Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Osobní vozy už na Frýdlantské mosty nebudou smět
  • Odborníci: Musíme být na povodně připraveni ještě lépe
  • MEA bude řídit hospodaření s energiemi v Ostravě
  • Nabídka brownfieldů má přilákat investory do MS kraje
  • Vedení Slezské chce nechat zvýšit hráz v Antošovicích
  • Dřevěný most v novojičínské Žilině vydržel 14 let

Osobní vozy už na Frýdlantské mosty nebudou smět

Rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě bohužel přinesla další změnu v dopravě. Od pondělka už na Frýdlantské mosty nebudou vůbec smět osobní auta a autobusy náhradní dopravy se přesunou pouze na jednu stranu. Změnu si vyžádal špatný stav konstrukce mostu.

Rekonstrukce klíčového dopravního uzlu v centru Ostravy - náměstí Republiky je v plném proudu. Harmonogram dopravních omezení a uzávěr ale musí být upraven. Stavebníci totiž zjistili, že konstrukce Frýdlantských mostů je v horším stavu, než očekávali a je potřeba upravit projekt. 

Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Na mostní konstrukci i kolejovém mostním tělese pro tramvajovou dopravu jsme po odkrytí stavebních konstrukcí našli větší problémy, než jsme očekávali, a které se projevily při průzkumu a při projekci. Je to v takovém stavu, že to není nic, co by limitovalo , ale budeme muset změnit organizaci náhradní autobusové dopravy. Přesuneme autobusy na druhou stranu, budou jezdit proti sobě a budou se míjet po té druhé mostovce."

Daniel Morys, ředitel DPO: "Z centra k zastávce Don Bosco pojedou autobusy jednodušeji a kratší dobu."

Osobní vozy, které mohly využívat pravou stranu mostů ve směru do centra budou muset na objízdnou trasu. Ta vede na Vítkovickou ulici, dále na Místeckou a přes ni do centra. Změny v projektu by neměly ohrozit celkový harmonogram.

Michal Jahn, Správa silnic MS kraje: "Stavebně technický stav spádové vrstvy toho betonu má známky degradace a není vhodný k sanaci, tak jak se původně uvažovalo. Musí se celkově vyměnit tahle část mostu."

První ze tří etap by měla skončit v prosinci. Původní náklady byly 370 milionů korun. Ty se nyní o řádově miliony zvýší. 

---

Odborníci: Musíme být na povodně připraveni ještě lépe

Jak posílit odolnost naší krajiny, měst a obcí vůči povodním? To bylo hlavním tématem konference Povodně v aule Gong v Dolních Vítkovicích v Ostravě. Setkání bylo zároveň ohlédnutím za loňskými ničivými povodněmi.

Starostové, odborníci, hasiči, zástupci firem a dalších organizací přesně po roce diskutovali o tom, co se stalo při zářijových povodních v roce 2024 a co s tím můžeme dělat do budoucna.

Tomáš Hradil (Krnovští patrioti), starosta Krnova: „Byl to týden života, který vydal za deset let, takže opravdu extrémní management. Rozhodujete desítky věcí během jedné hodiny, nespíte, jste několik dnů od rodiny, takže po tom roce se mi ty vzpomínky zase vrací.“

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Já jsem tady v rámci konference znovu poděkoval všem lidem, kteří se do řešení povodní zapojili, složkám záchranného systému, prostě všem, kteří to odpracovali. Je vidět, že složky integrovaného záchranného systému fungují v České republice velmi dobře, že ty povodně v porovnání s tím, jak je zvládají třeba v zahraničí, jsme tady zvládli velmi dobře. Důležité je vzít si ponaučení z minulého září a vědět, které věci se dají udělat lépe."

Generální ředitel Povodí Odry informoval o tom, jaká je situace kolem výstavby přehrady Nové Heřminovy, která má riziko povodní v kraji významně snížit.

