Den vědy na Gymnáziu Bruntál
Po dvouleté pauze, vynucené covidovou epidemií mohlo Gymnázium v Bruntále konečně uspořádat svůj tradiční Den vědy. Ten se stal velmi oblíbenou akcí pro děti i dospělé, především díky desítkám pokusů a ukázek z různých oborů studia.
Na ukázkách, pokusech a pořádání celé akce se podílelo více než 150 studentů gymnázia.
Zuzana Šichmanová, hlavní pořadatelka: „Navíc za námi přijeli naši kamarádi ze Slaného, z Laborek.cz, kteří pomáhají natáčet Zázraky přírody, a připravili si tady různé pokusy, například s kapalným dusíkem."
Tomáš Pavelka, ředitel gymnázia: „Důležité je taky vidět to, že na gymnáziu se nesedí pouze v lavicích a poslouchá se výklad, ale že ti naši žáci umí vytvořit nějaký pokus a předvést ho i na veřejnosti.“
Fyzikální, chemické, biologické a technické expozice obsadily celou budovu gymnázia.
Jaroslav Haluza, partnerská firma akce: „Pro letošní rok jsme si vybrali alchymistickou laboratoř, kdy vyrábíme jak lebky, tady vyrábíme slonovinu a nebo jelení rohy, kolega vyrábí sušené zmije a holky, co tam máme vzadu, tak ty tam dělají alchymistický kvíz."
Jiří Ranostaj, učitel gymnázia: „V naší učebně vidíte ukázky 3D tisku, které vytiskli naši kluci v kroužcích, ukázka konkrétního 3D tisku na 3D tiskárně a je možno vyzkoušet ruční 3D pero a vyzkoušet si tisk přímo z ruky.“
Pavlína Jarošová, studentka: „Lidi si tady mnůžou vyzkoušet, jestli si pamatují základy fyziky vlastně ještě z mladších ročníků, kdy se učili fyziku.“
Tereza Bjalončíková, studentka: „Umím rozsvítit žárovku bez toho, aniž bych ji zapojila do jakéhokoli obvodu a umím to pomocí indukčního vařiče, ve kterém je cívky a když ten indukční vařič zapnu, tak se začne indukovat napětí.“
Petr Kaufmann, student: „Já tady mám pokus, který se jmenuje Newtonova houpačka. Pustíme jednu kuličku a naopak se nám odrazí na opačné straně. Když pustíme dvě kuličky, tak se zase odrazí dvě."
Renáta Bezděková, studentka: „Tady máme pokus s magickým zrcadlem, kdy tady máme zrcadlo v podobě válce a má schopnost, odrazit deformovaný obrázek a zobrazit ho tak, jak vypadá ve skutečnosti.“
Tomáš Uhlíř, student: „Lidi v této místnosti můžou vidět veškerou robotiku naší školy, vláčky, které fungují na principu směru kolejí, pomocí barvy, dále tady máme našeho hada s králíkem a pak je tady i střílení na terč. Robotika tady na škole slouží jako předmět.“
Aneta Prajzová, studentka: „Ocet, vysypali jsme do něj sodu a vlastně uniká oxid uhličitý a díky tomu se rukavice naplní a nafoukne se.“
Miloň Mýlek, student: „Tady v této místnosti máme mikroskopy, mechy a také můžete pozorovat střevlíka.“
Veronika Horáčková, studentka: „V této učebně máme ukázku chromatografie, kdy se nám vlastně barvy na papíře rozkládají na různé složky a následně z toho vyrábíme tyto kytičky.“
Mezi návštěvníky bylo také mnoho žáků základních škol, kteří mají zájem, pokračovat na gymnáziu ve svém studiu.
---