Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Ostravské minuty

Ostravské minuty

  • Zpravodajství z Ostravy od reportéra Tomáše Kořistky a kameramana Tomáše Trávníka
  • Po dokončení ulice budou auta jezdit 30 km/h
  • Oprava dlažby si vyžádala miliony korun
  • Město je vlastníkem společnosti Garáže Ostrava

Po dokončení ulice budou auta jezdit 30 km/h

Rozsáhlá rekonstrukce ulice Přemyslovců v Ostravě-Mariánských Horách pomalu končí. Kromě celkové výměny inženýrských sítí, bude mít ulice nový povrch a projekt pamatuje i na změnu klimatu řadou zelených úprav, které zlepší životní podmínky občanů nejen esteticky.

Ulice Přemyslovců v Mariánských Horách je jednou z nejdůležitějších tepen v této části Ostravy. V roce 2023 začala její kompletní rekonstrukce, na jejímž konci by se měla stát prvním podobným bulvárem ve městě, kde by spolu měli v symbióze existovat řidiči, cyklisté i chodci. 

Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Měla by to být ulice, která bude spíš bulvárem, bude tam zklidněný provoz. A já věřím, že podnikatele to ocení v těch nejbližších letech. Je to opravdu o té trpělivosti."

Do současnosti byly dokončeny dvě etapy ve směru od ul. 28. října po Hudební. Třetí fáze je realizována v úseku po křižovatku ulic Václavská a U Dvoru.

Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu): "Je to jeden z pilotních, poměrně velkých projektů na toto téma, kde se úplně jiným způsobem hospodaří s vodou. Je to šetrné hospodaření s vodou, aby dešťová voda nejprve sloužila k zálivce záhonů, které tam jsou vysazeny, tak aby byla ozeleněná tato komunikace."

Po dobu výstavby jsou zrušeny zastávky MHD Korunní, Mariánské náměstí a Mariánské Hory a autobusy projíždějí po náhradní trase. Práce by měly být dokončeny v prosinci. Náklady na na třetí etapu rekonstrukce se blíží 50 milionům korun. 

---

Oprava dlažby si vyžádala miliony korun

Ostrava se musí vypořádat s problémem, který působí neukáznění řidiči v okolí nákupního centra Nová Karolina. I přes zákaz vjezdu najíždějí auta na dlažbu a poškozují ji. V těchto dnech je v plném proudu její rekonstrukce za milion korun.

I přesto, že pod nákupním centrem Nová Karolina je rozsáhlé podzemní parkoviště, mnoho řidičů nechává i přes zákaz auta raději kousek od vchodu na náměstí Biskupa Bruna, K Šalamounu nebo na Jantarové ulici. Tato místa na to ale nejsou připravena. Dlažba se vlní, propadá a praská. Ostrava je pak musí nákladně opravovat. 

Jan Dohnal (ODS) primátor Ostravy: "Paradoxně je to poměrně nový veřejný prostor, ale je tam velký nešvar, jezdí tam řada aut. Obrovské množství lidí najíždí přímo na tu dlažbu, my ten problém víme, městská policie je tam aktivní, ale není tam pořád." 

V první fázi byly obnoveny povrchy na ulici K Šalamounu. Rekonstrukce 400 metrů čtverečních stála téměř 4 miliony korun. Nyní se předlážďuje Jantarová a náměstí Biskupa Bruna. To vyjde na téměř 5 milionů korun. 

Eva Kijonková, mluvčí realizátora společnosti Ostravské komunikace: "V první řadě s rozebere stará poškozená dlažba, potom se jde do povrchové vrstvy, která se musí znovu udělat a na nový povrch se položí ta dlažba.

Po dokončení už ale město nenechá nic náhodě a zákazové značky doplní i fyzickými zábranami.

Jan Dohnal (ODS) primátor Ostravy: "Připravujeme projekt, který by měl znemožnit vjezd. V závěru roku tam vzniknou mobilní zábrany, které musí být výsuvné, aby byl zachován vjezd pro IZS a technickou obsluhu."