Petr Birklen, generální ředitel, Povodí Odry: „Stavební povolení bychom měli získat v druhé polovině příštího roku s nabytím právním moci, potom zahájíme tender na dodavatele, který dokončíme v roce 2027 a předpokládáme, že někde na přelomu roku 2027-2028 by měly být zahájeny práce.“

V roce 2032 by měl začít zkušební provoz a o rok později budou Nové Heřminovy plně funkční.

---

MEA bude řídit hospodaření s energiemi v Ostravě

Ostrava chce lépe hospodařit s energiemi a proto bude založena Městská energetická agentura. Organizace by měla zajistit snižování nákladů například centralizováním nákupů nebo rozvojem dalších zdrojů energie. Sloužit bude výhradně městu, obvodům a městským společnostem.

Založení Městské energetické agentury už nic nestojí v cestě. Její vznik posvětili ostravští zastupitelé. Půjde o společnost s ručením omezeným v jejím čele bude stát jednatel, renomovaný energetik Daniel Minařík, který vzešel z výběrového řízení. 

Daniel Minařík, jednatel Městské energetické agentury: "Předpokládám, že se stane samotná agentura výrobcem elektrické energie, například z obnovitelných zdrojů, aby byly efektivně využívané třeba prostory, střechy a tak podobně. Střechy, které zejí prázdnotou, jsou relevantním obchodním zájmem nové zakládané společnosti."

Cílem nové agentury je posílit energetickou soběstačnost města a efektivně řídit hospodaření s energiemi v městských objektech i organizacích. Služby bude poskytovat výhradně městu, jeho 23 obvodům a městským organizacím.

Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora Ostravy: "Agentura by měla samozřejmě nakupovat energie, měla by vytvářet a generovat úspory do budoucna. Plánujeme v nějaké době, že měla i nakupovat energie sama. Měla by se starat o projekty, o dotační záležitosti."

V současné době hledá agentura v centru Ostravy prostory, kde bude působit. Vedení města doufá, že v horizontu 5 - 10 let bude společnost schopna pokrýt i své provozní náklady. Ty by v příštím roce měl být asi 25 milionů korun. 

---

Nabídka brownfieldů má přilákat investory do MS kraje

Stylové prostředí – budova starého ředitelství Vítkovic – se stala dějištěm konference Brownfield v Ostravě. V rámci diskuze se představily i příklady dobré praxe oživení brownfieldů k dalšímu využití.

Jedním z hlavních úkolů pořádající rozvojové agentury MSID je přivádět do kraje nové investory. A s tím souvisí i nabídka brownfieldů, tedy pozemků a objektů, které už v minulosti byly průmyslově využívány.

Václav Palička, předseda představenstva, MSID: „Vždycky je samozřejmě jednoduché stavět na greenfieldech, ale toto není to, co bychom jako kraj chtěli. Důležité je využívat prostory, které již zde jsou, a stavět na nich. To znamená pokusit se je využít, pokusit se je transformovat a zapojit je zpátky do organizmu toho kraje.“

Šárka Šimoňáková (ANO), 1. náměstkyně hejtmana MS kraje: „Není to jenom o těch velkých brownfieldech, máme i menší brownfieldy, které využívají obce. Třeba čerstvě teď máme zprávu, že dojde k převodu pozemků ze společností Diamant na obec Trojanovice.“

Právě v Trojanovicích vznikne na brownfieldu Dolu Frenštát zajímavý projekt.

Jiří Novotný (Bezp.), starosta Trojanovic: „Vymysleli jsme koncepci podnikatelského inovačního ekosystému, takže celé to místo by mělo ovlivňovat území, ve kterém žije přes 200 tisíc obyvatel.“

Příkladem dobré praxe může být například textilní výroba v centru Krnova.

Lukáš Matela, jednatel, Vemat Krnov: „Aby se myslelo na takovou udržitelnost, která sice něco stojí, ale věřím, že se nám dlouhodobě celospolečensky vrátí.“

Dalším zajímavým příkladem obnovy území je i projekt na Hukvaldech.

