Mimořádná zpráva:
Regionální zprávy POLAR

• Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Zahájení lyžování v Jeseníkách
  • Řidič nakonec na uklízeče musel zavolat strážníky
  • Díky dobrovolníkům jsou na dobré úrovni i sociální služby
  • Otužilci plavali v přehradě Mikulášskou štafetu
  • Rozsvícení stromku a výstava Betlémů v Muzeu Beskyd

Zahájení lyžování v Jeseníkách

O jeden až dva týdny dříve začala letos v Jeseníkách lyžařská sezóna. Díky přídělům sněhu se lyžuje na velmi kvalitní směsi přírodního i umělého. Aktuálně jsou v provozu sjezdovky Ski expres, Roháč a Kazmarka v Karlově a Kopřivná v Malé Morávce. Jen pár dnů zbývá k zahájení provozu na Čerťáku, Myšáku, Klobouku a v Andělské Hoře.

Večerním lyžováním zahájily provoz sjezdovky na Kopřivné. A lyžaři jsou velmi spokojení.

Libor Petrů, vedoucí provozu: „Stihli jsme všechno o týden dřív, než jsme chtěli, protože původní plán byl, že začneme patnáctého. Vydařilo se, všechno vypadá úžasně, lidi přijeli, takže je to dobré. Máme v provozu všechno. Máme vlastně obě dvě sjezdovky, od zítra už jedeme standardně denní lyžování, začali jsem dnes večerkem.“

Anketa, první lyžaři: „Výborné, pista je úplně super, je to jak v Itálii tady.“

„Je to dobrý, akorát lyžař je špatný a to jako já. Ale jinak výborné podmínky a málo lidí.“

„Parádní, úplně luxus.“

Spokojení jsou i provozovatelé, kteří zvládli upravit a zpevnit sjezdovku, která by měla přežít i případné oblevy.

Karel Ležatka, provozovatel: „Tak je to úžasné, poprvé asi po 20 letech, myslím si, zahajujeme na více než metru sněhu, Podmínky jsou naprosto fantastické, ideální a všechny zvu."

Anketa, první lyžaři: „Hrozně jsme se těšili. Přijeli jsme jenom prostě na otočku tam a zpátky z Vyškova sem a zase pojedem do Vyškova. Takže nás čeká utrpění za volantem, protože se tady úplně zřídíme, ale je to super.“

Na lyžaře čekají další vylepšení a zlepšení komfortu lyžování.

Karel Ležatka, provozovatel: „Letos jsme investovali do zimy asi 13 milionů korun, udělali jsme spoustu úprav.“

V Jeseníkách jsou plně připravena také parkoviště a téměř naplněny všechny ubytovací kapacity.

Řidič nakonec na uklízeče musel zavolat strážníky

Řidiči hromadné dopravy musejí s pasažéry řešit nejrůznější situace a většinu si dokáží poradit. V Ostravě se stalo něco, s čím si opravdu nevěděl šofér rady nevěděl. Autobus mu začal uklízet muž pod vlivem drog a tak ho to bavilo, že řidič musel zavolat strážníky.

Řidiči MHD jsou školeni na nejrůznější situace, které mohou nastat. Nejčastěji to může být konflikt s černým pasažérem nebo s opilcem, který dělá nepořádek. V O0stravě se ale šofér dostal do zcela opačné situace a na tu připraven nebyl. Pasažér mu začal autobus uklízet a na konečné nechtěl vystoupit. Řidič proto raději zavolal strážníky.

hovor na tísňovou linku MP Ostrava: "Dobrý den, u telefonu řidič autobusu DPO. Prosím vás, kdyby bylo možné rychle poslat nějakou hlídku na obraciště Opavská. Mám v autobuse nějakého blázna. Já na něj raději ani nemluvím. On mi tady pobíhá ze smetákem a uklízí mi tady autobus."

Když strážníci přijeli zjistili, že muž je pravděpodobně pod vlivem drog a při kontrole dokladů se jim rozbrečel. I když řidič na něj žádné oznámení nepodal, protože se žádného protiprávního jednání nedopustil, při lustraci zjistili strážníci zajímavou informaci.

Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: "Muž bez viditelného zranění strážníkům řekl, že je v pořádku. Dopoledne si měl aplikovat nějakou neznámou omamnou látku. Později při jízdě autobusem dostal nápad, že by jej měl uklidit. Vzal si tedy smeták a jal se autobus uklízet. Jak se ukázalo na místě, muž se nedopustil žádného protiprávního jednání. Hlídka však jeho lustrací zjistila, že je v celostátním pátrání."

Státní policie si muže převzala  a odvezla ho do cely. Vyhýbal se totiž nástupu trestu do vězení. Byl totiž odsouzen za majetkovou trestnou činnost.

