Stáhnout video

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • Podzemí Laubů v centru Ostravy vydalo řadu cenností
  • Doubledeckery pro Ostravu jsou téměř hotovy
  • FNO zprovoznila nové COVID centrum
  • ZOO Ostrava má nové voliéry pro sovy a orly

Podzemí Laubů v centru Ostravy vydalo řadu cenností

Jak už z našeho zpravodajství víte, investoři už mají jen pár dní na projevení zájmu o výstavbu residenčního projektu Nové Lauby v Ostravě. Na místě, kde se bude stavět, vrcholí záchranný archeologický průzkum, protože tato část města vždy v historii patřila k důležitým lokalitám.

Okolí současné Velké ulice v Ostravě patří k historii města už od jeho vzniku v roce 1267. Nacházela se zde i vyhlášená čtvrť Lauby, kde ve středověku bydleli bohatí měšťané a později zde byla jakási historická Stodolní - tedy hospody, kabarety i vykřičené domy. Vedení Ostravy chce tomuto místu vrátit bývalou slávu a tak připravilo projekt Nové Lauby. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „Rozhodli jsme se využít model, který zatím v České republice nikdo nepoužil. Zájemci odprodáme celý pozemek určený k zástavbě, včetně příslušné dokumentace k povolení stavby a pravomocného stavebního povolení a uzavřeme s ním smlouvy o smlouvě budoucí na zpětný odkup podílu na nemovitosti. Následně investor postaví celý objekt. Díky spolupráci soukromého a veřejného sektoru rozšíříme nabídku bydlení přímo v centru města a také parkovacích stání pro veřejnost a soukromý investor bude disponovat lukrativními byty s komerčním potenciálem a parkováním.“

Na místě, kde budou Nové Lauby stát, nyní probíhá archeologický výzkum. Historici už zjistili mnoho důležitých věcí o minulosti Ostravy i tohoto místa a také našli řadu zajímavých předmětů.


Michal Zezula, ředitel NPÚ Ostrava
: "Ačkoliv se původní Ostrava nemohla významem rovnat zeměpanským městům Opavě, Krnovu nebo Bruntálu, rozsah dochovaných středověkých souvrství a především dochovaných dřevěných prvků je s těmito městy naprosto srovnatelný a v některých ohledech je svou výpovědní hodnotou předčí. Národní památkový ústav plánuje po ukončení výzkumu představit ve spolupráci s Ostravským muzeem získané nálezy i veškeré nové informace o vývoji zdejší zástavby formou výstavy, včetně ukázek trojrozměrných modelů. Nálezy budou také prezentovány v rámci nové výstavby.“

Archeologický průzkum potrvá do konce roku a pak už nebude nic bránit zahájení stavby Nových Laubů. Změní se ale i okolí. 

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Blíží se závěr prvního kola zadávacího řízení, a to 20. srpna, znovu proto připomínáme datum, které je v této třífázové veřejné zakázce velmi důležité. Nejpozději do příštího čtvrtku musí případní investoři projevit svůj předběžný zájem zasláním oznámení o zájmu účastnit se zakázky s připojenými identifikačními údaji. Jen tyto zájemce lze následně vyzvat k účasti v dalším kole. I když jde o nezbytný a důležitý krok, zájemci mohou kontaktovat město nezávazně, v tuto chvíli nemusí nic prokazovat ani dokládat kvalifikaci. Několik takových reakcí už máme k dispozici a předpokládáme, že další ještě přibudou.“

Termín pro případné investory končí ve čtvrtek 20. srpna. Pak začne další kolo, kdy už budou muset prokázat požadovanou kvalifikaci. Nové Lauby by měly být hotovy v roce 2023.

---

Doubledeckery pro Ostravu jsou téměř hotovy

Ostravu budou od podzimu brázdit dva doubledeckery, které neodmyslitelně patří hlavně k Londýnu. Dvoupatrové autobusy budou jezdit hlavně jako turistická atrakce mezi ZOO a Dolní oblastí Vítkovice, ale ve všedních dnech mohou jezdit i na běžných linkách.

Doubledeckery zná každý hlavně z Londýna. Jejich charakteristickou červenou barvu můžete vidět na každém rohu. Nyní bude mít podobnou atraktivitu i Ostrava, která je zase už několik let známá tyrkysovými vozy a atak i doubledeckery budou v této barvě. Dopravní podnik bude první v zemi, kde budou dvoupatrové autobusy nasazovány i na běžných linkách.

Karolína Hřivnáč Rycková, mluvčí DPO: "Budou jezdit na lince číslo 88 mezi ZOO a Dolní oblastí. Mimo to mohou být tyto autobusy nasazovány na různých jiných linkách a mohu sloužit pro objednávkovou dopravu." 

Ostrava chtěla vozidla ekologická, takže výrobce připravil verzi na pohon CNG. Dva dobledeckery nyní dorazily do Paskova, kde budou ještě upravovány a dolaďovány. To se týká hlavně systémů uvnitř vozu, které musejí být stejné jako v běžných vozech hromadné dopravy.