---

Vedení Slezské chce nechat zvýšit hráz v Antošovicích

Vedení slezskoostravské radnice chce zvýšit hráz v Antošovicích. Zastupitelé se na tom shodli při schvalování informativní zprávy rok po povodních, při kterých byla právě tato část města zaplavena vodou z řeky Odry. Státní podnik Povodí Odry prý už na projektu pracuje.

Slezská Ostrava patřila při povodních v roce 2024 k nejhůře zasaženým částem města. Zatopila ji hladina Odry za soutokem z Ostravicí. Jen v Koblově bylo postiženo asi 120 rodinných domků. Do budoucna by podobné situaci měla zabránit vyšší hráz, protože ta současná selhala. Shodli se na tom zastupitelé.  

Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: "My se snažíme ve spolupráci s městem opravdu zvýšit protipovodňovou ochranu tak aby by pokud možno nedošlo událostem, které se udály v loňském roce. Navrhuje se proto, jak navýšení hráze v lokalitě Koblova, tak také instalace stacionární čerpací stanice."

Radní městského obvodu Slezská Ostrava tak dostali od zastupitelů mandát pokračovat v jednáních s Povodím Odry i Magistrátem města Ostravy, který by mohl pomoci s financováním. 

Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: "Ukázalo se, že v jiných místech ty hráze byly dostatečně vysoké a nepřetekly, takže toto navýšení je základním opatřením. Následně tedy dochází k odvodnění toho území právě drobným vodním tokem Antošovický potok."

Petr Birklen, ředitel Povodí Odry: "Máme zpracovaný investiční záměr, který chceme zařadit do plánu oprav na příští rok. To znamená, že v příštím roce bychom měli zrealizovat opravu toho místa. Primárně se bude jednat o navýšení té ochranné zídky asi zhruba o 30 cm." 

Druhým opatřením, které Slezská požaduje, je instalace stacionárního čerpadla, které by pracovalo automaticky i bez přítomnosti hasičů. Podobně, jako to funguje na Žabníku. Opatření by měla stát řádově desítky miliónů korun. 

---

Dřevěný most v novojičínské Žilině vydržel 14 let

V místní části Nového Jičína - Žilině, v lokalitě Na Poříčí, byl odstraněn dřevěný most přes Jičinku. Nahradila jej konstrukce z oceli. Výměna proběhla během několika hodin. Dopravní omezení tu ovšem potrvají déle.

Demontáž stávajícího dřevěného mostu u ulice Na Poříčí v novojičínské Žilině proběhla zhruba během hodiny, Jičínku pak ihned přemostila nová konstrukce z oceli.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Na základě mostních prohlídek byl identifikován nedobrý technický stav tohoto dřevěného mostu. Most byl tedy odstraněn a v minulých dnech byla instalovaná ocelová konstrukce. Nyní ještě probíhají dokončovací práce tak, aby most mohl být zprovozněn pro pěší i pro vozidla.”

Marie Machková, tisková mluvčí města Nový Jičín: “Než začali stavebníci starý most bourat, postavili přes řeku Jičínku provizorní lávku, asi 100 metrů od původního mostu. Ta však slouží pouze pro pěší a cyklisty. Obyvatelé ulice Na Poříčí po dobu výstavby nového mostu ke svým domům vozidly neprojedou.”

Kolaudace stavby by měla proběhnout v polovině října. Do té doby musí jejich obyvatelé svá auta parkovat na druhém břehu.

Jaroslav Perútka (KDU-ČSL), místostarosta Nového Jičína, obyvatel Žiliny: “Já už se považuji za pamětníka, takže vím, že v těch místech, kde se teď řeší nový most, kousek níž stála lávka, která byla jenom pro pěší a auta se dostávaly k těm domkům za vodou přes brod. Lávka při povodni v roce 2009 nevydržela a byl následně postavený nový dřevěný most, bylo to v roce 2011. Nicméně při mostních prohlídkách se zjistilo, že most je napaden dřevomorkou. Bylo teda potřeba se zabývat projektem výstavby nového mostu.”

