Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka.
  • V Ostravě už jezdí v MHD pouze ekologické autobusy
  • Experti nedoporučují nanonástřiky ve školách
  • Čtyřnohé nováčky jízdního oddílu čeká první služba

V Ostravě už jezdí v MHD pouze ekologické autobusy

V Ostravě už nejezdí dieselové autobusy. Je tak prvním velkým městem v České republice, kde se v hromadné dopravě využívají pouze vozy na ekologický pohon. Jde převážně o autobusy na CNG nebo elektrobusy. V plánu je už ale také vodík.

Ostravský dopravní podnik využívá 235 autobusů a všechny jsou ekologické. 225 z nich má pohon CNG a ostatní jsou elektrické. Vozy na naftu byly definitivně vyřazeny z běžného denního provozu a budou sloužit už pouze jako záloha. 

Daniel Morys, generální ředitel DPO: "Za vším stojí práce týmu desítek lidí, kteří se pro tuto vizi nadchli a snažili se ji naplnit, což se nakonec také podařilo. Možné by to samozřejmě nebylo bez podpory města Ostravy a EU. Přál bych si, aby i všichni Ostravané cítili hrdost na tento významný milník."

Ostravský dopravní podnik je tak první v naší zemi, kde se kompletní ekologizace vozového parku povedla. Je to další krok za lepším ovzduším ve městě. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuje, v loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření. Vedle příznivých povětrnostních podmínek se bezesporu projevuje i pozitivní vliv opatření, která postupně realizujeme. Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a symbolicky vrcholí v této chvíli, vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu."

Martin Divina řídil dieselové autobusy 15 let. Na ty nové na CNG si zvykl rychle. Jsou po všech stránkách lepší. 

Martin Divina, řidič DPO: "Všechno staré jednou končí a přichází nové. Pro nás řidiče je to určitě posun vpřed. Nové autobusy jsou pohodlnější a modernější." 

Ekologizace a modernizace hromadné dopravy v Ostravě ale nekončí. Nyní má město má v plánu pilotně nasadit autobusy na vodíkový pohon. 

---

Experti nedoporučují nanonástřiky ve školách

Vedení ostravského magistrátu nedoporučuje školám a školkám, aby si nechávali zdi ve třídách ošetřovat nanonástřiky. Podle expertů není k dispozici dostatek informací o dlouhodobém působení těchto částic na lidský organismus a tak hrozí, že mohou dětem škodit.

Nanonástřiky stěn by podle společnosti, která je provádí, měly pomoci k větší čistotě a k prevenci onemocnění. Proto se v Ostravě začaly provádět ve velkém ve školách.  Rodičům některých dětí se to ale nelíbilo. Školy si o tom totiž rozhodovaly individuálně, aniž by měly dostatek informací. Proto do toho vstoupil magistrát a požádal o pomoc experty. Výsledek je jednoznačný - nanonástřiky ve školách odborníci nedoporučují.

Jana Kukutschová, výzkumnice v oboru rizik nanomateriálů VŠB - TU Ostrava: "Děti tomu mohou být vystaveny a ty částice se mohou uložit někde v organismu. My nevíme kde a to dítě má vyhlídky na další život s tímto někde v těle po dalších 60, 70, 80 let.  Naším stanoviskem je vyčkat, než budou data, zda je to bezpečné." 

V Ostravě už byly nástřiky nanočástic oxidu titanu aplikovány na asi 30ti školách a školách. Podle stanoviska odborníků ze zdravotního ústavu, Vysoké školy báňské a Ostravské univerzity ale není zcela prokázán jejich pozitivní vliv a naopak nejsou prozkoumány možné negativní dopady na zdraví. Proto ani Ostrava nástřiky nedoporučuje.

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "Na základě tohoto posudku se město rozhodlo nedoporučit používání těchto nanonástřiků, protože není prokázána účinnost. Neznamená to ale že jsou špatné."

Podle expertní skupiny mohou nanočástice mít sice opravdu pozitivní účinek na likvidaci choroboplodných zárodků, ale jen za velmi specifických podmínek, které lze ve školách dosáhnout jen velmi těžko. Navíc například respirační choroby se primárně šíři vzduchem a jen minimálně přes povrchy. 

