Ostravské minuty
- Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
- Uživatelů sdílených kol v Ostravě stále přibývá
- Na jih Ostravy dohlíží 380 kamer a 130 strážníků
- Grossmannovu vilu v Ostravě čeká rekonstrukce
Bikesharing se v Ostravě stává doslova fenoménem. Každým rokem výrazně přibývá uživatelů sdílených kol, což samozřejmě znamená úbytek automobilů v ulicích. Bicykly v loňském roce využívalo rekordních téměř 56 tisíc ostravanů.
Sdílení jízdních kol funguje v Ostravě už 4 roky a poslední tři roky bikesharing zajišťuje společnost nextbike, prostřednictvím šedomodrých kol. V loňském roce počet uživatelů tohoto způsobu dopravy opět značně vzrostl. Téměř 56 tisíc uživatelů najezdilo dohromady asi 900 tisíc kilometrů, což je úctyhodné.
Andrea Vojkovská, mluvčí Magistrátu města Ostravy: "V loňském roce bylo v Ostravě v provozu už tisíc kol v dvě stě osmdesáti stojanech v patnácti městských obvodech. Těší nás, že zájem o bikesharing rok od roku roste.
Od loňského roku jsou kola v provozu i nyní v zimě. Přes 300 stanovišť je rozloženo ve všech 23 obvodech města. Na každou výpůjčku město přispívá téměř 7,10 korun. Po prvních patnácti minutách, které jsou zdarma, hradí uživatelé za následujících 45 minut 24 korun. V loňském roce bylo 86 procent výpůjček zdarma.
Lukáš Luňák, obchodní ředitel společnosti nextbike: "Sezonu v Ostravě hodnotíme kladně, byť byla poznamenána Covidem. Na druhou stranu si ke službě sdílených kol našla cestu nová komunita uživatelů."
Andrea Vojkovská, mluvčí Magistrátu města Ostravy: "Loňský rok byl v mnoha ohledech náročný, ale paradoxně i kvůli pandemii byl o bikesharing rekordní zájem. Mnozí považovali jízdu na kole po městě za bezpečnější než přepravu městskou hromadnou dopravou. Dbali jsme na to, aby byla kola pravidelně dezinfikována a aby lidé nosili rukavice.“
Pro rok 2021 je prý hlavním cílem službu zkvalitnit, a to díky novým vnitřním procesům, rozšířením a lepší organizací servisního týmu a zvýšením počtu obslužných vozidel na rozvoz kol.
---
Městská policie Ostrava má město rozděleno do 4 oblastí, z nichž největší tvoří jižní část, kde na pořádek dohlíží 130 strážníků. Sami by to ale nezvládli a tak jim v práci pomáhá kamerový systém, díky kterému už zabránili mnoha trestným činům a nebo bleskově dopadli pachatele.
Na zastávce Antonína Poledníka v Ostravě - Dubině uklouzla při vystupování z tramvaje starší žena. Poranila si nohu a nemohla vstát. Během chvíle u ní byla hlídka městské policie a pomoc koordinoval strážník u kamerového systému.
strážník do vysílačky: "Dejte pod tu ženu hliníkovou fólii, ať nepromrzne. Rozumím, provedu, konec."
Dohledové pracoviště na Kaminského ulici je jakýmsi mozkem a jeho obsluha neustále sleduje dění v ulicích města. V Ostravě - Jihu, který je největším ze 4 služebních oblastí MP Ostrava, pomáhá 380 kamer.
Pavel Honczek, vedoucí oblasti MP Ostrava - Jih: " Oblast Ostrava-Jih zahrnuje celkem šest městských obvodů: Ostravu – Jih, Hrabovou, Novou Bělou, Proskovice, Starou Bělou a Vítkovice. Na tomto teritoriu slouží celkem 130 strážníků. Centrální pracoviště s nepřetržitým provozem je situováno zde, na Integrovaném výjezdovém centru v Nové Bělé na ulici Kaminského."
Díky kamerám mohou policisté dopadnout pachatele přímo při činu a nebo jen chvíli po něm. Celá oblast Jihu je navíc rozdělena do 40 okrsků a každou má na starosti konkrétní strážník.
