Mimořádná zpráva:

• Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Policie pátrá po 13letém lupiči z Ostravy
  • Přes celý MS kraj se opět přehnal silný vítr
  • TS díky mírné zimě ušetřily přes milion korun
  • Horskou chatu Prašivá nově místo uhlí vytápí tepelné čerpadlo
  • Ondra zmírňuje následky obrny posilováním

Policie pátrá po 13letém lupiči z Ostravy

Policisté z celého kraje pátrají po 13letém zločinci Petru Ščukovi z Ostravy. Tento školák neustále utíká z dětského domova a na útěku je schopný asi všeho. Naposledy pobodal a oloupil v Ostravě ženu. Loupeží má na krku ale více.

Jak už z našeho zpravodajství víte, 13letý Petr Ščuka je velmi nebezpečný. Poprvé loupil už na podzim, pak na zastávce MHD zmlátil o okradl chlapce, následovala loupež na Dubině, kdy strhl ženě náušnice a jeho agresivita vygradovala 19. února, kdy kvůli mobilu pobodal ženu. I když byl pokaždé policií dopaden, brzy byl zase na ulici. Žije totiž v dětském domově se školou v Těrlicku odkud uteče, kdy chce. Za zločiny nemůže být potrestán."Obecně lze říct, že dítě mladší 15ti let není trestně odpovědné. Pokud se však takové dítě dopustí činu jinak trestného, lze uložit některé z opatření, které zákon o soudnictví ve věcech mládeže připouští," popisuje soudce Okresního soudu Ostrava Dalibor Zecha.

Policie ho dopadne, vyslechne a pak ho musí pouze odvézt zpět do dětského domova. Nic jiného dělat nemůže. “Dětský domov jsme na tuto skutečnost opakovaně upozorňovali. Všechno je to zadokumentované. V kompetenci policie ale není, aby tato osoba byla umístěna do nějakého zařízení s těžším režimem,” krčí rameny zástupce ředitele PČR Ostrava Antonín Řezníček.

Kromě soudu, který zatím nerozhodl, může nezletilého zločince poslat do přísnějšího ústavu i vedení dětského domova, odkud utíká. “Můžu vás ubezpečit, že všichni zúčastnění dělají všechno proto, aby to šlo co nejrychleji, protože si všichni uvědomují, že to není žádná sranda,” uvádí ředitel Dětského diagnostického ústavu Bohumín Patrik Ohnheiser.

Důvod, proč se zatím nepodařilo 13letého lupiče izolovat v přísnějším ústavu je jednoduchý, v naší zemi jsou pouze dva a v ani jednom není volná postel. Pokud máte jakékoliv informace o hledaném Petr Ščukovi, volejte policejní linku 158.

Přes celý MS kraj se opět přehnal silný vítr

V Moravskoslezském kraji opět pořádně foukalo a tentokrát se přidal i hustý déšť. Hasiči tak měli plné ruce práce. Především kvůli stromům a větvím na vozovkách. Nejvíce postižené jsou horské oblasti Beskyd a Jeseníků.

Na extrémní počasí už si asi musíme začít zvykat. Od včerejší noci přes území našeho kraje přecházel silný vítr, který navíc doprovázel déšť. Netrvalo dlouho a na tísňové lince se ozvaly první telefonáty. V drtivé většině případů šlo o stromy a větve, které nějakým způsobem ohrožovaly provoz na silnicích nebo bezpečnost. "Byli jsme povoláni na strom, který byl v půlce zlomený a hrozilo, že spadne na dětské hřiště. My jsme ho museli přivázat a vyvrátit tak, aby spadl a nezavěsil se na další stromy. To se povedlo," popisuje velitel zásahu HZS MS kraje Petr Teslík.

V Návsí u Jablunkova byli hasiči přivoláni k uvolněným plechům na střeše kostela. Na mnoha místech nešla elektřina. Ještě ráno bylo 6 poruch na vysokém napětí. I v těchto případech šlo o vedení přerušené větvemi a stromy. "Hasiči vyjížděli k více než stovce událostí, které se týkaly silného větru. Opět to bylo k spadlým a nebezpečně nakloněným stromům," potvrzuje mluvčí HZS Petr Kůdela.

Počasí se ale už dopoledne udobřilo a počet výjezdů rychle klesal. Dobrou zprávou je, že se tentokrát obešly všechny tyto události bez zranění a velkých materiálních škod.

TS díky mírné zimě ušetřily přes milion korun

V centru Ostravy letos nebyl téměř žádný sníh. Mírná zima tak technickým službám obvodu Moravská Ostrava a Přívoz ušetřila nejen tuny posypového materiálu, ale i statisíce korun. Práce ale i tak bylo dostatek.

