Hyperbarická komora patří k nejmodernějším v Evropě
Městská nemocnice Ostrava se zařadila mezi nejmodernější zařízení v Evropě, které pacientům nabízejí špičkovou hyperbarickou komoru. Nová komora nahradila původní téměř 60 let staré zařízení a je samozřejmě ve všech ohledech lepší. Nová je i budova, ve které je umístěna.
Hyperbarická komora v Městské nemocnici Ostrava funguje už od roku 1965 a byla první v Československu. Je tedy jasné, že i když stále fungovala, technologie byla už dávno překonaná. To je už ale minulostí, protože v nemocnici bylo otevřeno nové Centrum hyperbarické medicíny. Nová je budova i komora.
Michal Hájek, primář Centra hyperbarické medicíny: "Je to moderní komora kvadratického tvaru s výrazně ekonomičtějším provozem, než byla ta stará. Je v ní 16 dýchacích automatik, zatímco v té staré jich bylo10. Ta kapacita se tak výrazně navyšuje."
Petr Uhlig, ředitel MNO: "Ta stará hyperbarická komora byla hodně poruchová. Původně měla být až součástí nového generelu, nicméně museli jsme to urychlit."
Komora je umístěna v nově vybudovaném dvoupodlažním objektu. V přízemí je zázemí pro pacienty i personál. V druhém podlaží jsou ambulance a vyučovací prostory pro studenty Lékařské fakulty Ostravské univerzity.
Michal Marianek (Ostravak), radní pro zdravotnictví MMO: "Výstavba centra stála přes 41 milionů korun bez DPH, komora 36,5 milionu korun bez DPH a dalších zhruba 12 milionů korun bude potřeba na servis."
Léčba v hyperbarické komoře se využívá asi u 20 léčebných indikací a stavů. Jsou to akutní i chronické indikace. Z akutních jsou to nejčastěji pacienty s otravou oxidem uhelnatým a z chronických je to nejčastěji ztráta sluchu.
---
Ministr M. Jurečka se pro nový zákon inspiruje v Ostravě
V Ostravě účinně funguje program podpory lidem v bytové nouzi. Řada rodin se díky tomu dokonce dokázala zabydlet a sociální bydlení už není potřeba. Město je inspirací pro Ministerstvo práce a sociálních věcí, které připravuje v této oblasti změnu legislativy. Ministr Marian Jurečka v pondělí Ostravu navštívil.
V Ostravě žije asi 3 tisíce obyvatel v bytové nouzi, kteří většinou bydlí na ubytovnách či v azylových domech. Od roku 2017 mohou využít projektu sociálního bydlení, kdy se především do bytů městských obvodů stěhují vybrané rodiny, které pak mají dva roky na to, aby se daly dohromady.
Zbyněk Pražák (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Těch bytů je přes 200 a celkem tam bylo umístěno zhruba asi 600 lidí. Úspěšnost toho projektu je asi 85 procent."
Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: "Ostrava má velkou výhodu v tom, že držíme poměrně velký bytový fond. Když vezmeme, že ve městě je asi 120 tisíc bytových jednotek, tak více než 10 procent, něco přes 12 tisíc je v našem vlastnictví."
Ostrava je zapojena do přípravy nové legislativy v oblasti sociálního bydlení a zkušenosti, které při projektu sbírá jsou důležité. Nový zákon by měl být hotov v roce 2025, kdy projekt v Ostravě končí.
Marian Jurečka (KDU-ČSL), ministr práce a sociálních věcí ČR: "My chceme, aby ten systém byl od roku 2025 systémem, kdy to nefunguje na bázi dobrovolnosti a vlastní aktivity uvědomělých radnic. Chceme, aby byl v každé obci s rozšířenou působností takovýto kontaktní bod, který bude schopen dát lidem veškeré informace a plnou podporu."
Poradenství a příjem žádostí o sociální byty zajišťuje Kontaktní místo pro bydlení, které se nachází v budově magistrátu a mělo od otevření v listopadu 2022 již více než tisíc klientů.
---
Parkovací dům u KÚ bude mít kapacitu 600 míst
V Ostravě začne v následujících dnech stavba dalšího parkovacího domu. Objekt pro 600 vozidel vyroste na zelené louce vedle krajského úřadu. Sloužit by měl především zaměstnancům okolních úřadů a firem a večer pak návštěvníkům koncertní haly, která bude hned naproti.
Už od roku 2018 je v plánu parkovací dům na ploše vedle Krajského úřadu MS kraje. Souvisí to jak z výstavbou Černé kostky, kvůli které zanikne parkoviště naproti kulturního domu, tak se stavbou koncertní haly, která vlastní parkoviště nemá. Stavba podle návrhu PROJEKTSTUDIA EUCZ bude mít dvě podzemní a osm nadzemních podlaží a začne se už na jaře.
Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: „Parkovací dům je principiálně dlouhá rampa, po jejímž obvodu jsou kontinuálně rozmístěna parkovací stání. Tato rampa má vodorovná i šikmá stání ve sklonu, což dovoluje maximální využití prostor pro parkování a eliminaci provozních komunikací. Návštěvník se pohybuje po spirále a obsazování parkovacích míst je značně efektivní. Sekundární pěší komunikace navazuje na veřejný prostor před domem a vine se vnitřním atriem až na střechu domu, kde je plánováno multifunkční hřiště s provozním zázemím a bezpečnostním oplocením."
V druhém podzemním podlaží kromě parkování také provozní zázemí, sklady, rozvodna, strojovna hasicího zařízení s uzavřenou požární nádrží, retenční nádrž a sociální zázemí. Přesahy střech i horní střešní krajina jsou řešeny jako zelené střechy.
Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: "Ostravské komunikace jsou spoluzadavatelem zakázky a jsou také spoluinvestorem. Budou mít na starosti také administraci celé věci. Smlouva vstoupila v platnost nedávno. Dodavatel bude přepírat staveniště v jarních měsících."
Náklady na samotnou stavbu jsou definovány ve výši 397 milionů korun. Zhotovitelem stavby je IPS Třinec a parkovací dům bude vystavěn za 93 týdnů, tedy v závěru roku 2025.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.