Sociopoint na magistrátu je připraven poradit každému
Začátek školního roku se rychle blíží a rodiče už uvažují, co všechno budou muset svým dětem zaplatit. Někteří se ale bohužel trápí, zda na to vůbec budou mít. Mnohdy ani nevědí, že mohou požádat o speciální dávku. Pomoc jim nabízí například Sociopoint na ostravském magistrátu.
Nový školní rok stojí rodiče dětí každý rok několik tisíc korun. Kupují se aktovky, přezůvky, učebnice, sešity a další pomůcky, ale také kroužky, obědy a samozřejmě se platí také obědy. Pro některé rodiny to ale může být problém, například pro samoživitelky. Proto je důležité vědět, kdo může pomoci.
Zdeněk Živčák, vedoucí odboru sociálních služeb: "Na každou tu situaci existují nějaké možnosti, ať už v návaznosti na dávku mimořádné okamžité pomoci, kterou vyplácí Úřad práce, po případě na možnost získávání nadačních příspěvků nebo na možnost získání obědů zdarma."
Pro obyvatele Ostravy může být jednoduchou cestou návštěva Sociopointu, který sídlí na magistrátu v Nové radnici. Vyškolené pracovnice každému poradí, kdo má na podporu nárok a jak ji získat.
Zbyněk Pražák (KDU-ČSL), náměstek primátora Ostravy: "Sociopoint je vlastně kancelář, kterou máme tady na radnici. A kam se může každý, kdokoliv, kdo cítí nějakou potřebu, má nějaké problémy, tak se může obrátit."
Důležité je o mimořádnou okamžitou pomoc požádat ještě před vynaložením nákladů. Zpětně už Úřad práce nelze žádat.
Zdeněk Živčák, vedoucí odboru sociálních služeb: "Kdyby si jej již uhradil sám ze svých finančních prostředků, tak tu situaci nelze vyhodnotit jako mimořádnou. Proto doporučuji požádat si dopředu."
Navíc je možné využít celorepublikový projekt Darujeme kroužky dětem, který pomáhá financovat nejen kroužky, ale i sport či hru na hudebního nástroje.
---
Opravy škol ve F-M: 1. ZŠ sanuje vlhkost suterénu
Letní prázdniny bývají symbolem oprav na základních a mateřských školách. Aktuálně běží ve městě menší i větší opravy. Nejrozsáhlejší práce probíhají v historické budově Základní školy Petra Bezruče, kde je cílem zastavit dlouhodobé vlhnutí stěn.
Základní škola Petra Bezruče ve Frýdku-Místku prochází v létě náročnou opravou zdiva ve sklepních prostorách.
Zbyněk Šostý (Naše Město F-M), ředitel ZŠ Petra Bezruče a radní pro školství: „Jsem rád, že k této akci vůbec došlo, protože problémy se vzlínáním vody ve sklepních prostorách, dosahující někdy až dvou metrů a vedoucí k tvorbě plísní, jsou zde známy už 10–15 let. Město o těchto indikacích vědělo a jsem rád, že se to teď podařilo spustit.“
Jiří Kajzar (Naše Město F-M), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Tady ten rozsah vidíte sami za mnou. Zeď je osekaná, odhalující statické i historické vady, které je nutné opravit. Musíme najít příčinu vlhkosti a následně provést sanační omítky zevnitř, izolaci zvenčí a rekonstrukci kanalizace."
Historická budova školy byla postavena v roce 1889 a dnes je kulturní památkou. V suterénu má kromě malé tělocvičny také šatny a další zázemí.
Zbyněk Šostý (Naše Město F-M), ředitel ZŠ Petra Bezruče a radní pro školství: "Jsou tam šatny, tělocvična, školní dílny, keramická dílna, takže 60–70 % prostor je pro žáky. Věřím, že i pro ně, až se to dokončí, tak to bude velký přínos. Například v tělocvičně by měla být nová podlaha a palubovka po 40 letech. Ti, kteří rozumí hydroizolaci, navrhují instalovat vzduchotechniku, aby vlhkost byla odváděna z těchto prostor nejen průvanem, ale i tímto způsobem."
Jiří Kajzar (Naše Město F-M), náměstek primátora Frýdku-Místku: "V roce 2018 se nám podařilo udělat celou novou fasádu, ale viděli jsme, že zde stále přetrvávají problémy s vlhkostí. Po zkušenostech z Lískovce, kde řešíme podobné reklamace, je zřejmé, že spodní voda a defekty v kanalizaci v okolí škol velmi ztěžují život ředitelům. Proto jsme se rozhodli, že budeme pokračovat ve všech školách, které mají tento problém."
