Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Studuj u nás

Studuj u nás

  • SŠ elektrotechniky v Ostravě ukončila investiční projekt
  • Den elektro na SOU stavební Opava
  • Záchrana života v terénu na SZŠ a VOŠZ Ostrava

Dobrý den, jsem rád, že jste si našli čas na školní magazín TV Polar Studuj u nás. V aktuálním díle se podíváme na investiční projekt SŠ elektrotechnické v Ostravě, navštívíme Den elektro v Opavě a nakonec uvidíte práci mladých záchranářů v terénu.

SŠ elektrotechniky v Ostravě ukončila investiční projekt

Střední škola elektrotechnická v Ostravě nově využívá pro odbornou výuku experimentální soběstačný dům. Žáci se díky němu podrobně seznámí s využíváním fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla.

Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „„Kromě fotovoltaiky má EKOdům také foto termiku a tepelné čerpadlo pro topení či chlazení, výměnu vzduchu pak zajišťuje rekuperační systém. Další vychytávkou je řízené venkovní stínění, které umí šetřit energii na topení a chlazení. Inteligentní regulace řídí všechny procesy na základě naměřených hodnot nebo podle požadavků uživatele. Naši žáci si všechny tyto technologie osvojí, což pro ně bude po absolvování školy velkou výhodou. Jsem rád, že se nám tento projekt podařilo dotáhnout do konce. Poděkování patří zejména našemu zřizovateli. Moravskoslezský kraj na projekt získal z EU finance a významně přispěl i ze svého rozpočtu.“

Pro výuku poslouží i model vodní elektrárny a panel na výrobu vodíku. Smart EKOdům bude sloužit i pro exkurze a výukové programy pro žáky ostatních škol.

Petr Vavřiňák, vedoucí učitel odborného výcviku: „Nový energeticky úsporný a soběstačný dům je vybaven také didaktickými pomůckami pro výuku alternativních zdrojů energie, jako například modelem vodní elektrárny se třemi různými turbínami, modelem tepelného čerpadla, panelem na výrobu vodíku a jeho využití v palivovém článku, systémy pro výuku větrných či fotovoltaických elektráren.“

Střední škola mohla EKOdům vybudovat díky podpoře Moravskoslezského kraje a prostředkům z projektu OKAP II.

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „„Na pozemku naší střední školy vzniklo moderní centrum obnovitelných zdrojů energie a chytrých technologií. Je to další významný krok v podpoře odborného vzdělávání v regionu. Žáci elektrooborů si díky tomuto školícímu středisku osvojí technologie, se kterými se budou čím dál častěji ve své budoucí praxi setkávat. Tento EKOdům je navíc vybaven zařízeními, která měří vyrobenou i spotřebovanou elektrickou i tepelnou energii, ale také vyhodnocují i další veličiny, jako jsou výkony, průtoky nebo třeba teploty. Se všemi těmito daty pak žáci mohou dále ve výuce pracovat.“

Nový energeticky úsporný a soběstačný dům je vybaven také didaktickými pomůckami pro výuku alternativních zdrojů energie, jako například modelem vodní elektrárny se třemi různými turbínami, modelem tepelného čerpadla, panelem na výrobu vodíku a jeho využití v palivovém článku a systémy pro výuku větrných či fotovoltaických elektráren.

Den elektro na SOU stavební Opava

Den elektro na SOU stavebním v Opavě je v podstatě přehlídka firem s praktickými ukázkami pro žáky. My jsme pro vás navíc natočili i jednu zbrusu novou učebnu.

SOU stavební v Opavě nabízí celou řadu řemeslných oborů.

Miroslav Weisz, ředitel SOU stavebního Opava: „Jak už z našeho názvu vyplývá, soustředíme se na výuku stavebních oborů. Máme sedm učebních oborů a dva obory maturitní, také stavebně zaměřené. Největší zájem je v posledních letech o elektrikáře. A my se snažíme, aby podobný zájem byl o všechny naše obory.“

Podobný kontakt žáků s firmami přinesl i Den elektro.

Radek Jašek, zástupce ředitele: „Den elektro zajistí kontakt firem se žáky všech našich oborů. Firmy předvádějí žákům své výrobky a seznamují je s nimi. My chceme zatraktivnit výuku a ty společnosti si tak připravují své budoucí zaměstnance.“

V rámci Dne elektro opavská škole prezentovala také svou novou učebnu.

Karel Bitta, učitel odborných předmětů: „Tato učebna byla vystavěna ve spolupráci s Evropskou unií a můžete zde vidět mladé chlapce, kteří mají možnost měřit a zapojovat součástky a obvody. Máme také počítače a mnoho dalšího nového vybavení.“

Opavská škola se také pochlubila svými úspěchy v nejrůznějších soutěžích, a to i na celorepublikové úrovni.

