Projekt MS cestovné přináší slevy na jízdné v kraji
MS kraj je jedním z regionů, kde od začátku prázdnin platí pro vybrané věkové skupiny obyvatel 50procentní sleva jízdného. Projekt nese název Moravskoslezské cestovné.
Děti, studenti a senioři mohou od 1. července letošního roku jezdit meziměstskou dopravou, ať už autobusovou nebo vlakovou, za polovinu stávajícího jízdného.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Poskytujeme slevu 50 procent na stávající slevu, kdy už 50 procent mají, takže sleva je v součtu 75 procent. Týká se to žáků 6 až 15 let, studentů 15 až 27 leta seniorů. Ta sleva je poskytovaná pouze držitelům ODISek a ZET karet.“
Slevu lze uplatnit pouze elektronickou cestou.
Aleš Stejskal, jednatel Koordinátor ODIS: „Uplatnit ji může prostřednictvím národní identitní autority, veškeré pokyny najdete na webovkách kraje. Úhrada poté bude poskytnuta na účet.“
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Tyto slevy tady vždy byly, my to chceme jen vrátit, takže to dáváme do původního stavu.“
MS kraj slevu neposkytuje na samostatné městské zóny a seniorpas.
---
Studénka vylepšila zimní stadion, za jeho provoz ušetří
Zimní stadion ve Studénce zahájí novou sezonu s několika podstatnými vylepšeními. Rekonstruované jsou dvě šatny, na střeše je fotovoltaika a pod ní jsou nainstalována úsporná světla.
Během několikaměsíčního období, kdy byl studénecký zimní stadion bez ledové plochy, proběhlo uvnitř několik významných investičních projektů. Výsledkem jsou o něco větší pohodlí pro hokejisty a úsporná energetická opatření.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Pustili jsme se z vlastních prostředků do první etapy rekonstrukce šaten, kdy došlo k rekonstrukci dvou šaten, sociálního zázemí, zvětšení sociálního zázemí i té vstupní chodby.”
Do opravy šaten město vložilo 2,9 milionů korun včetně DPH. Další provedené změny je pak vidět na střeše a pod ní.
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Na střechu se instalovala fotovoltaika, vyměnilo se kompletně celé osvětlení nad ledovou plochou.”
Radmila Nováková, vedoucí odboru stavebního řádu: “Celkově máme na ploše střechy 512 panelů o jednotlivém výkonu asi 440 kWp. Činí se administrativní kroky ke spuštění fotovoltaické elektrárny. Je nutné pro tuto elektrárnu, byť je bezpřetoková, tak získat licenci.”
Roční úspora na provozu sportoviště je díky fotovoltaice kalkulována na asi jeden milion 200 tisíc korun. O dalších 700 tisíc korun ročně budou sníženy náklady na osvětlení, a to díky výměně výbojkových lamp za LED svítidla.
Komfort nových šaten a osvětlení poprvé vyzkouší mladí hokejisté, které na konci prázdnin čeká příprava na další sezonu. Led tu začali tvořit tento týden.
Ondřej Stanek, vedoucí technického úseku, SAK Studénka: “Kluci to dělají několik dní. Dělá se to po těch nejtenčích vrstvách, aby led celou sezonu nepraskal a měl nejvyšší kvalitu. Takže je to mravenčí práce, dělat to po těch kousíčkách.”
Hokejisté na takto precizně připravený led vyjedou v pondělí 25. srpna.
---
V Opavě dramaticky klesl zájem o sdílená kola
Služba sdílených kol v Opavě zažívá prudký propad zájmu. Počet výpůjček se oproti loňskému roku snížil o více než 70 procent. Důvodem je zrušení oblíbeného benefitu – prvních 15 minut jízdy zdarma.
Město k tomuto kroku přistoupilo na začátku sezony, a to z ekonomických důvodů. Po loňských záplavách, které poškodily infrastrukturu i městský rozpočet, bylo nutné hledat úspory.
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Výdaje na povodně roku 24 byly velmi vysoké. Nově je teda prvních 15 minut zpoplatněno oproti minulým rokům, které byly zdarma, je to pouze desetikoruna, nicméně odrazilo se to v současné době na výpůjčkách, kdy k letošnímu roku, k tomuto dni evidujeme přes 17 tisíc výpůjček.”
Za stejnou dobu loni bylo výpůjček přes 70 tisíc, tedy o zhruba 77 procent více. Potvrdilo se tak, že většina bývalých uživatelů využívala kola právě na krátké trasy – často místo chůze nebo MHD.
uživatel sdílených kol: “Já ho využívám prakticky každý den, vždycky když jdu z práce domů většinou. Jinak když nechce se mi čekat na autobus když je pěkně, tak sednu na kolo a jedu.”
V Opavě je letos lidem k dispozici 130 sdílených kol, což je o 20 více než loni. A zvýšil se i počet stanic.
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Momentálně máme celkově 63 stanic, nově přibyly na ulici Nerudova, na ulici Oreo ve Vávrovicích a Chmelova. Co se týče nákladů, tak město Opava momentálně v roce 25 vydává přes jeden milion korun na tuto službu.”
Radnice nevylučuje, že pokud se finanční situace zlepší, mohly by se zvýhodněné minuty v budoucnu vrátit.
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Budeme o tom jednat na vedení města a následně se rozhodneme.”
Co se týká vytíženosti stanic, tak dlouhodobě nejvíce využívaná je stanice u východního nádraží, dále u nové Bredy a u Infocentra v centru Opavy.