Za výměnu mostu zaplatilo město téměř 5 milionů korun.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
27. září 2025, 16:00

Osobní vozy už na Frýdlantské mosty nebudou smět

Rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě bohužel přinesla další změnu v dopravě. Od pondělka už na Frýdlantské mosty nebudou vůbec smět osobní auta a autobusy náhradní dopravy se přesunou pouze na jednu stranu. Změnu si vyžádal špatný stav konstrukce mostu.

Rekonstrukce klíčového dopravního uzlu v centru Ostravy - náměstí Republiky je v plném proudu. Harmonogram dopravních omezení a uzávěr ale musí být upraven. Stavebníci totiž zjistili, že konstrukce Frýdlantských mostů je v horším stavu, než očekávali a je potřeba upravit projekt. 

Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Na mostní konstrukci i kolejovém mostním tělese pro tramvajovou dopravu jsme po odkrytí stavebních konstrukcí našli větší problémy, než jsme očekávali, a které se projevily při průzkumu a při projekci. Je to v takovém stavu, že to není nic, co by limitovalo , ale budeme muset změnit organizaci náhradní autobusové dopravy. Přesuneme autobusy na druhou stranu, budou jezdit proti sobě a budou se míjet po té druhé mostovce."

Daniel Morys, ředitel DPO: "Z centra k zastávce Don Bosco pojedou autobusy jednodušeji a kratší dobu."

Osobní vozy, které mohly využívat pravou stranu mostů ve směru do centra budou muset na objízdnou trasu. Ta vede na Vítkovickou ulici, dále na Místeckou a přes ni do centra. Změny v projektu by neměly ohrozit celkový harmonogram.

Michal Jahn, Správa silnic MS kraje: "Stavebně technický stav spádové vrstvy toho betonu má známky degradace a není vhodný k sanaci, tak jak se původně uvažovalo. Musí se celkově vyměnit tahle část mostu."

První ze tří etap by měla skončit v prosinci. Původní náklady byly 370 milionů korun. Ty se nyní o řádově miliony zvýší. 

---

Odborníci: Musíme být na povodně připraveni ještě lépe

Jak posílit odolnost naší krajiny, měst a obcí vůči povodním? To bylo hlavním tématem konference Povodně v aule Gong v Dolních Vítkovicích v Ostravě. Setkání bylo zároveň ohlédnutím za loňskými ničivými povodněmi.

Starostové, odborníci, hasiči, zástupci firem a dalších organizací přesně po roce diskutovali o tom, co se stalo při zářijových povodních v roce 2024 a co s tím můžeme dělat do budoucna.

Tomáš Hradil (Krnovští patrioti), starosta Krnova: „Byl to týden života, který vydal za deset let, takže opravdu extrémní management. Rozhodujete desítky věcí během jedné hodiny, nespíte, jste několik dnů od rodiny, takže po tom roce se mi ty vzpomínky zase vrací.“

Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: „Já jsem tady v rámci konference znovu poděkoval všem lidem, kteří se do řešení povodní zapojili, složkám záchranného systému, prostě všem, kteří to odpracovali. Je vidět, že složky integrovaného záchranného systému fungují v České republice velmi dobře, že ty povodně v porovnání s tím, jak je zvládají třeba v zahraničí, jsme tady zvládli velmi dobře. Důležité je vzít si ponaučení z minulého září a vědět, které věci se dají udělat lépe."

Generální ředitel Povodí Odry informoval o tom, jaká je situace kolem výstavby přehrady Nové Heřminovy, která má riziko povodní v kraji významně snížit.

Petr Birklen, generální ředitel, Povodí Odry: „Stavební povolení bychom měli získat v druhé polovině příštího roku s nabytím právním moci, potom zahájíme tender na dodavatele, který dokončíme v roce 2027 a předpokládáme, že někde na přelomu roku 2027-2028 by měly být zahájeny práce.“

V roce 2032 by měl začít zkušební provoz a o rok později budou Nové Heřminovy plně funkční.

