Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Studuj u nás

Studuj u nás

  • Hladnovští studenti nazpívali písně online
  • Masarykova SŠ zemědělská Opava otevírá nové výukové centrum
  • Maturanti se vrátili do škol: Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MS kraje

Tomáš Tikal: Dobrý den, sledujete další díl školního magazínu televize Polar Studuj u nás. V Opavě otevřeli nové výukové centrum na Masarykově střední škole zemědělské. Podíváme se také jakým způsobem nazpívali nový klip studenti Gymnázia v Ostravě a nakonec si budeme povídat s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje panem Stanislavem Folwarcznym.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Masarykova SŠ zemědělská Opava otevírá nové výukové centrum

Tomáš Tikal: Před třemi lety začala rozsáhlá rekonstrukce školního statku Opava, která je rozdělena do několika etap. Skončila další z nich. Žáci a pedagogové opavské zemědělky mají k dispozici nové moderní skleníky, učebny a také šatny se sociálním zařízením. Celkové náklady této etapy se vyšplhaly na 15,6 milionů korun ze svého rozpočtu to pokryl Moravskoslezský kraj.

Arnošt Klein, ředitel Masarykovy SŠ zemědělské a VOŠ Opava: Je to jedna z částí rekonstrukce školního statku, která započala v roce 2015 a pokračuje postupně. Momentálně tady na tom místě byly vystavěny nové skleníky v návaznosti na učebny, na další skleníkový areál školy a na malou obchodní prodejnu. Takže byl uzavřen takový komplex zahradnického vyučování a skleníkového hospodaření až po prodej. Tady na tom místě původně stály skleníky. Byl tady třičtvrtě hektarový skleníkový areál, který ale hrozně zastaral. Byl už asi pět let úplně uzavřen, byl nebezpečný. Podařilo se nám získat investici na zbourání tohoto areálu. Výstavbu těchto krásných nových skleníků, modernizaci zázemí pro žáky i pro zaměstnance. V návaznosti na to chceme pokračovat dál a udělat tady i takový odpočinkový a vzdělávací park. Máme to namyšleno jako park chutí a vůní. Spolupracujeme s Mendelovou univerzitou se zahradnické fakultou v Lednici, takže věřím, že se nám v budoucnosti podaří tenhle areál zkrášlit ještě víc a zpřístupnit pro širokou odbornou i laickou veřejnost.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tady v Opavě je to skutečně excelentní škola, která vychovává potenciální experty v oblasti zemědělství. To znamená, že si zaslouží a ten rozvoj, který jsme tady udělali od toho roku 2017 finančně znamená asi sto milionů korun, kdy 88,7 milionů bylo investováno do školního statku asi 13 milionů do střední školy na výměnu oken a výplní otvorů. Není to konec, protože my připravujeme další etapy a to výstavbu vlastních stájí pro zvířata různého typu ustájení, kde se budou zavádět nejmodernější technologie, tak aby naši studenti byli na tu praxi řádně připraveni.

Tomáš Tikal: Poměr cena/výkon se vám zamlouvá?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Nemůžete hodnotit v daném okamžiku, jestli se nám ty finance vyplatí, ale uvědomme si, že zemědělství a experti v zemědělství jsou naše budoucnost. To znamená, aby byla zajištěna alespoň trošičku soběstačnost v oblasti potravin a různých produktů.

Tomáš Tikal: Kdo všechno bude moct tyto krásné prostory využívat?

Arnošt Klein, ředitel Masarykovy SŠ zemědělské a VOŠ Opava: Tak momentálně je budou moct využívat žáci a studenti naší školy. To znamená Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy v Opavě a to jak zahradnických oborů tak ostatních oborů. No ale postupně v rámci rekonstrukce školního statku v Opavě počítáme s tím, že tady vznikne vzdělávací zázemí v oblasti zemědělských a zahradnických oborů pro více škol a bude to opravdu takové neformální centrum odborného vzdělávání v daných oborech.