Rostislav Štěpánik, žák: „Soutěžili jsme o titul nejlepšího instalatéra v ČR a skončili jsme na třetím místě. Byly tam úkoly třeba pověsit radiátor, udělat tlakovou zkoušku a podobně.“

SOU stavební v Opavě plánuje i nadále popularizovat své obory a své žáky co nejvíce přiblížit reálné praxi.

Záchrana života v terénu na SZŠ a VOŠZ Ostrava

Kdo nedávno slyšel v Ostravě – Vítkovicích silný výbuch a sirény sanitek, nemusel mít obavy. Zdravotníci společně s žáky SZŠ a VOŠZ cvičili záchranu života v terénu. Akce byla součástí oslav 90 let zdravotnického školství v Ostravě.

Kdo slyšel v Ostravě – Vítkovicích silný výbuch a sirény sanitek, nemusí mít obavy. Zdravotníci společně s žáky SZŠ a VOŠZ cvičili záchranu života v terénu. Akce byla součástí oslav 90 let zdravotnického školství v Ostravě.

anketa: „zranění“:

„Já mám zraněné břicho a vypadá to dost vážně.“

„Já mám jednu ruku zlomenou a druhou poraněnou, čekám na pomoc.“

Studenti VOŠZ tak museli svým spolužákům ve spolupráci se záchranáři poskytnout první pomoc.

Renata Křížová, organizátorka akce: „Chtěli jsme, aby si naši žáci vyzkoušeli záchranu lidských životů přímo v terénu za asistence záchranářů. Určitě jim to do budoucna přinese více klidu v podobných situacích.“

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro zdravotnictví: „S fungováním středních zdravotnických škol v našem kraji jsme spokojeni, včetně této školy z Vítkovic. A nejlepší je, když si studenti všechno vyzkoušejí i v terénu, což se právě tady děje.“

Záchranáři se snažili studentům vštěpit základní postupy při podobných zásazích.

Tomáš Grzywač, zdravotnický záchranář: „Důležité při tomto počtu zraněných je, aby si je záchranáři rozdělili na ty, kteří potřebují první pomoc hned, na ty, kterým se můžeme věnovat později a na ty, kteří pomoc nepotřebují. Bez toho záchranu většího počtu lidí nezvládnete.“

Cvičný zásah do budoucna pomůže studentům zdravotnické školy zachovat klid při podobných katastrofických událostech.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Studuj u nás
24. května 2023, 17:27

Dobrý den, jsem rád, že jste si našli čas na školní magazín TV Polar Studuj u nás. V aktuálním díle se podíváme na investiční projekt SŠ elektrotechnické v Ostravě, navštívíme Den elektro v Opavě a nakonec uvidíte práci mladých záchranářů v terénu.

SŠ elektrotechniky v Ostravě ukončila investiční projekt

Střední škola elektrotechnická v Ostravě nově využívá pro odbornou výuku experimentální soběstačný dům. Žáci se díky němu podrobně seznámí s využíváním fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla.

Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „„Kromě fotovoltaiky má EKOdům také foto termiku a tepelné čerpadlo pro topení či chlazení, výměnu vzduchu pak zajišťuje rekuperační systém. Další vychytávkou je řízené venkovní stínění, které umí šetřit energii na topení a chlazení. Inteligentní regulace řídí všechny procesy na základě naměřených hodnot nebo podle požadavků uživatele. Naši žáci si všechny tyto technologie osvojí, což pro ně bude po absolvování školy velkou výhodou. Jsem rád, že se nám tento projekt podařilo dotáhnout do konce. Poděkování patří zejména našemu zřizovateli. Moravskoslezský kraj na projekt získal z EU finance a významně přispěl i ze svého rozpočtu.“

Pro výuku poslouží i model vodní elektrárny a panel na výrobu vodíku. Smart EKOdům bude sloužit i pro exkurze a výukové programy pro žáky ostatních škol.

Petr Vavřiňák, vedoucí učitel odborného výcviku: „Nový energeticky úsporný a soběstačný dům je vybaven také didaktickými pomůckami pro výuku alternativních zdrojů energie, jako například modelem vodní elektrárny se třemi různými turbínami, modelem tepelného čerpadla, panelem na výrobu vodíku a jeho využití v palivovém článku, systémy pro výuku větrných či fotovoltaických elektráren.“

Střední škola mohla EKOdům vybudovat díky podpoře Moravskoslezského kraje a prostředkům z projektu OKAP II.

