Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Studuj u nás

Studuj u nás

  • Studentský parlament
  • Podpora nepedagogických pracovníků
  • Šachy do škol

Dobrý den, pravidelnou dávku informací o dění ve školství vám přináší magazín TV Polar Studuj u nás. Tentokrát mapujeme především Ostravu a její základní školy. Začneme Parlamentem dětí a mládeže, poté si představíme podporu odborných pozic na školách a nakonec si zahrajeme šachy.

Studentský parlament

Parlament dětí a mládeže města Ostravy ve spolupráci s městem připravil pro studenty středních škol a žáky 9. tříd základních škol z moravskoslezské metropole nevšední zážitek. Studenti a žáci se při simulaci jednání městského zastupitelstva zhostili úloh volených zástupců města.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: „Je to skvělá aktivita, která mladým lidem přiblíží to, jak funguje reálná politika, jak funguje orgán zastupitelstva města. Mají možnost si vyzkoušet mluvit před svými vrstevníky, vést argumentační bitvy, pohotově reagovat, zdokonalit se v rétorice, podpoří to jejich sebevědomí.“

Účastníci z ostravských škol se v průběhu simulovaného zasedání zastupitelstva rovněž seznámili se Strategickým plánem rozvoje města Ostravy pro léta 2024–2030 a s ním souvisejícími aktivitami.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Ostrava dlouhodobě podporuje aktivity Parlamentu dětí a mládeže včetně aktivit žákovských parlamentů na našich základních školách. Jsem ráda, že dostáváme mladé lidi do aktivní participace s radnicí a s tím, co se v Ostravě děje. Dnes se tady setkalo více než 45 mladých lidí z celého MS kraje, budou spolu debatovat. My členy parlamentu také zapojujeme do různých pracovních skupin, do strategie města, kterou připravujeme, takže tato aktivita je jedna z mnoha, kterou s parlamentem připravujeme.“

Mladí „zastupitelé“ předvedli, jak by naložili s návrhem smlouvy o poskytnutí rozpočtové dotace projektu Černé kostky nebo návrhem memoranda k projektu revitalizace památkově chráněných objektů vysokých pecí v Dolních Vítkovicích.

David Kaszper, předseda Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy: „Parlament dětí a mládeže města Ostravy podporuje občanství a jedním z cílů této akce – simulace jednání zastupitelstva – je podporovat mladé lidi v angažovanosti do veřejného dění. My jsme tuto akci připravili ve spolupráci s magistrátem města Ostravy a záštitu nám udělil pan primátor. Akce je iniciována studenty, protože si myslíme, že je velmi důležité, aby mladí lidé byli vtaženi do aktivního občanství.“

Klára Kludská, účastnice: „Pro mě je to zajímavá příležitost, je to zase něco nového. Nejvíce mě zajímají novinky v kultuře.“

Protože podmínky zasedání byly co nejvěrnější, účastníci se nevyhnuli jednání v politických klubech, kde návrhy nejprve předjednali a připravili se na vlastní zasedání zastupitelstva. Do politických klubů byli rozdělení poměrně, dle aktuálního složení Zastupitelstva města Ostravy.

Podpora nepedagogických pracovníků

Již v průběhu let 2019–2022 realizovalo statutární město Ostrava nebývale robustní projekt „Rozvoj rovného přístupu ke vzdělání ve městě Ostrava III“. Právě díky němu mohly být na 25 základních školách financovány důležité odborné pozice školních speciálních pedagogů, psychologů, asistentů pedagogů nebo kupříkladu sociálních pedagogů. Přestože uvedený projekt již skončil, magistrát pokračuje v dofinancování těchto potřebných pozic nadále.