Tomáš Tikal: A co kurzy pro veřejnost?

Arnošt Klein, ředitel Masarykovy SŠ zemědělské a VOŠ Opava: Samozřejmě s tím počítáme. Kdo zná trošku naši školu tak ví, že i tady ty kurzy děláme. Máme zaměření od malých dětí až pro dospělé lidi. Takže samozřejmě počítáme s velkým množstvím odborných kurzů, přednášek, ukázek pěstování zahradnických dovedností a tak dále pro širokou veřejnost.

Tomáš Tikal: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola v Opavě je vyhlášená a studium na ní je mezi žáky devátých tříd velmi žádané. Jedním z důvodů je i fakt, že praktická výuka probíhá právě na unikátním školním statku.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hladnovští studenti nazpívali písně online

Tomáš Tikal: Hladovský sbor se pustil do jednoho z unikátních projektů. Jeho výsledek i rozhovor s manažerem sboru přinášíme právě teď.

Tomáš Tikal: Gymnázium Hladnov v Ostravě založilo v roce 2014 alternativní rockový sbor Hladnov rock choir. Členy sboru nejsou pouze studenti gymnázia ale sbor je určen i pro širokou veřejnost. Sbor už se zúčastnil mnoha projektů v Moravskoslezském kraji, například Festivalu v ulicích v Ostravě. Sbor také organizoval koncert tří sborů v evangelickém kostele a loni dokonce velký koncert v Domě kultury na který se přišlo podívat 750 lidí.

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: Samozřejmě máme velké cíle. Chtěli bychom časem vystupovat i ve větších sálech. Naším cílem je vystoupit v Gongu nebo na festivalu Colours of Ostrava. Uvidíme, jak se nám bude dařit. Snažíme se neustále rozvíjet. Spolupracujeme s profesionálními muzikanty, například se smyčcovým kvartetem z Ostravy a dalšími významnými umělci z Moravskoslezského kraje. V podstatě sbor už není pouze amatérské hudební těleso.

Tomáš Tikal: Vy jste během té doby, kdy školy byly zavřené kvůli nouzovému stavu vymysleli jeden projekt, já teď poprosím režií o ukázku.

Tomáš Tikal: Jak vznikl konkrétně ten nápad nazpívat něco během doby, kdy studenti byli doma.

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: To byla vlastně náhoda. Viděl jsem na Facebooku několik klipů od různých kapel a dokonce i od jednoho sboru, který právě natáčel v karanténě. Tak mě napadlo, že bychom něco podobného mohli udělat s naším sborem. Nečekal jsem, že to bude tak komplikované, bylo to hrozně náročné to celé dát dohromady. Protože těch členů je bezesporu 30 plus ještě čtyřčlenná kapela, takže to bylo hodně náročné to všechno smíchat a sestříhat. Trvalo to měsíc než jsme to dali dohromady.

Tomáš Tikal: Jaké má toto video ohlasy? Kolik máte zhlédnutí?

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: Popravdě jsem nečekal, že to video bude mít takový úspěch protože je to v podstatě z našich videí, které jsme natáčeli. My jsme natáčeli třeba v Českém rozhlase nebo v Divadle Antonína Dvořáka. Nečekal jsem, že bude mít takový ohlas. Dokonce nás sdílela i Česká televize na svém facebooku. Vidělo nás přes sto tisíc lidí, což považuji za velký úspěch. Jen tak pro informaci, sbor natáčel na mobilní telefony, takže nikdy bych nečekal, že vznikne takový pěkný zvuk.

Tomáš Tikal: Řekněte nám na závěr, tímto projektem jste pomohli dětem. Jakým způsobem?

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: My jsme přispěli na nadaci Pomáhejte dětem, finanční částkou, kterou jsme vyčlenili z našich sborových peněz. Chtěli jsme, aby ten projekt měl i nějaký přínos, abychom mohli nějakým způsobem přispět dobrou věc.

