Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Byla podepsána smlouva o prodeji ostravské Ekovy
  • Pohřešovanou ženu z Havířova se stále nepodařilo najít
  • Dokončení obchvatu Opavy v r. 2030?
  • V Novém Jičíně jako ve filmových Varech
  • Karvinští nadšenci se učili tančit Salsu v Múze

Byla podepsána smlouva o prodeji ostravské Ekovy

Už je to černé na bílém. V úterý byla v Ostravě podepsána smlouva mezi dopravním podnikem a zástupci společnosti Škoda Transportation o prodeji společnosti Ekova Electric. Ostravský magistrát tento závod na opravu a výrobu tramvají, autobusů a trolejbusů prodává, protože ztratil konkurenceschopnost a byl by jen přítěží. Škodovka chce Ekovu dále rozvíjet.

Před dvěma týdny schválilo zastupitelstvo ostravského magistrátu, že prodá dceřinou společnost dopravního podniku Ekova Electric Škodě Transportation. Ekova už nebyla schopna získávat zakázky a ztrácela konkurenceschopnost.

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: "Ekova už nebyla schopna schopna v tom velice ostrém tržním prostředí uspět v mnoha oblastech."

Škoda Tansportation v Ostravě už působí. Ve Vítkovicích například vyrábí vlaky dceřiná Škoda Vagonka a Škoda Digital se v Hrabůvce zabývá vývojem nových technologií. Firmám se prý daří a přibírají nové zaměstnance. Nové pracovníky bude potřebovat i Ekova, do které chce Škoda investovat 300 milionů korun. 

Martin Bednarz, předseda představenstva Škoda Vagonka: "Po podpisu rozjíždíme střednědobé období jednoho roku, kdy si musíme Ekovu připravit pro plnění zakázek, které máme nasmlouvány. V další části budeme investovat zhruba 200 milionů korun v tom prvním roce, a to do rozšíření kolejových stání, do kapacity povrchových úprav, elektro zkušebny a dalších dílčích investic tak, aby firma byla připravená. Budeme připravovat nábory dalších lidí, abychom to kapacitně zvládli, protože potřeba bude minimálně 100 lidí, abychom mohli rozjet dvou, případně třísměnný provoz." 

Kolik Ostrava za Ekovu dostane ještě nebylo přesně stanoveno. Nabídková kupní cena je 416 milionů. Definitivní převod akcií nastane v roce 2021.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "U nabídkové kupní ceny je několik korekčních položek, které mohou jít oběma směry nahoru i dolů, ale nemělo by se stát, že by dopravní podnik za Ekovu vyinkasoval méně než 330 milionů korun."  

Ostrava má u Škody Vagonka objednány nové tramvaje a část z nich už se bude vyrábět právě v Ekově. Dílny se budou nadále zaměřovat na opravy a modernizaci vozidel pro Dopravní podnik Ostrava. 

---

Pohřešovanou ženu z Havířova se stále nepodařilo najít

AKTUALIZOVÁNO: Žena byla ve středu 22. července nalezena mrtvá, potvrdila to krajská policejní mluvčí Eva Michalíková. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- O víkendu se konala v Havířově rozsáhlá pátrací akce. Minimálně tři desítky policistů prohledávaly lokalitu poblíž řeky Lučiny. 43letá žena odešla z domu v pátek ráno a od té doby se nevrátila. Policie nevylučuje, že se stala obětí trestného činu.

43letá Lucie Motlochová z Havířova je už několik dní nezvěstná. V pátek ráno měla odejít z domu a už o sobě nedala vědět.

Desítky policistů pátraly v okolí řeky Lučiny. Právě v této lokalitě kriminalisté zachytili poslední signál z jejího mobilního telefonu.

Sobotních manévrů si všimli i místní obyvatelé.

