Letecká doprava zboží z Číny do Mošnova je přerušena
Nejsnadnější a nejrychlejší je pro šíření koronaviru samozřejmě letecká doprava. Spousta států proto přestala létat do Číny. Naše Letiště Leoše Janáčka v Mošnově je s Čínou propojeno pouze nákladními letadly. Ukrajinská společnost, která je zajišťuje, už také přerušila lety. Nebezpečí podle odborníků hrozí ale pouze od nakaženého personálu, zboží je bezpečné.
Na letiště Leoše Janáčka Ostrava létalo od loňského roku dvakrát týdně letadlo s nákladem z Číny z města Urumči. Linku provozuje uzbecká společnost a linka má proto mezipřistání v Taškentu. Po vypuknutí epidemie koronaviru raději Uzbeci lety přerušili. Posádky by totiž mohly nemoc rozšířit. "Spolupráce s letištěm je velice dobrá. Máme informace, že teď na 3 týdny pozastavili lety s cargem z Číny. Tam přiletí sice jen zboží, ale posádka tady zůstává na jednu noc a pak se vrací zpátky, takže i to jsme zajišťovali," vysvětluje ředitelka KHS Ostrava Pavla Svrčinová.
Naopak by se ale podle odborníků koronavirus neměl rozšířit ve zboží, které by přišlo do styku s nakaženým člověkem. Například při balení nákladu. "Respirační viry nevydrží transportní podmínky příliš dlouho. Řádově bych to odhadoval na několik desítek hodin. Transport zboží z Číny trvá pokud vím minimálně týden, takže to riziko je minimální," uvádí expert na cestovní medicínu Rastislav Maďar.
K panice ale není důvod a rozhodně není ani důvod rušit cesty do celé Asie. Riziková je pouze Čína. "Omezování a rušení dovolených nemá smysl. Není důvod se bát cestovat po Evropě, ale omezil bych kontakt s lidmi, kteří byli v nedávné době v rizikových oblastech," potvrzuje Maďar.
Léky na koronavirus zatím nejsou. Nejlepší je tudíž prevence podobná jako u chřipky. Důsledné mytí rukou, vyhýbání se místům s velkým pohybem lidí, jednorázové kapesníky. Rouška chrání spíše okolí před nakaženým, než naopak.
---
Dopravu přes Staré Hamry komplikují kamiony, sníh i vyvrácené stromy
Několik let stejná písnička. Neukáznění řidiči kamionů v Beskydech ignorují zákaz vjezdu na horskou silnici přes Staré Hamry. Ve středu tam dopravu na čas zastavily i větrem vyvrácené stromy.
Přestože v nížinách se sníh objevuje jen sporadicky, v Beskydech panuje klasická zima, a to i na silnicích. Spojnici z Ostravice na Bílou musí hlídat policisté, protože mnoho řidiči kamionů nerespektuje zákaz vjezdu do úseku, který se nesmí kvůli zdroji pitné vody ošetřovat chemicky.
“Od Frýdku jsou u cesty tři cedule, že mají kamiony sjíždět, ale stejně, když tam chvíli policisté nejsou, tak tady kamiony jezdí. Hlavně cizinci, Češi ne. Poláci, Litevci a takoví. Pak zůstanou stát v kopci a už se nerozjedou,” řekl jeden motorista ve Starých Hamrech.
“Policisté zákaz vjezdu pro vozidla nad 12 tun kontrolují. Upozorňujeme, že zákaz platí od obce Ostravice až po silnici I/35,” sdělila policejní mluvčí Pavla Jiroušková.
Ve středu v Beskydech opět sněžilo. Horské úseky byly sjízdné s vyšší opatrností.
Dopoledne se doprava na frekventované silnici zastavila kvůli zátarasu. Na cestu spadly tři smrky, které vyvrátil poryv větru. V obou směrech se okamžitě vytvořily kolony automobilů. Hasiči z Frýdku Místku a Starých Hamrů stromy během chvíle rozřezali a silnici zprůjezdnili.
---
Stavba roku rekonstrukce havířovského přednádraží začala. Potrvá jeden rok
V Havířově začala stavba roku. Rekonstrukce přednádraží potrvá celý rok. Lidé musí během prací počítat s omezením v přístupu do výpravní haly i k autobusovým zastávkám.
Tohle je první stroj, který začal pracovat na rekonstrukci přednádraží v Havířově. Od středy začne být v prostranství hodně rušno. Demolice veškerých betonových částí, vybudování koridorů pro cestující, přeložky sítí a nakonec stavba nových zastřešených zastávek, vybudování velkého parkoviště.
“Ty komplikace budou hlavně v tom, že tento prostor, který se nachází kolem nás, bude uzavřen. Bude vytvořen pouze přístupový koridor ke vstupním dveřím. Celý prostor bude jednosměrný,” řekl náměstek primátora Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL).
“Budu velice ráda, až to bude upravené, až tu budou přístřešky,” řekla cestující.