Tomáš Tikal: Sboru Hladnovského gymnázia přejeme mnoho úspěchů do dalších let a splněná přání v podobě účasti na velkých festivalech.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maturanti se vrátili do škol: Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MS kraje

Tomáš Tikal: Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pan Stanislav Folwarczny, má na starosti školství. O situaci na školách, maturitách i přijímacích zkouškách je následující rozhovor.

Tomáš Tikal: Zeptám se vás, když máte na starost školství, jak jste se vyrovnali s tou vzniklou situací, jak jste byl spokojen s online výukou?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tak pro nás, pro úřad a pro politiky, to asi bylo jednodušší než pro ředitele škol. Učitelé, samotní žáci a také rodiče se s tím museli vyrovnat. Nebylo to jednoduché,ta situace byla úplně nová. Spadli do toho ze dne na den, ale myslím si, že to školy zvládly. Některé školy to zvládly lépe, některé trochu hůř, ale myslím si, že je to velmi dobrá zkušenost pro kantory, pro ředitele a taky pro žáky. Z dlouhodobého hlediska, to asi takovým způsobem nemůže fungovat, protože žáci mají velmi rozdílné podmínky. Někdy těch dětí je doma více, mají jenom jeden počítač, možná nekvalitní připojení k internetu, ale v těch složitých obdobích, v období, kdy školy byly zavřené je to šance,jak nějakým způsobem táhnout výuku, vyučovat obecně.

Tomáš Tikal: Máte zmapováno, jaký byl ten zájem o dobrovolnou výuku přímo ve školách?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Dva týdny už docházejí do škol žáci devátých ročníků a maturanti. My jsme si zjišťovali, kolik jich asi dochází, tak jsou to skupiny, které mají zájem aby uspěly u přijímacích zkoušek a uspěli u maturitní zkoušky. Takže ta docházka se pohybovala v rozmezí od 60% do 90% v průměru to bylo někde kolem 70-80%. Hodně taky záleželo na tom, jaká byla kvalita té výuky na dálku, tedy distanční výuky. Pokud ta distanční výuka fungovala velmi dobře, pak těch žáků do školy docházelo méně, někde v těch školách to bylo i přes 90%.

Tomáš Tikal: Trošku v komplikované situaci se ocitli maturanti, tak věnovali jste jim speciální péči?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tak můžeme se na to dívat dvěma pohledy, jeden pohled je, že ten zlatý týden měli hodně dlouhý, takže se mohli na tu maturitu připravovat v klidu doma celé dva měsíce. Pochopitelně je to takový odlehčený názor a já si myslím, že kdo chtěl, tak měl možnost se připravit. Informace ze školy měly, probíhala on-line výuka. A teď můžou docházet na konzultace. Myslím si, že kdo chce, tak se mohl velmi kvalitně připravit na maturitu.

Tomáš Tikal: Myslíte si, že nasbírali dost ctižádosti na to, aby se připravili sami?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Maturita je zkouška dospělosti, takže kdo tu zkoušku vykoná, tak se může cítit dospělým člověkem. Já si myslím, že velká většina maturantů má velkou ambici, takže to dopadne dobře.

Tomáš Tikal: Jaká bude vlastně podoba maturit?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Všechno probíhá v takovém zrychleném a zkráceném režimu. Velmi náročné je to pro samotné střední školy, protože ve velmi krátkém období se kumulují maturity i přijímací zkoušky. Maturity probíhají, didaktický test probíhá 1.,2. a 3. června pak hned na to jsou to přijímací zkoušky 8.,9. červen a hned na to 10. června začínají školní maturity. Takže to je hodně zahuštěné a hodně složité, ale tím, že školy mají zkušenosti,tak si myslím, že to zvládnou a že se s tím vypořádají jak školy, tak i samotní žáci.

Tomáš Tikal: Pojďme k situaci na dalších školách, které zřizuje Moravskoslezský kraj, takže můžeme začít třeba speciálními základními školami.