Jiří Velička, místní obyvatel: "My jsme v odpoledních hodinách v sobotu zjistili větší pohyb policejních vozů, dokonce i policisté běželi, pospíchali. Navíc ještě v podvečer se nad domem objevil dron. Což víme, že drony nesmějí nad obydlím létat, jen ve volné přírodě. Nám to bylo divné, co se děje. Až posléze jsme zjistili, že šlo o pátrací akci. Asi to nebylo vůbec snadné. Bylo by velice smutné, kdyby mělo dojít k tragédii, kdyby se paní měla stát obětí nějakého trestného činu. Doufejme, že to tak nebylo a ve zdraví se najde.”

A právě i s touto variantou pracuje policie.

Soňa Štětínská, mluvčí PČR: "V samotném počátku prověřili různá místa, kde by se mohla nacházet. Policisté byli v kontaktu s osobami, které by mohly mít k jejímu pohybu jakékoliv informaci. Policisté i nadále prověřují zjištěné informace, včetně i informací zjištěné od veřejnosti, za které děkujeme. Prozatím je však žena stále pohřešovaná a s ohledem na tento stav, nelze v tuto chvíli vyloučit jakoukoliv variantu, včetně možnosti, že se mohla stát obětí trestného činu.”

V době odchodu měla žena při sobě klíče od bytu a doklady s peněženkou. Na sobě měla modré rifle, bílo-růžové botasky zn. ADIDAS a na zádech červený batoh s reflexním páskem.

---

Dokončení obchvatu Opavy v r. 2030?

Obchvat Opavy by mohl být hotový do roku 2030. Řidiči mohou nyní projet po jeho části. Ale i tak si město oddechlo alespoň z části od hustého provozu.

První část obchvatu Opavy byla zprovozněna už v roce 2009. Šlo o 1750 metrů dlouhý úsek s názvem S 1, který se stal základem pro odklon dopravy ze silnice I/11 vedoucí od Ostravy mimo slezskou metropoli. O tři roky později vznikla část jižního obchvatu, která odvedla provoz z Kylešovic. Vloni byla otevřená východní část severního obchvatu, která navázala na zmíněnou spojku. Přestože obchvat ještě není dokončený, už nyní je znát, že doprava ve městě polevila.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Podle statistik, které máme, se odklonilo významné množství nákladní dopravy. To městu výrazně pomáhá.“

Během léta nejspíš Ředitelství silnic a dálnic uzavře smlouvu se zhotovitelem západní části severního obchvatu, který vzešel z tendru. Zakázka za víc jak miliardu korun by měla být dokončená za tři roky.

Martin Dostál, odbor rozvoje města a strategického plánování, Magistrát Opava: „Na západní části severního obchvatu probíhá velmi intenzivně záchranný archeologický a pyrotechnický průzkum.“

Poté bude zbývat ještě dokončit dvě části jižního obchvatu, které naváží na již existující úsek postavený před osmi lety. A zřejmě za pár týdnů bude vybraný dodavatel stavby, která propojí silnici od Ostravy na již vybudovanou část obchvatu napojí 400 metrů dlouhým úsekem.

Celý obchvat Opavy by mohl být dokončený nejpozději v roce 2030. A to především díky aktivnímu přístupu 17 obcí, které se spojily ve Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57. To vzniklo v r. 2001 a usiluje o lepší dopravní spojení z Ostravy přes Opavu a Krnov směrem k polským hranicím.

Michal Jedlička (KDU-ČSL), místopředseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57 a náměstek primátora Opavy: „My komunikujeme s vlastníky, napříč se samosprávou, ministerstvem, MSK a připravujeme pro investora výstavbu těchto dopravních staveb.“

Sdružení se zasloužilo třeba o výstavbu rychlostní komunikace mezi Ostravou a Mokrými Lazci anebo tzv. Prodloužené Rudné v Ostravě.

---

V Novém Jičíně jako ve filmových Varech

Mezinárodní filmový festival se letos kvůli stále platným omezením přesunul z Karlových Varů do téměř stovky kin v České republice. Červený koberec rozprostřeli i v novojičínském biografu, který se k projektu Tady Vary připojil.

Postavit se jako filmová hvězda na červený koberec, tedy alespoň na jeho kousek, a nechat se fotografovat může každý, kdo v těchto dnech zavítá do novojičínského Kina Květen. Zdejší biograf využil nabídku organizátorů Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary připojit se k náhradnímu projektu nazvanému Tady Vary.