---

MEA bude řídit hospodaření s energiemi v Ostravě

Ostrava chce lépe hospodařit s energiemi a proto bude založena Městská energetická agentura. Organizace by měla zajistit snižování nákladů například centralizováním nákupů nebo rozvojem dalších zdrojů energie. Sloužit bude výhradně městu, obvodům a městským společnostem.

Založení Městské energetické agentury už nic nestojí v cestě. Její vznik posvětili ostravští zastupitelé. Půjde o společnost s ručením omezeným v jejím čele bude stát jednatel, renomovaný energetik Daniel Minařík, který vzešel z výběrového řízení. 

Daniel Minařík, jednatel Městské energetické agentury: "Předpokládám, že se stane samotná agentura výrobcem elektrické energie, například z obnovitelných zdrojů, aby byly efektivně využívané třeba prostory, střechy a tak podobně. Střechy, které zejí prázdnotou, jsou relevantním obchodním zájmem nové zakládané společnosti."

Cílem nové agentury je posílit energetickou soběstačnost města a efektivně řídit hospodaření s energiemi v městských objektech i organizacích. Služby bude poskytovat výhradně městu, jeho 23 obvodům a městským organizacím.

Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora Ostravy: "Agentura by měla samozřejmě nakupovat energie, měla by vytvářet a generovat úspory do budoucna. Plánujeme v nějaké době, že měla i nakupovat energie sama. Měla by se starat o projekty, o dotační záležitosti."

V současné době hledá agentura v centru Ostravy prostory, kde bude působit. Vedení města doufá, že v horizontu 5 - 10 let bude společnost schopna pokrýt i své provozní náklady. Ty by v příštím roce měl být asi 25 milionů korun. 

---

Nabídka brownfieldů má přilákat investory do MS kraje

Stylové prostředí – budova starého ředitelství Vítkovic – se stala dějištěm konference Brownfield v Ostravě. V rámci diskuze se představily i příklady dobré praxe oživení brownfieldů k dalšímu využití.

Jedním z hlavních úkolů pořádající rozvojové agentury MSID je přivádět do kraje nové investory. A s tím souvisí i nabídka brownfieldů, tedy pozemků a objektů, které už v minulosti byly průmyslově využívány.

Václav Palička, předseda představenstva, MSID: „Vždycky je samozřejmě jednoduché stavět na greenfieldech, ale toto není to, co bychom jako kraj chtěli. Důležité je využívat prostory, které již zde jsou, a stavět na nich. To znamená pokusit se je využít, pokusit se je transformovat a zapojit je zpátky do organizmu toho kraje.“

Šárka Šimoňáková (ANO), 1. náměstkyně hejtmana MS kraje: „Není to jenom o těch velkých brownfieldech, máme i menší brownfieldy, které využívají obce. Třeba čerstvě teď máme zprávu, že dojde k převodu pozemků ze společností Diamant na obec Trojanovice.“

Právě v Trojanovicích vznikne na brownfieldu Dolu Frenštát zajímavý projekt.

Jiří Novotný (Bezp.), starosta Trojanovic: „Vymysleli jsme koncepci podnikatelského inovačního ekosystému, takže celé to místo by mělo ovlivňovat území, ve kterém žije přes 200 tisíc obyvatel.“

Příkladem dobré praxe může být například textilní výroba v centru Krnova.

Lukáš Matela, jednatel, Vemat Krnov: „Aby se myslelo na takovou udržitelnost, která sice něco stojí, ale věřím, že se nám dlouhodobě celospolečensky vrátí.“

Dalším zajímavým příkladem obnovy území je i projekt na Hukvaldech.

---

Vedení Slezské chce nechat zvýšit hráz v Antošovicích

Vedení slezskoostravské radnice chce zvýšit hráz v Antošovicích. Zastupitelé se na tom shodli při schvalování informativní zprávy rok po povodních, při kterých byla právě tato část města zaplavena vodou z řeky Odry. Státní podnik Povodí Odry prý už na projektu pracuje.

