Starostové rozjeli petici za zrušení dálničního poplatku mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem
Dálnice z Ostravy do Frýdku-Místku by měla být bez poplatku. Dlouhodobě o to usilují starostové třinácti okolních obcí. Nyní se rozhodli odstartovat společnou petici za zrušení dálničního poplatku. Ta bude k dispozici i veřejnosti na úřadech všech dotčených obcí.
Dálnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem je v současnosti plná řady omezení. I to je jeden z důvodů, který budí v lidech velké rozpory, že se musí za její využití platit.
Anketa: 1.) "Mělo by se to dočasně znepoplatnit nebo bude to trvat rok, dva a tím pádem to není dálnice." 2.) "Je to nesmysl, strašné v současné době, kdy se tam vůbec nedá plynule jezdit, si myslím, že by měl být opravdu zrušený." 3.) "Určitě bych byla radši, kdyby to nebylo zpoplatněné, protože to je vlastně jediný hlavní tah mezi Ostravou a Frýdkem."
O zrušení poplatku už přes dva roky usiluje také třináct okolních obcí.
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Postupně jsme obcházeli různá ministerstva i hejtmanství, tady u primátora Ostravy, u náměstka, takže už nám pomalu dochází řekněme místa, kde můžeme jednat. Mezitím se změnil třikrát ministr dopravy a neustále nám chybí ten partner na druhé straně."
Nyní proto odstartovali petiční akci, kterou osobně na čerpací stanici u dálnice podepsalo jako první zástupci osmi obcí.
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Vytvoříme petici, kde se zeptáme na názory našich občanů, jestli si to také myslí, že to není v pořádku, aby se tady platil dálniční poplatek. A doufáme, že těch podpisů a tím pádem každý podpis je argument, sebereme co nejvíce."
Hlavním důvodem jsou podle starostů již zmiňované časté opravy a omezení a také právě dopravní zátěž okolních obcí.
Rostislav Kožušník, starosta Řepiště: "Taky i nás se týká to, že někteří dopravci a občané využívají objízdných tras, aby nemuseli platit dálniční známky."
Petr Baďura, starosta Paskova: "Ta doprava, která dříve byla rozprostřena na tu rychlostní komunikaci, tak se přelívá na starou dálnici, jak my říkáme a zatěžuje vlastně občany Paskova. Nejenom hlukem, ale prostě zvyšuje se tam nebezpečí, měli jsme tam i smrtelné úrazy na té cestě a chtěli bychom, ať prostě tato situace se vyřeší."
Otakar Šimík, místostarosta Ostravy-Jih: "V roce 2016 bylo sčítání aut a například ve Sviadnově bylo za 24 hodin sečteno víc jak 14 500 automobilů."
Karel Deutscher, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Ono to od začátku nedává smysl. Vždycky to bylo vybudováno jako rychlostní komunikace, rychlá spojnice z Ostravy přes Frýdek na hory a vždy to odlehčovalo a vytvářelo takový obchvat místních obcí, které leží po cestě."
Otakar Šimík, místostarosta Ostravy-Jih: "Tím, že není napojena na další dálniční síť, je to takové jako nelogické, aby tato část se platila. Je lepší stáhnout z okolních vesnic auta na hlavní silnici, aby nezatěžovala ty okolní vesničky."
Petici může přijít podepsat kdokoliv, k dispozici bude na úřadech všech dotčených obcí.
---
V Ostravě začaly Dny Fajne rodiny s pestrým programem
Ostrava dlouhodobě razí prorodinnou politiku. I proto se v současné době konají Dny Fajne rodiny, v rámci kterých je připraveno více než 70 nejrůznějších akcí. Dalším projektem z této oblasti jsou tzv. Místa přátelská k rodině, která rodičům usnadní hledání vhodné kavárny či jiného zařízení.
Dny Fajne rodiny - to je pětitýdenní přehlídka pestrého programu pro děti i dospělé, která začala 16. srpna v Ostravě a potrvá do 19. září. Do prvního ročníku této akce se zapojilo více než 40 organizací a spolků. Dny Fajne rodiny navazují na myšlenku Mezinárodního dne pro rodinu, připomenout si, jak důležitou roli rodina má a vrátit tomuto tématu zaslouženou pozornost.
Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: „Záleží nám na tom, aby se ostravské rodiny cítily ve městě jako doma a aby věděly, že si jich vážíme a chceme je podporovat v jejich přirozeném fungování. Na tomto principu stojí celá rodinná politika města i koncept Fajne rodiny, který jsme vytvořili jako hravý nástroj pro lepší prezentaci a realizaci všech těchto aktivit. Fungující, spokojená a šťastná rodina přináší vždy prosperitu svému městu, proto Ostrava usiluje o vytváření příznivých podmínek a prostředí, ve kterém by mohly rodiny dobře naplňovat všechny své potřeby, a to napříč generacemi.“
Dalším projektem rodinné politiky města jsou Místa přátelská rodině, která usnadní rodičům s dětmi orientaci při hledání kavárny, restaurace a jiných zařízení, ve kterých je rodina vítána.
Zbyněk Pražák, náměstek primátora Ostravy: "Místa přátelská rodině budou od konce srpna označována nálepkou projektu. V pilotní fázi bylo v Ostravě vytipováno přes 30 takových míst a budou přibývat další."
K posílení dialogu mezi městem a rodinami poslouží i dotazníkový průzkum. Připravil ho magistrát ve spolupráci s Ostravskou univerzitou. Do konce listopadu bude zjišťovat, jaké jsou potřeby rodin, jak jsou obyvatelé spokojení s různými aspekty života. Dotazník najdete na webu fajnarodina.cz.
---
O odlehčovací službu sociálních služeb je velký zájem
O odlehčovací službu karvinských sociálních služeb je velký zájem. Vedení organizace proto uvažuje o kapacitním rozšíření této služby. Využívat ji mohou rodinní příslušníci, kteří doma pečují o seniory, dlouhodobě nemocné nebo hendikepované a potřebují si odpočinout nebo čerpají dovolenou.
Odlehčovací služba se nachází v budově jeslí a denního centra v Karviné-Novém Městě na ulici Závodní. Fungovat začala v lednu roku 2016 a stále je o ní velký zájem. Rodiny pečující o dlouhodobě nemocné či handicapované starší 18. let tady mohou svěřit své blízké profesionálům po dobu od jednoho dne až na tři měsíce.
Blanka Dadoková, ředitelka Sociálních služeb Karviná: “Protože je to určeno hlavně pro seniory, jejichž rodinní příslušníci si potřebují na nějakou dobu oddechnout od té péče, tak je tady přivezou, dle nařízení hygieny musí mít negativní test. Pak se tady o ně staráme, zahrnuta je veškerá hygiena, zabavíme je nejrůznějšími hry, dáváme je na terasu aby mohli komunikovat mezi sebou. Pokud jsou ovšem schopni, protože většina z nich jsou ležáci."
Službu využívali lidé i v současné nelehké koronavirové době.
Miroslav Hajdušík, náměstek primátora Karviné: “Zpočátku měli lidé obavy, ale ten strach už opadává a této služby využívají a jsem rád, že můžeme tuto službu lidem kvalitně nabídnout."
Jiří Navrátil, náměstek hejtmana MSK: "Celkově terénní služby jsou podporovány nejen krajem, ale i městy a jsem za to rád. Ale měly by být jako poslední, co budou lidé využívat. Nejdříve pojďme v terénu pomáhat lidem, pak ambulantně a nakonec odlehčovací služba. Každé větší město tuto službu má, nemá ji v takovém rozsahu jako Karviná a je vidět že Karviná si uvědomuje, že populace stárne a že těchto služeb bude muset přibývat."
Rodinní příslušníci požádají sociální služby o volný termín, pokud je obsazeno, je jim nabídnutý termín náhradní. A protože je o tuto službu velký zájem, vedení karvinských sociálních služeb uvažuje o kapacitním rozšíření této služby.
Blanka Dadoková, ředitelka Sociálních služeb Karviná: “Uvidíme do budoucna, jestli se nám podaří najít vhodné místo, aby se ta služba rozšířila."
V odlehčovací službě je zahrnuto ubytování, strava a úkony péče jako aktivizační činnosti, vycházky a podobně. Zájemci získají bližší informace přímo v místě služby nebo prostřednictvím telefonního kontaktu uvedeném níže.