“Dobré tu bude, ale ten rok, to bude nepříjemné,” dodal muž.
Firma, který vyhrála zakázku města, současně pracuje i na části Správy železnic.
“Ta stavba bude velice složitá z titulu koordinace těch dvou staveb. Tady bude probíhat stavba přednádraží a rekonstrukce výpravní budovy v jednom čase. Pro nás je to taková výzva, kdy už teď máme vymyšleno, jak budeme jednotlivé práce na obou stavbách přizpůsobovat tak, aby jsme se tady všichni vešli,” řekl manažer projektu Miroslav Janíček.
Firma má na rekonstrukci přednádraží přesně jeden rok. Náklady jsou vyčísleny na zhruba 110 milionů korun.
---
Ve městě přibývají ploty u kontejnerových stanovišť
V Karviné přibývají kontejnerová stání opatřená dřevěnými stěnami, které brání rozfoukávání odpadu do širokého okolí. Pracovníci technických služeb vsadili na svou fantazii a toto oplocení má v různých částech města jinou podobu.
V létě loňského roku se v Karviné-Hranicích objevilo u kontejnerových stanovišť toto dřevěné oplocení jako pilotní projekt, který měl prověřit, zda tyto stěny zabrání rozšiřování odpadu do širokého okolí. Protože se ukázalo, že to má smysl, začaly tato zábrany ve městě přibývat.
"Pilotní projekt Zvelebení kontejnerového stání se ve městě Karviná osvědčil a plní svůj účel, na FB Karviná-oficiální stránka města jsme měli poslední zvelebení na ulici Božkova přišlo nám hodně podnětů, kde všude by chtěli občané mít takové stání také," řekla Martina Orgoníková, zástupkyně mluvčího Karviné.
Každé stanoviště opatřené těmito stěnami, vypadá jinak. Podobu vymýšlejí sami pracovníci technických služeb.
"Snahou je, aby i to místo, kde se odkládá odpad, bylo veselé, aby k tomu přistupovali zodpovědně a lidé odkládali odpad kam mají, aby třídili," vysvětlil Emil Dostál, vedoucí provozu údržby TS Karviná.
Na ulici Majakovského přibyly stěny rovnou na dvou stanovištích.
"Tam se snažíme železné díly natřít barvou podle fasády domů, výplň je z modřínového dřeva, taky to vypadá velmi hezky," dodal Dostál.
Po vytipování vhodného místa se stanoviště nově vydláždí a opatří oplocením. V blízké době přibude takové oplocení například V Aleji a U Lesa, jedno z dalších by mohlo mít podobu černobílých kláves.
---
Do galerie opavských primátorů přibyl další obraz
Podle tradice má každý opavský primátor zajištěnou svou nesmrtelnost v podobě namalovaného portrétu, který doplní galerii purkmistrů a primátorů. Ta čítá už 19 obrazů. Jako poslední do ní přibyl portrét Radima Křupaly, který vedl slezskou metropoli od roku 2015 do roku 2018.
Sociální demokrat Radim Křupala měl k dispozici pouze tříletý mandát. Ve funkci totiž nahradil Martina Vítečka, který byl zvolený na hnutí ANO, a v křesle primátora seděl předešlý rok, než se rozpadla koalice.
Křupalův portrét teď visí po boku jeho 18 předchůdců, kteří od konce 18. století v Opavě něco znamenali. Autorkou olejomalby je Blanka Valchářová, která také zvěčnila všechny polistopadové primátory:
„Používám staré mistrovské techniky – renesanční a barokní. Nebo i z 19. století. Proto zhotovení portrétu trvá poměrně dlouho,“ říká malířka.
A tak mnohá osobní setkání musely nahradit fotografie. Mimo to se ale autorka i portrétovaný museli zhruba jednou za měsíc vidět. Zatímco originál obrazu zůstane viset v pracovně, kopii si jako památku na své působení v čele města odnesl Radim Křupala domů.
"Setkání to byla příjemná. Měl jsem představu, že to bude trvat dlouhé hodiny, že budu jen strnule sedět. Ale naštěstí jsem jen neseděl, ale také jsme si povídali," usmíval se bývalý primátor Křupala (ČSSD), který vedl město v letech 2015 - 18.
Opava je zřejmě jediným městem v republice, které se může pochlubit malovanými portréty svých významných primátorů a purkmistrů. Prvním vyobrazeným je Johann Josef Schössler, který stál v čele slezské metropole na přelomu 18. a 19.stol. Styl Blanky Valchářové krásně splynul s historickými díly.
„Vidím tady na zdech své předchůdce, kteří v Opavě něco dokázali. A tak bych nechtěl zůstat pozadu. Cítím v této pracovně velkou zodpovědnost,“svěřil se současný primátor Tomáš Navrátil (ANO).
Galerie purkmistrů a primátorů zobrazuje demokraticky zvolené představitele města do roku 1948 a pak od r. 1990. Komunističtí předsedové národního výboru jsou zmíněni pouze na jmenném seznamu.
---