Slezská Ostrava patřila při povodních v roce 2024 k nejhůře zasaženým částem města. Zatopila ji hladina Odry za soutokem z Ostravicí. Jen v Koblově bylo postiženo asi 120 rodinných domků. Do budoucna by podobné situaci měla zabránit vyšší hráz, protože ta současná selhala. Shodli se na tom zastupitelé.  

Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: "My se snažíme ve spolupráci s městem opravdu zvýšit protipovodňovou ochranu tak aby by pokud možno nedošlo událostem, které se udály v loňském roce. Navrhuje se proto, jak navýšení hráze v lokalitě Koblova, tak také instalace stacionární čerpací stanice."

Radní městského obvodu Slezská Ostrava tak dostali od zastupitelů mandát pokračovat v jednáních s Povodím Odry i Magistrátem města Ostravy, který by mohl pomoci s financováním. 

Richard Vereš (ANO), starosta Slezské Ostravy: "Ukázalo se, že v jiných místech ty hráze byly dostatečně vysoké a nepřetekly, takže toto navýšení je základním opatřením. Následně tedy dochází k odvodnění toho území právě drobným vodním tokem Antošovický potok."

Petr Birklen, ředitel Povodí Odry: "Máme zpracovaný investiční záměr, který chceme zařadit do plánu oprav na příští rok. To znamená, že v příštím roce bychom měli zrealizovat opravu toho místa. Primárně se bude jednat o navýšení té ochranné zídky asi zhruba o 30 cm." 

Druhým opatřením, které Slezská požaduje, je instalace stacionárního čerpadla, které by pracovalo automaticky i bez přítomnosti hasičů. Podobně, jako to funguje na Žabníku. Opatření by měla stát řádově desítky miliónů korun. 

---

Dřevěný most v novojičínské Žilině vydržel 14 let

V místní části Nového Jičína - Žilině, v lokalitě Na Poříčí, byl odstraněn dřevěný most přes Jičinku. Nahradila jej konstrukce z oceli. Výměna proběhla během několika hodin. Dopravní omezení tu ovšem potrvají déle.

Demontáž stávajícího dřevěného mostu u ulice Na Poříčí v novojičínské Žilině proběhla zhruba během hodiny, Jičínku pak ihned přemostila nová konstrukce z oceli.

Václav Dobrozemský (ODS), 2. místostarosta Nového Jičína: “Na základě mostních prohlídek byl identifikován nedobrý technický stav tohoto dřevěného mostu. Most byl tedy odstraněn a v minulých dnech byla instalovaná ocelová konstrukce. Nyní ještě probíhají dokončovací práce tak, aby most mohl být zprovozněn pro pěší i pro vozidla.”

Marie Machková, tisková mluvčí města Nový Jičín: “Než začali stavebníci starý most bourat, postavili přes řeku Jičínku provizorní lávku, asi 100 metrů od původního mostu. Ta však slouží pouze pro pěší a cyklisty. Obyvatelé ulice Na Poříčí po dobu výstavby nového mostu ke svým domům vozidly neprojedou.”

Kolaudace stavby by měla proběhnout v polovině října. Do té doby musí jejich obyvatelé svá auta parkovat na druhém břehu.

Jaroslav Perútka (KDU-ČSL), místostarosta Nového Jičína, obyvatel Žiliny: “Já už se považuji za pamětníka, takže vím, že v těch místech, kde se teď řeší nový most, kousek níž stála lávka, která byla jenom pro pěší a auta se dostávaly k těm domkům za vodou přes brod. Lávka při povodni v roce 2009 nevydržela a byl následně postavený nový dřevěný most, bylo to v roce 2011. Nicméně při mostních prohlídkách se zjistilo, že most je napaden dřevomorkou. Bylo teda potřeba se zabývat projektem výstavby nového mostu.”

Za výměnu mostu zaplatilo město téměř 5 milionů korun.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-27-09-2025-16-00