Zprávy krátké, 11. 12. 2023 17.00 - 1
Architekti z pěti mezinárodních studií prezentovali své pracovní návrhy vzhledu plánovaného mrakodrapu, který má vzniknout na území tzv. Slzy u Nové Karoliny v Ostravě. Finální návrhy musí architekti odevzdat v únoru 2024, porota o vítězi soutěže rozhodne v průběhu března.

Ředitelství silnic a dálnic v Tylově na Bruntálsku opravuje silnici I/45. Na místě jsou dělníci a těžká technika, buďte opatrní při průjezdu. Oprava probíhá metodou recyklace za horka.

Díky dobrovolníkům jsou na dobré úrovni i sociální služby

Mezinárodní den dobrovolníků je připomínán vždy v prosinci a nezapomněli na něj ani v Novém Jičíně. Zástupci města spolu se sociálními organizacemi poděkovali dobrovolníkům během společenského setkání.

Dobrovolníky lze v Novém Jičíně najít na mnoha místech, věnují svůj čas lidem v domovech pro seniory, v zařízeních pro lidi s handicapy, v azylovém domě, a také dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí. 55 z nich, kteří se dobrovolnictví věnují už více let, poděkovali osobně zástupci města a sociálních organizací.

Gabriela Lhotská, Slezská diakonie, vedoucí oblasti Novojičínsko: “Naši dobrovolníci nám pomáhají ve službách denního stacionáře, chráněného bydlení, sociálně terapeutických dílen a chodí tam třeba s pejskem na canisterapii, nebo tvořit, povídat si s klientem, na procházky."

Petr Kaňák, dobrovolník Slezské diakonie: ”Mně to dělá radost a klientem taky, protože jim chodím hrát na kytaru a zpíváme.”

Zhruba třicítku dobrovolníků má v Novém Jičíně dobrovolnické centrum ADRA Frýdek-Místek, ti jsou především v Domově Duha pro seniory. Bez podobné pomoci by se neobešla ani zdejší Charita, třeba Marie Bezděková pomáhá v charitním šatníku osm let.

Marie Bezděková, dobrovolnice Charity Nový Jičín: “Mám radost, že mohu někomu jinému pomoci. Pracovala jsem v domově důchodců a když jsem skončila, udělala jsem si čas a chodím pomáhat do charitního šatníku.”

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Město Nový Jičín by se nemohlo chlubit kvalitou svých sociálních služeb bez těchto lidí.”

Zástupci sociálních organizací se shodli na tom, že dobrovolníků není nikdy dost a noví zájemci mohou jejich řady rozšířit kdykoliv.

Otužilci plavali v přehradě Mikulášskou štafetu

Příchod zimy a venkovní teploty kolem 0 potěšily příznivce otužování. Vedle pravidelných společných tréninků pořádají také různé akce. Jedna taková se konala v sobotu na přehradní nádrži Žermanice.

Otužilci ze spolku Zimních koupelníků plavali další Mikulášskou štafetu na Žermanické přehradě. Plavci do vody vstupovali postupně, když si předávali bójku a společně se snažili uplavat co nejdelší vzdálenost.

Roman Hrbek, Zimní koupelníci: “Letos pořádáme jako spolek Zimních koupelníků 4. ročník Mikulášské štafety s tím, že je nahlášeno méně účastníků než loni, protože do toho vpadly nějaké nemoci, ale i tak máme slušnou účast. Loni jsme pokořili téměř 7kilometrovou hranici, uvidíme, jak to bude letos. Podstata je v tom, že si předáváme bójku, ve které je GPS zařízení, kterým měříme délku trasy. Plave se štafeta podle odvahy otužilců. Každý si naplánoval trasu nejméně 50 metrů, nebo o délce 100, 150, 200, 300 a nejdelší 500 metrů. To jsou ti největší ledoborci.”

Mezi borci, kteří plavali nejdelší 500metrový úsek napříč přehradou, byli Bronislav Dřeza a Zdeněk Strapina.

Bronislav Dřeza, otužilec: “Plavalo se velmi dobře, voda byla příjemná, bylo to skvělé. Já jsem z Ostravy a plavu už to tuším druhým rokem, protože tady je skvělá parta, která pořádá super akci. Já jsem plaval 500 metrů a voda měla 4 stupně.

Zdeněk Strapina, otužilec: “Tak voda byla stálého skupenství, ta se nemění, je mokrá a příjemně chladná. Úplně super. Otužování, no nemám to úplně přesně zmapované, ale věnuju se tomu asi 10 let. Přínosem je kardio, všechno zlepšení, životní styl, člověk je happy, to je asi nejvíc.”