Iva Pollaková, ředitelka MKS Nový Jičín: “Tato nabídka byla velice zajímavá, zvláště v současném období, kdy se potýkáme s návštěvností v kině, návštěvnost kin je celorepublikově špatná. Takže jsme návštěvníkům připravili filmový festival Karlovy Vary v Novém Jičíně.”

Probíhá od 3. do 11. července v 96 kinech v celé republice. Ve všech budou promítnuto 16 stejných filmových titulů.

účastnice akce: “Kultura mě zajímá, ráda navštěvuji kino.”

účastnice akce: “Jako správný filmový fanoušek bych si takovou událost neměla nechat ujít.”

účastnice akce: “Myslím si, že je to skvělá příležitost zažít určitým způsobem festival Karlovy Vary.”

Diváci, kterých v první den dorazila asi třicítka, se mohli těšit na zahajovací snímek Než skončí léto, projekt dále obsáhne například snímky Proxima, Meky a další. Představení budou koncipována ve festivalovém duchu.

Marek Grussmann, vedoucí Kina Květen: “Před některými vybranými filmy bude probíhat on-line přenos s režiséry nebo s některými herci a účastníky filmu nebo karlovarského festivalu.”

Návštěvníci projektu Tady Vary se mohou v jeho průběhu dočkat i překvapení. Distributorská společnost losuje kina, do kterých zavítají zajímaví hosté spojeni s filmovým festivalem.

---

Karvinští nadšenci se učili tančit Salsu v Múze

Teď vás zavedeme na taneční parket. Karvinští milovníci tance se celý rok učili v zázemí volnočasového spolku Múza tančit Salsu v páru. Jejich závěrečnou, která proběhla formou Salsa party, jsme si nenechali ujít.

Začátek letních prázdnin oslavili milovníci tance patřící do skupiny Diamond dance prostřednictvím Salsa party. Šlo o závěrečnou, kdy si společně s lektorem zopakovali všechny naučené kreace, kroky a prvky typické pro tento tanec.

Veronika Švecová, předsedkyně spolku Múza, taneční lektorka skupiny Diamond dance: "Začali jsme koncem září, s tím, že trénují a učí se základy, lektor říkal, že jsou velmi šikovní, pokročili až k Ruedě v kruhu, je to taková složitější forma Salsy. "

Lektorem karvinských tanečníků je Marek Kypús Mistr ČR v latinskoamerických tancích.

Marek Kypús, taneční lektor: “Salsa se dá tančit na světové úrovni, ale tady se snažím vyučovat pro širokou veřejnost, takže ta náročnost je trochu menší, ale postupem času se zvětšuje."

Salsa je o něco volnější tanec, než klasické společenské tance.

Marek Kypús, taneční lektor: “Je taková trochu víc uvolněnější, není tak striktní. Jsou tam důležité kroky a dodržet rytmus a potom se dělají různé sestavičky, jsou v páru. některé jsou pravidelné, učíme se různé figury."

Naučit se tančit salsu přišli i Richard a Petra Dolákovi.

Richard a Petra Dolákovi, taneční pár:  “My tady chodíme rok, chtěli jsme se naučit Salsu, protože jsme tančili společenské tance a chtěli jsme umět něco nového. Nebyla tak těžká, protože něco jsme už kdysi zkoušeli, díky skvělému lektorovi je top úžasné,zažijeme plno zábavy.To je relativně jednoduchá tanec, nikdo vám neříká, kde máte mít ruku a krk, jako ve společenských tancích, takže je to fajn, zábavné."

Páry se v průběhu lekcí naučili tančit i Salsu v kruhu, takzvanou  Ruedu de casino.

Marek Kypús, taneční lektor: "Lektor vždy řekne nějakou figuru, vyměníme si partnerky, v tomto jsou i soutěže."

Veronika Švecová, předsedkyně spolku Múza, taneční lektorka skupiny Diamond dance: "Na Salsu chodí jen dospělí, ale běžně přes rok máme i kroužky pro děti od 3 let."