Stanislav Folwarczny (ODS), náměstek hejtmana MS kraje: „„Na pozemku naší střední školy vzniklo moderní centrum obnovitelných zdrojů energie a chytrých technologií. Je to další významný krok v podpoře odborného vzdělávání v regionu. Žáci elektrooborů si díky tomuto školícímu středisku osvojí technologie, se kterými se budou čím dál častěji ve své budoucí praxi setkávat. Tento EKOdům je navíc vybaven zařízeními, která měří vyrobenou i spotřebovanou elektrickou i tepelnou energii, ale také vyhodnocují i další veličiny, jako jsou výkony, průtoky nebo třeba teploty. Se všemi těmito daty pak žáci mohou dále ve výuce pracovat.“

Nový energeticky úsporný a soběstačný dům je vybaven také didaktickými pomůckami pro výuku alternativních zdrojů energie, jako například modelem vodní elektrárny se třemi různými turbínami, modelem tepelného čerpadla, panelem na výrobu vodíku a jeho využití v palivovém článku a systémy pro výuku větrných či fotovoltaických elektráren.

Den elektro na SOU stavební Opava

Den elektro na SOU stavebním v Opavě je v podstatě přehlídka firem s praktickými ukázkami pro žáky. My jsme pro vás navíc natočili i jednu zbrusu novou učebnu.

SOU stavební v Opavě nabízí celou řadu řemeslných oborů.

Miroslav Weisz, ředitel SOU stavebního Opava: „Jak už z našeho názvu vyplývá, soustředíme se na výuku stavebních oborů. Máme sedm učebních oborů a dva obory maturitní, také stavebně zaměřené. Největší zájem je v posledních letech o elektrikáře. A my se snažíme, aby podobný zájem byl o všechny naše obory.“

Podobný kontakt žáků s firmami přinesl i Den elektro.

Radek Jašek, zástupce ředitele: „Den elektro zajistí kontakt firem se žáky všech našich oborů. Firmy předvádějí žákům své výrobky a seznamují je s nimi. My chceme zatraktivnit výuku a ty společnosti si tak připravují své budoucí zaměstnance.“

V rámci Dne elektro opavská škole prezentovala také svou novou učebnu.

Karel Bitta, učitel odborných předmětů: „Tato učebna byla vystavěna ve spolupráci s Evropskou unií a můžete zde vidět mladé chlapce, kteří mají možnost měřit a zapojovat součástky a obvody. Máme také počítače a mnoho dalšího nového vybavení.“

Opavská škola se také pochlubila svými úspěchy v nejrůznějších soutěžích, a to i na celorepublikové úrovni.

Rostislav Štěpánik, žák: „Soutěžili jsme o titul nejlepšího instalatéra v ČR a skončili jsme na třetím místě. Byly tam úkoly třeba pověsit radiátor, udělat tlakovou zkoušku a podobně.“

SOU stavební v Opavě plánuje i nadále popularizovat své obory a své žáky co nejvíce přiblížit reálné praxi.

Záchrana života v terénu na SZŠ a VOŠZ Ostrava

Kdo nedávno slyšel v Ostravě – Vítkovicích silný výbuch a sirény sanitek, nemusel mít obavy. Zdravotníci společně s žáky SZŠ a VOŠZ cvičili záchranu života v terénu. Akce byla součástí oslav 90 let zdravotnického školství v Ostravě.

Kdo slyšel v Ostravě – Vítkovicích silný výbuch a sirény sanitek, nemusí mít obavy. Zdravotníci společně s žáky SZŠ a VOŠZ cvičili záchranu života v terénu. Akce byla součástí oslav 90 let zdravotnického školství v Ostravě.

anketa: „zranění“:

„Já mám zraněné břicho a vypadá to dost vážně.“

„Já mám jednu ruku zlomenou a druhou poraněnou, čekám na pomoc.“

Studenti VOŠZ tak museli svým spolužákům ve spolupráci se záchranáři poskytnout první pomoc.

Renata Křížová, organizátorka akce: „Chtěli jsme, aby si naši žáci vyzkoušeli záchranu lidských životů přímo v terénu za asistence záchranářů. Určitě jim to do budoucna přinese více klidu v podobných situacích.“

Martin Gebauer (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro zdravotnictví: „S fungováním středních zdravotnických škol v našem kraji jsme spokojeni, včetně této školy z Vítkovic. A nejlepší je, když si studenti všechno vyzkoušejí i v terénu, což se právě tady děje.“

Záchranáři se snažili studentům vštěpit základní postupy při podobných zásazích.

Tomáš Grzywač, zdravotnický záchranář: „Důležité při tomto počtu zraněných je, aby si je záchranáři rozdělili na ty, kteří potřebují první pomoc hned, na ty, kterým se můžeme věnovat později a na ty, kteří pomoc nepotřebují. Bez toho záchranu většího počtu lidí nezvládnete.“

Cvičný zásah do budoucna pomůže studentům zdravotnické školy zachovat klid při podobných katastrofických událostech.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/studuj-u-nas/studuj-u-nas-24-05-2023-17-27