Projekt byl svým obsahem, zaměřením a rozsahem pomoci v rámci celé České republiky naprosto jedinečný. Ostravským školám zajistil vytvoření kvalifikovaných poradenských pracovišť. Dnes již tato pracoviště tvoří neodmyslitelnou součást pracovního systému školských zařízení. Jejich ztráta by tak činnost škol fatálně poznamenala.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „V médiích běžně slyšíme, že naše děti mají psychické problémy, mají po covidu různé stavy, nechtějí chodit do školy nebo se opravdu trápí. Ovlivňuje je kyberšikana, objevuje se sebepoškozování. My na tyto věci reagujeme, a to podporou speciálních odborných pozic na školách, ať to jsou školní psychologové, speciální pedagogové nebo sociální pedagogové. Věříme, že dětem bychom se měli věnovat individuálně a právě tyto pozice nám v tom pomáhají. Tyto pozice byly dlouhodobě podporovány z evropských dotací, ten program ale bohužel skončil a v tuto chvíli ministerstvo školství nenahradilo jejich financování. My je ale nechceme ztratit, proto je Ostrava společně s obvody doplácí školám.“

Základní školy v Ostravě samozřejmě kvitují, že město pozice těchto klíčových pracovníků financuje.

Martin Kolář, ředitel ZŠ Gen. Janka Ostrava: „Máme silně obsazené školní poradenské pracoviště: pracuje u nás sociální pedagog, speciální pedagog, školní psycholog, terénní pracovník a školní asistent. Velkou část z těchto pozic financujeme z ostravských peněz. Za nás jsou to klíčové pozice, protože těch dětí s různými problémy přibývá a pomoc těchto pracovníků ve vyučování i mimo něj je zásadní.“

Jen v letošním roce tak dotace ostravského magistrátu umožnila zaplatit provoz rovných 50 pozic školních poradenských pracovišť.

Karin Vítková, školní asistent: „Na naší škole působím jako školní asistent, to znamená, že jsem asistent pro celou školu a působím v každé třídě, kde je mně potřeba. Může to být doučování dětí, pomoc v hodinách, ve třídách, pomoc při mimoškolních aktivitách, pořádání různých akcí a tak dále.“

Ostrava tak letos přispívá k financování školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů i školních asistentů v pěti městských obvodech - Poruba, Jih, Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky i v Hrabové.

Šachy do škol

Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, v Ostravě hrají šachy už děti v mateřských školách a není to jen bezmyšlenkovité posunování figurek po šachovnici. I ony už umí připravit pěknou past na soupeře.

Už od roku 2017 začal v Ostravě fungovat unikátní projekt Šachy do škol. Je to jeden z mnoha způsobů, jakým město rozvíjí talent dětí už od útlého věku na mateřských školách. Koordinátorem projektu je SVČ Korunka.

Jana Secová, koordinátorka projektu: „Od roku 2020 jsme v tomto projektu s partnery – s Českým šachovým svazem, městem Ostrava a s Ostravskou univerzitou. Dnes hrajeme šachy v 16 školkách, kde učí naši pedagogové, na třech základních školách a také u nás v Korunce. Hlavním cílem je rozvoj inteligence, matematických dovedností a všech duševních schopností.“

Šachy rozvíjí u dětí řadu pozitivních vlastností.

Aleš Štefan, trenér šachu: „Šachy jsou fajn v tom, že děti nečučí celý den do počítačů. Šachy rozvíjejí hlavně představivost a logické myšlení. Dětem to pak pomáhá v matematických a technických oborech. Máme úplné začátečníky i pokročilé hráče, kteří pak pokračují v šachových klubech.“

anketa: šachisté

„Šachy nám pomáhají rozvíjet myšlení dopředu.“

„Šachy jsem začal hrát jako malý s tátou a dodnes mě baví.“

Město Ostrava projekt Šachy do škol významně podporuje.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Rozvoj intelektu dětí díky hře šachů definuje celá řada psychologických studií. Šachy mohou zlepšit matematické, paměťové schopnosti, rozvíjet logické myšlení, učí děti koncentraci, flexibilnímu plánování či umění se rozhodnout v kritické chvíli. Přispějí rozvoji kreativity a intuice. Praxe ukazuje, že pokud dítě začne hrát šachy již v mateřské škole, pokračuje v této smysluplné činnosti i v rámci zájmových aktivit základních škol."

Kateřina Smičková, učitelka MŠ: "Výuka dětí v mateřských školách probíhá hrou, formou pohádky. Šachovnice se pro nejmenší stane královstvím, ve kterém neschází král s královnou, hrad, koníci či střelec."