Práce byl rozděleny do dvou etap a odhad nákladů se pohybuje kolem devíti milionů korun. Do nového školního roku má být hotová sanace vnitřního zdiva a příští rok začnou práce venku.
Zbyněk Šostý (Naše Město F-M), ředitel ZŠ Petra Bezruče a radní pro školství: "Měla by vzniknout nová kanalizace ve tvaru písmene U, která povede kolem budovy. Cílem je zamezit tomu, aby veškerá dešťová voda z Husovy ulice a okolí protékala pod školou. Chceme ji odklonit novou kanalizací, aby škola odváděla pouze vodu, která vznikne přímo v ní. Tím zamezíme pravděpodobnosti, že by vnější dešťová voda mohla v budoucnu ohrozit statiku budovy."
Město dále opravuje například vstup do ZŠ a MŠ ve Skalici, dělá se střecha sportovní haly u 7. ZŠ, elektroinstalace a oprava kanalizace v budovách MŠ Sněženka. Nebo také nová kuchyň ZŠ a MŠ Chlebovice. A chystají se i další akce.
---
OMEZENÍ NA D1 U BOHUMÍNA
Od pátku 1. srpna čekají řidiče omezení na dálnici D1 u Bohumína. Začíná totiž plánovaná oprava dálničních mostů v části Vrbice, která potrvá až do první poloviny září.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: ,,Proto bude dálnice D1 na hranici měst Ostrava a Bohumín průjezdná jedním pruhem pro každý směr. Předmětem zakázky za cca 11,3 milionu Kč je výměna mostních závěrů a údržba dalších částí mostů, které tvoří mimoúrovňové křížení dálničního EXITu 365 Vrbice.“
---
Diamo si projekt na sanaci haldy připraví samo
Překvapivá zpráva přišla ze Státního podniku Diamo, který má na starosti sanaci jedné z největších ekologických zátěží v zemi - heřmanické haldy. Soutěž na projekt stabilizace hořící haldy ruší a dokumentaci si připraví vlastními silami. Sanace mezitím pokračuje přípravnými pracemi.
Na konci března navštívil heřmanickou haldu po boku primátora Jana Dohnala ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. Konstatovali, že přípravné práce na jsou v běhu i když zatím neexistoval projekt na stabilizaci haldy, který má být formou betonového sarkofágu. Mezitím proběhla na projekt sanace veřejná soutěž, ale Diamo ani jednoho ze dvou účastníků nevybralo.
Tomáš Indrei, mluvčí DIAMO: "My jsme se rozhodli, že tuto nabídku nepřijmeme, zrušíme tuto veřejnou soutěž a že projektovou dokumentaci Diamo vytvoří svými vlastními silami."
Uchazeč, který nabídl cenu 38 milionů korun nesplnil podmínky a druhá nabídka byla o tolik vyšší, že se Diamo rozhodlo soutěž zrušit.
Tomáš Indrei, mluvčí DIAMO: "Ten levnější uchazeč nesplnil podmínky, které byly v zadávací dokumentaci, proto se Diamo rozhodlo tohoto uchazeče z tendru vyřadit."
Už několik měsíců se modeluje horní část haldy, aby na ni později mohl být instalován betonový sarkofág. Vedení Ostravy doufá, že zrušení soutěže na projekt neznamená další prodloužení likvidace této zátěže.
Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu), náměstek primátora Ostravy: "Mě to mrzí, protože podle mě dojde zase ke zpoždění odstraňování haldy, která už by tady neměla být a jestli našlo Diamo nějakou jinou cestu jak to urychlit nebo realizovat, tak to je jenom dobře."
Důležité také je, že společnost OKK Koksovny v minulých týdnech koupila více než polovinu pozemků pod haldou od jejich vlastníka, který odmítal sarkofág. Koksovny tím chtěly odblokovat celou situaci, aby byla sanace co nejrychlejší.
---
Auto sjelo do přehrady Olešná, nebylo zabrzděné
Řidička zřejmě zapomněla zabrzdit a auto odjelo samo z parkoviště. Bohužel přímo do přehrady Olešná. Naštěstí se při tom nikomu nic nestalo, ale auto museli vylovit hasiči. A řidička dostala pokutu.
Tohle není obojživelné vozidlo, ani žádný přestřelený žert. V pondělí odpoledne sjelo auto samo přímo z parkoviště rovnou do přehrady Olešná. Ale vzbudilo to pořádné pozdvižení. Na pomoc přispěchali hasiči i policisté.