Vít Vylíčil, okrskář MP Ostrava: "Můžeme občanům poskytnout aktuální informace z toho okrsku, známe se i osobně a to je určitě velká výhoda."
Důležitá je i spolupráce s úřadem městského obvodu. Vedoucí a starosta se proto pravidelně scházejí. Strážníci často také reagují na nejrůznější oznámení občanů. Nejčastěji se týkají nevhodného parkování.
---
Unikátní Grossmannova vila v Ostravě získá zpět svou původní krásu. Jde o jedno z nejstarších honosných rodinných sídel ve městě, které si vybudoval architekt a stavitel František Grossmann. Magistrát chce po opravě vilu využívat k reprezentativním účelům, ale také ji bude pronajímat.
Vilu v ulici Na Zapadlém v Ostravě si navrhl i vybudoval stavitel František Grossmann v roce 1923 pro svou rodinu, ale v přístavbě sídlila i jeho firma. Už tehdy vzbudila velkou pozornost, protože podobných staveb v Ostravě moc nebylo.
Michal Strakoš, historik architektury: "Lidé z podnikatelských kruhů bydleli jinde. Často ve Vídni, Praze nebo v Brně a tak ve struktuře ostravské zástavby chyběla luxusní sídla. Právě takovou luxusní stavbou je Grossmannova vila. Je to pěkný příklad dekorativismu art deco."
Bohužel Grossmannova stavební firma nepřežila hospodářskou krizi a tak stavebník i jeho žena vyřešili finanční problémy sebevraždou. Po válce byla ve vile školka a později školní družina. Od roku 2005 je dům prázdný. Ostrava se ho snažila několikrát neúspěšně prodat, ale nynější vedení radnice se rozhodlo pro opravu a další využití.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Naším cílem je v maximální možné míře obnovit historickou podobu Grossmannovy vily. Především tam například z těch dominantních věcí vrátit velké schodiště, které tam původně bylo."
Rekonstrukce by měla stát asi 100 milionů korun. Po dokončení by měla vila sloužit městu k reprezentativním účelům. Měly by se v ní konat kulturní i společenské akce a budou v ní i pokoje k ubytování. Ostrava počítá i s komerčním využitím pro firmy a také s možností prohlídek pro veřejnost.
---
Bikesharing se v Ostravě stává doslova fenoménem. Každým rokem výrazně přibývá uživatelů sdílených kol, což samozřejmě znamená úbytek automobilů v ulicích. Bicykly v loňském roce využívalo rekordních téměř 56 tisíc ostravanů.
Sdílení jízdních kol funguje v Ostravě už 4 roky a poslední tři roky bikesharing zajišťuje společnost nextbike, prostřednictvím šedomodrých kol. V loňském roce počet uživatelů tohoto způsobu dopravy opět značně vzrostl. Téměř 56 tisíc uživatelů najezdilo dohromady asi 900 tisíc kilometrů, což je úctyhodné.
Andrea Vojkovská, mluvčí Magistrátu města Ostravy: "V loňském roce bylo v Ostravě v provozu už tisíc kol v dvě stě osmdesáti stojanech v patnácti městských obvodech. Těší nás, že zájem o bikesharing rok od roku roste.
Od loňského roku jsou kola v provozu i nyní v zimě. Přes 300 stanovišť je rozloženo ve všech 23 obvodech města. Na každou výpůjčku město přispívá téměř 7,10 korun. Po prvních patnácti minutách, které jsou zdarma, hradí uživatelé za následujících 45 minut 24 korun. V loňském roce bylo 86 procent výpůjček zdarma.
Lukáš Luňák, obchodní ředitel společnosti nextbike: "Sezonu v Ostravě hodnotíme kladně, byť byla poznamenána Covidem. Na druhou stranu si ke službě sdílených kol našla cestu nová komunita uživatelů."
Andrea Vojkovská, mluvčí Magistrátu města Ostravy: "Loňský rok byl v mnoha ohledech náročný, ale paradoxně i kvůli pandemii byl o bikesharing rekordní zájem. Mnozí považovali jízdu na kole po městě za bezpečnější než přepravu městskou hromadnou dopravou. Dbali jsme na to, aby byla kola pravidelně dezinfikována a aby lidé nosili rukavice.“
Pro rok 2021 je prý hlavním cílem službu zkvalitnit, a to díky novým vnitřním procesům, rozšířením a lepší organizací servisního týmu a zvýšením počtu obslužných vozidel na rozvoz kol.