---

Čtyřnohé nováčky jízdního oddílu čeká první služba

Jistě už jste slyšeli, že nedílnou součástí Městské policie Ostrava je jízdní oddíl. Loni jsme vám představili dva starokladrubské nováčky, kteří nahradili vysloužilé koně. Uplynul rok jejich výcviku a tak jsme se byli podívat, jak jsou Isca a Saki připraveni na nástup do služby.

Na začátku loňského roku dorazili do Ostravy dva starokladrubští koně - bělouš Isca a vraník Saki. V 6 letech začali plnit své poslání v jízdním oddíle městské policie Ostrava a nahradili koně odcházející do důchodu. Uplynul rok. Nováčci na první pohled zesílili, Isca je mnohem světlejší, ale hlavně se toho hodně naučili.

Simona Zajková, strážnice hipolog, MP Ostrava: "Cílem těch nácviků je, aby se nebáli běžného provozu, kdy je máme do služeb. Aby se nebáli aut, cyklistů, chodců nebo třeba psů."

Jízdní oddíl sídlí v areálu Integrovaného výjezdového centra Ostrava -Jih. Koně zde mají výborné podmínky, aby mohly plnit náročné služební úkoly. 

Marie Hořínková, ošetřovatelka koní: "Péče o zvířata musí být dělaná s láskou. Pokud vás práce baví, je jedno jestli ten kůň skáče parkur, běhá dostihy a nebo ho máte jako miláčka na procházky."

Využití jízdního oddílu je různorodé. Kromě běžných služebních úkolů se například účastní i různých slavností, kde svým majestátním vzhledem dodávají akcím na významu. 

Tomáš Novák, strážník hipolog, MP Ostrava: "Kůň je nenahraditelným pomocníkem hlavně v nepřístupných částech v terénu. Je to v těch okrajových částech města. Pomáháme i PČR například po pohřešovaných osobách, kdy je z toho koně mnohem lepší rozhled." 

Jízdní oddíl ostravských strážníků disponuje 12 starokladrubskými koňmi. Polovina jsou vraníci a polovina bělouši. Stará se o ně o celkem 13 strážníků.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
14. dubna 2021, 18:45

V Ostravě už jezdí v MHD pouze ekologické autobusy

V Ostravě už nejezdí dieselové autobusy. Je tak prvním velkým městem v České republice, kde se v hromadné dopravě využívají pouze vozy na ekologický pohon. Jde převážně o autobusy na CNG nebo elektrobusy. V plánu je už ale také vodík.

Ostravský dopravní podnik využívá 235 autobusů a všechny jsou ekologické. 225 z nich má pohon CNG a ostatní jsou elektrické. Vozy na naftu byly definitivně vyřazeny z běžného denního provozu a budou sloužit už pouze jako záloha. 

Daniel Morys, generální ředitel DPO: "Za vším stojí práce týmu desítek lidí, kteří se pro tuto vizi nadchli a snažili se ji naplnit, což se nakonec také podařilo. Možné by to samozřejmě nebylo bez podpory města Ostravy a EU. Přál bych si, aby i všichni Ostravané cítili hrdost na tento významný milník."

Ostravský dopravní podnik je tak první v naší zemi, kde se kompletní ekologizace vozového parku povedla. Je to další krok za lepším ovzduším ve městě. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuje, v loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření. Vedle příznivých povětrnostních podmínek se bezesporu projevuje i pozitivní vliv opatření, která postupně realizujeme. Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a symbolicky vrcholí v této chvíli, vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu."

Martin Divina řídil dieselové autobusy 15 let. Na ty nové na CNG si zvykl rychle. Jsou po všech stránkách lepší. 

Martin Divina, řidič DPO: "Všechno staré jednou končí a přichází nové. Pro nás řidiče je to určitě posun vpřed. Nové autobusy jsou pohodlnější a modernější." 

Ekologizace a modernizace hromadné dopravy v Ostravě ale nekončí. Nyní má město má v plánu pilotně nasadit autobusy na vodíkový pohon. 