Viktor Tamayo, mluvčí společnosti Scania:  "Autobus pohání devítilitrový plynový motor. Je tam výkon 320 koní a automatická převodovka ZF. Je to taková osvědčená kombinace." 

Kvůli pandemie koronaviru měla jejich výroba zpoždění. Do provozu budou vozy nasazeny na podzim. Za každý z nich zaplatí dopravní podnik 14 a půl milionu korun. Svou výškou 4 metry by měly umožnit bezproblémový provoz po celém městě. 

---

FNO zprovoznila nové COVID centrum

Ostravská fakultní nemocnice slavnostně otevřela tak zvané COVID centrum. Přímo v areálu nemocnice jsou v něm soustředěna všechna odběrová míst. Jedno z nich slouží čistě samoplátcům. Dosavadní kapacita odběrových míst se tak zvýšila z 250 na 1000 odebraných vzorků denně.

V ostravské fakultní nemocnici nově vzniklo COVID centrum, díky kterému se zrychlí odběry a také jejich kapacita až na tisíc vzorků denně. Důvodem jeho vzniku je prevence. Nemocnice je tak připravena na to, kdyby se epidemiologická situace v kraji výrazně zhoršila. K centru brzy přibude i laboratoř.

Jiří Havrlant, ředitel FNO: “Bude to mobilní laboratoř, která bude splňovat ty podmínky těch tisíce vzorků denně. Dneska máme zapůjčený přístroj, ten je u nás v rámci Ústavu laboratorní diagnostiky v rámci nemocnice, kde máme tu kapacitu do 400 denně.”

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: “Dobrá zpráva je, že když jsem se dneska díval na statistiky, tak ta situace se tady velmi zklidňuje. Na základě toho se asi budou upravovat i případná další rozhodnutí o opatření ze strany hygienické stanice, to znamená, vypadá to spíš na uvolňování. Pořád budeme sledovat situaci a budeme muset být pořád připraveni a proto taky toto COVID centrum.”

Součástí covidového centra je také informační centrum, které poskytuje informace nejen o prevenci nemoci, ale také rady.

Pavla Svrčinová, ředitelka Krajské hygienické stanice Ostrava: “Máme tady nachystané informační materiály, naše kolegyně zde budou docházet. Je to oddělení podpory zdraví, takže budou edukovat nejenom ke koronaviru, ale i k tomu, jak si mýt ruce.”

Zájemci o testování mohou přijít do COVID centra denně včetně sobot a nedělí. Vstup do něj je z ulice K Myslivně

---

ZOO Ostrava má nové voliéry pro sovy a orly

Zoologická zahrada a botanický park Ostrava má zajímavou novinku. Komplex voliér, které ozdobily botanickou stezku Cesta vody. Voliéry obývají vybrané druhy našich sov a největší prostor pak využívají orli královští.

Prázdniny jsou jako stvořené pro návštěvu zoologické zahrady a ta ostravská patří mezi nejkrásnější v celé zemi. Jednu z botanických stezek - Cestu vody nově zdobí komplex voliér. Obyvateli 5 menších voliér jsou vybrané druhy našich sov

Petr Čolas, ředitel ZOO Ostrava: „Je to celá polovina druhů sov, které se v naší přírodě vyskytují. Většina z nich patří v ČR k ohroženým druhům, a proto je chráněna zákonem. Sovy nejvíce ohrožuje rapidní úbytek vhodných míst, kde mohou hnízdit. Jsou to převážně staré stromy s dutinami, staré zemědělské budovy apod. Vlivem intenzivního zemědělství a využívaním množství pesticidů a dalších chemických látek k hubení hlodavců, hmyzu a dalších tzv. „škůdců“ přicházejí (nejen) sovy o významné zdroje potravy. Proto je naše zoo zapojena do několika projektů na záchranu sov v Evropě – přirozeně odchovaná mláďata bezplatně poskytujeme pro vypuštění do volné přírody za účelem posílení volně žijících populací."

Šestou a největší voliéru, která stojí odděleně, ovládli orli královští. V naší zemi patří tento dravec mezi kriticky ohrožené živočichy. 

Petr Čolas, ředitel ZOO Ostrava: „Od roku 1998 zde velmi vzácně hnízdí 2-3 páry, v roce 2017 se počet zvýšil na více než 10 párů, které se pokoušejí hnízdit. Pěti z nich se nakonec podařilo vyvést rekordních deset mláďat. Ve stejném roce však byli dva orli královští otráveni karbofuranem. Proto se budeme dále zaměřovat i na osvětu a boj proti používání otrávených návnad, které stále patří k reálným nebezpečím ohrožující nejen pro tyto majestátní dravce."

Voliéry stály 4 a půl milionu korun a na financování se podílela Ostrava a MS kraj. Ostravská ZOO patří mezi nejnavštěvovanější atraktivity nejen v MS kraji ale v celé České republice. Loni ji navštívilo přes 580 tisíc lidí.  

---



Mohlo by Vás také zajímat


Dnešní premiéry