Nejen pro Technické služby centrálního obvodu Ostravy je letošní zima naprosto výjimečná. Spotřebovaly vůbec nejméně posypového materiálu za posledních 20 let, tedy za dobu, co spotřebu evidují.

“Když vezmeme, že průměrná spotřeba se pohybuje mezi 400 až 700 tun ročně, tak letos jsme na nějakých 100 tunách. Pro TS a obvod Moravská Ostrava a Přívoz je to velice pozitivní zpráva, protože ušetřené peníze, kterých nebude málo, můžeme použít na opravy komunikací,” uvádí Petr Smoleň, ředitel TS Moravská Ostrava a Přívoz

Jde až o jeden a půl milionů korun.

“Pokud bude tento trend zimy pokračovat jako doposud, zimní sezóna končí až 31.března oficiálně, tak od 15. března už TS budou moci začít s kompletním čištěním po zimě a s vysprávkami komunikací,” hovoří David Račák, mluvčí MOb Moravská Ostrava a Přívoz

Technické služby přesto nezahálely a mírnou zimu využily na jiné činnosti jako jsou ořezy stromů, keřů a různých profilů, opravy mobiliáře nebo běžné čištění.

“V oblasti komunikací jsme se zaměřili především na opravy dlažeb v obvodu, které nejsou v docela dobrém stavu, Dělali jsme především centrum, Masarykovo náměstí, Jiráskovo náměstí, ale začali jsme i s opravami na Nové Karolině na ulici Jantarově,” dodává Petr Smoleň, ředitel TS Moravská Ostrava a Přívoz

Tu poničili vandalové, kteří vytrhali asi 40 kostek a házeli s nimi nejen po sobě. Další vandalové pak ničí a kradou odpadkové koše. Například u Nové Karoliny u mostu na autobusové nádraží je letos TS doplňovaly už nejméně 5x.

A TS se nepotýkají jen s vandalismem, ale kvůli nízké nezaměstnanosti také s nedostatkem lidí.

“V rámci různých programů, které čerpáme z úřadu práce, počet klientů výrazně klesá.Tzn., že pro letošní rok máme pouze 12 lidí,” říká Petr Smoleň, ředitel TS Moravská Ostrava a Přívoz

V minulých obdobích jich bylo téměř 3x více.

Horskou chatu Prašivá nově místo uhlí vytápí tepelné čerpadlo

Horská chata na Prašivé v Beskydech už ve svém kotli nespaluje uhlí. Nově je vytápěna ekologickým tepelným čerpadlem.

Provozovatelé horské chaty Prašivá udělali další vstřícný krok k ekologii. Po dlouhých letech byl ukončen provoz kotle na uhlí. Chata je nyní vytápěna tepelným čerpadlem.

“Velkým krokem byla instalace tepelného čerpadla, kdy jsme se z dlouhodobého hlediska chtěli zbavit ekologické zátěže. Tím, že jsme topili dřevem, převážně koksem, tak to jsme chtěli zlikvidovat. Takže se instalovalo v posledních měsících tepelné čerpadlo a dá se říct tedy že teď už jedeme na trošku zelený zdroj,” vysvětlil provozovatel chaty Martin Stiller.

Přístup k ekologii oceňují také turisté.

“To je nejdůležitější právě na těch horách. Lidi tady chodí na čerstvý vzduch a ne aby dýchali uhlí z komína.Takže perfektní věc,” chválil turista.

“No tak je to super, když zrušili kotel na tuhá paliva a využívají nějaké čerpadla,” dodal další.

Horalé se věnují ekologii dlouhodobě a vedou k ní i turisty.

“Dlouhodobě už chata Prašivá chce dělat něco pro přírodu, pro ekologii. Takže těch kroků za ty poslední roky bylo víc, ať už zmíním třeba instalaci barevných kontejnerů na tříděný odpad, abychom to učili v podstatě i veřejnost, kromě toho, že chata sama třídí, tak aby třídila i veřejnost. Dále jsme třeba zrušili brčka, nedáváme jednorázové cukry, jednorázová mlíčka ven ke kávě a podobně, aby se ten odpad neválel venku. Z takových těch větších kroků to jsou v poslední době ekologické záchody. Ty jsou na dešťovou vodu, kterou zachytáváme z celé chaty a posíláme ji přes čerpadlo právě do těch venkovních veřejných toalet. Jde o to, že na horách všude je nedostatek pitné vody, Prašivou nevyjímaje. Takže i my musíme šetřit pitnou vodou, a proto se přistoupilo k tomuhle, že využijeme tu vodu dešťovou.Chata má velkou střechu, takže by byla škoda toho nevyužít,” uvedl Martin Stiller.

