V Opavě začala stavba další části jižního obchvatu
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu další část jižního obchvatu Opavy. Přes dva kilometry dlouhý úsek, který propojí ulici Hradeckou s ulicí Olomouckou, by měl být hotový koncem příštího roku.
Centrem Opavy denně projede kolem 18 tisíc aut. Dopravě už výrazně ulevil severní obchvat města, který je kompletní. Z jižního obchvatu je v provozu jeden úsek a poklepáním na základní kámen teď začala stavba druhého.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Ona je opravdu specifická, specifické město, že se sem sjíždí de facto ze šesti směrů tři silnice I. třídy a střetávají se v tom samotném městě. Samozřejmě už ta severní část výrazně přispěla k tomu, že doprava v Opavě se zlepšila, ale stojí ta jižní část, Je potřeba propojit ty silnice mezi sebou, samozřejmě v tuto chvíli ta auta musí zajíždět do města.”
Nová silnice začne u kruhové křižovatky na Hradecké, vyhne se Oticím a bude pokračovat k nové kruhové křižovatce na Olomoucké ulici.
Jan Hýzl, technický ředitel realizátora stavby: “Stavba není zcela technicky náročná, jedná se o více jak 2 km hlavní trasy, na stavbu dovezeme 250 tisíc kubíků násypové zeminy, protože celá stavba je v násypu. Součástí stavby je 5 mostních objektů. Předpokládáme, že pokud nenastane nějaká mimořádná událost, tak bysme na podzim příštího roku stavbu zprovoznili pro veřejnost."
Obchvat uleví také Oticím, kam dosud auta z nedokončeného jižního obchvatu sjížděla.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "Jsem moc rád, že jsem u této stavby. Byl jsem také u stavby severního obchvatu a bezesporu už dneska prokazatelně můžeme říct, že velmi výrazně zlepšil dopravu ve městě. Doufám, že i tady, protože už máme samozřejmě část jižního. Co je velmi pozitivní, tak ornice, která se z toho sebere při těch pracích, tak bude použita na nějaké povodňové pomoci. To znamená někde, kde to smetlo nějaké pole, políčka, kde se zemědělčilo, nebo například někde, kde bude potřeba na zahradách, tak se právě s touto zeminou bude takto nakládat."
Opava se zřejmě stane prvním městem v Česku, které bude mít kompletní silniční okruh. Už v roce 2027 by měla začít stavba západní části jižního obchvatu mezi ulicemi Olomoucká a Bruntálská.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Aktuálně jsme ve stavu vydaného územního rozhodnutí a připravujeme výkupy pozemků, s tím bychom chtěli začít v letošním roce, pak samozřejmě potřebujeme získat správní rozhodnutí, to znamená stavební povolení na tuto stavbu a vysoutěžit dodavatele. To by se nám mohlo povést v průběhu roku 2026 a pokud bude dostatek finančních prostředků, tak termín toho zahájení nejpozdějšího, je někdy začátek sezony roku 2027."
Josef Bělica (ANO), hejtman MSK: "Opava má tu výhodu, že bude obchvácena celá, že bude dokončený obchvat kolem celé Opavy jako první, nicméně samozřejmě obchvaty jsou důležité a infrastrukturní stavby samozřejmě vymístí většinu tranzitní dopravy z centra města a Opavě se velmi významně uleví, protože se tady těch silnic I. třídy kříží více než jinde v kraji."
ŘSD plánuje, že celý silniční okruh Opavy dokončí v roce 2029.
---
Novojičínský zámek čeká bourání a úprava přízemí
Žerotínský zámek v Novém Jičíně čekají velké změny. Historický objekt získá výrazně upravený vstup. V přízemí bude nové zázemí pro návštěvníky, vzdělávací centrum a přibydou výstavní místnosti. Práce začnou v nejbližších dnech.
První studie úprav vstupu a přízemí Žerotínského zámku, ve kterém sídlí Muzeum Novojičínska, začaly vznikat v roce 2019. Teď, v průběhu března, budou stavební práce zahájeny.
Aleš Knápek, ředitel Muzea Novojičínska: “Jedna z největších změn, která bude pro každého procházejícího patrná, je odbourání zdi prvního nádvoří, kterou nahradí prosklený vstup osazený sbírkovými předměty a tím se zprůhlední pro každého návštěvníka města pohled na to historické nádvoří.”
Tato stěna, která nyní objekt uzavírá směrem k Hotelu Praha, není historickou součástí zámku. Přistavěna byla v šedesátých letech, po zbourání původní řady domků.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Spousta lidí má tendenci se domnívat, že plánované odstranění současného zdiva s branou je narušením objektu zámku. Není tomu tak. Je to zeď související se zástavbou, která tady fungovala až do šedesátých let.”
Další práce se pak dotknou přízemí zámku, kde bude nově pokladna se zázemím pro návštěvníky a expozice.
Aleš Knápek, ředitel Muzea Novojičínska: “Takže přímo z nádvoří vstoupíte do pokladny a do prostor nové expozice, která bude reflektovat počátky sbírek muzea na přelomu 19. a 20. století. Vedle průjezdu, v bývalé tiskárně, vznikne edukační prostor.”
První návštěvníky by tu mohli přivítat v roce 2027. Zřizovatelem Muzea Novojičínska je Moravskoslezský kraj, tato proměna zámku přijde na 122 milionů korun. V plánu je ale letos také oprava střechy za dalších 35 milionů korun. Stavební práce zatím chod muzea neovlivní.