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tady bych chtěl zdůraznit, že ta situace se hrozně rychle mění. Víme všichni že ministerstvo rozhodne, které školy se otevírají, které se neotevřou do konce školního roku a pak se to rozhodnutí změní. Pochopitelně říkalo se, že žáci s takovým vážným zdravotním postižením už do škol nebudou chodit. Opět je změna, rozhodlo se, že od 8.června mohou i ti žáci do speciálních škol. Takže se postupně rozjíždějí speciální školy. Jsou otevřené i domovy mládeže pro tu skupinu těch maturantů, kteří se připravují na maturitní zkoušky. Rozjely se základní umělecké školy. V té individuální výuce, ale i v té skupinové výuce v těch menších skupinkách. Chtěl bych zdůraznit, že velmi složitá situace byla v dětských domovech a tady bych chtěl poděkovat jednak ředitelům, ale také všem zaměstnancům dětských domovů že to zvládli. Hejtman nařídil plošné testování v dětských domovech. Tam se nepotvrdil ani jeden pozitivní výsledek, takže i dětské domovy to zvládly velmi dobře. Některé situace byly velmi složité, protože dítě z dětského domova uteklo bylo nalezeno někde v Praze a teď se řešilo jakým způsobem se to dítě vrátí do dětského domova. Muselo se dostat do izolace, takže tam si myslím, že ta situace byla nejsložitější ale že i dětské domovy to zvládly.

Tomáš Tikal: Máte plány jak všechno dohnat od začátku příštího školního roku?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tak ten plán musí mít především ředitelé škol a učitele. Já si myslím, víte že se vede debata, jestli toho učiva není přespříliš. Jestli by nemělo dojít k redukci obsahu výuky až na 50% tak, jak někteří tvrdí. Já si myslím, že to podstatné se určitě podaří dohnat.

Tomáš Tikal: Pořad Studuj u nás je na konci, ale už nyní pro vás připravujeme další vydání. Mějte se hezky a na viděnou příště.

Redakčně upraveno/zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Studuj u nás
03. června 2020, 17:27

Tomáš Tikal: Dobrý den, sledujete další díl školního magazínu televize Polar Studuj u nás. V Opavě otevřeli nové výukové centrum na Masarykově střední škole zemědělské. Podíváme se také jakým způsobem nazpívali nový klip studenti Gymnázia v Ostravě a nakonec si budeme povídat s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje panem Stanislavem Folwarcznym.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Masarykova SŠ zemědělská Opava otevírá nové výukové centrum

Tomáš Tikal: Před třemi lety začala rozsáhlá rekonstrukce školního statku Opava, která je rozdělena do několika etap. Skončila další z nich. Žáci a pedagogové opavské zemědělky mají k dispozici nové moderní skleníky, učebny a také šatny se sociálním zařízením. Celkové náklady této etapy se vyšplhaly na 15,6 milionů korun ze svého rozpočtu to pokryl Moravskoslezský kraj.

Arnošt Klein, ředitel Masarykovy SŠ zemědělské a VOŠ Opava: Je to jedna z částí rekonstrukce školního statku, která započala v roce 2015 a pokračuje postupně. Momentálně tady na tom místě byly vystavěny nové skleníky v návaznosti na učebny, na další skleníkový areál školy a na malou obchodní prodejnu. Takže byl uzavřen takový komplex zahradnického vyučování a skleníkového hospodaření až po prodej. Tady na tom místě původně stály skleníky. Byl tady třičtvrtě hektarový skleníkový areál, který ale hrozně zastaral. Byl už asi pět let úplně uzavřen, byl nebezpečný. Podařilo se nám získat investici na zbourání tohoto areálu. Výstavbu těchto krásných nových skleníků, modernizaci zázemí pro žáky i pro zaměstnance. V návaznosti na to chceme pokračovat dál a udělat tady i takový odpočinkový a vzdělávací park. Máme to namyšleno jako park chutí a vůní. Spolupracujeme s Mendelovou univerzitou se zahradnické fakultou v Lednici, takže věřím, že se nám v budoucnosti podaří tenhle areál zkrášlit ještě víc a zpřístupnit pro širokou odbornou i laickou veřejnost.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Tady v Opavě je to skutečně excelentní škola, která vychovává potenciální experty v oblasti zemědělství. To znamená, že si zaslouží a ten rozvoj, který jsme tady udělali od toho roku 2017 finančně znamená asi sto milionů korun, kdy 88,7 milionů bylo investováno do školního statku asi 13 milionů do střední školy na výměnu oken a výplní otvorů. Není to konec, protože my připravujeme další etapy a to výstavbu vlastních stájí pro zvířata různého typu ustájení, kde se budou zavádět nejmodernější technologie, tak aby naši studenti byli na tu praxi řádně připraveni.

