Ostrava pokračuje v pomoci uprchlíkům i Ukrajině
Ostrava se neustále snaží pomáhat uprchlíkům, kde to jen jde. Zastupitelé schválili další finance pro humanitární organizace a chystají se i věcné dary. Mělo by jít o autobusy a tramvaje dopravního podniku. Na Ukrajinu bude odeslán také hasičský automobilový žebřík.
Ostravské zastupitelstvo už v květnu schválilo na mimořádném zasedání finanční dary ve výši 15 milionů korun, které byly rozděleny na několik částí. Peníze šly jak přímo na Ukrajinu, tak humanitárním organizacím u nás, které se starají o uprchlíky. Nyní schválilo zastupitelstvo další peníze pro ADRU a také společnost Moment.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: „Takřka dva měsíce intenzivně řešíme pomoc Ukrajině rozličnými způsoby, které jsou v dané situaci možné. Téměř dva měsíce pomáhají uprchlíkům, kteří ve městě hledají bezpečí, i stovky dobrovolníků. Děkuji všem, kteří neváhali, vytrvali a pomyslnou pomocnou ruku nabídli a nabízejí i nadále, neboť pomoci je zapotřebí stále a některým organizacím se již dobrovolníků nedostává."
Ostrava chce pomoci Ukrajině i věcnými dary. Jde o hasičské vozidlo se žebříkem a autobusy.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Jde o hasičského vozidla s automobilovým žebříkem do výšky 30 metrů a dar Dopravního podniku Ostrava, který čítá tři autobusy Solaris Urbino. Autobusy byly vyrobeny v roce 2007 a používány v běžném provozu."
Dopravní podnik Ostrava také v těchto dnech nabízí k prodeji starší tramvaje, které už nahradily moderní stroje. Část z nich chce město nabídnout Ukrajině.
Nadále je potřeba i materiální pomoc, která se shromažďuje na Wattově ulici. Potřeba jsou trvanlivé potraviny, hygienické potřeby ale i plastové nádobí. Stoupá také počet dětí ve školách a školkách ve městě. Aktuálně je na ZŠ asi 450 žáků a přes 90 dětí již navštěvuje mateřské školy.
---
Z lávky u stadionu Bazaly bude vyhlídkové místo
Blíží se začátek rekonstrukce lávky nad stadionem Bazaly v Ostravě, která by se měla stát chloubou této lokality. Z mostu by se mohlo stát oblíbené vyhlídkové místo. V plánu je i úprava okolí.
Bazaly jsou po kompletní rekonstrukci a přeměně ve fotbalovou akademii pro děti nádherným sportovním stánkem, ale je ještě potřeba upravit jejich okolí. Jedním z nevzhledných míst je rozpadající se lávka nad stadionem a okolní betonové plochy. Už brzy se to ale změní.
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: "Cílem je, aby se to stalo vyhlídkovým místem, protože je to prostor, ze kterého vidíte tu Ostravu jako na dlani a možná je to jeden z nejhezčích výhledů, které tady máme."
Rekonstrukci lávky provedou Ostravské komunikace, pro které to bude největší letošní zakázka.
Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: "Oprava lávky souvisí hlavně se zatékáním do mostní konstrukce, musíme ale opravit i poškozená přístupová schodiště a rampy. Bude se měnit téměř vše – od izolace, přes povrchy až po římsy a zábradlí. Současně dojde i na příjemné estetické novinky. Lávka dostane lavičky, truhlíky na zeleň a výhledové okno ve směru na stadion Bazaly."
Zároveň s rekonstrukcí lávky ale začnou úpravy okolí. V minulosti zde byly velké betonové plochy u vstupních bran, které jsou po jejich zrušení už zbytečné.
Richard Vereš, starosta Slezské Ostravy: "Slezská Ostrava se přidá s rekonstrukcí okolních ploch, kde zejména vydemoluje většinu dnes betonových ploch, které byly předimenzovány na fanoušky Baníku Ostrava. Dnes již neslouží svému účelu. Doplníme toto místo zelení a zrekonstruujeme také zastávky MHD."
Rekonstrukce mostu, který má zhruba 80 metrů vyjde na asi 30 milionů korun a zaplatí ji magistrát. 16 milionů na úpravy okolí vydá ze svého rozpočtu městský obvod Slezská Ostrava.
---
Ostravský mrakodrap musí být kvůli podloží nižší
Investor, který chce postavit v centru Ostravy mrakodrap, musí slevit ze svých ambicí. Odborníci totiž spočítali, že podloží by 230 metrů vysokou budovu neuneslo a tak ji musí architekti snížit. Do hry se tak vrací varianta dvou nižších věží. Zastupitelé vyhověli odkladu pro předělání projektu.
Když oznámila společnost RT Torax záměr vystavět mrakodrap v centru Ostravy, nejprve představili variantu dvou věží. Později ji architekti předělali na 230 metrů vysokou věž ve tvaru X. Mezitím ale provedli odborníci z Drážďan detailní průzkum podloží a stavbu nedoporučili.
Jindřich Vaňek, mluvčí RT Torax Group: "Pro jednověžovou variantu hrozí riziko poklesu až o 16 cm, což je mimo toleranční rámec, který předpokládá u těchto budov sesedání do 10 cm."
Nyní tedy čeká architekty nová práce. Projekt se musí předělat tak, aby byla zátěž na podloží jinak rozložena. Do hry se tak vrací první varianta dvou věží. Ty budou ale podstatně nižší. Přibližně 170 a 80 metrů.
Michal Kryštof, architekt: "Nejvyšší budova, kterou je na tomto místě možné realizovat, může mít nějakých 170, 175 metrů."
Investor proto požádal zastupitelstvo Ostravy, aby prodloužilo čas na vyhotovení nového projektu. Zástupci města návrh schválili.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Nechceme tu novou skutečnost ignorovat, jakkoliv se domníváme, že možná mohla být zjištěna dříve a chceme investorovi poskytnou dodatečný prostor, aby se s ní vypořádal."
Na celkový časový harmonogram s dokončením stavby v roce 2028 by prý odložení podpisu finální smlouvy nemělo mít vliv.
---