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: „Zjistili jsme na místě, že žena zaparkovala své vozidlo a odešla od něj. Bohužel jej řádně nezajistila. Auto se samovolně rozjelo a zamířilo k blízké vodě. Nakonec se potopilo. A to zcela.“
Tomáš Čáp, mluvčí HZS MSK: „Na místo ihned vyrazila profesionální jednotka ze stanice Frýdek-Místek s prvosledovým vozidlem, člunem a vyprošťovacím speciálem. Z důvodu úplného ponoření vozidla pod hladinu byli na místo povoláni také potápěči ze ZÚ HZS ČR.“
Při jízdě z kopce do vody naštěstí auto nikoho nesrazilo, pouze poškodilo elektrickou přípojku.
Tomáš Čáp, mluvčí HZS MSK: „Potápěči se spustili k vozidlu a provedli jeho uvázání pomocí popruhů pro následné vytažení navijákem. Zajištěné vozidlo pak z vody na břeh vytáhl vyprošťovací speciál. Vozidlo bylo na břehu zajištěno proti pohybu a předáno majitelce.“
Soňa Štětínská, mluvčí PČR MSK: „Policisté věc zadokumentovali a řešení připadlo policistům dopravního inspektorátu Frýdek-Místek, jelikož se jednalo o dopravní nehodu. Věc vyřešili s paní řidičkou na místě.“
Těžko říct, zda bude auto znovu opravitelné. Každopádně mějte na paměti, že je potřeba při parkování vždy myslet na řádné zajištění proti pohybu. Nikdy totiž nevíte, co se může stát.
---
O PRÁZDNINÁCH PŘIBÝVÁ ZRANĚNÝCH DĚTÍ
Moravskoslezští záchranáři varují před zraněními malých dětí na hřištích. Během prvních čtyř týdnů letních prázdnin museli vyjíždět téměř ke třiceti dětem ve věku od dvou do pěti let, které utrpěly zranění při pádech z houpaček, klouzaček, trampolín nebo odrážedel. Naštěstí žádné z dětí nebylo v ohrožení života.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: ,,S drobnými úrazy, jako jsou odřeniny, není nutné vyhledávat odbornou pomoc. Důležité je ránu pořádně vyčistit a poté dezinfikovat. V případě závažnějšího úrazu vždy volejte tísňovou linku záchranné služby 155.“
---
“Vláčkové období” lze přestát ve Vagonářském muzeu
Vláčky jsou stále velkým fenoménem, svědčí o tom i zájem o Vagonářské muzeum ve Studénce. Expozice tu doplnil nový železničná model a další zajímavosti související s historií zámku, ve kterém muzeum sídlí.
Vagonářské muzeum ve Studénce je institucí s neustále proměnlivou tváří. To je vidět i v době letošní hlavní turistické sezony.
Bronislav Novosad, vedoucí Vagonářského muzea: “Samozřejmě na každou sezonu se snažíme připravit nějaké novinky. Sami jste zaregistrovali, že děti opravdu jsou nadšené, protože 9 procent návštěvníků jsou rodiny s dětmi. Takže vidí modely ve velikosti H0, TT, N a samozřejmě velkou novinkou je už funkční Urbánkovo město.”
návštěvníci muzea:
“My jsme tu poprvé, protože máme vnučku na prázdniny, tak jsme využili této příležitosti, ona má teď takové vláčkové období.”
“Vyrazili jsme s klukama, protože jsou prázdniny, tak je musíme nějak zabavit. Vláčky se nám líbily.”
Vagonářské muzeum ovšem není jen o vláčcích. Jedna z vitrín tady připomíná také historii objektu, ve kterém se muzeum nachází, a to je studénecký zámek.
Bronislav Novosad, vedoucí Vagonářského muzea: “Většina návštěvníků ví, že město v současné době upravuje obřadní místnost. Pro nás je důležité poznání historie zámku, proto jsme nechali udělat dendrochronologický průzkum dřeva, které bylo podkladní pod parketami z roku 1863. A ve své podstatě se potvrdilo to, co z historických pramenů bylo známo, že došlo k úpravě do barokní podoby v době, kdy majiteli zámku byli Řeplínští z Berečka.”
Při restaurování podlahy tu byla nalezena i mince z doby Ludvíka XV. Na další měsíce tu pak připravují výstavu, která naváže na nalezené vzorky parket a bude se zabývat stromy a fenoménem dřeva.
---