Od září se otevřou nové kurzy tance, přidat se může každý. Informace najdete na webových stránkách nebo facebooku Diamond dance nebo Múza.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
07. července 2020, 16:00

Byla podepsána smlouva o prodeji ostravské Ekovy

Už je to černé na bílém. V úterý byla v Ostravě podepsána smlouva mezi dopravním podnikem a zástupci společnosti Škoda Transportation o prodeji společnosti Ekova Electric. Ostravský magistrát tento závod na opravu a výrobu tramvají, autobusů a trolejbusů prodává, protože ztratil konkurenceschopnost a byl by jen přítěží. Škodovka chce Ekovu dále rozvíjet.

Před dvěma týdny schválilo zastupitelstvo ostravského magistrátu, že prodá dceřinou společnost dopravního podniku Ekova Electric Škodě Transportation. Ekova už nebyla schopna získávat zakázky a ztrácela konkurenceschopnost.

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: "Ekova už nebyla schopna schopna v tom velice ostrém tržním prostředí uspět v mnoha oblastech."

Škoda Tansportation v Ostravě už působí. Ve Vítkovicích například vyrábí vlaky dceřiná Škoda Vagonka a Škoda Digital se v Hrabůvce zabývá vývojem nových technologií. Firmám se prý daří a přibírají nové zaměstnance. Nové pracovníky bude potřebovat i Ekova, do které chce Škoda investovat 300 milionů korun. 

Martin Bednarz, předseda představenstva Škoda Vagonka: "Po podpisu rozjíždíme střednědobé období jednoho roku, kdy si musíme Ekovu připravit pro plnění zakázek, které máme nasmlouvány. V další části budeme investovat zhruba 200 milionů korun v tom prvním roce, a to do rozšíření kolejových stání, do kapacity povrchových úprav, elektro zkušebny a dalších dílčích investic tak, aby firma byla připravená. Budeme připravovat nábory dalších lidí, abychom to kapacitně zvládli, protože potřeba bude minimálně 100 lidí, abychom mohli rozjet dvou, případně třísměnný provoz." 

Kolik Ostrava za Ekovu dostane ještě nebylo přesně stanoveno. Nabídková kupní cena je 416 milionů. Definitivní převod akcií nastane v roce 2021.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: "U nabídkové kupní ceny je několik korekčních položek, které mohou jít oběma směry nahoru i dolů, ale nemělo by se stát, že by dopravní podnik za Ekovu vyinkasoval méně než 330 milionů korun."  

Ostrava má u Škody Vagonka objednány nové tramvaje a část z nich už se bude vyrábět právě v Ekově. Dílny se budou nadále zaměřovat na opravy a modernizaci vozidel pro Dopravní podnik Ostrava. 

---

Pohřešovanou ženu z Havířova se stále nepodařilo najít

AKTUALIZOVÁNO: Žena byla ve středu 22. července nalezena mrtvá, potvrdila to krajská policejní mluvčí Eva Michalíková. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- O víkendu se konala v Havířově rozsáhlá pátrací akce. Minimálně tři desítky policistů prohledávaly lokalitu poblíž řeky Lučiny. 43letá žena odešla z domu v pátek ráno a od té doby se nevrátila. Policie nevylučuje, že se stala obětí trestného činu.

43letá Lucie Motlochová z Havířova je už několik dní nezvěstná. V pátek ráno měla odejít z domu a už o sobě nedala vědět.

Desítky policistů pátraly v okolí řeky Lučiny. Právě v této lokalitě kriminalisté zachytili poslední signál z jejího mobilního telefonu.

Sobotních manévrů si všimli i místní obyvatelé.

Jiří Velička, místní obyvatel: "My jsme v odpoledních hodinách v sobotu zjistili větší pohyb policejních vozů, dokonce i policisté běželi, pospíchali. Navíc ještě v podvečer se nad domem objevil dron. Což víme, že drony nesmějí nad obydlím létat, jen ve volné přírodě. Nám to bylo divné, co se děje. Až posléze jsme zjistili, že šlo o pátrací akci. Asi to nebylo vůbec snadné. Bylo by velice smutné, kdyby mělo dojít k tragédii, kdyby se paní měla stát obětí nějakého trestného činu. Doufejme, že to tak nebylo a ve zdraví se najde.”

