právě přepravy z téhle části města v rámci Poruby a v rámci celé Ostravy.

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pane primátore, já Vám děkuji za Vaše odpovědi. Ostravské minuty končí, mějte se hezky a na viděnou příště.

Jan Dohnal (SPOLU/ODS), primátor Ostravy: Děkuji za pozvání.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-03-07-2025-18-35