---
Městská policie Ostrava má město rozděleno do 4 oblastí, z nichž největší tvoří jižní část, kde na pořádek dohlíží 130 strážníků. Sami by to ale nezvládli a tak jim v práci pomáhá kamerový systém, díky kterému už zabránili mnoha trestným činům a nebo bleskově dopadli pachatele.
Na zastávce Antonína Poledníka v Ostravě - Dubině uklouzla při vystupování z tramvaje starší žena. Poranila si nohu a nemohla vstát. Během chvíle u ní byla hlídka městské policie a pomoc koordinoval strážník u kamerového systému.
strážník do vysílačky: "Dejte pod tu ženu hliníkovou fólii, ať nepromrzne. Rozumím, provedu, konec."
Dohledové pracoviště na Kaminského ulici je jakýmsi mozkem a jeho obsluha neustále sleduje dění v ulicích města. V Ostravě - Jihu, který je největším ze 4 služebních oblastí MP Ostrava, pomáhá 380 kamer.
Pavel Honczek, vedoucí oblasti MP Ostrava - Jih: " Oblast Ostrava-Jih zahrnuje celkem šest městských obvodů: Ostravu – Jih, Hrabovou, Novou Bělou, Proskovice, Starou Bělou a Vítkovice. Na tomto teritoriu slouží celkem 130 strážníků. Centrální pracoviště s nepřetržitým provozem je situováno zde, na Integrovaném výjezdovém centru v Nové Bělé na ulici Kaminského."
Díky kamerám mohou policisté dopadnout pachatele přímo při činu a nebo jen chvíli po něm. Celá oblast Jihu je navíc rozdělena do 40 okrsků a každou má na starosti konkrétní strážník.
Vít Vylíčil, okrskář MP Ostrava: "Můžeme občanům poskytnout aktuální informace z toho okrsku, známe se i osobně a to je určitě velká výhoda."
Důležitá je i spolupráce s úřadem městského obvodu. Vedoucí a starosta se proto pravidelně scházejí. Strážníci často také reagují na nejrůznější oznámení občanů. Nejčastěji se týkají nevhodného parkování.
---
Unikátní Grossmannova vila v Ostravě získá zpět svou původní krásu. Jde o jedno z nejstarších honosných rodinných sídel ve městě, které si vybudoval architekt a stavitel František Grossmann. Magistrát chce po opravě vilu využívat k reprezentativním účelům, ale také ji bude pronajímat.
Vilu v ulici Na Zapadlém v Ostravě si navrhl i vybudoval stavitel František Grossmann v roce 1923 pro svou rodinu, ale v přístavbě sídlila i jeho firma. Už tehdy vzbudila velkou pozornost, protože podobných staveb v Ostravě moc nebylo.
Michal Strakoš, historik architektury: "Lidé z podnikatelských kruhů bydleli jinde. Často ve Vídni, Praze nebo v Brně a tak ve struktuře ostravské zástavby chyběla luxusní sídla. Právě takovou luxusní stavbou je Grossmannova vila. Je to pěkný příklad dekorativismu art deco."
Bohužel Grossmannova stavební firma nepřežila hospodářskou krizi a tak stavebník i jeho žena vyřešili finanční problémy sebevraždou. Po válce byla ve vile školka a později školní družina. Od roku 2005 je dům prázdný. Ostrava se ho snažila několikrát neúspěšně prodat, ale nynější vedení radnice se rozhodlo pro opravu a další využití.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Naším cílem je v maximální možné míře obnovit historickou podobu Grossmannovy vily. Především tam například z těch dominantních věcí vrátit velké schodiště, které tam původně bylo."
Rekonstrukce by měla stát asi 100 milionů korun. Po dokončení by měla vila sloužit městu k reprezentativním účelům. Měly by se v ní konat kulturní i společenské akce a budou v ní i pokoje k ubytování. Ostrava počítá i s komerčním využitím pro firmy a také s možností prohlídek pro veřejnost.
---