A právě i s touto variantou pracuje policie.

Soňa Štětínská, mluvčí PČR: "V samotném počátku prověřili různá místa, kde by se mohla nacházet. Policisté byli v kontaktu s osobami, které by mohly mít k jejímu pohybu jakékoliv informaci. Policisté i nadále prověřují zjištěné informace, včetně i informací zjištěné od veřejnosti, za které děkujeme. Prozatím je však žena stále pohřešovaná a s ohledem na tento stav, nelze v tuto chvíli vyloučit jakoukoliv variantu, včetně možnosti, že se mohla stát obětí trestného činu.”

V době odchodu měla žena při sobě klíče od bytu a doklady s peněženkou. Na sobě měla modré rifle, bílo-růžové botasky zn. ADIDAS a na zádech červený batoh s reflexním páskem.

---

Dokončení obchvatu Opavy v r. 2030?

Obchvat Opavy by mohl být hotový do roku 2030. Řidiči mohou nyní projet po jeho části. Ale i tak si město oddechlo alespoň z části od hustého provozu.

První část obchvatu Opavy byla zprovozněna už v roce 2009. Šlo o 1750 metrů dlouhý úsek s názvem S 1, který se stal základem pro odklon dopravy ze silnice I/11 vedoucí od Ostravy mimo slezskou metropoli. O tři roky později vznikla část jižního obchvatu, která odvedla provoz z Kylešovic. Vloni byla otevřená východní část severního obchvatu, která navázala na zmíněnou spojku. Přestože obchvat ještě není dokončený, už nyní je znát, že doprava ve městě polevila.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „Podle statistik, které máme, se odklonilo významné množství nákladní dopravy. To městu výrazně pomáhá.“

Během léta nejspíš Ředitelství silnic a dálnic uzavře smlouvu se zhotovitelem západní části severního obchvatu, který vzešel z tendru. Zakázka za víc jak miliardu korun by měla být dokončená za tři roky.

Martin Dostál, odbor rozvoje města a strategického plánování, Magistrát Opava: „Na západní části severního obchvatu probíhá velmi intenzivně záchranný archeologický a pyrotechnický průzkum.“

Poté bude zbývat ještě dokončit dvě části jižního obchvatu, které naváží na již existující úsek postavený před osmi lety. A zřejmě za pár týdnů bude vybraný dodavatel stavby, která propojí silnici od Ostravy na již vybudovanou část obchvatu napojí 400 metrů dlouhým úsekem.

Celý obchvat Opavy by mohl být dokončený nejpozději v roce 2030. A to především díky aktivnímu přístupu 17 obcí, které se spojily ve Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57. To vzniklo v r. 2001 a usiluje o lepší dopravní spojení z Ostravy přes Opavu a Krnov směrem k polským hranicím.

Michal Jedlička (KDU-ČSL), místopředseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 a I/57 a náměstek primátora Opavy: „My komunikujeme s vlastníky, napříč se samosprávou, ministerstvem, MSK a připravujeme pro investora výstavbu těchto dopravních staveb.“

Sdružení se zasloužilo třeba o výstavbu rychlostní komunikace mezi Ostravou a Mokrými Lazci anebo tzv. Prodloužené Rudné v Ostravě.

---

V Novém Jičíně jako ve filmových Varech

Mezinárodní filmový festival se letos kvůli stále platným omezením přesunul z Karlových Varů do téměř stovky kin v České republice. Červený koberec rozprostřeli i v novojičínském biografu, který se k projektu Tady Vary připojil.

Postavit se jako filmová hvězda na červený koberec, tedy alespoň na jeho kousek, a nechat se fotografovat může každý, kdo v těchto dnech zavítá do novojičínského Kina Květen. Zdejší biograf využil nabídku organizátorů Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary připojit se k náhradnímu projektu nazvanému Tady Vary.