Tomáš Tikal: Poměr cena/výkon se vám zamlouvá?

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Nemůžete hodnotit v daném okamžiku, jestli se nám ty finance vyplatí, ale uvědomme si, že zemědělství a experti v zemědělství jsou naše budoucnost. To znamená, aby byla zajištěna alespoň trošičku soběstačnost v oblasti potravin a různých produktů.

Tomáš Tikal: Kdo všechno bude moct tyto krásné prostory využívat?

Arnošt Klein, ředitel Masarykovy SŠ zemědělské a VOŠ Opava: Tak momentálně je budou moct využívat žáci a studenti naší školy. To znamená Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy v Opavě a to jak zahradnických oborů tak ostatních oborů. No ale postupně v rámci rekonstrukce školního statku v Opavě počítáme s tím, že tady vznikne vzdělávací zázemí v oblasti zemědělských a zahradnických oborů pro více škol a bude to opravdu takové neformální centrum odborného vzdělávání v daných oborech.

Tomáš Tikal: A co kurzy pro veřejnost?

Arnošt Klein, ředitel Masarykovy SŠ zemědělské a VOŠ Opava: Samozřejmě s tím počítáme. Kdo zná trošku naši školu tak ví, že i tady ty kurzy děláme. Máme zaměření od malých dětí až pro dospělé lidi. Takže samozřejmě počítáme s velkým množstvím odborných kurzů, přednášek, ukázek pěstování zahradnických dovedností a tak dále pro širokou veřejnost.

Tomáš Tikal: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola v Opavě je vyhlášená a studium na ní je mezi žáky devátých tříd velmi žádané. Jedním z důvodů je i fakt, že praktická výuka probíhá právě na unikátním školním statku.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hladnovští studenti nazpívali písně online

Tomáš Tikal: Hladovský sbor se pustil do jednoho z unikátních projektů. Jeho výsledek i rozhovor s manažerem sboru přinášíme právě teď.

Tomáš Tikal: Gymnázium Hladnov v Ostravě založilo v roce 2014 alternativní rockový sbor Hladnov rock choir. Členy sboru nejsou pouze studenti gymnázia ale sbor je určen i pro širokou veřejnost. Sbor už se zúčastnil mnoha projektů v Moravskoslezském kraji, například Festivalu v ulicích v Ostravě. Sbor také organizoval koncert tří sborů v evangelickém kostele a loni dokonce velký koncert v Domě kultury na který se přišlo podívat 750 lidí.

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: Samozřejmě máme velké cíle. Chtěli bychom časem vystupovat i ve větších sálech. Naším cílem je vystoupit v Gongu nebo na festivalu Colours of Ostrava. Uvidíme, jak se nám bude dařit. Snažíme se neustále rozvíjet. Spolupracujeme s profesionálními muzikanty, například se smyčcovým kvartetem z Ostravy a dalšími významnými umělci z Moravskoslezského kraje. V podstatě sbor už není pouze amatérské hudební těleso.

Tomáš Tikal: Vy jste během té doby, kdy školy byly zavřené kvůli nouzovému stavu vymysleli jeden projekt, já teď poprosím režií o ukázku.