Vedení města apeluje na řidiče, aby na dlažbu nevjížděli a využili podzemní parkoviště. To má 1500 státní a na dvě hodiny je zdarma. 

---

Město je vlastníkem společnosti Garáže Ostrava

Město Ostrava bude jediným vlastníkem společnost Garáže Ostrava, která má ve svém majetku jeden parkovací objekt a podzemní garáže. Jedním z důvodů nákupu akcií je zjednodušení modernizace.

Společnost Garáže Ostrava byla založena v roce 1996 městem Ostrava a společností Asental z realitní skupiny miliardáře Zdeňka Bakaly, která vlastnila 49 procent akcií. Město se o získání druhé části balíku akcií snažilo dlouhodobě, aby mohlo z majetkem snadněji zacházet. Pod společnost patří parkovací dům na Černé louce a podzemní parkoviště pod Prokešovým náměstím.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: "Nám se povedlo dotáhnout proces, který město opakovaně zkoušelo dotáhnout už posledních 16 možná 19 let a to je odkup části akcí ve společnosti Garáže Ostrava. Je to společnost, kterou město vlastní na půl s Asentalem."

Motivací k odkupu byla prý nejen plná kontrola zhruba nad 500 parkovacími místy v centru města, ale především snadnější postup při rekonstrukci podzemních garáží a také Prokešova náměstí, jehož povrch je také ve špatném stavu.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: "Město nemá jedinou povinnost generovat zisky a peníze. Pro nás tam je i ta vyšší příjemná hodnota v tom, že zlepšíme služby parkování v centru města a samozřejmě věřím, že tou rekonstrukcí Prokešová náměstí vytvoříme i kvalitnější veřejný prostor."

Město za 49 procent akcií zaplatí 62 milionů korun. Kolik bude stát rekonstrukce zatím není jasné, protože bude záležet na rozsahu prací. Ve hře je dokonce, že by parkoviště bylo zcela zrušeno anebo také může být významně rozšířeno o další patra. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Ostravské minuty
14. srpna 2025, 18:35

Po dokončení ulice budou auta jezdit 30 km/h

Rozsáhlá rekonstrukce ulice Přemyslovců v Ostravě-Mariánských Horách pomalu končí. Kromě celkové výměny inženýrských sítí, bude mít ulice nový povrch a projekt pamatuje i na změnu klimatu řadou zelených úprav, které zlepší životní podmínky občanů nejen esteticky.

Ulice Přemyslovců v Mariánských Horách je jednou z nejdůležitějších tepen v této části Ostravy. V roce 2023 začala její kompletní rekonstrukce, na jejímž konci by se měla stát prvním podobným bulvárem ve městě, kde by spolu měli v symbióze existovat řidiči, cyklisté i chodci. 

Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Měla by to být ulice, která bude spíš bulvárem, bude tam zklidněný provoz. A já věřím, že podnikatele to ocení v těch nejbližších letech. Je to opravdu o té trpělivosti."

Do současnosti byly dokončeny dvě etapy ve směru od ul. 28. října po Hudební. Třetí fáze je realizována v úseku po křižovatku ulic Václavská a U Dvoru.

Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu): "Je to jeden z pilotních, poměrně velkých projektů na toto téma, kde se úplně jiným způsobem hospodaří s vodou. Je to šetrné hospodaření s vodou, aby dešťová voda nejprve sloužila k zálivce záhonů, které tam jsou vysazeny, tak aby byla ozeleněná tato komunikace."

Po dobu výstavby jsou zrušeny zastávky MHD Korunní, Mariánské náměstí a Mariánské Hory a autobusy projíždějí po náhradní trase. Práce by měly být dokončeny v prosinci. Náklady na na třetí etapu rekonstrukce se blíží 50 milionům korun. 