Iva Pollaková, ředitelka MKS Nový Jičín: “Tato nabídka byla velice zajímavá, zvláště v současném období, kdy se potýkáme s návštěvností v kině, návštěvnost kin je celorepublikově špatná. Takže jsme návštěvníkům připravili filmový festival Karlovy Vary v Novém Jičíně.”

Probíhá od 3. do 11. července v 96 kinech v celé republice. Ve všech budou promítnuto 16 stejných filmových titulů.

účastnice akce: “Kultura mě zajímá, ráda navštěvuji kino.”

účastnice akce: “Jako správný filmový fanoušek bych si takovou událost neměla nechat ujít.”

účastnice akce: “Myslím si, že je to skvělá příležitost zažít určitým způsobem festival Karlovy Vary.”

Diváci, kterých v první den dorazila asi třicítka, se mohli těšit na zahajovací snímek Než skončí léto, projekt dále obsáhne například snímky Proxima, Meky a další. Představení budou koncipována ve festivalovém duchu.

Marek Grussmann, vedoucí Kina Květen: “Před některými vybranými filmy bude probíhat on-line přenos s režiséry nebo s některými herci a účastníky filmu nebo karlovarského festivalu.”

Návštěvníci projektu Tady Vary se mohou v jeho průběhu dočkat i překvapení. Distributorská společnost losuje kina, do kterých zavítají zajímaví hosté spojeni s filmovým festivalem.

---

Karvinští nadšenci se učili tančit Salsu v Múze

Teď vás zavedeme na taneční parket. Karvinští milovníci tance se celý rok učili v zázemí volnočasového spolku Múza tančit Salsu v páru. Jejich závěrečnou, která proběhla formou Salsa party, jsme si nenechali ujít.

Začátek letních prázdnin oslavili milovníci tance patřící do skupiny Diamond dance prostřednictvím Salsa party. Šlo o závěrečnou, kdy si společně s lektorem zopakovali všechny naučené kreace, kroky a prvky typické pro tento tanec.

Veronika Švecová, předsedkyně spolku Múza, taneční lektorka skupiny Diamond dance: "Začali jsme koncem září, s tím, že trénují a učí se základy, lektor říkal, že jsou velmi šikovní, pokročili až k Ruedě v kruhu, je to taková složitější forma Salsy. "

Lektorem karvinských tanečníků je Marek Kypús Mistr ČR v latinskoamerických tancích.

Marek Kypús, taneční lektor: “Salsa se dá tančit na světové úrovni, ale tady se snažím vyučovat pro širokou veřejnost, takže ta náročnost je trochu menší, ale postupem času se zvětšuje."

Salsa je o něco volnější tanec, než klasické společenské tance.

Marek Kypús, taneční lektor: “Je taková trochu víc uvolněnější, není tak striktní. Jsou tam důležité kroky a dodržet rytmus a potom se dělají různé sestavičky, jsou v páru. některé jsou pravidelné, učíme se různé figury."

Naučit se tančit salsu přišli i Richard a Petra Dolákovi.

Richard a Petra Dolákovi, taneční pár:  “My tady chodíme rok, chtěli jsme se naučit Salsu, protože jsme tančili společenské tance a chtěli jsme umět něco nového. Nebyla tak těžká, protože něco jsme už kdysi zkoušeli, díky skvělému lektorovi je top úžasné,zažijeme plno zábavy.To je relativně jednoduchá tanec, nikdo vám neříká, kde máte mít ruku a krk, jako ve společenských tancích, takže je to fajn, zábavné."

Páry se v průběhu lekcí naučili tančit i Salsu v kruhu, takzvanou  Ruedu de casino.

Marek Kypús, taneční lektor: "Lektor vždy řekne nějakou figuru, vyměníme si partnerky, v tomto jsou i soutěže."

Veronika Švecová, předsedkyně spolku Múza, taneční lektorka skupiny Diamond dance: "Na Salsu chodí jen dospělí, ale běžně přes rok máme i kroužky pro děti od 3 let."

Od září se otevřou nové kurzy tance, přidat se může každý. Informace najdete na webových stránkách nebo facebooku Diamond dance nebo Múza.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-07-07-2020-16-00