Modernizaci horské chaty a jejího okolí podporují svými příspěvky jak turisté, tak okolní obce a kraj.

“My jsme rádi, že při instalaci tepelného čerpadla a i při výstavbě těch ekologických záchodů nám pomohl Moravskoslezský kraj a taky velkou měrou se o to zasloužily okolní obce ať už zmíníme Raškovice, Dobratice, Vyšní Lhoty, Krásná, prostě všechny okolní obce kolem Prašivé. Vlastně celý projekt obnovy horské chaty Prašivá je veřejný projekt, protože ta chata je pro veřejnost a tady pro všechny a jsme rádi, že to takhle funguje,” dodal Martin Stiller.

Také v letošní sezoně se lidé mohou těšit na řadu akcí, které se na Prašivé budou konat.

“Co se týče dalších plánů do budoucna, tak my samozřejmě chceme, aby chata Prašivá žila. Takže pořádáme tady různé kulturní a sportovní akce, ať to jsou cestovatelské večery, pozorování perseid, pálení čarodějnic. Jak říkám, chata Prašivá by měla být místem setkávání rodin s dětmi, místo pro veřejnost a chceme, aby veřejnost měla nějaký důvod sem chodit,” dodal provozovatel chaty Martin Stiller.

Ondra zmírňuje následky obrny posilováním

Teď vás seznámíme s hendikepovaným mladíkem Ondrou z Karviné. Od narození trpí spastickou mozkovou obrnou, která způsobuje poruchy hybnosti a abnormální svalové napětí. Ondra vzal osud do svých rukou a rozhodl se svůj zdravotní stav zlepšit posilováním v klasickém fitcentru. Výsledek je ohromný.

Tohle je osmnáctiletý Ondra Kokotek z Karviné. Více jak dva roky třikrát týdně dochází do fitcentra, aby zmírnil následky spastické mozkové obrny, kterou trpí od malička.

"On si to vymyslel a já ho jen v tom podporuji, z práce utíkám, abych tady byl a hodinu a půl až dvě tady cvičíme," řekl Zygmnut Kokotek, otec Ondry.

Začátky byly pro Ondru velmi těžké a náročné. Pohyby byly více nekontrolovatelné, škubání, tiky a třesy těla mu bránily udělat třeba obyčejné kliky. Jeho silná vůle a přesvědčení, že svůj zdravotní stav dokáže změnit, ho ale motivovaly překonat za pomocí rodiny a přátel všechny překážky.

"Já jsem neměl vyvinuté svaly, kosti, tak jsem nemohl a nechtěl jsem sedět doma, tak mě napadla tady ta posilovna, dneska vím, že to byl nejlepší nápad," upřesnil Ondra.

"Jak jsem tady poprvé vyšel tak jsem nevěděl, co se bude dít, jsem pyšný, lidi ho tady obdivují, koukají na něj, tleskají mu, je to nádherné, prostě nádherné," dodal otec.

Posilovna Ondrovi od základu změnila život. Zlepšila se mu koordinace pohybů, zmírnilo se škubání a tiky těla. Zvýšilo se mu sebevědomí a  dokonce lépe komunikuje.

"Vždycky se snažím najít něco, co on nezvládá a naučit ho to, aby si rozvíjel ty pohyby a bylo to vidět. Líp chodí, mluví, líp funguje celkově, když něco řešíme, řeším to s jeho tátou, aby to řešil s doktory, prostě se snažíme najít nějakou cestu, abychom mu zlepšili život," vysvětlil Radim Volák, majitel fitcentra a trenér.

"Náročné je pro mě udržet tu danou oblast těla tam, kde má být. Musím u toho používat hlavu, abych to tělo dal tam, kde chci.

Kromě toho trenér ve spolupráci s rodiči hledá další možnosti ke zlepšení fungování jeho nervového systému. Ondra chce dřinu v posilovně zúročit a splnit si sen, zúčastnit se letos prvních závodů v benchpressu.

"Já budu u toho, budu na tom pracovat, přeju mu, ať žije spokojený život, jak nejlépe to půjde," uzavřel trenér.

Ondrovi budeme držet palce i my.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
24. února 2020, 16:00

Policie pátrá po 13letém lupiči z Ostravy

Přes celý MS kraj se opět přehnal silný vítr

TS díky mírné zimě ušetřily přes milion korun

Jde až o jeden a půl milionů korun.

V minulých obdobích jich bylo téměř 3x více.

Horskou chatu Prašivá nově místo uhlí vytápí tepelné čerpadlo

Přístup k ekologii oceňují také turisté.

Horalé se věnují ekologii dlouhodobě a vedou k ní i turisty.

Ondra zmírňuje následky obrny posilováním

Ondrovi budeme držet palce i my.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-24-02-2020-16-00