Tomáš Tikal: Jak vznikl konkrétně ten nápad nazpívat něco během doby, kdy studenti byli doma.

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: To byla vlastně náhoda. Viděl jsem na Facebooku několik klipů od různých kapel a dokonce i od jednoho sboru, který právě natáčel v karanténě. Tak mě napadlo, že bychom něco podobného mohli udělat s naším sborem. Nečekal jsem, že to bude tak komplikované, bylo to hrozně náročné to celé dát dohromady. Protože těch členů je bezesporu 30 plus ještě čtyřčlenná kapela, takže to bylo hodně náročné to všechno smíchat a sestříhat. Trvalo to měsíc než jsme to dali dohromady.

Tomáš Tikal: Jaké má toto video ohlasy? Kolik máte zhlédnutí?

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: Popravdě jsem nečekal, že to video bude mít takový úspěch protože je to v podstatě z našich videí, které jsme natáčeli. My jsme natáčeli třeba v Českém rozhlase nebo v Divadle Antonína Dvořáka. Nečekal jsem, že bude mít takový ohlas. Dokonce nás sdílela i Česká televize na svém facebooku. Vidělo nás přes sto tisíc lidí, což považuji za velký úspěch. Jen tak pro informaci, sbor natáčel na mobilní telefony, takže nikdy bych nečekal, že vznikne takový pěkný zvuk.

Tomáš Tikal: Řekněte nám na závěr, tímto projektem jste pomohli dětem. Jakým způsobem?

Miroslav Hlavačka, manažer sboru Hladnov rock choir: My jsme přispěli na nadaci Pomáhejte dětem, finanční částkou, kterou jsme vyčlenili z našich sborových peněz. Chtěli jsme, aby ten projekt měl i nějaký přínos, abychom mohli nějakým způsobem přispět dobrou věc.

Tomáš Tikal: Sboru Hladnovského gymnázia přejeme mnoho úspěchů do dalších let a splněná přání v podobě účasti na velkých festivalech.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maturanti se vrátili do škol: Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MS kraje

Tomáš Tikal: Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pan Stanislav Folwarczny, má na starosti školství. O situaci na školách, maturitách i přijímacích zkouškách je následující rozhovor.

Tomáš Tikal: Zeptám se vás, když máte na starost školství, jak jste se vyrovnali s tou vzniklou situací, jak jste byl spokojen s online výukou?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tak pro nás, pro úřad a pro politiky, to asi bylo jednodušší než pro ředitele škol. Učitelé, samotní žáci a také rodiče se s tím museli vyrovnat. Nebylo to jednoduché,ta situace byla úplně nová. Spadli do toho ze dne na den, ale myslím si, že to školy zvládly. Některé školy to zvládly lépe, některé trochu hůř, ale myslím si, že je to velmi dobrá zkušenost pro kantory, pro ředitele a taky pro žáky. Z dlouhodobého hlediska, to asi takovým způsobem nemůže fungovat, protože žáci mají velmi rozdílné podmínky. Někdy těch dětí je doma více, mají jenom jeden počítač, možná nekvalitní připojení k internetu, ale v těch složitých obdobích, v období, kdy školy byly zavřené je to šance,jak nějakým způsobem táhnout výuku, vyučovat obecně.

Tomáš Tikal: Máte zmapováno, jaký byl ten zájem o dobrovolnou výuku přímo ve školách?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Dva týdny už docházejí do škol žáci devátých ročníků a maturanti. My jsme si zjišťovali, kolik jich asi dochází, tak jsou to skupiny, které mají zájem aby uspěly u přijímacích zkoušek a uspěli u maturitní zkoušky. Takže ta docházka se pohybovala v rozmezí od 60% do 90% v průměru to bylo někde kolem 70-80%. Hodně taky záleželo na tom, jaká byla kvalita té výuky na dálku, tedy distanční výuky. Pokud ta distanční výuka fungovala velmi dobře, pak těch žáků do školy docházelo méně, někde v těch školách to bylo i přes 90%.