Pro děti z mateřských škol jsou připravovány šachové turnaje, o prázdninách se pro děti chystá příměstský šachový tábor s názvem „Letní šachová pohádka.“

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Studuj u nás
07. února 2024, 17:27

Dobrý den, pravidelnou dávku informací o dění ve školství vám přináší magazín TV Polar Studuj u nás. Tentokrát mapujeme především Ostravu a její základní školy. Začneme Parlamentem dětí a mládeže, poté si představíme podporu odborných pozic na školách a nakonec si zahrajeme šachy.

Studentský parlament

Parlament dětí a mládeže města Ostravy ve spolupráci s městem připravil pro studenty středních škol a žáky 9. tříd základních škol z moravskoslezské metropole nevšední zážitek. Studenti a žáci se při simulaci jednání městského zastupitelstva zhostili úloh volených zástupců města.

Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: „Je to skvělá aktivita, která mladým lidem přiblíží to, jak funguje reálná politika, jak funguje orgán zastupitelstva města. Mají možnost si vyzkoušet mluvit před svými vrstevníky, vést argumentační bitvy, pohotově reagovat, zdokonalit se v rétorice, podpoří to jejich sebevědomí.“

Účastníci z ostravských škol se v průběhu simulovaného zasedání zastupitelstva rovněž seznámili se Strategickým plánem rozvoje města Ostravy pro léta 2024–2030 a s ním souvisejícími aktivitami.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Ostrava dlouhodobě podporuje aktivity Parlamentu dětí a mládeže včetně aktivit žákovských parlamentů na našich základních školách. Jsem ráda, že dostáváme mladé lidi do aktivní participace s radnicí a s tím, co se v Ostravě děje. Dnes se tady setkalo více než 45 mladých lidí z celého MS kraje, budou spolu debatovat. My členy parlamentu také zapojujeme do různých pracovních skupin, do strategie města, kterou připravujeme, takže tato aktivita je jedna z mnoha, kterou s parlamentem připravujeme.“

Mladí „zastupitelé“ předvedli, jak by naložili s návrhem smlouvy o poskytnutí rozpočtové dotace projektu Černé kostky nebo návrhem memoranda k projektu revitalizace památkově chráněných objektů vysokých pecí v Dolních Vítkovicích.

David Kaszper, předseda Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy: „Parlament dětí a mládeže města Ostravy podporuje občanství a jedním z cílů této akce – simulace jednání zastupitelstva – je podporovat mladé lidi v angažovanosti do veřejného dění. My jsme tuto akci připravili ve spolupráci s magistrátem města Ostravy a záštitu nám udělil pan primátor. Akce je iniciována studenty, protože si myslíme, že je velmi důležité, aby mladí lidé byli vtaženi do aktivního občanství.“

Klára Kludská, účastnice: „Pro mě je to zajímavá příležitost, je to zase něco nového. Nejvíce mě zajímají novinky v kultuře.“

Protože podmínky zasedání byly co nejvěrnější, účastníci se nevyhnuli jednání v politických klubech, kde návrhy nejprve předjednali a připravili se na vlastní zasedání zastupitelstva. Do politických klubů byli rozdělení poměrně, dle aktuálního složení Zastupitelstva města Ostravy.

Podpora nepedagogických pracovníků

Již v průběhu let 2019–2022 realizovalo statutární město Ostrava nebývale robustní projekt „Rozvoj rovného přístupu ke vzdělání ve městě Ostrava III“. Právě díky němu mohly být na 25 základních školách financovány důležité odborné pozice školních speciálních pedagogů, psychologů, asistentů pedagogů nebo kupříkladu sociálních pedagogů. Přestože uvedený projekt již skončil, magistrát pokračuje v dofinancování těchto potřebných pozic nadále.

Projekt byl svým obsahem, zaměřením a rozsahem pomoci v rámci celé České republiky naprosto jedinečný. Ostravským školám zajistil vytvoření kvalifikovaných poradenských pracovišť. Dnes již tato pracoviště tvoří neodmyslitelnou součást pracovního systému školských zařízení. Jejich ztráta by tak činnost škol fatálně poznamenala.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „V médiích běžně slyšíme, že naše děti mají psychické problémy, mají po covidu různé stavy, nechtějí chodit do školy nebo se opravdu trápí. Ovlivňuje je kyberšikana, objevuje se sebepoškozování. My na tyto věci reagujeme, a to podporou speciálních odborných pozic na školách, ať to jsou školní psychologové, speciální pedagogové nebo sociální pedagogové. Věříme, že dětem bychom se měli věnovat individuálně a právě tyto pozice nám v tom pomáhají. Tyto pozice byly dlouhodobě podporovány z evropských dotací, ten program ale bohužel skončil a v tuto chvíli ministerstvo školství nenahradilo jejich financování. My je ale nechceme ztratit, proto je Ostrava společně s obvody doplácí školám.“

Základní školy v Ostravě samozřejmě kvitují, že město pozice těchto klíčových pracovníků financuje.