Roman Hrbek, Zimní koupelníci: “Počasí máme jako otužilci v takřka optimální, loni jsme měli mlhu, ale i tak jsem v tom měli jasno, že se akce podařila. Děláme to pro radost, jsme parta přátel, a na tom otužování je hezké nejenom to, že se scházíme se v komunitě, máme příjemnou atmosféru a podporujeme se navzájem, ale děláme i akce nadačního charakteru. Takže podporujeme různé vybrané lidi nebo skupiny, které to potřebují, takže máme tam i tu charitativní činnost a tato přidaná hodnota je strašně důležitá pro nás.”

Zprávy krátké, 11. 12. 2023 17.00 - 2
Frýdek-Místek už má studii na nový parkovací dům. Ten by mohl vzniknout přestavbou bývalého Kina Petra Bezruče. Má nabídnout přes 300 parkovacích míst a také zachovat některé dodnes fungující prostory bývalého kulturního centra.
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Zároveň tento projekt projednaly naše odborné komise, včetně zástupců občanů, kteří bydlí v okolí. A vypadá to, že opravdu máme místo, kde může vzniknout parkování ve formě nízkého parkovacího domu."

Rozsvícení stromku a výstava Betlémů v Muzeu Beskyd

Vánoční stromek prosvítil zámecké nádvoří muzea Beskyd. Pracovníci muzea tak chtěli přilákat návštěvníky na výstavu Betlémů, která byla otevřena stejný den. Betlémy na výstavu přitom muzeu propůjčili samotní lidé.

Takto letos probíhalo rozsvícení Vánočního stromečku v areálu muzea Beskyd ve Frýdku-Místku. Právě tady zavítáme v rámci naší první reportáže. Účast byla obrovská a zámecké nádvoří takřka praskalo ve švech.

Dalibor Vrána – průvodce a pokladní Muzea Beskyd: „Pro nás je ten počet návštěvníků – cirka 200 osob úplně ideální pro tenhleten komorní zámecký prostor tohoto malého nádvoří."

Kromě stromečku a návštěvníků se zde musely vměstnat i prodejní stánky.

Dalibor Vrána – průvodce a pokladní Muzea Beskyd: „Byly tady pro ně připraveny zajímavé produkty, například vánoční cukroví, svařené víno, zdarma tady náš lahodný zámecký čaj.“

K příležitosti rozsvícení se slavnostně otevřela také vernisáž Betlémů.

Pavla Platošová - etnografka Muzea Beskyd: „Zajímavé na téhle výstavě je množství materiálů, ze kterých se dají betlémy vyrábět. Nejen klasické dřevěné, nebo papírové, ale také z perníku, z keramiky, z vlny a možná i z dalších materiálů.“

Letošní výstava je zajímavá i tím, že si muzeum propůjčilo betlémy nejen z depozitáře, ale přímo od lidí.

Pavla Platošová - etnografka Muzea Beskyd: „Ráda bych zmínila paličkovaný betlém paní Věry Bedrunkové, která je rodačka z frýdku a která k nám tady jezdila pravidelně se svými paličkovanými produkty na jarmarky.“

Celá jedna místnost je například věnována betlémům z Afriky, jižní Ameriky a Asie. Propůjčila je zde rodina Tlustých ze severních Čech.

Pavla Platošová - etnografka Muzea Beskyd: „Je to většinou běžná produkce, současná produkce v těch zemích a vlastně jako dříve si u nás lidé přivydělávali tvorbou dřevěných figurek, tak to samé vlastně funguje i v těchto kontinentech, kdy si chudí lidé přivydělávají tvorbou těchto betlémů."

Výstavu betlémů Muzea Beskyd mohou lidé navštívit až do 12. ledna příštího roku.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
11. prosince 2023, 17:00

Zahájení lyžování v Jeseníkách

Anketa, první lyžaři: „Výborné, pista je úplně super, je to jak v Itálii tady.“

„Parádní, úplně luxus.“

Na lyžaře čekají další vylepšení a zlepšení komfortu lyžování.

Řidič nakonec na uklízeče musel zavolat strážníky

Zprávy krátké, 11. 12. 2023 17.00 - 1

Díky dobrovolníkům jsou na dobré úrovni i sociální služby

Otužilci plavali v přehradě Mikulášskou štafetu

Zprávy krátké, 11. 12. 2023 17.00 - 2

Rozsvícení stromku a výstava Betlémů v Muzeu Beskyd

Kromě stromečku a návštěvníků se zde musely vměstnat i prodejní stánky.

K příležitosti rozsvícení se slavnostně otevřela také vernisáž Betlémů.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-11-12-2023-17-00