596 313 128, 725 217 131
---
Baník Ostrava začíná novou sezónu v nových dresech
Začíná podzimní část nejvyšší fotbalové ligy a jako první se z našeho regionu představí Opava, která jede už v pátek do Plzně. V neděli ale přijde na řadu hned v úvodu soutěže derby. Karviná přivítá na svém hřišti Baník Ostrava, který poprvé nastoupí v nových dresech a pod kapitánem Janem Laštůvkou.
Fotbalisté Baníku Ostrava v novém ligovém ročníků po 28 letech znovu oblečou dresy značky Puma. Všichni doufají, že přinesou úspěch jako v letech 1980 až 92, kdy Baník získal jednou titul a 4 krát byl druhý. Jsou ve dvou modrobílých provedeních a gólman je v černém.
Jan Laštůvka, kapitán mužstva
Baník Ostrava prošel několika změnami. Odešla legenda Milan Baroš, chybět bude i Hrubý nebo Procházka. Tým naopak posílili Juroška a Zajíc ze Slovácka, Tetour z Dukly Praha, z hostování se vrací Chvěja, Tijani a Azackij.
Luboš Kozel, trenér FC Baník Ostrava
K prvnímu zápasu nastoupí Baník v neděli v Karviné, kterou posílil bývalý baníkovec Papadopulos.
Jan Laštůvka, kapitán mužstva
Zápas v Karviné bude moci sledovat na vlastní oči asi jen tisícovka fanoušků, kteří vlastní permanentky z uplynulé sezóny. Hosté nedostanou žádné lístky. Na první domácí zápas Baníku s Budějovicemi o týden později bude moci přijít asi 3900 diváků.
---
Jeseníky okořenila jízda desítek mercedesů
Jeseníky projela kolona mercedesů. Na rallye s názvem Mercedesem za Pradědem tak lidé mohli na různých místech nejvyšších moravskoslezských hor obdivovat jak veterány, tak novější auta této značky.
V Jeseníkách si dali sraz majitelé nádherných vozů nejstarší automobilky na světě. Tedy majitelé Mercedesů různých typů i stáří s posádkami ve stylových kostýmech. Zastavili se nejen na Pradědu a v Karlově Studánce, ale také ve Vrbně pod Pradědem nebo na náměstí v Bruntále.
Petr Schweiner, prezident Mercedes - Benz klubu ČR: “Já si myslím, že Jeseníky jsou nádherné hory, je tady nádherné prostředí a podařilo se nám zorganizovat pěknou akci. Máme staré vozy, nové vozy podle toho, jací jsou zájemci.”
Ne všechna auta ale rázovité a drsné Jeseníky zvládla.
Marian Hartmann, organizátor: “Velice krásné auto, starý Adenauer, bohužel se mu zablokovaly brzdy, takže musel se vrátit zpátky. Ale jinak si myslím, že všechna technika, která tady je, problém nemá. Byť je to tady opravdu takové kopcovité.”
Letošního ročníku se zúčastnilo 66 posádek a nejstarším autem byl mercedes V 187.
Josef, Liberec: “Rok výroby 1954. Je to vlastně první nový poválečný model , který dovolili Američané vyrábět Němcům. Je to ještě poslední rámové auto. Je to řádový šestiválec ručně řazený a je to úplně naprosto skvělé auto.”
Pavol Vávra, Praha: “Tohle je jedno z nejstarších vozů, je to rok výroby 1963 a tohle auto jezdilo pro ministerstvo zahraničních věcí, takže má historii tady v ČR bohatou Takže se používalo v podstatě dodnes, dodnes jezdí a je v podstatě takovém dochovaném stavu.
Milan Sova, Červené Janovice: “Mám mercedes 190 SL kabriolet rok výroby 57. Mám ho nějakých 12, 13 let a běžně s ním jezdíme.
Milan Božek, Praha: “Je to Mercedes V 121 190 SL z roku 1958, obsah válců je 1,9 a je to takové před renovací, dá se říct, skoro.
Otto Matula, Praha: “Účastním se všech srazů.”
Celostátního srazu, který se koná pokaždé na jiném místě, se může zúčastnit každý, kdo vlastní jakýkoli mercedes. Podmínkou je aby technický stav vozu umožńující provoz na pozemních komunikacích.
---