Martin Kolář, ředitel ZŠ Gen. Janka Ostrava: „Máme silně obsazené školní poradenské pracoviště: pracuje u nás sociální pedagog, speciální pedagog, školní psycholog, terénní pracovník a školní asistent. Velkou část z těchto pozic financujeme z ostravských peněz. Za nás jsou to klíčové pozice, protože těch dětí s různými problémy přibývá a pomoc těchto pracovníků ve vyučování i mimo něj je zásadní.“

Jen v letošním roce tak dotace ostravského magistrátu umožnila zaplatit provoz rovných 50 pozic školních poradenských pracovišť.

Karin Vítková, školní asistent: „Na naší škole působím jako školní asistent, to znamená, že jsem asistent pro celou školu a působím v každé třídě, kde je mně potřeba. Může to být doučování dětí, pomoc v hodinách, ve třídách, pomoc při mimoškolních aktivitách, pořádání různých akcí a tak dále.“

Ostrava tak letos přispívá k financování školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů i školních asistentů v pěti městských obvodech - Poruba, Jih, Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky i v Hrabové.

Šachy do škol

Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, v Ostravě hrají šachy už děti v mateřských školách a není to jen bezmyšlenkovité posunování figurek po šachovnici. I ony už umí připravit pěknou past na soupeře.

Už od roku 2017 začal v Ostravě fungovat unikátní projekt Šachy do škol. Je to jeden z mnoha způsobů, jakým město rozvíjí talent dětí už od útlého věku na mateřských školách. Koordinátorem projektu je SVČ Korunka.

Jana Secová, koordinátorka projektu: „Od roku 2020 jsme v tomto projektu s partnery – s Českým šachovým svazem, městem Ostrava a s Ostravskou univerzitou. Dnes hrajeme šachy v 16 školkách, kde učí naši pedagogové, na třech základních školách a také u nás v Korunce. Hlavním cílem je rozvoj inteligence, matematických dovedností a všech duševních schopností.“

Šachy rozvíjí u dětí řadu pozitivních vlastností.

Aleš Štefan, trenér šachu: „Šachy jsou fajn v tom, že děti nečučí celý den do počítačů. Šachy rozvíjejí hlavně představivost a logické myšlení. Dětem to pak pomáhá v matematických a technických oborech. Máme úplné začátečníky i pokročilé hráče, kteří pak pokračují v šachových klubech.“

anketa: šachisté

„Šachy nám pomáhají rozvíjet myšlení dopředu.“

„Šachy jsem začal hrát jako malý s tátou a dodnes mě baví.“

Město Ostrava projekt Šachy do škol významně podporuje.

Andrea Hoffmannová (Piráti), náměstkyně primátora Ostravy: „Rozvoj intelektu dětí díky hře šachů definuje celá řada psychologických studií. Šachy mohou zlepšit matematické, paměťové schopnosti, rozvíjet logické myšlení, učí děti koncentraci, flexibilnímu plánování či umění se rozhodnout v kritické chvíli. Přispějí rozvoji kreativity a intuice. Praxe ukazuje, že pokud dítě začne hrát šachy již v mateřské škole, pokračuje v této smysluplné činnosti i v rámci zájmových aktivit základních škol."

Kateřina Smičková, učitelka MŠ: "Výuka dětí v mateřských školách probíhá hrou, formou pohádky. Šachovnice se pro nejmenší stane královstvím, ve kterém neschází král s královnou, hrad, koníci či střelec."

Pro děti z mateřských škol jsou připravovány šachové turnaje, o prázdninách se pro děti chystá příměstský šachový tábor s názvem „Letní šachová pohádka.“

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/studuj-u-nas/studuj-u-nas-07-02-2024-17-27