---

Experti nedoporučují nanonástřiky ve školách

Vedení ostravského magistrátu nedoporučuje školám a školkám, aby si nechávali zdi ve třídách ošetřovat nanonástřiky. Podle expertů není k dispozici dostatek informací o dlouhodobém působení těchto částic na lidský organismus a tak hrozí, že mohou dětem škodit.

Nanonástřiky stěn by podle společnosti, která je provádí, měly pomoci k větší čistotě a k prevenci onemocnění. Proto se v Ostravě začaly provádět ve velkém ve školách.  Rodičům některých dětí se to ale nelíbilo. Školy si o tom totiž rozhodovaly individuálně, aniž by měly dostatek informací. Proto do toho vstoupil magistrát a požádal o pomoc experty. Výsledek je jednoznačný - nanonástřiky ve školách odborníci nedoporučují.

Jana Kukutschová, výzkumnice v oboru rizik nanomateriálů VŠB - TU Ostrava: "Děti tomu mohou být vystaveny a ty částice se mohou uložit někde v organismu. My nevíme kde a to dítě má vyhlídky na další život s tímto někde v těle po dalších 60, 70, 80 let.  Naším stanoviskem je vyčkat, než budou data, zda je to bezpečné." 

V Ostravě už byly nástřiky nanočástic oxidu titanu aplikovány na asi 30ti školách a školách. Podle stanoviska odborníků ze zdravotního ústavu, Vysoké školy báňské a Ostravské univerzity ale není zcela prokázán jejich pozitivní vliv a naopak nejsou prozkoumány možné negativní dopady na zdraví. Proto ani Ostrava nástřiky nedoporučuje.

Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora Ostravy: "Na základě tohoto posudku se město rozhodlo nedoporučit používání těchto nanonástřiků, protože není prokázána účinnost. Neznamená to ale že jsou špatné."

Podle expertní skupiny mohou nanočástice mít sice opravdu pozitivní účinek na likvidaci choroboplodných zárodků, ale jen za velmi specifických podmínek, které lze ve školách dosáhnout jen velmi těžko. Navíc například respirační choroby se primárně šíři vzduchem a jen minimálně přes povrchy. 

---

Čtyřnohé nováčky jízdního oddílu čeká první služba

Jistě už jste slyšeli, že nedílnou součástí Městské policie Ostrava je jízdní oddíl. Loni jsme vám představili dva starokladrubské nováčky, kteří nahradili vysloužilé koně. Uplynul rok jejich výcviku a tak jsme se byli podívat, jak jsou Isca a Saki připraveni na nástup do služby.

Na začátku loňského roku dorazili do Ostravy dva starokladrubští koně - bělouš Isca a vraník Saki. V 6 letech začali plnit své poslání v jízdním oddíle městské policie Ostrava a nahradili koně odcházející do důchodu. Uplynul rok. Nováčci na první pohled zesílili, Isca je mnohem světlejší, ale hlavně se toho hodně naučili.

Simona Zajková, strážnice hipolog, MP Ostrava: "Cílem těch nácviků je, aby se nebáli běžného provozu, kdy je máme do služeb. Aby se nebáli aut, cyklistů, chodců nebo třeba psů."

Jízdní oddíl sídlí v areálu Integrovaného výjezdového centra Ostrava -Jih. Koně zde mají výborné podmínky, aby mohly plnit náročné služební úkoly. 

Marie Hořínková, ošetřovatelka koní: "Péče o zvířata musí být dělaná s láskou. Pokud vás práce baví, je jedno jestli ten kůň skáče parkur, běhá dostihy a nebo ho máte jako miláčka na procházky."

Využití jízdního oddílu je různorodé. Kromě běžných služebních úkolů se například účastní i různých slavností, kde svým majestátním vzhledem dodávají akcím na významu. 

Tomáš Novák, strážník hipolog, MP Ostrava: "Kůň je nenahraditelným pomocníkem hlavně v nepřístupných částech v terénu. Je to v těch okrajových částech města. Pomáháme i PČR například po pohřešovaných osobách, kdy je z toho koně mnohem lepší rozhled." 

Jízdní oddíl ostravských strážníků disponuje 12 starokladrubskými koňmi. Polovina jsou vraníci a polovina bělouši. Stará se o ně o celkem 13 strážníků.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-14-04-2021-18-46