---
V Malých Nošovicích je kvůli velkým investicím omezena doprava
Z důvodu výstavby kanalizace v části Malé Nošovice došlo k významnému omezení dopravy, které potrvá až do kolaudace stavby v příštím roce. V této lokalitě se také současně staví rodinné domy a nájemní byty pro nové obyvatele, i tyto rozsáhlé práce zásadně ovlivňují dopravu.
Zásadní změnou v letošním roce v Malých Nošovicích kvůli výstavbě kanalizace je uzavření mostu přes D48 směrem k průmyslové zóně a uzavření všech sjezdů do části Malých Nošovic komunikace II/648 na trase Dobrá-Vojkovice.
Jiří Myšinský (SNK), starosta Nošovic: "Při příjezdu v Dobré, na pomezí katastru Nošovice a Dobré, je problematická křižovatka, kde registrujeme skoro každý týden vážnou dopravní nehodu, kdy nám to vadí, starostům Dobré i Nošovic, ale kraj nám přislíbil, že tuto křižovatku vyřeší kruhovým objezdem."
Vjezd v dotčených úsecích je povolen pouze místním, obslužným službám a složkám IZS. Doprava musela být omezena i rychlostně a to na 30 km za hodinu, vzhledem nadměrnému provozu nákladních aut a stavební techniky zajišťující nejen výstavbu kanalizace,ale i nových nájemních bytů a rodinných domů.
Jiří Myšinský (SNK), starosta Nošovic: "V Malých Nošovicích vznikne do roku 2027 asi 100 bytových jednotek."
Pro další rozvoj obec počítá také s tím, že bude nutné vybudovat místní komunikace, ty budou s obousměrným provozem.
Zástupci obce také komunikují s ministerstvem dopravy kvůli důležité dostavbě mimoúrovňového křížení mezi průmyslovou zónou a Malými Nošovicemi, aby měli místní občané přímý nájezd na dálnici.
---
Rekonstrukce silnice Opava – Pilszcz začala
V únoru začala rekonstrukce silnice třetí třídy v úseku Opava – Pilszcz. Jde o klíčový projekt, který má za cíl zlepšení dopravní infrastruktury mezi Českou republikou a Polskem. Rekonstrukce silnice probíhá v délce přibližně 2,11 km.
Práce už začaly v únoru. Silnice je uzavřená, řidiči musí využít objízdnou trasu přes Vávrovice.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: "Občané mohou jezdit přes Vávrovice přes most, pak se most přes Vávrovice zavře a do Pilszcze se zas bude moci dát dojet. Měl jsem obavu, že to nevyjde, ale stavebně jsme se s firmami domluvili. Kdyby byl most ve Vávrovicích uzavřený,muselo by se jezdit 20 km objížďkou, takže se jezdí podstatně blíž. "
Michal Kokošek (ANO), náměstek primátora Opavy: " Co se týče samotného mostu ve Vávrovicích, tam začne rekonstrukce 1.4. letošního roku. Samotná realizace mostu bude probíhat zhruba 2 měsíce v režimu zjednosměrnění, tzn. že cesta bude průjezdná pouze jedním pruhem, následně dojde k uzavření mostu, přičemž celková rekonstrukce má probíhat do 30. června, a následně má být kompletně zavřený most s tím, že už bude otevřena cesta na Pilszcz."
Během rekonstrukce dojde k recyklaci stávajícího podkladu vozovky a mírnému rozšíření komunikace. Na tuto opravu sehnal MSK dotace z Interregu, protože jde o silnici přeshraniční, kterou využívají jak Češi tak Poláci.
---
Pokoření českého světového rekordu v laické resuscitaci na jedné figuríně
Husarský kousek se vydařil Vodní záchranné službě Slezské Harty a Bruntálu. Po 17 hodin trvajícím pokusu pokořili nejprve český a poté i světový rekord v laické resuscitaci na jedné figuríně. Jedná se o srdeční masáž dvojic ve dvouminutových intervalech.
K úspěchu celé akce pomohli záchranáři, hasiči i policisté z několika organizací.
Jakub Ladno, záchranář a autor projektu: „Zúčastnit se vlastně může kdokoli, veřejnost může vlastně přijít, vyzkoušet si na první figuríně a potom vlastně může s námi pokořit český i světový rekord.“
Martin Henč (ANO), starosta Bruntálu: „Každý by si měl vyzkoušet, co to obnáší, protože určitě nikdy nevíme, jestli někoho z nás může taková situace potkat, že můžeme zachránit lidský život.“
Akce byla odstartována hned v ranních hodinách a měla svá přísná pravidla.
Jakub Ladno, záchranář a autor projektu: „Jeden člověk mačká 2 minuty a ve dvojici se střídají 2 a 2 minuty a celkově je to vlastně 20 minut. Napadlo nás to proto, že chceme udělat i osvětu veřejnosti, aby se nebála poskytovat první pomoc.“
S fyzickou i psychickou zátěží pomáhali záchranáři z celého regionu a využívali i svých zkušeností z praxe.
Jakub Ladno, záchranář a autor projektu: „Byli jsme svědky dopravní nehody, kdy jsme museli jako členové Vodní záchranné služby, když jsme jeli v jedné akce, tak jsme resuscitovali mladého muže.“
Sabina Šindlářová, záchranářka: „Určitě je to náročná fyzická aktivita. Člověk, čím má lepší fyzičku, tak tím jednodušeji mu to jde.“
Michaela Moravcová, záchranářka: „Určitě udržet nějaké to tempo i tu hloubku po celou dobu. 100 až 120 stlačení za minutu, 5 až 6 centimetrů.“
7 hodinové úsilí nakonec znamenalo pokoření českého rekordu, po dalších 10 hodinách padl i ten světový díky dobrovolným a krajským hasičům, policistům i veřejnosti.
---