---

Oprava dlažby si vyžádala miliony korun

Ostrava se musí vypořádat s problémem, který působí neukáznění řidiči v okolí nákupního centra Nová Karolina. I přes zákaz vjezdu najíždějí auta na dlažbu a poškozují ji. V těchto dnech je v plném proudu její rekonstrukce za milion korun.

I přesto, že pod nákupním centrem Nová Karolina je rozsáhlé podzemní parkoviště, mnoho řidičů nechává i přes zákaz auta raději kousek od vchodu na náměstí Biskupa Bruna, K Šalamounu nebo na Jantarové ulici. Tato místa na to ale nejsou připravena. Dlažba se vlní, propadá a praská. Ostrava je pak musí nákladně opravovat. 

Jan Dohnal (ODS) primátor Ostravy: "Paradoxně je to poměrně nový veřejný prostor, ale je tam velký nešvar, jezdí tam řada aut. Obrovské množství lidí najíždí přímo na tu dlažbu, my ten problém víme, městská policie je tam aktivní, ale není tam pořád." 

V první fázi byly obnoveny povrchy na ulici K Šalamounu. Rekonstrukce 400 metrů čtverečních stála téměř 4 miliony korun. Nyní se předlážďuje Jantarová a náměstí Biskupa Bruna. To vyjde na téměř 5 milionů korun. 

Eva Kijonková, mluvčí realizátora společnosti Ostravské komunikace: "V první řadě s rozebere stará poškozená dlažba, potom se jde do povrchové vrstvy, která se musí znovu udělat a na nový povrch se položí ta dlažba.

Po dokončení už ale město nenechá nic náhodě a zákazové značky doplní i fyzickými zábranami.

Jan Dohnal (ODS) primátor Ostravy: "Připravujeme projekt, který by měl znemožnit vjezd. V závěru roku tam vzniknou mobilní zábrany, které musí být výsuvné, aby byl zachován vjezd pro IZS a technickou obsluhu."

Vedení města apeluje na řidiče, aby na dlažbu nevjížděli a využili podzemní parkoviště. To má 1500 státní a na dvě hodiny je zdarma. 

---

Město je vlastníkem společnosti Garáže Ostrava

Město Ostrava bude jediným vlastníkem společnost Garáže Ostrava, která má ve svém majetku jeden parkovací objekt a podzemní garáže. Jedním z důvodů nákupu akcií je zjednodušení modernizace.

Společnost Garáže Ostrava byla založena v roce 1996 městem Ostrava a společností Asental z realitní skupiny miliardáře Zdeňka Bakaly, která vlastnila 49 procent akcií. Město se o získání druhé části balíku akcií snažilo dlouhodobě, aby mohlo z majetkem snadněji zacházet. Pod společnost patří parkovací dům na Černé louce a podzemní parkoviště pod Prokešovým náměstím.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: "Nám se povedlo dotáhnout proces, který město opakovaně zkoušelo dotáhnout už posledních 16 možná 19 let a to je odkup části akcí ve společnosti Garáže Ostrava. Je to společnost, kterou město vlastní na půl s Asentalem."

Motivací k odkupu byla prý nejen plná kontrola zhruba nad 500 parkovacími místy v centru města, ale především snadnější postup při rekonstrukci podzemních garáží a také Prokešova náměstí, jehož povrch je také ve špatném stavu.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: "Město nemá jedinou povinnost generovat zisky a peníze. Pro nás tam je i ta vyšší příjemná hodnota v tom, že zlepšíme služby parkování v centru města a samozřejmě věřím, že tou rekonstrukcí Prokešová náměstí vytvoříme i kvalitnější veřejný prostor."

Město za 49 procent akcií zaplatí 62 milionů korun. Kolik bude stát rekonstrukce zatím není jasné, protože bude záležet na rozsahu prací. Ve hře je dokonce, že by parkoviště bylo zcela zrušeno anebo také může být významně rozšířeno o další patra. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/ostravske-minuty/ostravske-minuty-14-08-2025-18-35