---
Ostrava zakládá energetickou agenturu
Ostrava se připravuje na významný krok v oblasti moderní energetiky. V září letošního roku vznikne Městská energetická agentura, jejímž hlavním cílem bude zefektivnit hospodaření s energiemi, podporovat udržitelnost a rozvíjet chytrá energetická řešení.
Ostrava stejně jako všechna města čelí výzvě moderní energetiky, která směřuje ke snižování spotřeby a úsporám. Inovace v hospodaření s energiemi jsou nezbytné i kvůli rostoucím cenám, jež ovlivňují každodenní život. Tvoří totiž významnou část výdajů městské kasy. Ostrava proto zakládá městskou energetickou agenturu.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Potřebnost městské energetické agentury ukázal především poslední vývoj s energiemi. Ještě máme všichni v živé paměti, jaké skoky jsme v poslední době zažili. Ale je to obecně dlouhodobý problém města, protože opravdu zajišťuje energie pro celou řadu budov."
Rada města Ostravy vybrala ve výběrovém řízení na funkci jednatele agentury Daniela Minaříka, který je profesí energetik a elektrotechnik, se zkušenostmi z manažerských pozic. Ten už má o prvních krocích v novém křesle jasno.
Daniel Minařík, vítěz výběrového řízení na jednatele městské energetické agentury: "Je to především shrnutí dát, shrnutí kompetenci a modelu, jak je doposud energetika v města řízená a jak budou využity především data pro naplánování dalších kroků."
Prostřednictvím nově zakládané městské společnosti Ostrava plánuje především zajištění přímého vstupu na trh s energiemi. Také bude realizovat projekty v oblasti moderní energetiky a elektromobility.
Lucie Baránková Vilamová (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Předpokládáme, že ve středně dobém horizontu 3 až 5 let, by se měla agentura i zaplatit."
Jedním z prvních úkolů po úspěšném rozjezdu agentury bude soustředit se na zmapování možností unifikace systému měření a sběru dat na objektech a v organizacích města.
---
Havířov instaloval trvalé ochranné bariéry na náměstí
Náměstí Republiky v Havířově dostalo novou podobu z pohledu bezpečnosti. Radnice nechala nainstalovat prvky, které mají chránit návštěvníky při velkých akcích, a zároveň ladí s okolním prostorem.
Náměstí Republiky v Havířově je místo, kde se konají všechny velké akce. Ať už kulturní, jako je Vánoční městečko, nebo Majáles, tak sportovní, kam spadá například Havířovská desítka. Města mají od policejních složek doporučeno, aby takto exponovaná prostranství byla nějakým způsobem zabezpečena proti například úmyslnému najetí vozem. Radnice chtěla, aby prvky působily přirozeně.
Iveta Grzonková, vedoucí odboru komunálních služeb MmH: “Po zvážení tím, že byly i požadavky policie a bezpečnostních složek opakované, tak jsme přistoupili k tomu, že jsme dali prvky, které jsou natrvalo umístěné, už v tomto prostoru zůstanou. Doplnili jsme je také výsadbou, protože tím jsme vlastně podpořili i estetickou funkci a odclonění vlastního náměstí.”
anketa: “Myslím si, že je to i užitečné z bezpečnostní důvodů, protože oni tu dávali takové škaredé, betonové zábrany, když tu byly nějaké akce a pak se to zase muselo odvést a tak to máte natrvalo.”
anketa: “Určitě je to hezčí než to, co tu bývalo a je to super. Mělo by to být, když jsou nějaké akce, tak by to mělo být. A toto řešení je úplně skvělé.”
Mobilní zeleň chce radnice instalovat i v jiných částech města. Bytelné květináče však budou plnit jen čistě estetickou roli.
---
Rekonstrukce zimního stadionu pokračuje podle plánu
Rekonstrukce zimního stadionu v Opavě pokračuje rychlým tempem. V jižní části už jsou všechna patra hotová a připravují se rozvody vzduchotechniky, rýsují se i tribuny a pracuje se i na prvcích vnější fasády.
Práce na rekonstrukci zimního stadionu v Opavě běží podle plánu. Dohnat se podařilo i zpoždění z loňského roku, které způsobily zářijové povodně. Ty stadion zaplavily do výšky 4 metrů.
Šimon Holub, stavbyvedoucí: “V současné chvíli kompletujeme monolitické konstrukce tribun a děláme vlastně tu jižní část, kde pokračujeme a v přízemí kompletujeme TZV, to znamená vzduchotechnika, instalace a přecházíme plynule na patra. Tady už máme všechny patra hotové, chybí západní přístavba s tím, že nad námi, když se podíváte, tak už probíhá montáž střešního pláště.”
Aktuálně probíhá také vyztužení celé ocelové konstrukce stadionu, jak rozhodli statici.
Unést by měla i velkou LED kostku nad ledovou plochou.
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Bude sloužit jak pro promítání různých situací těch hokejových, tak taky zobrazení výsledků a dalších mediálních aktivit.”
Komplikací, kterou nyní město řeší, je nutnost vybudování nové trafostanice.
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: “Co nás trochu trápí, tak je ČEZ a vymístění trafostanice, kdy musíme zbudovat nově trafostanici a zde právě jednáme s ČEZem, aby to bylo co nejrychleji a samozřejmě co se týče financí, tak nejefektivněji.”
Termín kolaudace a předání stadionu je smluvně stanoven na 30. dubna příštího roku. Přestože práce běží podle plánu, město upozorňuje, že právě vyřešení trafostanice je klíčové pro udržení harmonogramu.
---