Tomáš Tikal: Trošku v komplikované situaci se ocitli maturanti, tak věnovali jste jim speciální péči?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tak můžeme se na to dívat dvěma pohledy, jeden pohled je, že ten zlatý týden měli hodně dlouhý, takže se mohli na tu maturitu připravovat v klidu doma celé dva měsíce. Pochopitelně je to takový odlehčený názor a já si myslím, že kdo chtěl, tak měl možnost se připravit. Informace ze školy měly, probíhala on-line výuka. A teď můžou docházet na konzultace. Myslím si, že kdo chce, tak se mohl velmi kvalitně připravit na maturitu.

Tomáš Tikal: Myslíte si, že nasbírali dost ctižádosti na to, aby se připravili sami?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Maturita je zkouška dospělosti, takže kdo tu zkoušku vykoná, tak se může cítit dospělým člověkem. Já si myslím, že velká většina maturantů má velkou ambici, takže to dopadne dobře.

Tomáš Tikal: Jaká bude vlastně podoba maturit?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Všechno probíhá v takovém zrychleném a zkráceném režimu. Velmi náročné je to pro samotné střední školy, protože ve velmi krátkém období se kumulují maturity i přijímací zkoušky. Maturity probíhají, didaktický test probíhá 1.,2. a 3. června pak hned na to jsou to přijímací zkoušky 8.,9. červen a hned na to 10. června začínají školní maturity. Takže to je hodně zahuštěné a hodně složité, ale tím, že školy mají zkušenosti,tak si myslím, že to zvládnou a že se s tím vypořádají jak školy, tak i samotní žáci.

Tomáš Tikal: Pojďme k situaci na dalších školách, které zřizuje Moravskoslezský kraj, takže můžeme začít třeba speciálními základními školami.

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tady bych chtěl zdůraznit, že ta situace se hrozně rychle mění. Víme všichni že ministerstvo rozhodne, které školy se otevírají, které se neotevřou do konce školního roku a pak se to rozhodnutí změní. Pochopitelně říkalo se, že žáci s takovým vážným zdravotním postižením už do škol nebudou chodit. Opět je změna, rozhodlo se, že od 8.června mohou i ti žáci do speciálních škol. Takže se postupně rozjíždějí speciální školy. Jsou otevřené i domovy mládeže pro tu skupinu těch maturantů, kteří se připravují na maturitní zkoušky. Rozjely se základní umělecké školy. V té individuální výuce, ale i v té skupinové výuce v těch menších skupinkách. Chtěl bych zdůraznit, že velmi složitá situace byla v dětských domovech a tady bych chtěl poděkovat jednak ředitelům, ale také všem zaměstnancům dětských domovů že to zvládli. Hejtman nařídil plošné testování v dětských domovech. Tam se nepotvrdil ani jeden pozitivní výsledek, takže i dětské domovy to zvládly velmi dobře. Některé situace byly velmi složité, protože dítě z dětského domova uteklo bylo nalezeno někde v Praze a teď se řešilo jakým způsobem se to dítě vrátí do dětského domova. Muselo se dostat do izolace, takže tam si myslím, že ta situace byla nejsložitější ale že i dětské domovy to zvládly.

Tomáš Tikal: Máte plány jak všechno dohnat od začátku příštího školního roku?

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek MS kraje : Tak ten plán musí mít především ředitelé škol a učitele. Já si myslím, víte že se vede debata, jestli toho učiva není přespříliš. Jestli by nemělo dojít k redukci obsahu výuky až na 50% tak, jak někteří tvrdí. Já si myslím, že to podstatné se určitě podaří dohnat.

Tomáš Tikal: Pořad Studuj u nás je na konci, ale už nyní pro vás připravujeme další vydání. Mějte se hezky a na viděnou příště.

Redakčně upraveno/zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/studuj-u-nas/studuj-u-nas-03-06-2020-17-27